Решение по дело №311/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 юли 2022 г. (в сила от 2 август 2022 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20227260700311
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е №474

06.07.2022г. гр.Хасково

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд Хасково                             в публичното заседание                                                                

на десети юни                                                две хиляди двадесет и втора година в следния състав:

 

СЪДИЯ : ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА     

                                               

Секретар Светла Иванова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията

адм.д.№311 по описа за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по реда на чл.256, ал.1 от АПК във вр. с чл.15а, ал.2 от ЗДОИ.

Образувано е по жалба от П.Т.З. срещу бездействие от Кмет на Община Приморско, с искане за осъждане на ответната страна да изпълни свое задължение, произтичащо от ЗДОИ, а именно задължението за публикуване на сайта на Община Приморско, Секция Достъп до информация, на годишните отчети на постъпилите заявления за достъп до обществена информация и за повторно използване на информация от обществения сектор, който включва и данни за направените откази и причините за това, за годините 2017-2021г. Към датата на подаване на жалбата – 06.04.2022г., на сайта на общината не били налични съответните отчети. От жалбоподателя било подадена заявление вх.№94-00-607/21.02.2022г. до Кмета на Община Приморско да му бъде предоставена справка за 2021г., но в законовия срок до 07.03.2022г. не получил отговор, поради което и бил формиран мълчалив отказ по заявлението. С разпоредбите на чл.15, ал.2 и чл.15а, ал.2 от ЗДОИ било уредено задължението за публикуване с цел заинтересованите лица да бъдат осведомени, но ответникът не изпълнил това си задължение, което се счита от жалбоподателя за нетърпимо в правния мир и иска да бъде задължен Кмета на Община Приморско да изпълни съответното действие, като бъдат присъдени и направените от жалбоподателя разноски.

Ответната страна - Кмет на Община Приморско, не взема становище. Представя доказателства – Заповед за утвърждаване на Правила за предоставяне на достъп до обществена информация в Община Приморско №32/17.01.2020г. и утвърдените Правила.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Видно от Заявление от 19.02.2022г. П.Т. е искал да му бъде предоставена обществена информация – л.6 от делото.

Представени са разпечатки от сайта на Община Приморско, секция Достъп до Обществена информация. При служебна проверка в сайта на общината също се установява публикуван Годишен отчет за организация на достъпа до обществена информация – 2012г.

В изпълнение указанията на съда от ответната страна е постъпило писмо изх.№11-00-7/26.05.2022г., с което Кмет на Община Приморско сочи, че към датата на постъпване на жалбата по настоящото дело не е публикуван годишен отчет за 2021г. за организацията на достъпа до обществена информация в Община Приморско. 

Разгледано по същество, като взе предвид събраните по делото писмени доказателства, съдът счита искането в жалбата по чл.256 от АПК за основателно и доказано.

Съгласно чл.1 от ЗДОИ законът урежда обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, както и с повторното използване на информация от обществения сектор. Според чл.3, ал.1 от ЗДОИ законът се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България, а според ЗМСМА кметът на общината е орган на местното самоуправление. Съгласно чл.15а, ал.2 от ЗДОИ в секция "Достъп до информация" на интернет страниците по ал.1 се обявяват данните по чл.15, ал.1, т.4 и 11 и годишните отчети по ал.2, съществуващите вътрешни правила относно достъпа до обществена информация, нормативите за разходите за предоставяне на достъп до информация по чл.20, ал.2 и повторно използване на информация от обществения сектор по чл. 41ж, реда за достъп до публичните регистри, съхранявани от административните структури в системата на изпълнителната власт, като информацията по чл.15 се публикува, съответно се обновява, в срок до три работни дни от приемането на съответния акт или от създаването на съответната информация, а ако актът се обнародва – в срок до три работни дни от обнародването, освен ако в закон не е определен друг срок /чл.15а, ал.4 от ЗДОИ/. Съгласно разпоредбата на чл.15 от ЗДОИ с цел осигуряване на прозрачност в дейността на администрацията и за максимално улесняване на достъпа до обществена информация всеки ръководител на административна структура в системата на изпълнителната власт периодично публикува актуална информация, а съгласно ал.2, чл.15 от ЗДОИ всеки ръководител по ал. 1 изготвя годишен отчет за постъпилите заявления за достъп до обществена информация и за повторно използване на информация от обществения сектор, който включва и данни за направените откази и причините за това. Годишният отчет е част от ежегодните доклади по чл. 62, ал. 1 от Закона за администрацията. В последната разпоредба има определен срок за изготвянето - ежегодно до 1 март.

Искането на жалбоподателя е основано на чл.256, ал.1 от АПК, като с него се заявява искане да се преустанови бездействието на Кмета на Община Приморско, в качеството на задължен субект по чл.3, ал.1 от ЗДОИ, да публикува годишни доклади по чл.15а, ал.2 във вр. с ал.1 от ЗДОИ, като това му задължение произтича пряко от посочената законова разпоредба.

Правото на информация на гражданите е конституционно закрепено в чл.41, ал.1 от Конституцията на РБългария. Със законовата разпоредба на чл.15а, ал.2 от ЗДОИ е създадено задължение за органите по чл.3, ал.1 от ЗДОИ, което има за цел да осигури достъп на всеки гражданин до информацията, която задължените субекти вече са предоставили по реда и основанията на този закон на индивидуалните адресати. За изпълнение на задължението от органа по чл.3, ал.1 от ЗДОИ за публикуване на информацията, произтичащо пряко от законовата разпоредба, не е необходимо да бъде сезиран от заявител, с конкретен пряк правен интерес, от което да възникне административно правоотношение като условие за допустимост на оспорването на отказа да изпълни същото.

Съгласно чл.256, ал.1 от АПК бездействието на административния орган по задължение, произтичащо пряко от нормативен акт, може да се оспори безсрочно, като се прилагат съответно разпоредбите за оспорване на индивидуалните административни актове. В настоящото производство наличието или не на задължение за действие, произтичащо пряко от нормативен акт, е материалноправна предпоставка за основателност на иска. По делото се установява, вкл. от писмото на ответната страна, че в община са налични данни за годишните отчети, но същите не са публикувани към подаване на жалбата, но предстои тяхното публикуване. При извършената служебна справка към датата на обявяване на делото за изяснено от фактическа страна не се установи публикация на годишните доклади за 2017-2021г., а само за този за 2012г., за който и самият жалбоподател представя разпечатки от сайта на общината.

Разпоредбата на  чл.15а, ал.2 от ЗДОИ поставя безусловно задължение до задължения субект по чл. 3 от ЗДОИ, с посочен обем /чл.15, ал.2 от ЗДОИ/, като безспорно е изтекъл и срока за изготвяне на съответните за годините отчети към предявяване на настоящото искане.

С оглед изложеното, съдът приема, че е налице пълно неизпълнение на разписаното от чл.15а, ал.2 от ЗДОИ законово задължение от страна на Община Приморско, касаещо обявяване в секция "Достъп до информация" на интернет страницата на общината годишните отчети за постъпилите заявления за достъп до обществена информация и за повторно използване на информация от обществения сектор, който включва и данни за направените откази и причините за това. Налице е неизпълнение на фактически задължения, произтичащи от закон от ответната страна по делото, което е и предметът на делото. В този смисъл искането по чл.256 от АПК се явява основателно, а при установеното неизпълнение на задължението по чл.15а, ал.2 във вр. с чл.15, ал.2 от ЗДОИ представлява незаконосъобразно бездействие, за което следва да бъде осъден административният орган да го извърши.  

С оглед крайния извод за основателност на искането по чл.256 от АПК ответната страна следва да заплати направените от жалбоподателя разноски – 600,00 лева адв.възнаграждение и 10,00 лева за държавна такса.

Мотивиран така и на основание чл.256, ал.3 , пр.1 от АПК, съдът

РЕШИ:

ОСЪЖДА Кмета на Община Приморско, обл.Бургас, да прекрати незаконосъобразното бездействие, изразяващо се в необявяване в секция "Достъп до информация" на интернет страницата на общината годишните отчети за постъпилите заявления за достъп до обществена информация и за повторно използване на информация от обществения сектор, който включва и данни за направените откази и причините за това – за 2017, 2018, 2019, 2020, 2021г., като за целта предприеме действия по отстраняване липсата на обявяване в едномесечен срок от влизане в сила на решението и приведе в съответствие с изискванията на ЗДОИ обявяването на годишните отчети по чл.15а, ал.2 от ЗДОИ.

ОСЪЖДА Община Приморско, обл.Бургас, да заплати на П.Т.З., ЕГН **********,***, направените по делото разноски от 610,00 лева.

Решението може да бъде обжалвано пред ВАС в 14-дневен срок от връчването му на страните.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

Съдия: