Решение по дело №269/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 285
Дата: 13 декември 2021 г.
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20217270700269
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

 

град Шумен, 13.12.2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на шести декември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:

                                                                   Председател: Росица Цветкова

                                                                           Членове:  Снежина Чолакова

                                                                                               Бистра Бойн

 

при секретаря В.Русева и с участие на прокурор Я.Николова от ШОП, като разгледа докладваното от съдия Б.Бойн КАНД № 269 по описа за 2021г. на Административен съд– гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63 ал.1 изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на РИОСВ– гр.Шумен, представлявано от Директора срещу Решение № 164/27.09.2021г. на Районен съд – Шумен, постановено по АНД № 1141/2021г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е отменено Наказателно постановление № 76/21.06.2021г. на Директора на Регионална инспекция по околна среда и води– гр. Шумен, с което на основание  чл.135 ал.1 т.1 предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл.48 ал.1 от ЗУО, във вр. чл.22 ал.4 от Наредба № 1/2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри на „Ф.П.“ ЕООД-гр.Търговище е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2000/две хиляди/ лева. Касаторът излага твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и намира същото за неправилно. Счита, че дружеството оператор, санкционирано с НП, е било длъжно да уведоми РИОСВ по електронна поща, не по-късно от деня на натоварване на отпадъка, който е 22.02.2021г. чрез изпращане на копие на попълнен формуляр по Приложение XII на Регламент ЕО 1013/2006г. Нарушението било безспорно установено и липсвало основание за отмяна на постановлението. По тези съображения, отправя искане за отмяна на съдебното решение и потвърждаване на отмененото с него наказателно постановление. В съдебно заседание касаторът не изпраща представител.

 Ответната страна, „Ф.П.“ ЕООД- гр.Търговище, в открито съдебно заседание се представляван от управителя Й.М., който оспорва жалбата и моли да бъде оставено в сила решението на районен съд.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура намира касационната жалба за допустима, но неоснователна и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.211 ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210 ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна по следните съображения:

На 22.02.2021г. „Ф.П.“ЕООД-гр.Търговище с ЕИК *********, извършило внос на 19.920 тона отпадък с код 15 01 02 с местоназначение площадка на дружеството в гр.Търговище от изпращач A.D.I. VALOR SAS– Франция. За извършваният превоз на отпадъци лицето организиращо превоза от Франция- A.D.I. VALOR SAS– Франция, попълнило формуляр– Приложение VII на Регламент /ЕО/ №1013/2006г. подписано в поле 12, което било изпратено на електронната поща на дружеството получател на следващия ден. На 23.11.2020г. в 15.44 часа дружеството уведомило РИОСВ– Шумен на създадената за целта електронна поща на РИОСВ– гр. Шумен– annex7@riosv-shumen.еu, с писмо, към което било приложено и Приложение VII, подписано в поле 12.

Във връзка с постъпили в РИОСВ– Шумен писма от Национален координационен център към Министерство на околната среда и водите, относно извършен по Регламент /ЕО/ №1013/2006г. трансграничен превоз на отпадъци на 26.02.2021г. служители на РИОСВ– гр.Шумен извършили проверка на площадката за дейност с отпадъци на дружеството в гр.Търговище и по документи, за която бил изготвен Констативен протокол № ЦК– 06/26.02.2021г., приложен на стр.15 от въззивното производство. При проверката било констатирано, че на 22.02.2021г. „Ф.П.“ ЕООД извършило внос на 19.920 тона отпадък с код 15 01 02 от A.D.I. VALOR SAS– Франция. Тъй като дружеството не било изпратило в РИОСВ– Шумен по електронната поща, не по– късно от деня на натоварването- 22.02.2021г., копие на попълнен формуляр- Приложение VII на Регламент /ЕО/ №1013/2006г. на 04.03.2021г., по отношение на него бил съставен АУАН № ДЙ-03. Нарушението било квалифицирано като такова по чл.135 ал.1 т.1 предл.трето, във вр. чл.48 ал.1 от ЗУО, а именно административно нарушение, изразяващо се в непредставяне на документи и информация за управление на дейностите по отпадъците, като дружеството в качеството си на получател на отпадъци по Регламент 1013/2006, в случаите, за които не се изисква нотификация, не е изпратило до РИОСВ по местоназначение на отпадъците /РИОСВ– гр. Шумен/ по електронна поща, не по– късно от деня на натоварване копия на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент(ЕО) 1013/2006, който да е подписан в поле 12, съгласно изискванията на чл.22 ал.4 от Наредба № 1/2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, действаща към момента, като нарушението е извършено на 22.02.2021г. Актът бил връчен на управителя, който посочил възражения срещу него. В законоустановения срок не били депозирани допълнителни писмени възражения в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН. Въз основа на така съставения акт било издадено и процесното наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка районният съд достигнал до извод, че в хода на административно наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, но Наказателното постановление следва да бъде отменено, защото е било обективно невъзможно дружеството да изпрати на РИОСВ– Шумен документ, с който не е разполагало- Приложение VII подписано в поле 12 на 22.02.2021г., тъй като е получило същото по– късно. Съобразявайки приобщените доказателства, съдебният състав приел, че не е налице неизпълнение на изискването на чл.22 ал.4 от Наредба № 1/2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри от страна на търговеца, доколкото задължението не е за уведомяване за вноса на отпадъци, а за изпращане на документ, подписан от трето лице.

Касационният състав установи наличието на настъпила след постановяване на оспорения съдебен акт нормативна промяна в разпоредбата на чл.22 ал.4 от Наредба № 1/2014г., явяваща се „по-благоприятен закон“ по смисъла на чл.3 ал.2 от ЗАНН. Правната теория и съдебната практика изясняват, че по-благоприятна е тази разпоредба, която изключва наказуемостта на даден вид деяние, третирано дотогава като административно нарушение. Отговорността на юридическото лице е ангажирана в качеството му на получател на отпадъци по Регламент № 1013/2006, като съобразно правилото на чл.22 ал. 4 от Наредба № 1/2014г., в сила към момента на съставяне на АУАН и издаване на НП, лицата, уреждащи превози, внос и получателите на отпадъците, в случаите, когато не се изисква нотификация, са били длъжни да изпратят до РИОСВ по местоназначението на отпадъците по електронна поща не по-късно от деня на натоварването копие от попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент (EO) № 1013/2006г., подписан в поле 12. С настъпилото изменение с ДВ бр.86 от 01.10.2021г., в сила от 01.10.2021г., текстът на разпоредбата на чл.22 ал.4 от подзаконовия нормативен акт е редактиран, като е предвидено в случаите, за които не се изисква нотификация за превози на отпадъци или внос по Регламент (ЕО) № 1013/2006 от страна на получателите на отпадъците, в каквото качество е ангажирана отговорността на дружеството, по електронна поща до РИОСВ по местоназначение на отпадъците не по-късно от един ден от деня на натоварването да бъде изпратено копие на попълнен формуляр по образец съгласно Приложение № 52. При това положение се налага изводът, че с редакцията на чл.22 ал.4 от наредбата в актуалната й понастоящем редакция, е отпаднало обсъденото по-горе задължение за получателя на отпадъците да подаде копие от попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент (EO) № 1013/2006г., подписан в поле 12 в деня на натоварване, съответно е отпаднала и наказуемостта за неизпращане до РИОСВ по електронна поща  на копие от същия. В новата редакция на нормативната разпоредба се съдържа друго по вид задължение за получателя на отпадъците, но то се въвежда за първи път, считано от 01.10.2021г. и към датата на осъществяване на нарушението, такова обективно не е съществувало. При положение, че съгласно сега действащата нормативна рамка отпада наказуемостта за допуснатото от страна на жалбоподателя неизпълнение, приложение следва да намери принципът на „по-благоприятния закон“, в резултат на което обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено. В този смисъл е и вече постановена от касационния съд практика по КАНД № 220/2021г. и др. на Административен съд– гр.Шумен по отношение на идентично административно нарушение.

По гореизложените съображения, настоящата инстанция намира, че решението на районния съд е постановено в унисон с материалния закон и при съблюдаване на съдопроизводствените правила, поради което не са налице сочените в касационната жалба основания за отмяната му. Въз основа на изложеното касационната  жалба се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена, а обжалваното съдебно решение като законосъобразно и правилно следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното, Шуменският административен съд

 

Р   Е    Ш    И   :   

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 164/27.09.2021г. на Районен съд– Шумен, постановено по АНД № 1141/2021г. по описа на съда.

 

Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................           ЧЛЕНОВЕ: 1..........................  

                                                                                          

                                                                                                    2..........................     

 

ЗАБЕЛЕЖКА: Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 13.12.2021г.