Решение по дело №289/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 9
Дата: 3 януари 2024 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20237080700289
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 май 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 9

 

гр. Враца,   03.01.2024 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V състав, в публично заседание на 27.09.2023 г. /двадесет и седми септември две хиляди двадесет и трета година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 289  по описа на АдмС – Враца за 2023 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК, вр. чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от европейски структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), загл. изм. – ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г. на Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) и  чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на ЕТ „З.А.Ц.“, със седалище и адрес на управление ***, чрез З.Ц., против Решение № 06/311/00853/3/01/04/06 от 13.03.2023 г. за налагане на финансова корекция (ФК),  издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е определена ФК в размер на 298 217,30 лева, за нарушение на  чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г.

В жалбата са изложени подробни съображения за незаконосъобразност на оспорения акт, като издаден при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие с материално правните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Твърди се липса на мотивираност на акта и необоснованост на същия, както по отношение на констатираното нарушение по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ, така и по отношение на приетата от органа нередност по смисъла на чл. 2, § 36 от Регламент № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета.

В с.з. жалбоподателят ЕТ „З.А.Ц.“, редовно призован, чрез процесуалния си представител адв. Х. ***, поддържа жалбата по съображенията изложени в нея. Заявява, че спора е правен, като не се оспорват фактите относно процента на изпълнение на договора. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът – Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, чрез процесуалния си представител адв. А., оспорва жалбата. Аргументи в тази насока са развити и в представената по делото писмена защита. Претендира присъждане на разноски, съобразно представен списък.

По  делото е приложена административната преписка по издаденото решение. Изискано е и приложено като доказателство и адм. дело № 222/2021 г. по описа на АдмС – Враца.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

На 06.10.2014 г. между ДФ „Земеделие“, представляван от изпълнителния директор, и ЕТ „З.А.Ц.“, представляван от З.А.Ц., е сключен договор № 06/311/00853 за отпускане на финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007-2013 г. в размер на 364 877,13 лева, представляваща до 70 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на проект № 06/311/00853 от 14.05.2013 г. – л. 55 и сл. от делото.

Според договора ползвателят се задължава да извърши инвестицията в срок до 15.09.2015 г. В договора са разписани правата и задълженията на страните. В т. 8. 1 от него е уговорено в случай, че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни и/или договорни задължения след изплащане на каквато и да е част от договорената финансова помощ или е представил декларация и/или документ с невярно съдържание, неистински или преправени такива, включително, когато тази декларация и/или документ са представени при или по повод кандидатстването му по мярката, както и когато ползвателят изкуствено е създал условия за изпълнение на изискванията за получаване на помощта, за да извлече облага в противоречие с целите на мярката и/или бъде установена функционална несамостоятелност, Фондът може да поиска връщане на вече изплатени суми, заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта, като спазва изискванията по чл. 46 и 47 от Наредба № 30/11.08.2008 г.

Отпуснатата безвъзмездна финансова помощ е за финансиране на проект по Бизнес план „Пристройка, надстройка и реконструкция на съществуваща жилищна сграда в къща за гости, в УПИ II89, кв. 34, по плана на с.Сираково, Община Борован“. След завършване на инвестицията е предвидено осигуряване на две постоянни работни места и реализиране на приходи от услуги за всяка година в размер на 92 900, 00 лева.

При извършена проверка на място след плащане, в периода 25.07.2018 г. – 13.08.2018 г. по проект № 06/311/00853, както и след извършване на допълнителни административни проверки е констатирано неизпълнение на финансовите показатели на одобреният с договор № 06/311/00853 бизнес план, на базата на които проектът е определен като допустим.

За финансовата 2016 г. са установени реализирани приходи в размер на 614,00 лева, което съставлява 0,66 % от заложените приходи от 92 000,00 лева.

За финансовата 2017 г. са установени реализирани приходи в размер на 5735,83 лева, което съставлява 6,17 % от заложените приходи от 92 000,00 лева.

За финансовата 2018 г. са установени реализирани приходи в размер на 12725,46 лева, което съставлява 13,70 % от заложените приходи от 92 000,00 лева.

За периода 01.01.2019 г. – 26.06.2019 г. са установени реализирани приходи в размер на 6935,83 лева, което съставлява 14,93 % от заложените приходи за период от 6 месеца  в одобрения бизнес план.

За констатираните неизпълнения при предходна извършена проверка за финансовата 2016 г. е издадена Заповед № 03-РД/2550 от 04.08.2017 г., с която е прекратено стартираното производство по издаване на РФК, поради приемане на предоставени доказателства по смисъла на & 1, т. 27 от ДР на Наредба № 30/11.08.2008 г., вр. чл. 48, ал. 1 от същата наредба.

За констатирани неизпълнения при предходна извършена проверка за финансовата 2017 г. е издадено Решение № 06/311/00853/3/01/04/02 за налагане на финансова корекция с изх. № 01-6500/4143 от 20.02.2019 г., с което е наложена финансова корекция в размер на 66 565,75 лева, представляваща 18,10% от сумата на отпуснатата финансова помощ. С решение № 242/15.07.2020 г. по адм. д. № 750/2019 г. по описа на АдмС – Враца е отменено Решение № 06/311/00853/3/01/04/02 за налагане на финансова корекция.

С решение № 1606/09.02.2021 г. по адм. д. № 9189/2020 г. по описа на ВАС, Четвърто отделение, е отменено решение № 242/15.07.2020 г. по адм. д. № 750/2019 г. по описа на АдмС – Враца в частта, с която е отменено Решение № 06/311/00853/3/01/04/02 за налагане на финансова корекция, в частта по която е установено нарушение на Наредба № 30/2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Разнообразяване на неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. и договор № 06/311/00853 от 06.10.2014 г. за отпускане на финансова помощ и вместо него е постановено друго, с което е отхвърлена жалбата, подадена от ЕТ „З.А.“ срещу посоченото решение в тази му част.

В мотивите си ВАС приема, че неизпълнението на показателите заложени в изготвения от ЕТ бизнес план за постигане на определени приходи обосновава извършено нарушение и с него е нанесена вреда на бюджета на съюза, като  актът на Изп. Директор на ДФ “Земеделие“ е законосъобразен в частта за установяване на нарушението. РФК е отменено в частта, в която е наложена финансова корекция, тъй като това е сторено въз основа на обявена за нищожна Методика, след което е преписката в тази част е изпратена на  органа за ново произнасяне и определяне на  финансовата корекция.

Със същото решение на ВАС, Четвърто отделение, е оставено в сила решение № 242/15.07.2020 г. по адм. д. № 750/2019 г. по описа на АдмС – Враца в частта, с която е отменено Решение № 06/311/00853/3/01/04/02 за налагане на финансова корекция, само в частта, в която е определен размерът на наложената ФК.  За да постанови този резултат ВАС е приел, че определянето на размера на наложената финансова корекция въз основа на методика, прогласена за нищожна с влязло в сила съдебно решение, лишава от основание оспореният ААкт.

С решение № 126/04.04.2022 г., постановено по адм. дело № 222/2021 г. е отменен по жалба на ЕТ „З.А.Ц.“,  Акт за установяване на публично държавно вземане № 06/311/00853/3/01/04/03 от 19.10.2020г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с който на жалбоподателя е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 298 217,30 лева.

Цитираното решение не е обжалвано и е влязло в законна сила на 06.05.2023 г. В мотивите му е прието, че  след изменението на ЗПЗП /ДВ бр. 51/2019 г., в сила от 28.06.2019 г./ при наличие на основание по чл. 27, ал. 6 ЗПЗП във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 1-9 ЗУСЕСИФ /както е в случая/, дължимостта на подлежащата на възстановяване финансова помощ се установява с решение за налагане на финансова корекция, издадено от Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" по реда на ЗУСЕСИФ, а не с АУПДВ.

С писмо изх. № 01-6500/8532#11 от 06.07.2022г. /л. 265 и сл./ жалбоподателят ЕТ “З.А.Ц.“ е уведомен за започване на административно производство по налагане на ФК, като му е дадена възможност да  представи писмени възражения в 14-дневен срок. Писмото е получено от адресата на 08.07.2022 г., видно от представеното известие за доставяне - л. 270 и в указания срок са депозирани писмени възражения с вх. № 01-6500/8532 от 18.07.2022 г. Приемайки същите за неоснователни и излагайки мотиви, доказващи размера на  вземането, което  бенефициерът по договора дължи поради неизпълнението му, Изп. Директор на  ДФ “Земеделие“ е издал оспореното в настоящето производство Решение, с което на основание на чл. 20а, ал. 2 и чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП, чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30/2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. и чл. 70, ал. 1, т. 7 във вр. с чл. 72, ал. 1 и чл. 73, ал. 1 на ЗУСЕФСУ, на ЕТ „З.А.“ е определена ФК в размер на 298 217,30 лева, за нарушение на  чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г.

В обстоятелствената част на решението е възпроизведено съдържанието на уведомително писмо с изх. № 01-6500/8532#11 от 06.07.2022 г. относно направените, въз основа на извършена проверка на място след плащане в периода 25.07.2018 г. – 13.08.2018 г. по проект № 06/311/00853 и допълните административни проверки, констатации за неспазени договорни и нормативни задължения, както следва:

В представения и одобрен с договора за подпомагане бизнес план са залегнали финансови показатели, доказващи икономическата жизнеспособност на инвестицията и устойчива заетост за период от 5 години, водещи до реализиране целите на мярката, на базата на които проектът е определен като допустим, сключен е договор и е изплатена субсидия. При проверка на място, от представените документи за 3 пълни финансови години – 2016, 2017 и 2018, както и за периода 01.01.2019 г. – 26.06.2019 г., са установени реализирани приходи за 2017 г. в размер на  5735,83 лева при залегнали в бизнес плана 92 900,00 лева, което представлява 6,17% от заложените в плана приходи; приходи за 2018 г. в размер на 12725,46 лева, което съставлява 13,70 % от заложените приходи от 92 000,00 лева и за периода 01.01.2019 г. – 26.06.2019 г. са установени реализирани приходи в размер на 6935,83 лева, което съставлява 14,93 % от заложените приходи за период от 6 месеца  в одобрения бизнес план.

За финансовата 2016 г. е прието наличие на доказателство по смисъла на & 1, т. 27 от ДР на Наредба № 30/11.08.2008 г. и производството по издаване на РФК е прекратено. Неизпълнението за периода 01.01.2019г. – 26.06.2019 г. не е взето под внимание при оценката на изпълнението на финансовите показатели на бизнес плана, тъй като не е изтекла цялата финансова година.

С Решение № 06/311/00853/3/01/04/05 от 11.04.2023 г. за налагане на финансова корекция (ФК),  издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е определена ФК в размер на 66 565,75 лева, за нарушение на  чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г., представляваща санкция в размер на 18,25% от отпуснатата финансова помощ за нереализирани приходи от нощувки, заложени в бизнес плана за приключилата финансова 2017 г.

 Посоченото неизпълнение на заложените в одобрения бизнес план параметри е прието като представляващо нарушение на поети задължения по т. 4. 12 и т. 4. 18 от Договор № 06/311/00853 от 06.10.2014 г., поради което и на основание т. 4. 4, б. „б“ и т. 8. 1 от Договора, чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30/11.08.2008 г. и т. 30 от Приложение към раздел I „Общи положения" от Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007 - 2013 г., се следва определяне на финансова корекция за констатираното неизпълнение, в размер на остатъка  от отпуснатата финансова помощ от 298 217,30 лева, представляващи 81,75 %, от предоставената финансова помощ по договора.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на обжалваното Решение за налагане на финансова корекция, в законово установения срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

В чл. 69, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ, загл. изм. в сила от 01.07.2022 г.), е предвидено, че управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности. Съгласно разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В чл. 9, ал. 1 от ЗУСЕФСУ /в приложимата редакция/ е регламентирано, че органи за управление и контрол на средствата от ЕСИФ са управляващите органи, сертифициращите органи и одитните органи, като съгласно ал. 5 на чл. 9 от ЗУСЕФСУ ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. Съответно в § 4, ал. 1 от ДР на ЗУСЕФСУ /редакция ДВ бр. 85.2.0217 г. / е предвидено, че за Програмата за развитие на селските райони, функциите на органи за управление и контрол по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието и храните и от Държавен фонд „Земеделие“.

Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП /ДВ бр. 51/2019 г., в сила от 28.06.2019 г./, дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 19 от ЗУСЕСИФ, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон. Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ издава решения за налагане на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III от ЗУСЕСИФ, като може да делегира със заповед тези си правомощия на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда /чл. 20а, ал. 5 и ал. 6 от ЗПЗП/.

Оспореното решение за налагане на финансова корекция е издадено от материално компетентен орган - Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“, постановено е в предвидената от закона форма и при спазване на нормативно установените изисквания за неговото съдържание. Посочено е както правното основание за издаването му и за упражненото административно правомощие по чл. 73, ал. 1 във вр. с чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ, така и възприетите от решаващия орган като релевантни факти и обстоятелства, обосноваващи наличието на законово регламентираната материалноправна предпоставка по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ - неизпълнение на одобрени индикатори – неизпълнение на залегнали в одобрения с договора за подпомагане бизнес план приходи от субсидираната дейност и неизпълнение на заложени в бизнес плана параметри по отношение на устойчивата заетост. В изпълнение на изискването по чл. 73, ал. 3 от ЗУСЕФСУ (загл. изм., в сила от 01.07.2022 г.), на адресата на акта е предоставена възможност да ангажира възражения по констатациите на АО, от която същият се е възползвал. Обосновано е и по какъв начин и на какво основание е определен размерът на следващата се финансова корекция и съответно размерът на наложената с обжалваното решение финансова корекция. С оглед на което съдът приема, че е спазено както изискването по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, така и изискването на чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансовата корекция по основание и размер с мотивирано решение.

Материалната законосъобразност на акта за определяне на финансова корекция се свързва с преценката налице ли са възприетите основания за извършването й, съответно правилно ли е определен размерът на финансовата корекция. Съгласно чл. 71, ал. 1 от ЗУСЕФСУ (в приложимата редакция), с извършването на финансови корекции се отменя предоставената финансова подкрепа със средства от ЕСИФ или се намалява размерът на изразходваните средства – допустими разходи по проект, с цел да се постигне или възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия, са в съответствие с приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство. Основанията за извършване на финансова корекция нормативно са регламентирани в чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕФСУ (загл. изм., в сила от 01.07.2022 г.), като съгласно чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ такова основание е и неизпълнение на одобрените индикатори. В закона не е установено съдържанието на понятието „одобрени индикатори“, но трайно изразено в съдебната практика е разбирането, че с характер на индикатори са показателите, чрез които се измерва осъществяването на одобрения проект и постигането на целите на програмата.

В случая, с Договор № 06/311/00853 от 06.10.2014 г. за отпускане на финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, сключен на основание чл. 31, ал. 2 от Наредба № 30/2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г., на ползвателя ЕТ “З.А.Ц.“ е предоставена безвъзмездна финансова помощ, представляваща до 70 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на проект № 06/311/00853 от 14.05.2013 г.

Според чл. 2 от Наредба № 30/11.08.2008 г., по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР 2007-2013 г. се подпомагат проекти, които допринасят за постигане целите на мярката, а именно: 1. насърчаване на разнообразяването към неземеделски дейности; 2. насърчаване на създаването на възможности за заетост и повишаване на доходите в селските райони и 3. насърчаване на развитието на интегриран туризъм в селските райони.

Съгласно чл. 26, ал. 1 от Наредба № 30/11.08.2008 г., кандидатите за финансово подпомагане подават в областната дирекция на фонда заявление за подпомагане по образец приложение № 5 и прилагат документите, указани в същото приложение, като с разпоредбата на чл. 16 от Наредба № 30/11.08.2008 г. като един от задължително изискуемите се към заявлението документи, е предвиден изготвен от кандидата бизнес план, който трябва да доказва икономическата жизнеспособност и устойчива заетост, водещи до реализиране на целите по чл. 2 от Наредбата. В § 1, т. 6 и т. 26 от ДР на Наредба № 30/11.08.2008 г. е дадена легална дефиниция на понятията „икономическа жизнеспособност“ и „устойчива заетост“, а именно: генериране на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на предприятието за периода на бизнес плана и запазване на съществуващите работни места и/или създаване на нови в него за периода на бизнес плана. Съответно изготвяният от кандидата бизнес план трябва да е по образец – Приложение № 3, като съгласно този образец елементи от задължителното съдържание на бизнес плана са очаквания резултат след завършване на проекта (от гл. точка на създаването на устойчива заетост за периода на бизнес плана (Раздел І, т. 2) и приходите от подпомаганата дейност (Раздел ІV, т. 1. 1 и т. 1. 2).

В т. 4. 12 от сключения Договор № 06/311/00853 за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР за периода 2007-2013 г., е предвидено ползвателят ЕТ „З.А.“ е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор, в съответствие с одобрения проект и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи, като според т. 4. 18 от същия договор ползвателят е длъжен да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора. Съответно, съгласно т. 9. 1, б. „г“ от договора, „одобрен проект“ е подаденото от ползвателя на етапа на кандидатстването и одобрено от Фонда заявление за подпомагане заедно с всички изискуеми съгласно Наредба № 30 от 11.08.2008 г. документи (включително и представения от ползвателя и одобрен от Фонда бизнес план), както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от ползвателя и допустими за финансиране по мярка 311.

В този смисъл изпълнението на задълженията на ползвателя по т. 4. 12 (да извърши изцяло одобрената инвестиция в съответствие с одобрения проект) и по т. 4. 18 от договора (да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора), се свързва и с изпълнението на заложените в представения от кандидата и одобрен от ДФЗ бизнес план показатели, вкл. относно заетостта и размера на приходите от подпомаганата дейност.

В случая страните не спорят относно размера на изпълнението от 13,70% за 2018 г., съответно установен процент неизпълнение под 20 % и че то е продължило над една финансова година – за 2017 г. и 2018 г.

Безспорно установеното по делото непостигане на заложените в одобрения бизнес план финансови параметри за финансовата 2017 г. и 2018 г. представлява неизпълнение на задължението на ЕТ “З.А.Ц.“ по чл. 4. 12 и чл. 4. 18 от договора и чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30/11.08.2008 г., неизменно пораждащо задължението за фонда да пристъпи към събирането на недължимо получената от това субекта финансова помощ. След като не е достигнал застъпеното в одобрения бизнес план равнище на прихода за проверяваната финансова година, жалбоподателят не е изпълнил задължението, даващо му правото да получи финансовата помощ, предвидена за процесната мярка 311 от ПРСР, поради което и законосъобразно получената от него помощ е отменена изцяло, тъй като реализираните приходи от подпомаганата дейност са по-малко от 20% от приходите заложени в бизнес плана за съответните години и това е продължило две или повече финансови години – в случая става въпрос за две финансови години.

В съдебната практика трайно и последователно е застъпено разбирането, че непостигането на заложените в бизнес плана финансови параметри представлява нарушение на договорно задължение, както и неизпълнение на одобрените индикатори, предопределящо наличието на хипотезата по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ, от което съдът не намира основание да се отклони в разглеждания случай. Въпросът е подробно развит във формираната от Върховния административен съд практика, за справка - решения № 7071/13.07.2022 г. по адм. дело № 3199/2022 г., № 5872/21.05.2020 г. по адм. дело № 11174/2019 г., № 2709/19.02.2020 г. по адм. дело № 9703/2018 г.;  № 1450/09.02.2023 г. по адм. дело № 9396/2022 г.; № 28/04.01.2023 г. по адм. дело № 9772/2022 г.; № 7393 от 5.07.2023 г. по адм. д. № 1985/2023 и др./. След като фактическите констатации на административния орган, послужили му като основание за издаване на обжалваният акт за налагане на финансова корекция, не са оспорени и се установяват от доказателствата по делото, то съответни на чл. 27, ал. 6 и ал. 9 от ЗППЗ и чл. 46, ал. 1 от Наредба № 30/11.08.2022 г. са изводите на административния орган за наличие на материалноправните предпоставки за възстановяване на предоставената финансова помощ, а оттам и за законосъобразността на акта, с който на жалбоподателя е наложена финансова корекция. Още повече, като се отчете императивната разпоредба на чл. 27, ал. 3 от ЗПЗП, в съответствие с която ДФЗ в качеството му на разплащателната агенция е длъжен да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатените суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет.

С оглед на гореизложеното обжалваното Решение за налагане на финансова корекция № 06/311/00853/3/01/04/06 от 13.03.2023 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, като издадено от компетентен орган и в предвидената от закона форма, постановено в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, при спазване на административно-производствените правила и съобразно с целта на закона, е законосъобразно.

Жалбата е неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, искането на ответника за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като ЕТ „З.А.Ц.“ следва да бъде осъден да заплати на ДФ „Земеделие“ сумата от 19894,43 (деветнадесет хиляди осемстотин деветдесет и четири лева и 43 ст.) лева, представляваща адвокатско възнаграждение за осъществената правна защита на административния орган, с включен ДДС, определено на основание чл. 7, ал. 2, т. 5 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „З.А.Ц.“, със седалище и адрес на управление ***, чрез З.Ц., против Решение № 06/311/00853/3/01/04/06 от 13.03.2023 г. за налагане на финансова корекция (ФК),  издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е определена ФК в размер на 298 217,30 лева, за нарушение на  чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г.

 

ОСЪЖДА ЕТ „З.А.Ц.“, със седалище и адрес на управление ***, чрез З.Ц. ДА ЗАПЛАТИ на Държавен фонд „Земеделие“ направените по делото разноски в размер на 19894,43 (деветнадесет хиляди осемстотин деветдесет и четири лева и 43 ст.) лева адвокатско възнаграждение за осъществената правна защита на административния орган.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

АДМ. СЪДИЯ: