Р Е Ш Е Н И Е
гр.Добрич 09.11.2020 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ДОБРИЧКИЯТ РАЙОНЕН СЪД
ГРАЖДАНСКА КОЛЕГИЯ , четиринадесети състав , в публично заседание на четиринадесети октомври през две хиляди
и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТЕЛА ТОНЕВА
При участието на секретаря Диана Й.
, разгледа докладваното от районния съдия гр.д. №3906/2019 год. по описа на ДРС и за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството по гр.д. № 3906/2019 г. по описа на Добрички районен съд е
образувано по предявения от „ПЛАНЕКС ИНВЕСТ
„ ООД град Варна с ЕИК ********* срещу Н.М.А. с ЕГН **********
иск по реда на чл. 422 , ал. 1 от ГПК за установяване на вземане по заповед за
изпълнение на парично задължение по чл. 410 от ГПК с № 1253 / 28.06.2019 г.
,издадена по ч гр.д. № 2318/2019 г. по описа на Добрички районен съд за
следните суми :-2 376.44 лева-задължение
за такса поддръжка на общи части за периода 01.10.2017г. -30.06.2019г. ; -62.16 лева –задължение за вноски фонд
„Ремонт и обновяване „ за периода 01.10.2017г. – 30.06.2019г. ; -67.48 лева – режийни разходи за общи
части за периода 01.10.2017г. -30.06.2019г.
, всички за комплекс „ Вива 1“ в град Варна , улица „ Димитър Икономов „
№ 21 , ведно със законната лихва върху всяка една от сумите от подаване на
заявлението 04.06.2019г. до окончателното изплащане .
Претендират се разноските в заповедното производство , направените по
настоящото гражданско дело и юрисконсултско възнаграждение .
Предявените искове черпят правното си основание от разпоредбите на чл. 51 ,
ал. 1 от ЗУЕС и чл. 79 , ал. 1 от ЗЗД .
Твърди се ,че Н.А. е собственик на самостоятелен обект –апартамент № *** в
комплекс „*** „ в град В. , улица „*** „ № *** по договор за покупко-продажба
от ***
На 09.11.2017 г. между етажните собственици на сградата и „ПЛАНЕКС ИНВЕСТ „ ООД е бил сключен договор № 1457/09.11.2017г. за
поддръжка и управление на общите части в процесната сграда , по силата на който
ищецът се задължил за срок от една година , считано от 10.11.2017 г. да извършва конкретни дейности за поддръжка и
стопанисване срещу задължението на етажаните собственици да заплащат
възнаграждение , уговорено в договора .
Етажните собственици е следвало да заплащат и сумата , платена от ищеца за
електроенергия и вода , изразходвани за общите части –пропорционално на броя
апартаменти в обекта .
На дата 13.11.2018 г. между етажните собственици на сградата и „ПЛАНЕКС ИНВЕСТ „ ООД е сключен нов договор. за поддръжка и управление на
общите части под № 1553/13.11.2018 г. за
срок от една година , счетано от 01.12.2018 г. До тази дата между страните е
действал договора с № 1457/09.11.2017г.
В периода 01.10.2017г.-30.06.2019г. ответницата не е заплащала дължимите
съгласно сключените договори такси за поддръжка и управление на общите части ,
за вноски по „Ремонт и обновяване „ и
режийни разходи в общите части ,които възлизали в общ размер на исковата сума
от 2506.08 лева .
В срока по чл. 131 от ГПК е депозиран отговор от ответника чрез назначения
по делото особен представител .
Оспорва иска .Прави възражение,че А. не е пасивно материално легитимирана да отговаря по
предявения иск.Излагат се съображения ,че ответницата Н.А. като собственик на
индивидуален обект в сградата в режим на етажна собственост не е обвързана от
сключените между УС на етажната собственост и „Планекс инвест „ договори .
Добричкият районен съд , като прецени събраните по делото
доказателства намира за установено следното от фактическа и правна страна :
Видно от книжата по ч. гр.д. №2318/2019 г. по описа на Добрички
районен съд „ПЛАНЕКС ИНВЕСТ „ ООД е
подало заявление за издаване на заповед за изпълнение по чл. 410 от ГПК за процесните вземания, което е уважено
изцяло и е издадена заповед за изпълнение с
№ 1253/28.06.2019г.
Заповедта за изпълнение е връчена
на длъжника Н.М.А. по реда на чл. 47 , ал.5 от ГПК .
С разпореждане от 18.00.2019г.
съдът е указал на заявителя,че следва да предяви установителен иск за вземането
си в едномесечен срок , като следва да
довнесе дължимата държавна такса .
В указания срок е предявен искът по настоящото дело .
Не е спорно между страните,че
ответникът А. е собственик на самостоятелен обект в жилищен комплекс,находящ се
в град В. , улица „***“№***, а именно апартамент № 39 във вход „В“ на четвърти
етаж с площ 118.35 кв.м.,ведно с избено
помещение № 39 с площ 2.52 кв.м.,както и 1.50% идеални части от общите части на
сградата и 1/58 идеална част от дворното място,цялото с площ 1600.00 кв.м. по
документ за собственост , а по скица 1601.00 кв.м. ,представляващо поземлен
имот с идентификатор 10135.2555.284 по кадастралната карта на град Добрич .
Имотът е придобит по договор за
покупко-продажба , обективиран в нотариален акт за продажба на недвижим имот №
23 , том 3 , рег. № 4314,дело № 349/2017 г. на нотариус Ж. Т. с район на
действие Районен съд Варна ,вписан под № 214 в регистъра на НК .
За правоотношенията по управление
на общите части на сградата , състояща се от вх. А , вх. Б и вх. В намират
приложение правилата на Закона за управление на етажната собственост.
От компетентността на Общото
събрание на етажните собственици е вземането на решения относно определяне
размер на паричните вноски за разходите за управление и поддържане на общите
части на сградата , както и на други въпроси , свързани с управлението на
общите части , за възлагането на дейности по поддържането на общите части на
сградата на юридическо или физическо лице срещу възнаграждение и за определяне правомощия
на управителния съвет , които могат да бъдат възложени на тези лица / чл. 11 ,
ал. 1 и чл. 48 , ал. 8 ЗУЕС /.
Разходите за ремонт , обновяване
, реконструкция и преустройство на общите части , за които има прието решение
на общото събрание на собствениците ,се разпределят между собствениците на
самостоятелни обекти съразмерно с притежаваните от тях идеални части от общите
части на сградата.Тези разходи спрадат към необходимите и полезни разноски и се понасят задължителнот от собствениците
на обекти в ЕС без оглед на това дали тези собственици обитават или използват
притежаваните обекти /чл. 41 и чл. 48 от ЗУЕС / .
Общото събрание на етажната собственост на процесната сграда
е взело решение на 24.10.2017 г. за продължаване на събирането на вноските във
фонд „Ремонт и обновяване „,при запазване съществуващия размер на вноската от
5% върху месечна такса на база 0.50 лв на кв.м. чиста площ за поддръжка и
управление на общите части , считано от 01.10.2017 г. Приет е бюджет за периода
01.11.2017г.-30.10.2018г. в размер на
51 130.49 лева при разпределение
разходите между собствениците , както следва : 0.71 лв./ кв.м. чиста площ и
месечна такса в размер на 2.50 лева за паркомясто,считано от 01.11.2017г.. На
проведеното събрание е избран Управителен съвет на ЕС , взето е било решение за сключване на
договор за поддръжка и управление на общите части на комплекс „***„ 1 с „ПЛАНЕКС ИНВЕСТ „ ООД .
На 09.11.2017 г. между УС на ЕС в
комплекс „ Вива 1 „ и „ПЛАНЕКС ИНВЕСТ „
ООД е сключен договор за управление на
общите части в к-с „ *** „ 1 с № 1457.
Съгласно чл. 17 общата стойност
на договора е месечна такса в размер на 0.71 лв. на кв.м. чиста площ без
вкл.ДДС,дължима от всеки етажен собственик
спрямо притежаваната чиста площ и месечна такса в размер на 2.50
лева на паркомясто за поддръжка на
подземния гараж .
Съгласно договора всеки етажен
собственик се задължава да заплаща установените с решение на Общото събрание
суми за фонд „Ремонт и обновяване „ , а именно 5% въру месечна такса поддръжка
от 0.50 лв. на чиста площ без ДДС ежемесечно.Сумите във фонд „Ремонт и
обновяване „ се събират и внасят в касата на изпълнителя,като на всеки три
месеца събраните суми ще бъдат внасяни по сметка на името на председателя на УС
на етажната собственост .
С договора страните са приели ,че
възложителят дължи на изпълнителя сумата, платена за електроенергия и вода ,
изразходвани за общите части на дворното място и общите части на сградата ,
пропорционално на броя на апартаментите в обекта .
С анекс № 1 от 05.11.2018 г.считано 01.12.2018г. страните
прекратяват сключения договор № 1457/09.11.2017г.
Взето е ново решение от
05.11.2018г. на общо събрание на собствениците на етажната собтвеност за
сключване на договор за поддръжка и управление на общите части с „ПЛАНЕКС
ИНВЕСТ „ ООД ,считано от 01.12.2018г.
Представя се по делото сключен
договор за поддръжка и управление на общите части в комплекс „Вива 1 „ №
1553/13.11.2018г. за срок от една година , считано от 01.12.2018г.
Уговорено е в чл. 17 от същия ,
че общата стойност на договора е месечна такса в размер на 0.97 лв. на кв.м.
чиста площ без вкл.ДДС,дължима от всеки етажен собственик спрямо притежаваната чиста площ и месечна
такса в размер на 2.50 лева на
паркомясто за поддръжка на подземния гараж .
Съгласно договора всеки етажен
собственик се задължава да заплаща установените с решение на Общото събрание
суми за фонд „Ремонт и обновяване „ , а именно 5% въру месечна такса поддръжка
от 0.50 лв. на чиста площ без ДДС ежемесечно.Сумите във фонд „Ремонт и
обновяване „ се събират и внасят в касата на изпълнителя,като на всеки три
месеца събраните суми ще бъдат внасяни по сметка на името на председателя на УС
на етажната собственост .
Прието е също , че възложителят
дължи на изпълнителя сумата, платена за електроенергия и вода , изразходвани за
общите части на дворното място и общите части на сградата , пропорционално на
броя на апартаментите в обекта .
Процесните договори са сключени в
изпълнение взети решения на Общото събрание .Размерът на възнаграждението ,
както и начинът на неговото определяне
са уговорени в съответствие с конкретното възлагане от страна на етажните собственици.
Страни по възникналото
облигационно отношение ,имащо характер на договор за изработка , са от една
страна етажните собственици на сградата , в т. ч ответникът по настоящото
производство А. и „ПЛАНЕКС ИНВЕСТ „ ООД от друга страна .
Предвид това неоснователно се
явява възражението на ответника,че не е пасивно материално легитимиран да
отговаря по предявените искове .
Общото събрание на етажните
собственици е приел отчета за осъществените дейности .Пред общото събрание са
представени отчети за приходи и разходи по поддръжката на комплекс „Вива 1 „ за
процесния период от ищцовото дружество,приети без възражения .
Вещото лице Е.Й. по назначената
съдебно-счетоводна експертиза установява в заключението си следното :
По процесните договори за
поддръжка и управление и анексите към него по партидата на ответницата Н. П. А. за апартамент № 39 при ищеца са начислени
общо 2506.08 лева , от които : -2376.08
лева за такса поддръжка за периода 01.10.2017г.-30.06.2019г. , 1411.76
лева за периода от 01.10.2017г. до
30.11.2018г. ; 964.32 лева за периода
01.12.2018г. -30.06.2019г. ; -62.16 лева
–такса „Ремонт и обновление „ за периода 01.10.2017г. -30.06.2019г. ,
начислени съгласно договорения месечен размер от 5% върху месечна такса за поддръжка от 0.50 лв./кв.м. чиста площ без
ДДС ; -67.84 лева –режийни азходи за
общите части , в т.ч. за ел.енергия стълбище и асансьор в размер на 38.06 лева
, за такса СИМ карта – асансьор в размер общо 8.08 лева , други разходи по
т.18.1 и т. 18.2 от договора в размер общо 21.70 лева .
Съдът кредитира заключението ,
неоспорено от страните и изготвено от лице , притежаващо необходимата
квалификация и знания .
Доказателства за плащане на
сумите не се ангажират.
Предвид изложеното предявеният
иск се явява основателен и подлежи на уважаване .
В полза на заявителя се следва и
законната лихва върху главницата, начиная датата на подаване на заявлението 04.06.2019г.
до окончателното изплащане .
Съгласно т. 12 на ТР № 4/13 съдът следва да се
произнесе по разноските в заповедното производство .
В заповедта за изпълнение са включени разноски в
размер на 50.12
лева държавна такса, 2.00 лева банков комисион и 50.00 лева юрисконсултско възнаграждение ,
като след разпределение на отговорността за разноските ответникът по установителния иск съобразно изхода на спора следва да заплати на ищеца разноски в
заповедното производство по ч. гр.д. № 2318/2098 г. по описа на Добрички
районен съд в размер на 50.12 лева
държавна такса , 2.00 лева банков комисион
и 50.00 лева юрисконсултско възнаграждение .
На основание чл. 78,ал.1 от ГПК
на ищеца следва да се присъдят разноските в исковото производство в размер на 50.12
лева държавна такса , 2.00 лева банков комисион , 405.43 лева –възнаграждение
за особен представител на ответника , 200.00 лева –хонорар вещо лице и 100.00
лева юрисконсултско възнаграждение .
Водим от горното , Добричкият
районен съд
Р
Е Ш И :
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО в
отношенията между „ПЛАНЕКС ИНВЕСТ „
ООД град
Варна с ЕИК ********* и Н.М.А. с
ЕГН ********** , че Н.М.А. с ЕГН ********** дължи на „ПЛАНЕКС ИНВЕСТ „ ООД
град Варна с ЕИК ********* по
заповед за изпълнение на парично задължение по чл. 410 от ГПК с № 1253 /
28.06.2019 г. ,издадена по ч гр.д. № 2318/2019 г. по описа на Добрички районен
съд следните суми :-2 376.44 лева-задължение
за такса поддръжка на общи части за периода 01.10.2017г. -30.06.2019г. ; -62.16
лева –задължение за вноски фонд „Ремонт и обновяване „ за периода 01.10.2017г.
– 30.06.2019г. ; -67.48 лева – режийни разходи за общи части запериода
01.10.2017г. -30.06.2019г. , всички за
комплекс „ **** „ в град В. , улица „ *** „ № *** , ведно със законната лихва
върху всяка една от сумите от подаване на заявлението 04.06.2019г. до
окончателното изплащане .
ОСЪЖДА Н.М.А. с ЕГН **********
да заплати на на „ПЛАНЕКС ИНВЕСТ „ ООД
град Варна с ЕИК *********
разноски в заповедното производство по ч. гр.д. № 2318/2019 г. по описа на
Добрички районен съд в размер на 50.12 лева държавна такса, 2.00 лева банков
комисион и 50.00 лева юрисконсултско
възнаграждение
ОСЪЖДА Н.М.А. с ЕГН ********** да заплати на на „ПЛАНЕКС ИНВЕСТ „ ООД
град Варна с ЕИК ********* разноски в производството
по гр.д. № 3906/2019 г. по описа на Добрички районен съд в размер на 50.12 лева
държавна такса , 2.00 лева банков комисион , 405.43 лева –възнаграждение за
особен представител на ответника , 200.00 лева –хонорар вещо лице и 100.00 лева
юрисконсултско възнаграждение .
Решението подлежи на обжалване в
двуседмичен срок от връчването му на страните пред Добрички окръжен съд .
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :