№ 6635
гр. С., 15.03.2022 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 174 СЪСТАВ, в закрито заседание на
петнадесети март през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:РАДМИЛА ИВ. МИРАЗЧИЙСКА
като разгледа докладваното от РАДМИЛА ИВ. МИРАЗЧИЙСКА
Гражданско дело № 20211110143531 по описа за 2021 година
Производството е образувано по искова молба на СВ. Ц. СТ., представлявана от
пълномощника си адвокат И.В. Ю., САК срещу етажната собственост на жилищен комплекс
[име], находяща се на адрес: гр. С., [адрес] представлявани от управителя на етажната
собственост - П.К.Г., ЕГН: **********, с адрес гр. С., [адрес] - [ФИРМА] , с ЕИК: ********,
с която е предявен иск с правно основание чл. 40, ал. 1 ЗУЕС за отмяна на взетите на
проведеното на 20.04.2021 г. общо събрание решения, а именно: одобряване от общото
събрание на отчета за изпълнението на бюджета от дружеството, което поддържа етажната
собственост; издаването на изравнителни фактури; заплащане на гаранционен депозит в
размер на 3 месечни такси; допълване на фонд “Капиталови разходи”.
Съгласно разпоредбата на чл. 40, ал.2 от ЗУЕС всеки собственик може да иска отмяна
на незаконосъобразно решение на общото събрание в 30 - дневен срок от оповестяването на
решението по реда на чл. 16, ал.7 от ЗУЕС.
Председателят на управителния съвет (управителят) в седмодневен срок поставя на
видно и общодостъпно място на входа на сградата съобщение за изготвянето на протокола.
За поставяне на съобщението се съставя протокол от председателя на управителния съвет
(управителя) и един собственик, ползвател или обитател, в който се посочва датата, часът и
мястото на поставяне на съобщението. Копие от протокола се предоставя на собствениците,
ползвателите или обитателите при поискване.
В практиката по приложението на чл. 16, ал. 7 от ЗУЕС се приема, че с цитираната
норма е уредена една фикция за уведомяването на етажните собственици за изготвения
протокол от проведеното ОС на ЕС. Тази законодателна техника, при която законодателят
предвижда предпоставки и ред за осъществяване на т. нар. фингирано връчване /получаване
на документи, като същото се зачита за редовно/, не е нова. Условие за зачитане на
предвидените от законодателя последици на създадената фикция, е изпълнението на строго
формалните предпоставки, разписани в закона. Такива изисквания в хипотезата на чл. 16, ал.
7 от ЗУЕС са поставянето на съобщение за изготвяне на протокола, на видно и
общодостъпно място на входа на сградата, съставяне на нарочен писмен протокол, в който
се отбелязва действието по поставяне на съобщението, както и относно лицата, които
съставят този протокол, както и неговото съдържание. Спазването на тези изисквания е
достатъчно, за да се приеме, че извършеното действие по уведомяване на етажните
собственици за изготвения протокол е законосъобразно и същото поражда валидни
последици при определяне на началния срок за оспорване на взетите решения.
Получаването на препис от изготвения протокол, поотделно от всеки един от етажните
1
собственици, с изключение на тези, които са подали уведомление по чл. 13, ал. 2 от ЗУЕС,
не е елемент от фактическия състав на процедурата по чл. 16, ал. 7 от ЗУЕС, с провеждането
на която, законодателят е обвързал началото на 30 – дневния срок по чл. 40, ал. 2 от ЗУЕС.
От представените писмени доказателства е видно, че на 21.04.2021 г. в 17:15 ч. на
входа на комплекс [име] е поставено съобщение за изготвянето на протокола на Общото
събрание на ЕС, проведено на 20.04.2021 г. Този протокол е съставен на основание чл. 16,
ал.7 от ЗУЕС и съдържа всички реквизити, описани в посочената разпоредба.
Оповестяването на решението от 20.04.2021 г., чиято отмяна се иска е станало по
предвидения от закона ред и за дата на осъществяването му следва да се приеме тази,
удостоверена, в протокола, съставен по реда на чл. 16, ал.7 от ЗУЕС, а именно 21.04.2021 г.
Протоколът е приложен към отговора на исковата молба (л. 28) и същият не е оспорен от
ищцата. Изготвеният протокол на общото събрание е съобщен на ищцата по реда на чл. 13,
ал. 4 ЗУЕС чрез залепване на входната врата, до която имат достъп всички етажни
собственици, в деня след деня на провеждането на събранието, поради което от тази дата е
започнал да тече срока за подаване искане за отмяна на взетите решения. Следователно и
срокът, предвиден в чл. 40, ал.2 от ЗУЕС, е започнал да тече от тази дата като е изтекъл през
месец май.2021 г.
Исковата молба пред СРС, с която се иска отмяна на решението на общото събрание на
ЕС е подадена едва на 26.07.2021 г. т.е. два месеца след изтичане на законоустановения
преклузивен срок, което прави предявеният иск по чл. 40, ал.1 от ЗУЕС недопустим.
Поради изложеното, съдът следва да прекрати настоящото производство.
Така мотивиран, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА гр. д. № 43531/2021 г. по описа на Софийски районен съд, 174 състав.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред СГС в едноседмичен
срок от връчването му на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
2