Решение по дело №310/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260072
Дата: 6 октомври 2020 г. (в сила от 21 декември 2020 г.)
Съдия: Росен Тенчев Чиликов
Дело: 20205530200310
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ 

град Стара Загора

05.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД  НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ

 

в открито заседание на Пети Октомври през Две хиляди и Двадесета година в състав:

 

Председател: Р. Чиликов

             Съд. Заседатели :

 

 

при секретаря Н. Георгиева и в присъствието на прокурор …………   като разгледа докладваното от председателя Чиликов А.Н.Д. 310 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Обжалвано е наказателно постановление № 24 – 002652 от 09.01.2020 година на Директора на дирекция „ Инспекция по труда „ град Стара Загора.

 

         Жалбоподателят недоволен от наложеното му имуществена санкция моли съда да я отмени. Мотивира се че не е извършено административно нарушение, неправилно е приложен материалния закон.

        В с.з. чрез адвокат Ц. поддържа жалбата и моли съда да отмени наказателното постановление.

        Въззиваемата страна чрез юрисконсулт Мутафова взема становище, че жалбата е неоснователна и моли съда да потвърди наказателното постановление, като претендира и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

        От събраните по делото доказателства установени с доказателствени средства – писмени, показанията на свидетелите – преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като извърши цялостна проверка на акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление,след обсъждане становищата на страните съдът приема за установено следното :

 

         Жалбата е подадена в срок и от субект имащ право на жалба, поради което и на основание чл. 59, ал. 2 ЗАНН съдът приема, че жалбата е допустима.

 

         Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

         Административно-наказващият орган в обстоятелствената част на наказателното постановление е приел за установено, че при извършена проверка на 27.11.2019 г. в 09.36 часа на  обект цех за месопреработка н град Стара Загора , бул. „ Н. Петков „ № 10 стопанисван от „ Петраците 1992 „ ООД жалбоподателят „ Петраците 1992“ ООД в качеството си на работодател приема на работа като „общ работник промишленост „ Радослава Митева Дбез преди това да сключи с нея писмен договор.

 

          Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на св. Б. Г. / актосъставител / ,св. Радослава ДДекларация по чл. 402, ал. 1 т. 3 КТ от 27.11.2019 г., констативен протокол за извършена проверка, трудов договор № 20/27.11.2019 г., декларация приложение № 3, разписка приложение № 2, РКО № 3, сметка за изплатени суми № 3.

 

      При така посочената фактическа обстановка, която се потвърждава по несъмнен и безспорен начин от цитираните доказателствени средства  административно-наказващият орган правилно и законосъобразно е приел, че е нарушен чл. 61, ал. 1 КТ и на основание чл. 414, ал. 3 КТ е наложил имуществена санкция в размер на 4 000 лева.

 

       Жалбоподателят „ Петраците 1992 „ ООД град Стара Загора има качеството на работодател по смисъла на параграф 1 т. 1 от КТ.

 

         В конкретния случай към момента на проверката лицето Радослава Д/ както и други лица / е предоставяла работна сила / наемен труд / за другиго - „ Петраците 1992 „ ООД в качеството на работодател с всички елементи от съдържанието на трудовото правоотношение / чл. 66, ал. 1 КТ/. Основание за този извод дават следните обстоятелства :         

       Полагането на наемен труд/предоставянето на работна сила /  от страна на работник за работодател – изпълнявана е трудова функция в цех за месопреработка, била е включена в производствения процес на обект предоставен от работодател,  предоставяне на оръдия на труда от работодателя, Определено е място на работа– цех за месопреработка, Определен характер на работа – общ работник / декларация, показания на свидетелите Ди Г.  /, трудът се предоставя от работника възмездно – срещу възнаграждение/ РКО , декларация/.

 

           Следователно при наличието на всички елементи от съдържанието на трудовото правоотношение и при предоставяне на работната сила от страна на Р. Дза „ Петраците 1992 „ ООД съдът приема, че се касае за трудови правоотношения между работник и работодател.

 

           Тези правоотношения следва да се уреждат като трудови правоотношения по силата на чл. 1, ал. 2 КТ чрез сключването на трудов договор в съответната писмена форма.Това налага и сключване на трудов договор в писмена форма преди постъпване на работа на работника, изпращане на уведомление до съответната ТД на НАП за регистриране на сключения договор съгласно императивните изисквания на чл. 62, ал. 3 КТ.

 

            Работодателят и жалбоподател в настоящото производство не се е съобразил с тези свои задължения и не е изпълнил  абсолютната и безусловна забрана за допускане до  работа на работник без сключен трудов договор в писмена форма, с което е нарушил чл. 61, ал. 1 КТ.

 

           Нарушението по чл. 61, ал. 1 КТ е от категорията на формалните административни нарушения – в състава му не са обхванати съставомерни обществено опасни последици, съставомерен резултат. Същото е било извършено към момента на проверката на 27.11.2019 година и всички последващи действия не могат да го заличат.

 

        Възражението, че работникът Р. Де работила на граждански договор е неоснователно.

 

         В представения граждански договор № 3/08.11.2019 г. е посочено, че е сключен на 08.11.2019 г.

 

         Посочената дата на сключване на договора е из цяло компрометирана относно достоверността и съдът не я приема за действителна.

 

         Посоченият договор към момента на проверката 27.11.2019 г. не е представен на проверяващите, макар да се твърди от жалбоподателя , че е съществувал / показанията на св. Г./.

 

        От показанията на св. Р. Д, които са в съответствие с декларация по чл. 402, ал. 1 т. 3 КТ от 27.11.2019 г., които кореспондират и с показанията на св. Г. се установява, че работникът Р. Де започнала работа на 10.11.2019 г. и до проверката е работила без договор, а такъв е бил изготвен след проверката.

 

        Следователно показанията на свидетелите Ди Г., както и писмените доказателства декларация по чл. 402, ал. 1 т. 3 КТ от 27.11.2019 г. из цяло кореспондират по между си, не съдържат никакво противоречие, косвено се допълват и подкрепят от останалия доказателствен материал /констативен протокол за извършена проверка, трудов договор № 20/27.11.2019 г., декларация приложение № 3, разписка приложение № 2, РКО № 3, сметка за изплатени суми № 3/, поради което същите са убедителни и съдът ги кредитира с доверие.Те водят до единствено възможния извод, че към момента на проверката /27.11.2019 г. / граждански договор № 3/08.11.2019 г. не е бил сключен, а същият е изготвен пост фактум.

 

          Трудов договор № 20/27.11.2019 г. също не е съществувал към момента на проверката и е сключен също пост фактум.Същият не е бил представен на проверяващите, работникът твърди, че е работил без договор, не е подадено уведомление към НАП към момента на проверката / показанията на св. Г., св. Р. Д, Декларация по чл. 402, ал. 1 т. 3 КТ , Справка за приети и отхвърлени уведомления/.

                    

        В обобщение въз основан на направеният анализ на доказателствения материал и направените изводи съдът приема, че към момента на извършената проверка на 27.11.2019 г. лицето Р. Де работила без сключен писмен договор, с което е осъществен и състава на претендираното административно нарушение по чл. 61 , ал. 1 КТ.

 

 

             При така установеното и доказано административно нарушение административно-наказващият орган не е имал алтернатива за приложението на имуществената санкция по чл. 414, ал. 3 КТ.

 

              Същата е наложена при превес на смекчаващите вината обстоятелства като са съобразени всички обстоятелства съгласно чл. 27, ал. 2 ЗАНН, съобразена е санкцията с тежестта на нарушението, с обществената опасност и с целите на чл. 12 ЗАНН.

 

              Няма основание за намаляване на наложената имуществена санкция.Същата е определена значително под средния размер при превес на смекчаващите обстоятелства, в близост до минимума, но не в абсолютния минимум, което е правилно.

              При индивидуализацията на имуществената санкция следва да се отчетат и редица отегчаващи обстоятелства даващи основание имуществената санкция да се оппредели над минималната .

 

               Извършеното административно нарушение е широко разпространено в страната и съдебния район – масова практика е работодатели да наемат на работа работници без сключени трудови договори.Сключването на трудовия договор обаче е гаранция за защита правата на работника, който е икономически по-слабата и уязвима страна в трудовото правоотношение.

 

              Полагането на труд без трудов договор ощетява и бюджета на страната – не се заплащат дължимите данъци и осигуровки.

 

               В конкретният случай е полаган наемен труд в цех за месопреработка,в производствен процес, който по същество предполага висок риск за живота и здравето на работника.

 

               Жалбоподателят е допуснал и други нарушения свързани с трудовото законодателство / имало  е и други лица работещи без договор - показанията на св. Г. /.

 

               Следователно всички тези обстоятелства дават основание да се приеме, че извършеното административно нарушение в никакъв случай не е с ниска степен на обществена опасност, а напротив – със завишена.

 

       Този извод мотивира съда да приеме, че имуществената санкция е правилно индивидуализирана и няма основание за изменението и чрез намаляване.

 

       Разпоредбата на чл. 415 В, ал. 2 КТ по същество изключва маловажността на административните нарушения по чл. 61 , ал. 1 КТ.

 

        При извършената служебна проверка съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения.

 

        АУАН е съставен и при стриктно спазване на изискванията на чл. 40-чл. 43 ЗАНН.

 

     

        Наказателното постановление е издадено от компетентно длъжностно лице.

 

 

       В обстоятелствената част на наказателното постановление са изложени всички факти и обстоятелства релевантни за състава на административното нарушение , с което е удовлетворено изискването на законодателя в чл. 57, ал. 1 т. 5 ЗАНН.Административното нарушение е конкретизирано по време, място, начин на извършването му.

 

        По изложените съображения жалбата се явява неоснователна, а наказателното постановление следва да се потвърди.       

  

            Направеното искане от процесуалния представител на въззиваемата страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателно.

 

             Съгласно 63, ал. 5 ЗАНН във вр. с чл. 37, ал. 1 ЗПП във вр. с чл. 27 е от Наредбата за заплащане на правната помощ и чл. 143, ал. 3 АПК  с оглед фактическата и правна сложност на делото, проведените четири съдебни заседания в полза на въззиваемата страна следва да се определят и присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 120 лева, които да се заплатят от жалбоподателя, поради неоснователност на жалбата.

 

        Водим от горните мотиви съдът

 

 

 

                Р  Е  Ш  И:

 

 

 

     ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 24 – 002652 от 09.01.2020 година на Директора на дирекция „ Инспекция по труда „ град Стара Загора, с което е наложена имуществени санкции в размер на 4 000 / ЧЕТИРИ ХИЛЯДИ / лева на „ Петраците 1992 „ 0ОД, със седалище и адрес на управление град Стара Загора, ул. „ Н. Петков ” № 10, ЕИК № ********* .

 

           ОСЪЖДА „ Петраците 1992 „ 0ОД, със седалище и адрес на управление град Стара Загора, ул. „ Н. Петков ” № 10, ЕИК № ********* да заплати на ИА Дирекция „ Инспекция по труда“ град Стара Загора разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 120 / СТО и ДВАДЕСЕТ / лева.

 

           РЕШЕНИЕТО  подлежи на обжалване пред Административен съд град Стара Загора в 14 дневен срок от съобщението на страните.

 

 

 

 

                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: