Решение по дело №146/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 май 2018 г. (в сила от 26 май 2018 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20187140700146
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 март 2018 г.

Съдържание на акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               258/04.05.2018г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на трети май през две хиляди и осемнадесета година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  А*** Л*** разгледа

Адм.дело №146/2018г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.211 Закон за министерството на вътрешните работи (ЗМВР) във вр. с чл.145 и сл. Административнопроцесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на Г.Т.И. *** срещу Заповед №243з-26/02.03.2018г. на Началник РУ Берковица  към ОД на МВР Монтана, с която на основание чл.194, ал.2, т.1 и 2, чл.197, ал.1, т.2, чл.199, ал.1, т.3 и чл.206, ал.1-5 ЗМВР  на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение” за срок от три месеца, считано от датата на връчване на заповедта. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, като се поддържа искането за неговата отмяна, като се излагат доводи, че е издаден от некомпетентен орган при допуснато нарушение на административнопроизводствените правила. В съдебно заседание, оспорващият поддържа жалбата си и моли да бъде отменен оспорения административен акт при доводи, които излага в писмени бележки.

         Ответника не взема становище по спора. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168 ал.1 АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед №243з-26/02.03.2018г. на Началник РУ Берковица  към ОД на МВР Монтана, с която на основание чл.194, ал.2, т.1 и 2, чл.197, ал.1, т.2, чл.199, ал.1, т.3 и чл.206, ал.1-5 ЗМВР  на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение” за срок от три месеца, считано от датата на връчване на заповедта. Административния орган е приел в мотивите на оспорения административен акт, че оспорващия е извършил нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.199, ал.1, т.5 ЗМВР „ пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност”, за което е предвидено налагане на дисциплинарно наказание „писмено предупреждение”.

От фактическа страна е безспорно се установява следното:

С докладна записка рег.№243з-15 372/11.12.2017г. (л.20 по делото) подадена изготвена от инспектор „ПК” Б*** Ц*** до Началника на РУ Берковица към ОД на МВР Монтана е докладвано за действия на оспорващия във връзка с извършвана проверка от служители на МВР. Със Заповед №301з-3396/14.12.2017г. на Директора на ОД на МВР Монтана (л.21 по делото) е назначена комисия на която е разпоредено да се извърши проверка по изложеното в докладна записка рег.№243з-15 372/11.12.2017г. Видно от Протокол за запознаване със записи от охранителни камери №301р-2934/06.02.2018г. (л.25 по делото), комисията е се е запознала със съдържанието на запис на оптичен носител, който видно от писмо УРИ-301р-23446/19.12.2017г. (л.24 по делото) и е бил надлежно предоставен. Видно от приетите на л.26-37 по делото сведения, докладни записки и обяснения, комисията е събрала данни от Б*** Ц*** - служител на РУ Берковица, Й*** И*** - служител на ЗЖУ Монтана, Г.И. *** (оспорващ по делото), И*** И. ***, Б*** Б*** - служител на РУ Берковица, П*** П*** - служител на ЗЖУ Монтана, Х*** И. – водач на спряното за проверка МПС, И*** П*** – очевидец на извършената проверка. Назначената комисия е събрала писмени доказателства свързани с извършваната проверка, които са приети на л.38-55 по делото, като въз основа на тях и събраните сведения, докладни записки и обяснения е изготвена Справка рег.№30р-3362/12.02.2018г. (л.13-18 по делото), която е изпратена на Директора на ОД на МВР Монтана. С оспорената Заповед №243з-26/02.03.2018г. на Началник РУ Берковица  към ОД на МВР Монтана на основание чл.194, ал.2, т.1 и 2, чл.197, ал.1, т.2, чл.199, ал.1, т.3 и чл.206, ал.1-5 ЗМВР  на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение” за срок от три месеца, считано от датата на връчване на заповедта.   Административния акт е връчен на оспорващия на 06.03.2018г., което се установява от личния подпис положен върху него (л.12 по делото), тоест жалбата с вх.№585/19.03.2018г., с която е сезирана настоящата съдебна инстанция е подадена в рамките на законоустановения срок и е процесуално допустима.

От така описаната фактическа обстановка въз основа на събраните по делото писмени доказателства съдът извежда следните правни изводи по същество на спора:

Неоснователно оспорващият подържа, че оспорения административен акт е нищожен. По аргумент от разпоредбата на чл.204, т.4 от ЗМВР дисциплинарните наказания се налагат със заповед на служители на висши ръководни и ръководни длъжности – за наказанията по чл. 197, ал. 1, т. 1 – 3. Със Заповед №8121з-141/24.01.2018г. на Министъра на вътрешните работи е утвърдено прилагането на класификатора на длъжностите в МВР, като видно от приетата на л.58 по делото йерархия на длъжностите за държавни служители длъжността на Началник РУ в ОД на МВР е под номер седем в раздела на ръководните длъжности, тоест в случая оспорения административен акт е издаден от компетентен орган, които на ръководна длъжност по смисъла на чл.204, т.4 ЗМВР.

Настоящата съдебна инстанция счита, че основателно оспорващият поддържа, че административния акт е незаконосъобразен. Това е така, тъй като при налагане на дисциплинарното наказание не са спазени административнопроизводствените правила. Съгласно разпоредбата на чл.206, ал.1 ЗМВР дисциплинарно наказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения, освен когато по зависещи от държавния служител причини той не може да бъде изслушан или да даде писмени обяснения. С оглед изясняване на спазването на изискването на чл.206, ал.1 ЗМВР, настоящият съдебен състав изрично е изискал данни от дисциплинарнонаказващия орган дали преди налагането на дисциплинарното наказание е изслушан държавния служител, снети ли са му писмени обяснения и да представи покана за даване на писмени обяснения и представени от служителя писмени обяснения. С писмо рег.№243р-5359/27.04.2018г. (л.87 по делото), дисциплинарнонаказващият орган е заявил изрично, че няма съставен протокол за изслушването, няма покана за даване на писмени обяснения, нито дадени пред него такива, тъй като обясненията на служителя са снети по време на проверката по случая, която е водена от ОД на МВР Монтана. При наличието на това изрично изявление на дисциплинарнонаказващия орган, настоящият съдебен състав счита, че в случая е безспорно установено, че дисциплинарното наказание е наложено при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което е накърнило съществено правото на защита на дисциплинарнонаказаното лице. След като в конкретния случай по делото липсват каквито и да е доказателства, от които да се установи, че преди налагане на дисциплинарното наказание е спазено императивното изискване на чл.206, ал.1 ЗМВР, което е гаранция за законосъобразно протичане на дисциплинарното производство и гаранция за надлежно упражняване на правото на защита на служителя по отношение на които се води дисциплинарното производство, следва да се приеме, че при издаване на оспорения административен акт са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Пълнотата изисква да се отбележи, че даването на обяснения в хода на извършваната дисциплинарна проверка не изпълнява изискванията на чл.206, ал.1 ЗМВР, тъй като тези обяснения не са дадени след запознаване със събраните доказателства по дисциплинарната преписка и препятстват възможността на служителя да упражни правата си по надлежен ред. Императивното изискване, регламентирано в чл. 206, ал. 1 от ЗМВР задължава дисциплинарнонаказващия орган преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените обяснения, както и да събере и оцени посочените от него доказателства и събраните при проверката такива - ал. 4 на чл. 206. От събраните в административното и съдебно-административното производство доказателства се установява, че тези изисквания не са спазени. Липсата на всяко от алтернативно предвидените в чл. 206, ал. 1 от ЗМВР самостоятелни действия на дисциплинарнонаказващия орган е основание за отмяна на заповедта, като представляващо съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Изслушването на държавния служител или приемането на писмени обяснения имат за цел да гарантират всестранното и обективно изясняване на обстоятелствата, свързани с налагане на дисциплинарното наказание. Изслушването на държавния служител или определянето на срок за изготвяне на писмените му обяснения са действия на наказващия орган, които са предвидени като гаранция за обективното провеждане на дисциплинарното производство, така че в най-голяма степен да бъде предотвратена възможността за съществено увреждане на законни права и интереси на дисциплинарноотговорните лица. Двете законови възможности са предоставени на служителя, по отношение на който е образувано дисциплинарно производство, но наказващия орган е задължен да създаде условия за тяхното реализиране. Поради това служителят може да се ползува от тези предоставени му възможности или да се откаже от тях, но следва да му бъдат осигурени от административния орган. В тази насока настоящият съдебен състав съобразява константна практика на ВАС при установено нарушение на изискването на чл.206, ал.1 ЗМВР, като например: Решение №9921/26.07.2017г. по Адм.дело №1594/2016г., Решение №15845/21.12.2017г. по Адм.дело №11963/2017г. на V-чл.състав на ВАС и други все в тази насока.

 

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед №243з-26/02.03.2018г. на Началник РУ Берковица  към ОД на МВР Монтана, с която на основание чл.194, ал.2, т.1 и 2, чл.197, ал.1, т.2, чл.199, ал.1, т.3 и чл.206, ал.1-5 ЗМВР  на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение” за срок от три месеца, считано от датата на връчване на заповедта е незаконосъобразна и следва да бъде отменена, поради, което на основание чл.172 ал.2 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Заповед №243з-26/02.03.2018г. на Началник РУ Берковица  към ОД на МВР Монтана.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: