Решение по дело №804/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 юни 2023 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20227240700804
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№220                                                 26.06.2023г.                            град Стара Загора

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

            Старозагорският административен съд, ІІ състав, в публично съдебно заседание на десети май през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                           

                                                                                      СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

       

при секретар   Ива Атанасова                                                                             

и с участието на прокурора                                                                                                         като разгледа докладваното от съдия Галина Динкова административно дело № 804 по описа за 2022 год., за да се произнесе съобрази следното:                                                         

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.219, ал.1 във вр. с чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/. 

            Образувано по жалба на „ДРАГОЛОВ АУТО“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление с.Бъдеще, общ.Стара Загора, подадена чрез пълномощника му адв.И.И., против Заповед № ДК-11-СЗ-17 от 28.10.2022г., издадена от Началника на Регионална дирекция за национален строителен контрол /РДНСК/ Стара Загора, с която е отменено като незаконосъобразно Разрешение за строеж № 19-713/ 11.10.2022г., издадено от Главния архитект на Община Стара Загора.

            Жалбоподателят твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, по съображения за постановяването й при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и при неправилно приложение на материалния закон. Оспорва като необосновани и неправилни изложените в заповедта мотиви за отмяна на издаденото разрешение за строеж, като поддържа оплакване, че от решаващия административен орган не са били съобразени представените доказателства, установяващи, че в имота е налице основна сграда, изградена въз основа на влязло в сила разрешение за строеж, а процесната постройка не се явявала самостоятелен, индивидуален строеж, а част от друга сграда. Освен това въобще не било изследвано в хода на административното производство и в обжалваната заповед липсвали констатации за влязъл в сила общ устройствен план за територията, в която попада имотът на дружеството, поради което необосновано е прието, че е налице нарушение на чл.60, ал.1 от ЗУТ. По изложените съображения се иска отмяна на оспорената Заповед ДК-11-СЗ-17 от 28.10.2022г. на Началника на РДНСК Стара Загора,  като незаконосъобразна.

 

            Ответникът по жалбата – Дирекция за национален строителен контрол, чрез процесуалния си представител по делото, в съдебно заседание и в представеното писмено становище, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че правилно и законосъобразно с обжалваната заповед, издадена от материално и териториално компетентен орган, по реда и на основание чл.156 от ЗУТ, е отменено Разрешение за строеж № 19-713/ 11.10.2022г. на Главния архитект на Община Стара Загора, като издадено в нарушение на чл.148, ал.7 от ЗУТ и в противоречие с разпоредбата на чл.60, ал.1 от ЗУТ.

 

            Заинтерисованата страна - Главен архитект на Община Стара Загора, редовно и своевременно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание, и не изразява становище по жалбата.

 

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

            Жалбоподателят в настоящото производство – „ДРАГОЛОВ АУТО“ ЕООД е собственик на поземлен имот с идентификатор 07199.28.5 по кадастралната карта на с.Бъдеще, общ.Стара Загора, с площ от 3.00 дка, находящ се в местност „При могилата“, землището на с.Бъдеще /поземлен имот № 028005 по КВС, който е бил образуван от имот № 028003/, видно от нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 119, том I, рег.№ 3465, дело 75 от 2018г. /л.31 по делото/.

            С Решение № 754 от 16.05.2013г. на Общински съвет Стара Загора за ПИ № 028003 е бил одобрен подробен устройствен план – План за застрояване /ПЗ/, с който се установява устройствена зона – Соп /смесена за общественообслужващи и производствени дейности/, свободно средно застрояване, с височина до 15 метра, със следните нормативи:  максимална плътност на застрояване – до 60%; максимален коефициент на интензивност на застрояване – до 2.0; минимална озеленена площ – 25%, за изграждане на „Логистичен център – търговско складова база за промишлени стоки и шоурум“, и е одобрен Парцеларен план на елементите на техническата инфраструктура – кабелно трасе за външно ел.захранване за ПИ 28003. 

            Издадена е виза за проектиране, видно от скица № 15-1009748/ 15.09.2021г. от СГКК – Стара Загора с виза за проектиране от 09.08.2022г. на Главния архитект на Община Стара Загора за „Постройка за услуги – 2 бр. – допълващо застрояване, съгласно чл.41, чл.42 и чл.59 от ЗУТ, във вр. с чл.147, ал.1, т.1 ЗУТ и ПУП – ПЗ с Решение № 754/ 16.05.2013г.“ с текстова и графична част. Изработен е технически проект, част конструктивна, включващ конструктивно становище с указания за изпълнение, както и ситуационна схема от проектант – архитект с обозначени линии на застрояване и размери на новопроектираната постройка.  Със Заявление вх. № 19-21-621 от 04.10.2022г. възложителят „ДРАГОЛОВ АУТО“ЕООД е направил искане до Главния архитект на Община Стара Загора за издаване на разрешение за строеж. На основание чл.140, ал.3 от ЗУТ Главният архитект на Община Стара Загора е издал Разрешение за строеж № 19-713 от 11.10.2022г., с което на основание чл.147, ал.1, т.1, ал.2, чл.148, ал.2, чл.152, ал.1, чл.153, ал.1, във вр. с чл.41, чл.42, чл.59 от ЗУТ, е разрешено на „ДРАГОЛОВ АУТО“ ЕООД да извърши строителство на: Постройка за услуги /изграждане на допълващо застрояване – постройка за услуги: фундаментна плоча, стоманена носеща конструкция от колони, ригели и столици, оградни стени с гипсофазерни плоскости, стоманена покривна конструкция, покрита с термопанели със застроена и разгърната застроена площ 190.44кв.м., строеж шеста категория/ в поземлен имот с идентификатор 07199.28.5 по Кадастралната карта на с.Бъдеще, общ.Стара Загора. 

            С писмо вх. № РС-СЗ-1580-02-919/ 14.10.2022г./л.24 по делото/, на основание  чл.149, ал.5 от ЗУТ, Главният архитект на Община Стара Загора е уведомил и е изпратил на Началника на РДНСК Стара Загора издадени разрешения за строеж от № 19-700 до № 19-718/вкл./ за 2022г., сред които е и процесното РС № 19-713/ 11.10.2022г.

            На 27.10.2022г. длъжностни лица от РДНСК Стара Загора са извършили проверка на Разрешение за строеж № 19-713/ 11.10.2022г. За резултатите от проверката е съставен и подписан Констативен протокол № 1771/ 27.10.2022г. Проверяващият екип от служители на РДНСК Стара Загора е приел, че разрешението за строеж е издадено в нарушение на чл.60, ал.1 от ЗУТ, защото като разположение на строежа не е осигурена площ за изграждане на улица от север в бъдеще. Констатирано е и нарушение на чл.148, ал.7 от ЗУТ, предвид установения в имота строеж, отговарящ на разрешения. Въз основа на това е направено заключение, че РС е издадено незаконосъобразно, съгласно разпоредбите на ЗУТ.

            Въз основа на съставения Констативен протокол и на основание чл.156, ал.5 от ЗУТ, при упражняване на предоставени със Заповед № РД–13–047/ 04.02.2022г. на Началника на ДНСК – гр. София правомощия /т.2 от заповедта/, с оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № ДК-11–СЗ–17/ 28.10.2022г., Началникът на РДНСК Стара Загора е отменил като незаконосъобразно Разрешение за строеж № 19-713/ 11.10.2022г., издадено от Главния архитект на Община Стара  за строеж: „Постройка за услуги /изграждане на допълващо застрояване – постройка за услуги: фундаментна плоча, стоманена носеща конструкция от колони, ригели и столици, оградни стени с гипсофазерни плоскости, стоманена покривна конструкция, покрита с термопанели със ЗП и РЗП 190.44кв.м./, строеж VI категория, находящ се в ПИ с идентификатор 07199.28.5 по кадастралната карта на с.Бъдеще, общ.Стара Загора, с възложител „ДРАГОЛОВ АУТО“ЕООД.

От фактическа страна заповедта е обоснована с обстоятелството, че при извършената проверка по реда на чл.156 от ЗУТ на издаденото разрешение за строеж, са установени нарушения на материалноправните изисквания на ЗУТ за издаване на строителни книжа на строеж шеста категория, изразяващи се в: 1. Издаване на строителното разрешение в противоречие с чл.60, ал.1 от ЗУТ, защото не е осигурена свободна площ за изграждане в бъдеще на нова улица. В тази връзка са изложени съображения, че от графичната част на одобрения с Решение № 754/ 16.05.2013г. на Общински съвет-Стара Загора План за застрояване /ПЗ/ се установявало, че за поземления имот, устроен с плана, е предвидено свободно основно застрояване с височина до 15 метра, разположено на 3 м разстояние от северна, източна и южна имотни граници и 25 м отстъп в западна посока от път I-ви клас Стара Загора-Хасково; плътност на застрояване – 60%; коефициент на интензивност на застрояването – 2 и минимална плътност на озеленяването – 25%. С плана не било предвидено допълващо застрояване, вкл. на северната имотна граница, поради което същото е било допуснато от Главния архитект на Община Стара Загора с виза за проектиране на основание чл.41, чл.42 и чл.59 от ЗУТ. С визата били предвидени две постройки на допълващото застрояване, разположени на северната имотна граница – тази с ПИ 07199-28.58 /полски път/, извън ограничителните линии на застрояване, определени с ПЗ. Административният орган е приел, че разпоредбите на чл.41 и чл.42 от ЗУТ, посочени като основание за издаване на РС, са относими към допускане на допълващо застрояване в урегулирани поземлени имоти, какъвто ПИ 07199.28.5 не е. Той е бил устроен само с ПЗ, поради което територията му не следва да се разглежда като урбанизирана територия по смисъла на чл.7, ал.1 от ЗУТ, защото не попада в границите на населено място, селищно образувание или индустриален парк извън границите на населените места и селищните образувания. В този смисъл, при липсата на одобрен регулационен план правилно, на основание чл.59 във вр. с чл140, ал.3 от ЗУТ, за процесното допълващо застрояване е била издадена виза за проектиране, защото задължителна. В случая обаче не била спазена разпоредбата на чл.60, ал.1 от ЗУТ, съгласно която разположението на строежите в случаите по чл.58 и чл.59 ЗУТ се определя с оглед на бъдещо урегулиране, като не се допуска застрояване в близост до чупка или ивици, вдадени към пътища, улици или съседни поземлени имоти, и като се оставя свободна площ за изграждане на нови или разширяване на съществуващи улици. 2. Разрешението за строеж е издадено и в нарушение на чл.148, ал.7 от ЗУТ, тъй като при извършената проверка на място служителите на РДНСК Стара Загора били установили, че разрешената с въпросното разрешение за строеж постройка за услуги е изпълнена и функционира, като се извършвали дейности по разглобяване на части от автомобили, измИ.е и складиране /автоморга/. В имота съществували и други сгради, за които нямало издадени строителни книжа и не били отразени на кадастралната карта като съществуващ. Сочи се, че разрешението за строеж е издадено и при липса на предмет /за вече изпълнена постройка/. Административният орган е приел, че посочените нарушения на ЗУТ следва да бъдат квалифицирани като съществени такива, обуславящи незаконосъобразност на издаденото разрешение за строеж, като основание за неговата отмяна.

            По делото е представена образуваната административна преписка по издаване на оспорената заповед, както и образуваната в Община Стара Загора преписка във връзка с издаденото от Главния архитект на Община Стара Загора Разрешение за строеж № 19-713/ 11.10.2022г.

За изясняване на обстоятелствата от значение по делото е допусната, назначена и изслушана съдебно-техническа експертиза, заключението по която не е оспорено от страните и е прието като доказателство по делото. Видно от същото имотът на жалбоподателя - поземлен имот с идентификатор 07199.28.5 по КККР на с.Бъдеще, който е идентичен с ПИ № 028005 по КВС, е образуван от разделянето на ПИ № 028003, находящ се в местността „При могилата“ в землището на с.Бъдеще. За ПИ № 028003 е бил одобрен ПУП – ПЗ с Решение № 754/ 16.05.2013г. на Общински съвет Стара Загора, с което се установява устройствена зона Соп/смесена за обществено обслужващи и производствени дейности/, свободно средно застрояване с височина до 15 м. за изграждане на обект: „логистичен център – търговско-складова база за промишлени стоки, шоурум“. Със същото решение на ОбС Стара Загора е бил одобрен и парцеларен план на елементите на техническата инфраструктура – кабелно трасе на обект „Външно ел. захранване на ПИ № 028003“. С Решение № КЗЗ-14/ 14.08.2013г. на Комисия за земеделските земи към МЗХ е било променено предназначението на ПИ № 028003, като НТП от „нива“ става „Др.склад.терен“ и променя вида територия от „за нуждите на селското стопанство“ на „населени места“. Вещите лица са установили, че в Община Стра Загора има издадено Разрешение за строеж № 19-559/ 08.12.2014г., влязло в сила на 22.12.2014г., с което се разрешава на Живко Драголов Драголов да извърши строителство на склад за авточасти и ограда – етапно, I етап – изграждане на склад за авточасти от ос 4 до ос 7 по технически проект със ЗП и РЗП 223,14 кв.м.,  II етап – изграждане на склад за авточасти 1 до ос 4 по технически проект със ЗП и РЗП 220.70кв.м., ажурна ограда с височина 3.00м по западната, по част от южната и по част от североизточната с дължина 147.57м, плътна ограда с височина до 3.00м по източната, по част от североизточната и по част от южната граници с дължина 130.10м, изцяло в имота на възложителя, строеж пета категория. Вещото лице – архитект дава заключение, че за процедираното допълващо застрояване не съществува изискване да бъде изпълнено навътре от дадените ограничителни линии на основното застрояване, като с одобрения проект за допълващо застрояване са спазени предвидените с ПУП – ПЗ устройствени показатели. От заключението и дадените допълнителни уточнения от експертите в съдебно заседание, се установява, че имотът на жалбоподателя попада в територия, за която има одобрен и влязъл в сила Общ устройствен план.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и приетата за установена въз основа на тях фактическа обстановка, направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:

Оспорването, като направено в законово установения срок по чл. 215, ал.4 от ЗУТ, от легитимирано лице с правен интерес и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е основателна. 

Оспорената Заповед № ДК-11-СЗ-17/ 28.10.2022г. е постановена на основание и в хипотезата на чл.156, ал.5 от ЗУТ – за констатирани други нарушения /извън, тези посочени в ал.2 и ал.3 на чл.156 ЗУТ/, водещи до незаконосъобразност на издаденото разрешение за строеж, при извършена служебна проверка съгласно чл.156, ал.1 от ЗУТ.  при извършена служебна проверка на издадени строителни книжа. Съгласно разпоредбата на чл.156, ал.5 от ЗУТ, при констатиране на нарушения по ал. 2 и 3, както и на други нарушения, водещи до незаконосъобразност на издадените строителни книжа, отразени в констативния протокол, съставен по ал. 4, началникът на Дирекцията за национален строителен контрол или оправомощено от него длъжностно лице отменя с мотивирана заповед разрешението за строеж или заповедта за допълване по чл. 154, ал. 5, заедно с одобрените инвестиционни проекти, с изключение на издадените и одобрени от министъра на регионалното развитие и благоустройството. По делото е представена и приета като доказателство Заповед № РД–13–047/ 04.02.2022г. от която е видно, че Началникът на ДНСК е делегирал правомощията си за издаване на заповеди по чл.156, ал.5 от ЗУТ на началниците на РДНСК. Следователно обжалваната заповед е издадена от материално и териториално компетентния административен орган – Началникът на РДНСК Стара Загора, съобразно делегираните му правомощия по чл. 156, ал.5 от ЗУТ. 

            Административният акт е постановен в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички изискуеми реквизити по чл.59, ал.2 от АПК. Посочено е правното основание за издаването на заповедта, както и приетите за установени факти и обстоятелства, които административният орган е преценил и определил като релевантни за упражняване на делегираното му правомощие по чл.156, ал.5 от ЗУТ. С оглед на което съдът приема, че са изпълнени изискванията на чл.156, ал.5 от ЗУТ и на чл. 59, ал.2, т.4 от АПК за мотивиране на акта, с който се отменя като незаконосъобразно издадено разрешение за строеж. 

            Заповед № ДК-11–СЗ-17/ 28.10.2022г. е издадена при извършена служебна проверка и осъществен контрол по реда на чл.156 от ЗУТ в рамките на законово регламентирания 14-дневен срок от получаването на уведомлението по чл.149, ал.5 от ЗУТ /вх. № РС-СЗ-1580-02-919/ 14.10.2022г./. От приложения по делото Констативен протокол № 1771/ 27.10.2022г. за резултатите от извършената служебна проверка по чл.156, ал.1 от ЗУТ се установява, че проверката е извършена и съотв. констативният протокол е съставен и подписан от длъжностни лица от РДНСК Стара Загора, при упражняване на правомощия в качеството им на органи на ДНСК. В хода на проведената административна процедура по чл.156 от ЗУТ не са допуснати процесуални нарушения, които да релевират незаконосъобразност на крайния административен акт, с който тази процедура приключва. С оглед на което съдът приема, че по отношение на оспорената в настоящото производство заповед не е налице отменителното основание по чл.146, т.3 от АПК.

            Съдебният контрол за материална законосъобразност на обжалваната заповед в случая следва да обхване преценката налице ли са установените от административния орган юридически факти /изложени като мотиви в акта/ и дали тези факти и обстоятелства правилно са преценени като такива, обуславящи направения извод за несъответствие с нормативно регламентираните изисквания на издаденото от Главния архитект на Община Стара Загора Разрешение за строеж № 19-713/ 11.10.2022г., като основание за неговата отмяна. 

Първото констатирано нарушение, визирано в обжалваната заповед, е за издаване на строителното разрешение в противоречие с чл.60, ал.1 от ЗУТ. Съгласно тази законова разпоредба разположението на строежите в случаите по чл. 58 и 59 се определя с оглед на бъдещо урегулиране, като не се допуска застрояване в близост до чупки или ивици, вдадени към пътища, улици или съседни поземлени имоти, и като се оставя свободна площ за изграждане на нови или за разширяване на съществуващите улици. Строежите край водни площи (реки, канали, езера и други) се разполагат с оглед на вероятното им бъдещо коригиране.

Според нормата на чл.58 от ЗУТ, приложима за застрояването в неурегулирани малки населени места и в части от тях, застрояване се допуска въз основа на скица-копие от кадастрална карта (кадастрален план) или ситуационна скица, съставена от проектанта, които трябва да съдържат и данни за наличните сгради и съоръжения в съседните имоти, както и необходимите коти. Строителството се разрешава по установения ред при съобразяване с нормите на наредбата по чл. 13, ал. 1. Оградите се строят по съществуващи имотни граници, без да се дава строителна линия за тях.

Разпоредбата на чл.59 от ЗУТ регламентира застрояването извън границите на урбанизираните територии, като то се допуска при спазване на предвижданията на действащ общ устройствен план за територията на общината или за част от нея и въз основа на действащ план за застрояване за поземлен имот или за група поземлени имоти или парцеларен план за елементите на техническата инфраструктура, след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон, освен в случаите по чл. 109, ал. 2 и 3. Без промяна на предназначението на земята застрояване се допуска при условията на чл.12, ал.3 от ЗУТ.

Спорният по делото въпрос е относно статута на територията, в която се намира недвижимият имот в границите на който е разрешено изграждане на допълващо застрояване: „Постройка за услуги“, и съотв. приложими ли са в случая нормите на раздел Х „Застрояване в неурегулирани територии“ от ЗУТ.

Административният орган обосновава приложимостта на регламентираното в чл.60, ал.1 от ЗУТ ограничение относно разположението на строежите с мотива, че ПИ 07199.28.5 е устроен само с план за застрояване, поради което територията му не следва да се разглежда като урбанизирана територия по см. на чл.7, ал.1 от ЗУТ, защото не  попада в границите на населено място, селищно образувание и индустриален парк извън границите на населените места и селищни образувания.

Съгласно чл. 7, ал. 1 от ЗУТ според основното им предназначение, определено с концепциите и схемите за пространствено развитие и общите устройствени планове, териториите в страната са: урбанизирани територии (населени места, селищни образувания и индустриални паркове извън границите на населените места и селищните образувания), земеделски територии, горски територии, защитени територии, нарушени територии за възстановяване, територии, заети от води и водни обекти, и територии на транспорта. В разпоредбата на чл.11 ЗУТ е регламентирано, че за осигуряване на целесъобразно устройство поземлените имоти могат да се групират в територии и устройствени зони, които се определят с общите и подробните устройствени планове и в съответствие с наредбата по чл. 13, ал. 1.

В случая от събраните по делото доказателства, в т.ч. и заключението на изпълнената по делото съдебно-техническа експертиза, се установява, че за територията, в която попада поземленият имот, в който е разрешено строителство в случая, има одобрен общ устройствен план – с Решение № 1779 от 30.06.2022г. е приет окончателен проект на Общ устройствен план на община Стара Загора. Съгласно ОУП, цветно копие-извадка от който е приложен на л.77 по делото, процесният ПИ и съседните му имоти, разположени покрай главен път, образуват територия по см. на §5, т.8 от ДР на ЗУТ /съвкупност от съседни поземлени имоти със сходни характеристики и преобладаващо предназначение/ с предимно производствено предназначение /Пп/. Това се установява и от схема 1.2.2. към ОУП /общодостъпна на интернет страницата на Общински съвет – Стара Загора/, в легендата към която е отразено, че териториите,  оцветени в тъмно лилав цвят Пп – територии с предимно производствени функции, представляват урбанизирана територия. Според представената по делото скица на имота, издадена от Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Стара Загора /л.29/, трайното предназначение на територията също е посочено „урбанизирана“, с начин на трайно ползване „За складова база“. Скицата е издадена по данни, съдържащи се в кадастралната карта и кадастралните регистри на с.Бъдеще, одобрена със Заповед № РД-18-349/ 15.09.2017г. на изпълнителния директор на АГКК. Въз основа на тези установявания се налага извод, че ПИ с идентификатор 07199.28.5 по КККР на с.Бъдеще попада в урбанизирана територия. Тълкуването на закона, направено от административния орган не съответства на правната норма на чл.7, ал.1 ЗУТ, защото означава да се приеме, че урбанизирани територии са само тези, изброени в разпоредбата - населени места, селищни образувания и индустриални паркове извън границите им. Ако е вярно, че това е съдържанието на правната норма на чл.7, ал.1 ЗУТ, а именно извън границите на населените места урбанизирана територия е само определената за индустриален парк, то тогава ще следва, че поземлените имоти извън населените места не могат да имат предназначение измежду посочените в чл.8, т.1 от ЗУТ, а освен това ще отнеме предвиденото в чл.11 от с.з. устройство на територията по целесъобразност.

Процесното застрояване не попада в приложното поле и на чл.58 от ЗУТ, в какъвто смисъл се навеждат доводи в представената от пълномощника на ответника писмена защита, тъй като поземленият имот, на чиято граница е предвидено изграждането на постройка за услуги, не се намира в "територия на населено място" по определението дадено в § 5, т. 6 от ДР на ЗУТ. За поземления имот има одобрен ПУП – ПЗ и е с променено предназначение – от „нива“ на „друг складов терен“, но същият се намира в местността „При могилата“ в землището на с.Бъдеще и е извън строителните граници на селото.

По изложените съображения съдът приема, че по отношение на процедираното допълващо застрояване в процесния имот не са приложими разпоредбите на чл.58, чл.59 и чл.60 от ЗУТ. В случая допуснатото с издаденото разрешение за строеж разполагане на постройката на допълващото застрояване на границата с ПИ 071999.28.58, който е с предназначение селскостопански път, не противоречи на изискванията на ЗУТ, доколкото съгласно чл.42, ал.2 ЗУТ такова разположение на сграда от вида на процесната /“постройка за услуги“/ е допустимо, а от заключението на изпълнената по делото експертизата се установява, че с разрешеното допълващо застрояване не се превишават предвидените с ПУП – ПЗ устройствени показатели. След като разрешението за строеж разрешението за строеж е съобразено с относимите законови изисквания, то същото е било законосъобразно и неправилно е било отменено с мотива, че противоречи на чл.60, ал.1 от ЗУТ. 

Не се установява и следващот,о посочено в обжалваната заповед, основание за отмяна на издаденото разрешение за строеж, а именно допуснато нарушение на чл.148, ал.7 от ЗУТ. Съгласно посочената законова разпоредба разрешение за нов строеж в недвижим имот, в който съществува незаконен строеж, не се издава на лицето, извършило незаконния строеж, докато същият не бъде премахнат или узаконен.

Административният орган се позовава на установеното при извършена от служители на РДНСК Стара Загора проверка на място, за резултати от която е бил съставен констативен протокол от 25.10.2022г., наличие на изпълнена и функционираща постройка за услуги, предмет на контролираното разрешение за строеж. Освен това се сочи за установено и съществуването на други сгради, за които нямало издадени строителни книжа и същите не били отразени в кадастралната карта като съществуващи.  Въз основа на това е направен правен извод, че РС № 19-713/ 11.10.2022г. е незаконосъобразно като издадено при липса на предмет /за вече изпълнена постройка/ и в нарушение на чл.148, ал.7 ЗУТ /за издаване на РС в имот, в който има изпълнен незаконен строеж/.

Така изложените в обжалваната заповед фактически и правни изводи се явяват необосновани. На първо място липсват конкретни фактически установявания, че процесното допълващо застрояване е започнало преди да се издаде разрешението за строеж, нито е обсъдено обичайното време за изпълнението на конкретните СМР. В случая проверката на място е извършена 16 дни след издаването на РС № 19-713/ 11.10.2022г. и липсват доказателства, че за този период от време е било обективно невъзможно да се изпълни строеж от вида на процесния – стоманена носеща конструкция от колони, рипели и столици, оградни стени с гипсофазерни плоскости и стоманена покривна конструкция, покрита с термопанели. В заповедта не са цитирани нито технологични стандарти, които да са общоприети или нормативно установени, нито има твърдения и съответно доказателства за липса на кадрова и материална обезпеченост на възложителя, за да може да се приеме за доказано твърдението на административния орган, че строежът, предмет на разрешението за строеж, е бил изпълнен преди датата на издаването му.

При липсата на доказателства за съществуването на незаконен строеж не би могло да се приеме за вярно и твърдението, че в имота съществува такъв по смисъла на ЗУТ. Освен че не са описани установените на място строежи, за които се твърди, че са изпълнени без строителни книжа, не е налице и позоваване на съставени от компетентните длъжностни лица /служители на Община Стара Загора/ констативни протоколи за установяване на незаконно строителство.

С оглед на това съдът приема за недоказано наличието на твърдяното от административния орган нарушение на чл.148, ал.7 от ЗУТ при издаването на РС № 19-713/ 11.10.2022г.

Предвид гореизложеното съдът намира, че жалбата е основателна и оспореният административен акт, като постановен при неправилно приложение на относимите материалноправни разпоредби, се явява незаконосъобразен, поради което се следва неговата отмяна.

При този изход на спора на основание чл.143, ал.1 от АПК на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 2590лв, от които 50лв – заплатена държавна такса, 1340лв. възнаграждения за вещи лица и 1200лв. възнаграждение на един адвокат, чийто размер не се явява прекомерен с оглед разпоредбата на чл.8, ал.2, т.1 от Наредба № 1/ 2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

            ОТМЕНЯ, по жалба на „ДРАГОЛОВ АУТО“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление с.Бъдеще, общ.Стара Загора, Заповед № ДК-11-СЗ-17 от 28.10.2022г., издадена от Началника на Регионална дирекция за национален строителен контрол Стара Загора, с която е отменено като незаконосъобразно Разрешение за строеж № 19-713/ 11.10.2022г., издадено от Главния архитект на Община Стара Загора.

ОСЪЖДА ДИРЕКЦИЯ ЗА НАЦИОНАЛЕН СТРОИТЕЛЕН КОНТРОЛ гр.София да заплати на „ДРАГОЛОВ АУТО“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление с.Бъдеще, общ.Стара Загора, сумата от 2590.00лв /две хиляди петстотин и деветдесет лева/, представляваща направените от жалбоподателя по делото разноски.

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

 

                                                                   СЪДИЯ: