Решение по дело №321/2021 на Районен съд - Нови пазар

Номер на акта: 64
Дата: 3 декември 2021 г. (в сила от 11 март 2022 г.)
Съдия: Атанаска Димитрова Маркова
Дело: 20213620200321
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 64
гр. Нови пазар, 03.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НОВИ ПАЗАР, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесети октомври през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Атанаска Д. Маркова
при участието на секретаря Бойка Анг. Цвяткова
като разгледа докладваното от Атанаска Д. Маркова Административно
наказателно дело № 20213620200321 по описа за 2021 година

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Делото е образувано по жалба, подадена от „Водоснабдяване и канализация - Шумен”
ООД, гр. Шумен, с ЕИК *********, представлявано от управителя Ж.Г.-П., срещу
Наказателно постановление №87 от 03.08.2021 г. на Директора на РИОСВ гр. Шумен, с
което на юридическото лице, в качеството му на оператор на канализационната система гр.
Каспичан, стопанисвана от същото дружество, е наложена имуществена санкция за
допуснато заустване на отпадъчни води в повърхностен воден обект в несъответствие със
заложените индивидуални емисионни ограничения в издаденото разрешително.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на постановлението, с
твърдения, че титуляр на разрешителното е Община Каспичан. Твърди се, че
канализационната система на гр. Каспичан била предадена на жалбоподателя за
стопанисване, поддържане и експлоатация с договор от 01.04.2016 г., сключен между
жалбоподателя и Асоциацията на ВиК на обособената територия, обслужвана от
„Водоснабдяване и канализация - Шумен” ООД . Община Каспичан била собственик на
канализационната система по силата на чл.19 от Закона за водите. Жалбоподателят, като
оператор, не бил титуляр на издаденото разрешително за заустване, не можел да
предотврати описаното административно нарушение и не следвало да носи отговорност и да
бъде санкциониран за него. Изпълнението на задължението за инвестиции, както и
отговорността за изпълнение условията на разрешителните, била изцяло на носителя на
задължението да инвестира, а този носител бил Община Каспичан. Освен това
1
констатираното превишение по показател „азот нитратен“ от пунктове №3 и №4 следвало да
се третира като маловажен случай, съгласно общата разпоредба на чл.28 от ЗАНН,
препращаща към чл.93, т.9 от НК. Налице била незначителност на вредните последици и
ниска степен на обществена опасност спрямо обикновените случаи на това административно
нарушение.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез своя представител юрисконсулт Е.М.,
поддържа тези твърдения и моли наказателното постановление да бъде отменено.
Административно-наказващият орган редовно призован, изпраща представител -
юрисконсулт Г., която оспорва твърденията в жалбата. Поддържа, че отношенията между
ВиК операторът и Община Каспичан по договора са вътрешни взаимоотношения,
неотносими към конкретното нарушение. Излагат се аргументи за правилното определяне на
правната квалификация на нарушението. С подписване на договора дружеството-
жалбоподател било запознато, че гр. Каспичан има канализационна система без
пречиствателна станция, но поело отговорност да изпълни вменените му задължения. Освен
това операторът имал право да възлага проектиране и изграждане на ВиК системи и
съоръжения и в качеството си на възложител е можел да възложи изграждане на
съоръжение. Налице било и превишаване на индивидуалните емисионни ограничения, за
което отговорност носело дружеството жалбоподател и аргументът за малки превишения не
следвало да се отчита за водещ до малозначително нарушение.
Съдът, като се запозна с приложените по делото доказателства и ги прецени в
тяхната съвкупност и по отделно, установи следното от фактическа и правна страна:
Видно от Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в
повърхностни водни обекти №2314 0024/26.01.2012 г., Община Каспичан има разрешение за
ползване на воден обект река Каменица за заустване на отпадъчни води за експлоатация на
„Канализационна система гр. Каспичан. С разрешителното са определени индивидуалните
емисионни ограничения по 26 показателя и сроковете за тяхното достигане - 31.12.2014 г. С
решение № 1399 от 26.06.2014 г. срокът за достигане на тези индивидуални емисионни
ограничения, както и срок за достигането им бил удължен до 6 месеца от въвеждане в
редовна експлоатация на пречиствателна станция за отпадни води, но не по-късно от
31.12.2015 г. Ново удължаване на срока за достигане на индивидуалните емисионни
ограничения не е правено. Установява се по делото, че градската канализация на град
Каспичан приема битово-фекалните и производствени отпадъчни води, които се отвеждат и
заустват в река Каменица, поречие на река Провадийска. Пречиствателна станция за отпадни
води не е изграждана. Съгласно договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на
ВиК системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни
услуги, сключен между Община Каспичан и жалбоподателя на 08.03.2016 г. и допълнен със
споразумение от 01.03.2019 г., канализационната система на града е отдадена за
експлоатация на жалбоподателя.
С договор от 08.03.2016 г. между „Асоциация по ВиК на обособената територия,
обслужвана от „Водоснабдяване и канализация - Шумен” ООД- гр. Шумен и
2
жалбоподателя, на него било възложено да стопанисва, поддържа и експлоатира
водоснабдителната и канализационна система на град Каспичан.
На 08.04.2021 г. служители на РИОСВ – Шумен извършили проверка на
канализационната мрежа на гр. Каспичан и взели проби вода за качествен анализ. След
извършени изпитвания с протоколи от изпитване №15-0092 от 15.04.2021 г. и $15-0093 от
същата дата, било констатирано превишаване на индивидуалните емисионни ограничения,
заложени като условие в разрешителното за ползване на воден обект за заустване на
отпадъчни води в повърхностни водни обекти по следните показатели: азот амониев и азот
нитритен, За резултатите бил съставен Констативен протокол № АН-20-1 от 14.05.2021 г.
Въз основа на установените превишения на индивидуалните емисионни ограничения Ахм.
Н. Н. – старши експерт при РИОСВ – Шумен съставил Акт за установяване на
административно нарушение №АН-02/14.05.2021 г. на „Водоснабдяване и канализация -
Шумен” ООД, гр. Шумен, за това, че като оператор на канализационната система на гр.
Каспичан на 08.04.2021 г., е допуснал заустване на отпадъчни води в повърхностен воден
обект река Каменица, в несъответствие със заложените индивидуални емисионни
ограничения в издаденото разрешително за ползване на воден обект за заустване на
отпадъчни води. Посочено е, че с описаното деяние дружеството нарушило чл.48, ал.4 от ЗВ
във вр. с чл.38, ал.3 от Наредба №2 от 8.06.2011 г. за издаване на разрешителни за заустване
на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни
ограничения на точкови източници на замърсяване. Актът бил съставен в присъствието на
пълномощник на жалбоподателя и пописан от същия на 14.05.2021 година. Въз основа на
съставения акт и на материалите по преписката е издадено наказателно постановление № 87
от 03.08.2021 г. на Директора на РИОСВ гр. Шумен. В наказателното постановление като
нарушена е посочена разпоредбата на чл. 48, ал. 4 от Закона за водите, във вр. с чл. 38, ал. 3
от Наредба № 2 от 8.06.2011 г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води
във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови
източници на замърсяване. На жалбоподателя е наложена санкция в размер на 1000 лв. на
основание чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ.
Така установената фактическа обстановка се установява от всички събрани по делото
доказателства. Спорът между страните е относно обстоятелството дали жалбоподателят е
автор на нарушението, или Община Каспичан следва да носи отговорност за установеното.
Вмененото на жалбоподателя деяние е квалифицирано като нарушение на чл.48, ал.4 от ЗВ,
във вр. с чл.38, ал.3 от Наредба №2 от 08.06.2011г. за издаване на разрешителни за заустване
на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни
ограничения на точкови източници на замърсяване, като отговорността на дружеството е
правилно ангажирана на основание чл.200, ал.1, т.6 от ЗВ. В чл.38, ал.2 на цитираната по-
горе наредба е указано кое поведение се възприема за ползване на водни обекти без
необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в
разрешителното, подлежащо на санкциониране по реда на чл.200, ал.1, т.2 от ЗВ. В НП
наказващият орган изрично е обвързал правната квалификация на поведението на
3
дружеството и приложения състав на чл.38, ал.3 от Наредбата, който еднозначно
регламентира, че за нарушаване на емисионните норми се счита неспазването на
определените в разрешителното за заустване индивидуални емисионни ограничения.
Водоползвателите, които не са титуляри на разрешителни и са В и К оператори по смисъла
на чл.2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, следва да
пречистват и заустват отпадъчни води в повърхностни водни обекти в съответствие с
издаденото разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води за
съответната канализационна система. Следователно именно дружеството–жалбоподател е
автор на вмененото нарушение и то следва да бъде санкционирано. По несъмнен начин е
доказано и превишението индивидуалните емисионни ограничения, заложени като условие в
разрешителното за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни
водни обекти по два различни показателя.
Съдът не споделя доводите на жалбоподателя за наличие на маловажен случай на
посоченото административно нарушение. В конкретния случай срокът за достигане на
индивидуалните емисионни ограничения е не по-късно от 31.12.2015 г. Нарушението е
констатирано на 08.04.2021 г. Отклоненията са установени и на двата пункта, от където са
взети проби вода за качествен анализ.
Административно наказващия орган е съобразил изискването на чл.27 от ЗАНН при
определяне на конкретната имуществена санкция. При предвидена така от 1000 лв. до 5 000
лв., наложената имуществена санкция е в минималния предвиден от закона размер.
Съгласно разпоредбата на чл.63д, ал.3 от ЗАНН страните имат право на разноски в
настоящото производство, определени по реда на АПК, който от своя страна препраща към
разпоредбите за разноски в ГПК. В случая на въззиваемата страна следва да бъде присъдено
възнаграждение, съгласно Наредбата за заплащането на правната помощ в размер на 80 лв.
Водим от което, съдът
РЕШИ:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 87 от 03.08.2021 г. на Директора на
РИОСВ гр. Шумен, с което на „Водоснабдяване и канализация - Шумен” ООД, гр. Шумен,
с ЕИК *********, представлявано от управителя Ж.Г.-П. е наложена имуществена санкция в
размер на 1000 /хиляда/ лева, за нарушение на чл.48, ал.4 от Закона за водите.
ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация - Шумен” ООД, гр. Шумен, с ЕИК
*********, представлявано от управителя Ж.Г.-П. да заплати на Регионална инспекция по
околна среда и води – Шумен разноски по делото в размер на 80 лв. /осемдесет лева/.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ШАС в четиринадесетдневен срок
от съобщението до страните, че е изготвено.
4
Съдия при Районен съд – Нови Пазар: _______________________
5