Решение по дело №341/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 4
Дата: 4 януари 2023 г.
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20227160700341
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 август 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

4

гр. Перник, 04.01.2023 г.

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

Административен съд Перник, в открито съдебно заседание, проведено на шести декември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

       СЪДИЯ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

 

при секретар Наталия Симеонова, като разгледа докладваното от съдия Гоцова административно дело № 341/2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.211 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/.

Образувано е по жалба на М.В.Л. – мл.автоконтрольор в група „Контрол на пътното движение на главни пътища и автомагистрали“ (КПДГПА) на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР Перник, срещу Заповед рег.№ 313з-1441/01.08.2022г. на директора на ОДМВР Перник, с която на основание чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР: „неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове“ вр. чл. 200, ал.1, т. 15 от ЗМВР му е наложено дисциплинарно наказание "порицание“ за срок от 6 месеца.  

В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на оспорената заповед като постановена в нарушение на процесуалния и материалния закон, както и в противоречие с предвидената от закона цел.  Поддържа се незаконосъобразност на оспорената заповед поради неспазване на установената форма, непосочване на фактическото описание на деянието. Твърди, че е нарушена процедурата по налагане на дисциплинарното наказание, което представлява съществено процесуално нарушение. В съдебно заседание пълномощникът на жалбоподателя адв. Б.  пледира жалбата да се уважи като се отмени оспорения акт. Доразвива съображенията си като навежда твърдения, че в процесния период от време, за който е ангажирана дисциплинарната отговорност на служителя, е имало опит за убийство в гр. Перник, поради което всички патрули са били пренасочени натам и поради тази причина определените предварителни точки на контрол не са били изпълнявани по план. Иска се и присъждане на съдебни разноски съобразно представен списък на разноските.

Ответникът по жалбата – директора на ОД на МВР Перник, чрез процесуалния си представител главен юрисконсулт З.В. оспорва изцяло основателността на жалбата. Счита, че при издаването на оспорената заповед са спазени всички административно-производствени правила, както и че същата е в съответствие със закона и неговата цел. По тези съображения моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

Настоящият състав на Административен съд – Перник, като обсъди направените в жалбата оплаквания и извърши проверка на законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.146 от АПК, намира за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят М.В.Л. заема длъжността "младши автоконтрольор" в група „Контрол на пътното движение на главни пътища и автомагистрали“ (КПДГПА) на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР Перник.

Съгласно ежедневна ведомост /л.45/ на 31.03/01.04.2022г. е бил дежурен  в наряд нощна смяна от 20.00ч. до 08.00ч., заедно с  Й.П.И.. За старши на наряда е бил определен мл.инспектор М.Л., а за водач на патрулния автомобил мл.инспектор И.И.. Нарядът е осъществяван със служебен автомобил с рег. ****.

В ОД на МВР - Перник е постъпило на 20.04.2022г. писмо рег. № 7855р-3486/19.04.2022г. по описа на Дирекция "Вътрешна сигурност" – МВР/л.40-41/, с което се уведомява директора на ОД на МВР Перник, че в хода на системен мониторинг и контрол при преглед на видеофайлове относно изпълнение на Организационно-технологичните правила за работа на АИС "Видеозаснемане на охранителната дейност и пътния контрол" (ОТП за работа с АИС ВОДПК), е установено, че по време на наряд нощна смяна на 31.03/01.04.2022г. от 02:33ч. до 06:30ч. полицейските служители в наряд с лек автомобил рег. **** са отпуснати на седалките в състояние на сън (с поставени слънчеви очила на очите, през тъмната част на денонощието), като няма данни да изпълняват служебните си задължения. Изложено е, че с действията си служителите нарушават разпоредбата на чл. 39, ал.1 от Инструкция № 8121з-749/2014 г. на МВР. Видеофайловете са предоставени в папка ****_2022_03.31 в директория ODMVR_Pernik, поддиректория Proverki.

Със Заповед № 313з - 829/10.05.2022г. /л.36/  директорът на ОДМВР – Перник е назначил комисия от служители със задача извършване на проверка по данните в писмо № 7855р-3486/19.04.2022г. на ДВС-МВР. Срокът на проверката е определен на 60 дни. На 13.05.2022г.  жалбоподателят се е запознал със заповедта, видно от положения подпис върху нея, и е дал писмено обяснение вх.№ УРИ313р-7562 от  13.05.2022г. /л.42/, в което сочи, че изложените обстоятелства не са верни и в периода 02:33ч до 06:30ч. категорично не е бил в състояние на сън.

В изпълнение на заповедта комисията е извършила проверка. По предложение на комисията срокът за проверката е удължен до 12.08.2022г. с резолюция на директора на ОДМВР Перник. Резултатите от същата са обективирани в справка рег. № 313р-9687 от 20.06.2022г./л.31-35/. Видно от справката, комисията е прегледала  30 видеофайла, съдържащи данни за работата на наряда нощна смяна със служебен автомобил „Киа Сийд“ с рег. ****, като е констатирала следното: На 01.04.2022г. в 02.33ч. служителите мл.автоконтрольор М.В.Л. и Й.П.И. поставят слънчеви очила на лицата си и се отпускат на предните седалки на служебния автомобил, като видимо телата им са в продължително състояние на покой, без да движат крайниците си. Това продължава до 03.19ч., когато водача на служебния автомобил мл.инспектор Й.П.И. сваля слънчевите си очила и пуска в движение МПС, управлявайки го до 03.41ч. През това време мл.инспектор М.В. Л. не сваля слънчевите очила от лицето си и се намира в отпуснато състояние на предната дясна седалка на автомобила. В 03:41ч. мл. инспектор Й.П.И. отново преустановява движението на автомобила, поставя слънчеви очила на лицето си и се отпуска на предната лява седалка. Това състояние на двамата служители продължава без промяна до 06:30ч., като видимо телата им са в продължително състояние на покой, без да движат крайниците си.

Изводът на комисията е, че всеки от служителите в рамките на продължителен период от време е стоял със затворени очи, в еднотипна поза, без да извършва движения на крайниците и главата /водещ до извод за състояние на сън/. От проверката на отчетната документация за дейността на наряда и извадка АИС ПП – Ежедневна форма на отчет „Приложение № 11“ за дейността на АП 152 (нощна смяна на 31.03/01.04.2022г) е установено, че за периода 02:33ч. – 06:30ч. наряда не е извършвал проверки на МПС и лица. Комисията е заключила, че с предприетото поведение служителите са нарушили задълженията си по контрол на пътното движение, вменени им с разпоредбите на чл. 80, ал.1 във връзка с чл. 39, ал. 1  от Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организацията на осъществяване на дейностите по контрол на платното за движение, което съставлява дисциплинарно нарушение по смисъла на 194, ал. 2, т. 1, предл. първо от ЗМВР: „неизпълнение на разпоредбите на този закон и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове“. Комисията предлага за нарушението да се наложи наказание порицание, съгласно чл. 200, ал. 1, т. 15 от ЗМВР.

Жалбоподателят е запознат със справката и материалите по проверката на 20.06.2022г. в 8:15ч., за което е положил подпис. Не се е възползвал от правото си да даде допълнителни писмени обяснения или възражения, разяснено му в изпратената покана за запознаване. /л 30/.

Преди налагане на дисциплинарното наказание, директорът на ОДМВР Перник, отново е поканил жалбоподателя да даде писмени обяснения или възражения с покана рег. № 313р-11025/11.07.2022г., връчена на служителя на 12.07.2022г.

Издадена е оспорената Заповед рег.№ 313з-1441/01.08.2022г. на директора на ОДМВР Перник, с която на жалбоподателя на основание чл. 194, ал. 2, т. 1, предл. второ вр. чл. 200, ал.1, т. 15 от ЗМВР му е наложено дисциплинарно наказание "порицание“ за срок от 6 месеца за неизпълнение на разпоредбите на този закон и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, а именно чл. 80, ал.1, вр. с чл. 39, ал.1 т.1 вр. с ал. 4 от  Инструкция № 8121з-748/2014 г., тъй като в часовия диапазон от 02:33ч. до 06:30ч. по време на наряд нощна смяна на 31.03/01.04.2022г. не е изпълнявал вменените му задължения по контрол на пътното движение. Прието е, че с бездействието си служителят е нарушил разпоредбата на чл. 39, ал.4 от Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г., като в посочения период е стоял неподвижно в служебния автомобил и не е осъществявал визуален контрол върху пътното движение.

Приложена е типова длъжностна характеристика за длъжността „Младши автоконтрольор II-I степен“ в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР Перник, както и протокол за запознаване на М.В.Л. с длъжностната характеристика. Приложен е Протокол рег. № 1158р-3222/2019г по описа на сектор „ПП“ към отдел „ОП“ при ОДМВР – Перник, за запознаване на служителите с законовите и подзаконовите нормативни актове, в това число и Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г., за което е положен подпис от М.Л. на 03.04.2019г.

В съдебно заседание е разпитан свидетелят А.В.А., служител в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник, който заявява, че на съответната дата 31.03/01.04.2022г. също е бил наряд нощна смяна с друг служебен автомобил. Всички автопатрули, вкл. този на жалбоподателя АП 152,  са получили разпореждане около 22:30ч. да се насочат към с. **** по  сигнал за опит за убийство. На място са били три автопатрула, като конкретно АП, в който е бил свидетеля, е освободен около 03:00ч. – 03:30ч. С другите АП на място не са имали визуален контакт, поддържали са връзка по радиостанциите в автомобилите. По време на акцията не са изпълнявали контрол на пътното движение. След приключването на акцията, са се върнали към изпълнение на установъчните пунктове. Заявява, че в патрулните автомобили има вътрешна камера, която е насочена към лицата на служителите и при продължителна работа нощна смяна инфраред светлината започва да дразни очите, поради което служителите слагат затъмнени очила. Съдът кредитира частично показанията на свидетеля, тъй като не е очевидец на дейността на АП 152, при липса на визуален контакт с тях.

По делото е приобщена справка за движението на служебния автомобил с GPS координати за процесния период.

При така установената фактическа обстановка, решаващият състав от правна страна намира следното:

По допустимостта на жалбата:

 Жалбата, по която е образувано настоящето производство, е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 АПК, от легитимирано лице по смисъла на чл. 147, ал. 1 АПК и срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт съобразно чл. 211 , поради което е допустима.

Разгледана по същество, се явява неоснователна. 

Оспорената заповед е издадена от материално компетентен орган по смисъла на чл. 204, т. 3 от ЗМВР, доколкото в правомощията на Директора на ОДМВР като ръководител на структура по чл. 37 от ЗМВР е да налага всички наказания по чл. 197 от ЗМВР за служителите на младши изпълнителски длъжности, каквато е заеманата от жалбоподателя.

В случая дисциплинарната отговорност е реализирана в сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР - не по - късно от два месеца от откриване на нарушението и не по - късно от една година от извършването му. Дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя по силата на чл. 196, ал. 1 от ЗМВР, като съгласно ал. 2 на чл. 196 от ЗМВР дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарнонаказващ орган, за което е положена резолюция на справката на 08.07.2022г. Не е спорно, че постъпилата справка с рег. № 313р-9687 от 20.06.2022 година и заповедта, с която е наказан служителя са издадени в законоустановения срок.

Актът е в предписаната от закона форма и при издаването му не са допуснати нарушения на административнопроцесуалните правила, установени в чл. 194чл. 215а ЗМВР, които да бъдат определени като съществени и да мотивират неговата отмяна. Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че актът има съществен и неотстраним порок във формата, тъй като описанието на фактите, е непълно и неясно. В оспорвания административен акт са посочени както фактите, въз основа на които дисциплинарно-наказващият орган е обосновал извод за извършено от страна на жалбоподателя дисциплинарно нарушение, така и правните норми, които са нарушени. Неоснователни са и възраженията, че проверката е извършена от дисциплинарно наказващият орган. В конкретния случай, ДНО е възложил проверката на дисциплинарно-разследващ орган по чл. 205, ал. 2 ЗМВР, като дисциплинарното производство е образувано на 10.05.2022г. В кратък период след това служителят е запознат с фактите и обстоятелствата по установеното нарушение, което се установява от предоставените от него писмени сведения на 13.05.2022г. Според тях той е наясно с установените при прегледа на видеофайловете обстоятелства, касаещи дежурството му на 31.03/01.04.10.2022г., когато е бил в АП 152, при което отрича да е бил в състояние на сън.  С това е изпълнено изискването засегнатото лице да е запознато с образуваното административно производство и да му е предоставена възможност да вземе участие в същото. След това е бил запознат със справка рег. № 313р-9687 от 20.06.2022г. и е бил отново поканен преди налагане на наказанието от ДНО да даде допълнителни обяснения или възражения. Съгласно чл. 59 от Инструкция № 8121з-877 от 06.07.2021 г. за дисциплината и дисциплинарната практика в Министерството на вътрешните работи, когато след запознаване с обобщената справка служителят, срещу когото се води дисциплинарното производство, не е дал писмени обяснения или възражения, дисциплинарно наказващият орган преди налагане на дисциплинарното наказание призовава служителя с покана да даде писмени обяснения или да го изслуша. Правото на защита на дисциплинарно наказаното лице, гарантирано от процесуалните правила на производството, не е накърнено.

По изложените съображения съдът приема, че в хода на дисциплинарното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения.

Наложеното дисциплинарно наказание е за неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, а именно служителят е нарушил разпоредбите на чл. 80, ал. 1, вр. с чл. 39, ал. 1, т. 1, във вр. с ал. 4 от Инструкция № 8121з-749 от 20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение. Като нарушение е възприето бездействието на жалбоподателя за времевия период 02:33 – 06:30ч. на 01.04.2022г., което се изразява в това, че същият се е намирал отпуснат на седалката, в състояние на продължителен покой, в значителен период от време, през което време не е изпълнявал задълженията си по контрол на пътното движение чрез визуален контрол върху поведението на участниците в движението.

Жалбоподателят възразява срещу описанието на нарушението, тъй като не се конкретизирало какво не е направил служителя, не ставали ясни фактическите основания.

Касае се за нарушение, осъществено чрез бездействие. Логично е изискването, в тези случаи да се посочат дължимите действия, които не са осъществени, за да се очертае фактическия състав на нарушението. Това изискване в случая е спазено с посочването в оспорената заповед, че не е осъществявал наблюдение на движението, не е извършвал дейности по пътен контрол. Съдът намира, че въз основа на събраните писмени доказателства – ежедневна форма на отчет Приложение № 11 и справка за движението на служебния автомобил, за периода 02:33ч. – 03:31ч. не се установява бездействие на служителя, тъй като е регистрирана дейност по проверки на МПС до 03:31ч. Свидетелските показания на А.А., че автопатрулите, включително този на М.Л. и Й.И. – АП 152, са били на акция от 22ч. до 03:30ч. в с. **** и затова не са изпълнявали предварително определените точки за контрол, съдът намира за противоречащи на останалите писмени доказателства – ежедневната форма на отчет на наряда показва, че АП 152 е осъществил проверки на МПС в часовете 00:00ч., 01:03ч., 03:31ч. Що се касае за периода от 03.31ч. до 06.30ч. на 01.04.2022г. не се представиха доказателства, които да оборват установените в дисциплинарното производство факти за този период, а именно, че служителя е бездействал. За този времеви период не беше проведено насрещно доказване на установеното от видеозаписите от системата АИС „ВОДПК“, обективирани в справката, изготвена от дисциплинарно разследващата комисия. За периода от 03:31ч. – 06:30ч. жалбоподателят не е изпълнявал служебните си задължения да осъществява дейности по пътен контрол, чрез използване на формите и методите на пътен контрол, определени в чл. 39, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от Инструкция № 8121 з – 749 от 20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение. Основна задача на служителя, осъществяващ дейност по контрол на пътното движение съгласно чл. 80, ал. 1 от Инструкцията, е да следи спазването на правилата за движението, сигурността и безопасността на движението по пътищата, предотвратяването на нарушенията и опазването на обществения ред, а съгласно т. 4 от ал. 2 на чл. 80, същият е длъжен да наблюдава движението и да взема мерки, свързани с недопускане на нарушения на правилата за движение, а при създаването на пречки или препятствия по платното за движение да предприема мерки, свързани с тяхното отстраняване. Нито едно от тези задължения за извършване на пътен контрол не може да бъде осъществено с предприетото от мл. инспектор М.Л. поведение – да стои отпуснат на предната дясна седалка в служебния автомобил в състояние на покой и неподвижно за продължителен перод от време около 3 часа. Наблюдението на движението включва изучаване, анализиране и оценяване на обстановката на територията на поста и маршрута, интензивността на движението, характера на нарушенията, ПТП и последиците от тях, ефективността на съществуващата сигнализация и организация на движението и др., какъвто в посочения времеви период липсва в случая.

Установеното от фактическа страна напълно кореспондира с разпоредбата, чийто състав се твърди да е осъществил с деянието си жалбоподателя. Същото съставлява дисциплинарно нарушение, съгласно чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР, а именно неизпълнение на разпоредбите на издадените въз основа на този закон подзаконови нормативни актове, каквато несъмнено се явява Инструкция с peг. № 8121з-749 от 20.10.2014 г за реда и организацията за осъществяване на дейността по контрол на пътното движение, не само обнародвана в Държавен вестник, но и която съгласно протокол за запознаване и длъжностна характеристика мл. инспектор Л. е длъжен да я познава. За подобно нарушение законът предвижда налагане на дисциплинарно наказание "порицание" – чл. 200, ал. 1, т. 15 от ЗМВР. Съгласно нормата на чл. 200, ал. 2 от ЗМВР дисциплинарното наказание "порицание" се налага за срок от шест месеца до една година, като държавният служител се предупреждава, че при извършване на друго дисциплинарно нарушение по ал. 1 в срока на наложеното наказание ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание.

Съгласно чл. 206, ал. 2 ЗМВР при определяне на вида и размера на дисциплинарните наказания се вземат предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител по време на службата.

При визираната доказаност на нарушението по чл. 194, ал. 2, т. 1 ЗМВР, и съобразно цялостното поведение на служителя, правилно му е наложено  дисциплинарно наказание „порицание“ в минималния размер 6 месеца. С издаване на оспорената заповед, постановена в дисциплинарното производство се постига предвиденият от законодателя резултат - възпитателно и превантивно въздействие върху служителя  за спазване на служебната дисциплина.

При извършената цялостна проверка за законосъобразност на акта по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК не се откриха основания, които да  доведат до отмяната му. Жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.

При този изход на спора ответникът има право на сторените в производството разноски, като същите са своевременно поискани в минимален размер и следва да му се присъдят в размер на 100 лв. юрисконсултско възнаграждение съгласно чл. 143, ал. 3 АПК във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал.2 АПК и чл. 143, ал.3 АПК, Административен съд – Перник,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.В.Л. срещу Заповед рег. № 313з-1441/01.08.2022г. на директора на ОДМВР Перник, с която на основание чл. 194, ал. 2, т. 1 вр. чл. 200, ал.1, т. 15 от ЗМВР му е наложено дисциплинарно наказание "порицание“ за срок от 6 месеца. 

ОСЪЖДА М.В.Л., ЕГН **********, с адрес *** да заплати на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи - Перник разноски в размер на 100 /сто/лева юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно и не подлежи на оспорване съгласно чл. 211, изречение последно ЗМВР.  

 

СЪДИЯ:/п/