Решение по дело №330/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 559
Дата: 26 април 2021 г. (в сила от 26 април 2021 г.)
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20217050700330
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                  2021г., гр.Варна

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Двадесет и трети състав на тринадесети април две хиляди двадесет и първа година в публично заседание в състав:

                                                         СЪДИЯ: НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

при секретаря Пенка Михайлова, като разгледа докладваното от съдия Дичева  адм. дело № 330 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 99б, ал. 3 и чл. 92, ал. 14 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР).

Образувано е по жалба на М.И.И.,***, против Заповед № 175/29.01.2021 г. на кмета на община Несебър, в частта, с която е заличена адресната му регистрация по настоящ адрес ***. В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед в посочената част, поради допуснати нарушения на процесуалните правила, както и такива на материалния закон. Поддържа се, че нарушенията на процесуалните правила при издаването на оспорения акт са съществени и са довели до накърняване правата на жалбоподателя. Твърди се, че не е уведомяван за започналото производство за заличаване на адресната му регистрация и не е имал възможност да участва в производството по издаването й, както и че заповедта не му е връчвана. Не са изяснени факти и обстоятелства от значение за случая, а именно дали и от кога лицето /в случая лицата, които живеят на адреса/ не живее на посочения адрес, евентуално-мястото, където живее действително и да бъде уведомен по реда на чл.26 ал.1 АПК.  Сочи, че на посочения адрес в гр.О,ул..“****“ №**регистрацията е извършена по заявление, след съгласие на собственика на имота, в изпълнение на закона. Релевира подробни доводи за противоречие на оспорената заповед с материалноправните разпоредби. Излага съображения и за противоречие с нормата на чл.146 т.5 АПК като се позовава на решение №5171/29.04.2020г. по адм.д.№4241/2018г. на ВАС. Изтъква, че процесната заповед е немотивирана, като излага подробни съображения в тази насока. Жалбоподателят твърди, че при издаване на заповедта е нарушена нормата на чл. 146, т. 1 от АПК. С оглед изложеното моли  съда да отмени атакуваната заповед на Кмета на Община Несебър.

Ответникът- Кмет на община Несебър, не изразява становище жалбата и по съществото на спора. 

След преценка на събраните доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

С Определение №305/10.02.2021г. Административен съд – Бургас, на основание чл. 135, ал. 1 и ал. 2 от АПК е прекратил производството, образувано пред него и е изпратил делото по подсъдност на Административен съд – Варна.

Със заповед №РД-09-4/08.01.2021г. на областен управител на област Бургас е насрочен, на 28.02.2021г., общ местен референдум в населените места от община Несебър, а именно гр. О., с. П., с. П., с. Р., с. Б., с. Е., с. К., с въпрос: „Подкрепяте ли предложението за обособяване на нова община с център гр. О., състояща се от населените места - гр. О., с. Б., с. П., с. Р., с. Е., с. П., с. К.“. По смисъла на §2 от Преходни и заключителни разпоредби на ЗПУГДВМС за всички неуредени в закона въпроси относно произвеждането на национален и местен референдум се прилагат съответните разпоредби на Изборния кодекс.

Със заповед №56/13.01.2021г. на кмета на община Несебър били определени девет избирателни секции на територията на община Несебър и със заповед №57/13.01.2021г. били определени общодостъпни места за обявяване на избирателни списъци. В РУ – Несебър постъпила информация за зачестили през последните две-три години регистрации на лица по настоящ адрес на различни адреси в гр.О., които след приключване на летния туристически сезон, напускат населеното място без да заявят промяната в гражданското си положение, т.е. да променят адресната си регистрация. В тази връзка и във връзка с писмо с изх.№Н1-ГР-6252/01.12.2020г. /л. 30 – гръб/ на община Несебър за периода от 23.11.2020г. до 07.01.2021г. били планирани и извършени множество адресни проверки на територията обслужвана от РУ О.. В частта на процесния адрес и спрямо жалбоподателя било констатирано, че не е установено лицето М.И., при направена справка е установено, че е регистриран по постоянен адрес ***. Посочено било, че на този адрес не са установени други лица.

Във връзка с издадена заповед №76/22.01.2021г. на кмета на община Несебър  комисия възприела горните констатации, както и, че проверките са били извършвани в рамките на 30 дни и лицето никога не е било откривано на адреса, поради което след разглеждане на преписката и справка в НБД „Население”, комисията взела решение на основание чл. 99 ал. 1, във вр. с чл. 99б от ЗГР да бъде заличена адресната регистрация по настоящ адрес на жалбоподателят М.И.И.. Предвид констатациите на комисията и на основание чл. 99 ал.1 и във вр. с чл. 99б от ЗГР кмета на община Несебър издал оспорена заповед, с която заличил адресната регистрация на жалбоподателя по настоящ адрес.

Заповедта била публикувана на електронната страница на община Несебър. По делото от ответната страна не са ангажирани доказателства за връчването й на жалбоподателя.

 Съдът счита, че по делото не са представени доказателства за връчване на заповедта на адресата, жалбата е подадена от легитимирано лице, в законоустановения срок, като е налице  правен интерес от обжалването, като е насочена срещу акт, който подлежи на съдебен контрол поради което е процесуално допустима за разглеждане.

Разпоредбата на чл. 99б, ал. 3 ЗГР предвижда, че заповедта за заличаване на адресна регистрация се издава от кмета на общината. Оспорената заповед е подписана от В.Б., съгласно заповед №1919/11.11.2019г. /л. 29 – гръб/. По делото се установява, че кмета на община Несебър Н.Д.е ползвал платен годишен отпуск, в периода от 29.01.2021г. до 29.01.2021г., съгласно заявление №Н1-0А1-433/28.01.2021г. /л. 30/.  По делото е представена заповед №1919/11.11.2019г.,  даваща правомощия на Б. да издава заповеди по заместване.  Оспореният акт се явява издаден от компетентен по място, материя и степен орган. Кметът на общината издава заповедта за заличаване на адресна регистрация по чл. 99б, ал. 3 ЗГР, като това му правомощие произтича от цитираната норма и е функция на качеството му на длъжностно лице по гражданското състояние съгласно чл. 35, ал. 3 ЗГР. С оглед на изложеното, се явява неоснователно възражението на жалбоподателя в тази връзка.

Съдът приема, че оспорената заповед е постановена при спазване изискванията за форма и съдържание на административния акт. В настоящия случай мотивите на административния акт се съдържат в друг предхождащ го документ – протокол за извършена проверка от 26.01.2021 г. на комисията по чл. 99б, ал. 1 ЗГР, към който препраща заповедта, което е допустимо, съгласно указанията, дадени тълкувателно решение № 16/31.03.1975 г. на ОСГК на ВС. Предвид изложеното се явяват неоснователни и възраженията на жалбоподателя, че оспорената заповед е немотивирана.

Независимо от горните изводи настоящият състав намира, че обжалваната заповед, макар и издадена от компетентен орган, в предвидената форма и съдържание, е издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в нарушение на материалния закон. Производството по чл. 99б от ЗГР е административно по своя характер, като същото приключва с издаването на индивидуален административен акт, с който се засягат права и законни интереси на гражданите. При липса на специална правна уредба в ЗГР, следва да се прилагат общите правила, регламентирани в АПК. Ето защо при провеждане на производство по чл. 99б от ЗГР следва да бъдат спазени и общите принципи по АПК. В тази връзка следва да се отбележи, че в представената по делото административна преписка липсват доказателства, че на М.И.И., в качеството му на заинтересовано лице по смисъла на чл. 15, ал. 1 и чл. 26 от АПК, е било изпратено надлежно уведомление по чл. 6, ал. 1 от АПК за образуваното административно производството. Органът не е изпълнил задължението си по чл. 9, ал. 2 и чл. 36, ал. 1 от АПК да събере всички необходими доказателства дори, ако няма искане от заинтересованите лица. Жалбоподателят не е бил уведомен за резултатите от извършената проверка от комисията, предвид което съдът намира, че не са изпълнени изискванията и на чл. 34 и чл. 36 от АПК, което съставлява нарушение на административнопроизводствените правила от категорията на съществените. Това е така, защото по този начин жалбоподателят е бил лишен от признатата и гарантирана от закона възможност да участва в тази фаза на административния процес – да се запознае с констатациите от извършената по реда и на основание чл. 99б от ЗГР проверка; да представи доказателства или да поиска събирането на такива; да направи възражения и т. н. Решаващият административен орган – кметът на общината, преди издаването на заповедта по чл. 99б от ЗГР за заличаване на адресната регистрация, е следвало да уведоми заинтересованото лице и да му предостави възможност да упражни предоставените му и гарантираните от закона процесуалните права, нормативно установени в АПК, като страна в административното производство. Освен това административният орган не е изпълнил и задължението си по чл. 35 от АПК да издаде акта след като обсъди всички факти и обстоятелства от значение за случая. Събраните по делото доказателства сочат на непълнота на установената в хода на проведеното административно производство фактическа обстановка и съответно за неправилност на обоснования правен извод и то при допуснати съществени процесуални нарушения.

Въз основа на гореизложеното съдът приема, че е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като в следствие на нарушаването на задължението за уведомяване, жалбоподателят е бил лишен от възможността да участва като страна в производството по издаване на оспорената заповед. Посоченият пропуск съставлява и процесуално нарушение, свързано с произнасяне на органа при неизяснени факти и обстоятелства от значение за случая и в нарушение на принципа за истинност – чл. 7 АПК. Горното формира извод на съда за наличие на отменително основание по чл.146 т.3 АПК.

Освен изложеното, съдът счита, че предметът на проверката по чл. 99б от ЗГР е детайлно регламентиран с разпоредбата на чл. 140а от Наредба № РД-02-20-9/2012 г., в която се посочва какви точно факти следва да се установяват от комисията. Установените, в конкретния случай от комисията, факти обаче не са достатъчни за изясняване на случая, което личи и от самата констатация на комисията, единственото посочено в протокола е, че М.И.И. не е открит на адреса и, че за лицето е установено, че е регистрирано по постоянен адрес ***, както и че на адреса на са установени други лица. Видно от представения протокол, посочените обстоятелства не са установени от назначената комисия, същите се съдържат в писмо вх. № Н1-ГР-6252-001/12.01.2021г. ОД на МВР – Бургас.  Съдът счита, че по този начин комисията не е установила правнозначимите факти, с което е нарушен чл. 35 от АПК и протоколът е съставен при съществени нарушения на правилата, визирани в  чл. 140а от НАРЕДБА № РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация.

По изложените по-горе съображения съдът приема, че оспореният акт е незаконосъобразен и следва да бъде отменен.

На основание  чл. 92, ал. 14, изр. последно ЗГР настоящото решение е окончателно. 

Водим от горното и на основание чл.172 ал.2 предл.второ АПК, Административен съд – Варна

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № 175/29.01.2021 г. на кмета на община Несебър, с която е заличена адресната регистрация на М.И.И. по настоящ адрес ***.

Решението е окончателно.

 

СЪДИЯ: