РЕШЕНИЕ
№ 3809
Плевен, 04.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Плевен - V състав, в съдебно заседание на седемнадесети октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | КАТЯ АРАБАДЖИЕВА |
При секретар ЦВЕТАНКА ДАЧЕВА като разгледа докладваното от съдия КАТЯ АРАБАДЖИЕВА административно дело № 20247170700661 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба от „НП-Транс 05“ ЕООД , [населено място], с ЕИК *********, чрез адв.К. М. от САК, против т.1335 от Приложение 1 – Разпределение на държавна помощ на одобрени заявления към Заповед №РД-11-680/28.06.2024 год., издадена от Председателя на УС на АПИ, в частта по т.1335.
С жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на заповедта в оспорената част. Дружеството твърди, че има правен интерес да оспори заповедта, тъй като е било кандидат по схема за държавна помощ „Помощ в подкрепа на разходи за транспортния отрасъл в Република България“. Със Заповед № РД-11- 680/28.06.2024 год., издадена от председателя на Управителния съвет на АПИ, същото е обявено за допустим бенефициент по горепосочената програма, но административният орган неправилно е определил размера на държавната помощ, която следва да бъде отпусната, отказал е да признае стойността на заявения размер на заплатени тол такси за 2023г. на територията на Република България, предоставени с Приложение № 3 към Вътрешните правила за критериите за подаване, разглеждане, преценка за допустимост и методика за оценка на заявленията за кандидатстване на транспортни предприятия“. АПИ като администратор на помощта е определила значително по-нисък размер от реално заплатената сума от тол декларации и маршрутни карти за 2023г. от транспортната фирма. Жалбоподателят е заявил, че е заплатил сума за тол такси на територията на РБългария за 2023 год. в общ размер на 56690, 03 лв., а АПИ е възприела, че дружеството е заплатило единствено 35792 лв., въз основа на който размер е определила процента на държавната помощ, която ще бъде отпусната на дружеството. Позовава се на чл.4, ал.2 от Вътрешните правила за подаване, разглеждане и преценка за допустимост на заявленията за кандидатстване на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари за получаване от държавата на безвъзмездни средства в изпълнение на Временна рамка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Русия срещу Украйна („Кризисна рамка“) и Постановление № 30/23.02.2024 г. на Министерския съвет /Вътрешни правила/. Така според жалбоподателя се постига разлика от 20 898, 03 лв., които транспортната фирма действително е заплатила за тол такси през 2023г., които не са признати от АПИ. Твърди, че за заплащането на тол такси на територията на Република България, дружеството е сключило два договора с „Интелигентни трафик системи“ АД, който се явява доставчик на услуги съгласно Закона за пътищата. По договор № 989 дружеството е заплатило тол такси за 2023г. в общ размер на 35758, 74 лв., а по договор № 52513 - 20 549, 53 лв. Съгласно публикуваната Заповед № РД-11-680/28.06.2024г. и приложение № 1 към нея, отпуснатата държавна помощ представлява 30 % /тридесет процента/ от заплатените тол такси за 2023г., което означава, че ,.НП - Транс 05“ ЕООД е следвало да получи допълнително 6269, 41 лв. преки безвъзмездни средства под формата на държавна помощ. Счита, че формално действията на административния орган представляват отказ да бъде отпусната безвъзмездна финансова помощ в пълния й дължим размер на кандидата, откъдето произтича и правния му интерес да обжалва издадения административен акт. Волеизявлението за определяне на размера на държавната помощ е обективирано в т. 1335 от Приложение № 1 - Разпределение на държавна помощ на одобрени заявления към Заповед № РД-11 -680/28.06.2024г., от УС на АПИ и според жалбоподателя представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК.
Счита, че липсват достатъчно данни за компетентността на издаващото акта лице. Оспореният акт не е подписан - нито Заповед № РД-11 -680/28.06.2024г., нито Приложение №1-Разпределение на държавна помощ на одобрени заявления към заповедта. Документите са публикувани на официалният сайт на АПИ на 28.06.2024г. и видно от официалния сайт на АПИ, заповедта не е подписана, не е подписано и Приложение №1, липсва в последното и дата на издаване, както и данни към коя заповед е това приложение. Това сочи на липса на компетентност у издателя на акта, както и нарушаване на формата на акта, тъй като не отговаря на изискванията на чл.59, ал.2, т.1 и т.8 от АПК. Твърди, че оспорената заповед не съдържа и фактически и правни основания за издаването си, както и разпоредителна част, с която се определят правата и задълженията, начинът и срокът за неговото изпълнение. Актът според жалбоподателя не съдържа никакви мотиви, а чл.10 от Вътрешните правила, изменени със Заповед№РД-11-416/19.04.2024 год. заповедта следва да съдържа – наименование на дружеството и неговите идентификационни белези, размерът на заплатените тол такси за 2023 год. на територията на РБългария от кандидата, заявената сума в Приложение №3 и размер на държавната помощ, дължима на всеки от допуснатите кандидати. Липсват мотивите, изискуеми от чл.10, и в приложението към заповедта.
Счита още в жалбата, че производството не е проведено съобразно правилата на чл.34 и чл.35 от АПК, тъй като не са били изяснени преди издаване на акта, фактите и обстоятелствата от значение за случая. Позовава се на разпоредбата на чл. 7, ат. 2 от Вътрешните правила, според която при откриване на несъответствие между данните, които дружеството е предоставило за заплатени тол такси през 2023г. на територията на Република България и данните, предоставени от националния доставчик на услуги, то Агенция „Пътна е следвало да изиска обяснения или допълнителни документи от кандидата по програмата, за да могат да бъдат изяснени всички релевантни факти по административната преписка. В настоящия случай твърди, че подобни действия от органа не са извършени. АПИ не е изпълнила чл. 35 от АПК и чл. 7, ал. 2 от Вътрешните правила, поради което е издала незаконосъобразен акт, подлежащ на отмяна. Жалбоподателят сочи, че за него е останало непонятно защо органът е счел, че са заплатени тол такси в драстично намален размер от действителния и на базата на каква информация е определен размерът на държавната помощ, която му е отпусната.Сочи още, че следва да се държи сметка и за приложението на чл. 43 от АПК, в който е установено, че административният орган не може да откаже приемане на писмена декларация, с която се установяват факти и обстоятелства, за които специален закон не предвижда доказване по определен начин или с определени средства. Такава е представена, като Приложение № 3 от пакета с документи за кандидатстване представлява именно такава декларация от страна на кандидата по схемата, като за доказване на това твърдение сочат, че представят извлечения от информационната система на националните доставчици на електронни услуги за пътни такси, от които е видно размера на платените тол такси за 2023г. Прави извод, че административният орган не е изяснил фактите от значение за случая, които, ако са били изяснени, са могли да доведат до друг резултат.
Счита, че при липса на изложени мотиви от органа за взетото от него решение, се препятства и възможността както жалбоподателят, така и съдът да направят преценка правилно ли е приложен материалния закон.
Сочи, че при издаване на акта са нарушени принципите на законност и съразмерност. В заключение моли съда да отмени заповедта в оспорената част, претендира разноски.
Жалбоподателят развива допълнителни подробни съображения в писмен вид в представени Становище вх.№5153/18.09.2024 год. и Становище вх.№5880/16.10.2024 год. за незаконосъобразност на заповедта в оспорваната част, моли да се отмени в тази част, претендира разноски. В съдебно заседание не се явява и не се представлява.
Ответникът в съдебно заседание не се явява и не се представлява и не взема становище по жалбата. Депозирал е писмено становище с вх.№5539/2.10.2024 год. за неоснователност на подадената жалба. Претендира за отхвърляне на жалбата.
Административният съд, пети състав, като обсъди доказателствата по делото и доводите и възраженията на страните, и като извърши цялостна проверка на заповедта в оспорената част във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за установено следното от фактическа и правна страна:
Изготвен е приложеният на л.229-231 от делото Доклад от Й. П.- Главен секретар на Агенция „Пътна инфраструктура“, относно: Вътрешни правила за критериите за подаване, разглеждане, преценка за допустимост и методика за оценка на заявленията за кандидатстване на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари за получаване от държавата на безвъзмездни средства в изпълнение на Временна рамка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Русия срещу Украйна („ Кризисна рамка “). В доклада е посочено следното: Със съобщение на Европейската комисия е приета /оповестена Временна рамка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Русия срещу Украйна. Със същата е възприета необходимостта от временни мерки за държавна помощ във връзка с последиците от посочената агресия. Съгласно т. (60) от рамката, освен съществуващите възможности, основани на член 107, параграф 3, буква в) от ДФЕС, временните помощи с ограничен размер за предприятия, засегнати от руската агресия срещу Украйна и/или от преките или косвени последици от нея, могат да бъдат подходящо, необходимо и целенасочено решение по време на тази криза. В тази връзка, в т. (61) се предвижда, че Комисията ще счита тази държавна помощ за съвместима с вътрешния пазар съгласно член 107, параграф 3, буква б) от ДФЕС, при условие че са изпълнени всички условия от точката. Във връзка с посоченото, от страна на Република България са предприети действия по уведомление на Комисията (от 8 февруари 2024 г) за помощ под формата на помощ в ограничен размер (помощ за подпомагане на разходите за стабилизиране на транспортния сектор в Република България, „мярката“) съгласно Временната мярка. В допълнение, на национално ниво, с Постановление № 30 на Министерския съвет от 23.02.2024 г. се одобряват допълнителни разходи по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2024 г. в размер до 50 000 000 лв. за изпълнение на Схема за държавна помощ „Помощ в подкрепа на разходи за стабилизиране на транспортния отрасъл в Република България“. Със същото постановление, се създава и нов администриран разходен параграф по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2024 г. по „Политика за подобряване на инвестиционния процес, поддържане, модернизация и изграждане на техническата инфраструктура”, бюджетна програма „Рехабилитация и изграждане на пътна инфраструктура“, с наименование „Държавна помощ за стабилизиране на транспортния отрасъл във връзка с преодоляване на последиците от войната в Украйна“ със сумата 50 000 000 лв. Предвидено е, че постановлението влиза в сила от датата на постановяване на положително решение на Европейската комисия за съвместимост с правилата в областта на държавните помощи. На същата дата 23.02.2024 г. е прието Решение № 127 на Министерския съвет, с което е одобрена схема за държавна помощ „Помощ в подкрепа на разходи за стабилизиране на транспортния отрасъл в Република България“. Целта на цялата процедура подкрепа за посочения отрасъл, който е изправен пред сериозни предизвикателства в резултат на войната в Украйна, и е разработена като схема за помощ с прогнозен бюджет. Този сектор, който е жизненоважен за поддържането на търговията и индустриалната дейност, е засегнат от глобалните промени в търговските пътища и логистичните вериги. Основните последици от тези промени са значителното увеличение на цените на горивата и необходимостта от преориентиране на транспортните маршрути, което води до повишени оперативни разходи. Предвижда се помощта да се предоставя под формата на преки безвъзмездни средства на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари. Общият размер на помощта е до 50 000 000 лева и до 4 000 000 лева на предприятие. Бенефициери по визираната помощ са транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари и които отговорят на предвидените условия. Помощта се прилага след постановяване на положително решение на Европейската комисия за съвместимост с правилата в областта на държавните помощи, като също така се прилага до 30.06.2024 г. В горепосочена схема се предвижда, че в срок от 14 работни дни от обявяване на процедурата за предоставяне от държавата на безвъзмездни средства на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари, желаещите да се включат в мярката, подават Заявление за кандидатстване и придружителни документи в деловодството на Агенция „Пътна инфраструктура“, съгласно Указанията за предоставяне на държавна помощ. Оценката по допустимост на заявленията се извършва съгласно Критерии и методика за оценка на заявленията за кандидатстване. В допълнение, съгласно т. 9 от Схемата 6: предвижда, в съответствие с чл. 9, ал. 1 от Закона за държавните помощи, Агенция „Пътна инфраструктура“ да е администратор на помощта по отношение на управлението и предоставянето й. Сочи се в доклада, че Агенцията следва да изготви вътрешни правила с контролни механизми, които да прилага с оглед спазването на всички горепосочени изисквания. В тази връзка, с цел обединяване на всички дейности по процедурата за предоставяне на помощта /подаване на заявление, допустимост, методика, контрол и отчитане/, са разработени Вътрешни правила за критериите за подаване, разглеждане, преценка за допустимост и методика за оценка на заявленията за кандидатстване на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари за получаване от държавата на безвъзмездни средства в изпълнение на Временна рамка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Русия срещу Украйна („Кризисна рамка“), ведно с редица приложения към тях. Посочено е още, че по направеното от Република България уведомление на Комисията от 08.02.2024 г., последната се е произнесла на 26.03.2024 г., като е решила да не повдига възражения срещу поисканата помощ, на основание, че тя е съвместима с вътрешния пазар съгласно член 107, параграф 3, буква б) от Договора за функционирането на Европейския съюз. С оглед изложеното в доклада, в заключение е направено предложение на УС на АПИ да вземе решение, с което да приеме предложения проект на вътрешни правила, като при положително решение, да бъде възложено на Председателя на УС на АПИ да подпише приложената заповед за утвърждаването им.
УС на АПИ е взел решение, обективирано в Протокол №РД-15-916/28.03.2024 год., с което е приел доклада и направените в него предложения; одобрил е представените с доклада Вътрешни правила за критериите за подаване, разглеждане, преценка за допустимост и методика за оценка на заявленията за кандидатстване на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари за получаване от държавата на безвъзмездни средства в изпълнение на Временна рамка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Русия срещу Украйна („Кризисна рамка“); одобрил е приложената към доклада заповед за утвърждаване на вътрешните правила по т.1.2 и е възложил на Председателя на УС на АПИ да подпише заповедта.
Издадена е Заповед №РД-11-321/29.03.2024 год. от Председателя на УС на АПИ –л.143, с която е утвърдил горните Вътрешни правила. На л.144 и сл. са приложени самите Вътрешни правила.
„НП-ТРАНС 05“ ЕООД [населено място] е депозирало до Агенция „Пътна инфраструктура“ заявление със съответните приложения, с вх.№53-00-5207/10.04.2024 год.на л.44 и сл. от ад 7112/2024 год. на АССГ, за участие в процедура за кандидатстване на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари за получаване от държавата на безвъзмездни средства в изпълнение на Временна рамка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Русия срещу Украйна и в изпълнение на Постановление №30/23.02.2024 год. на МС.
Изготвен и представен пред УС на АПИ е Доклад рег.№93-01-4942/25.06.2024 год. от А. Я. - Главен експерт в отдел БП, дирекция БФРП, в качеството на председател на Комисията за разглеждане на заявления за кандидатстване на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари за получаване от държавата на безвъзмездни средства, определена със Заповед № РД-11-330/01.04.2024 на Председателя на УС на АПИ. Докладът е относно приключена процедура по допустимост на кандидатите за получаване от държавата на безвъзмездни средства. Посочено е в доклада, че въз основа на Заповед № РД-11-321/29.03.2024 г. и Заповед № РД-11-416/19.04.2024 г., и Решение на №127 от 23.02.2024 г. на Министерския съвет, Комисията за разглеждане на заявления на транспортни предприятия за получаване от държавата на безвъзмездни средства, определена със Заповед N9 РД-11-330/01.04.2024г., изменена със Заповед № РД 11-437/26.04.2024 г. на Председателя на УС на АПИ, е разгледа по реда на тяхното постъпване общо 3 362 броя подадени заявления за кандидатстване на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари. Посочено е в доклада, че съгласно Вътрешните правила за критериите за подаване, разглеждане, преценка и методика за оценка на заявленията за кандидатстване на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари за получаване от държавата на безвъзмездни средства в изпълнение на Временна мярка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Русия срещу Украйна („Кризисна рамка“), Решение № 127 на Министерския съвет от 23.02.2024 г. и Постановление № 30 на Министерския съвет от 23.02.2024 г., утвърдени с Решение на УС на АПИ, отразено в Протокол с № РД-15-916/28.03.2024 г., допустимите кандидати, които са изпълнили изискванията на чл. 2 от Вътрешните правила, са 3 017 броя. Те са посочени в таблица по т.1. В т.2 от таблицата са посочени заявители, развиващи своята основна икономическа дейност, различна от Н.49.4.1 съгласно подадените в НСИ за 2022 и 2023 год. и не отговарят на условие за допустимост по чл.2 от Вътрешните правила-последните са 314 бр. По т.3 са посочени недопуснатите кандидати по процедурата за предоставяне от държавата на безвъзмездни средства, които не са изпълнили критериите за подбор и попадат в хипотезата на чл.3, т.1-т.12 от Вътрешните правила и са 31 броя. В заключение е предложено на УС на АПИ да одобри допуснатите и недопуснатите кандидати, подробно описани в доклада; да одобри изчислените суми на допуснатите кандидати, съгласно приложение 1; да бъде издадена Заповед за одобрение или отказ за предоставяне на безвъзмездни средства на кандидатите по т.1. и по т.2.
С приложения на л.150 от делото Протокол №РД-15-1945/25.06.2024 год., УС на АПИ, на проведено редовно заседание, е разгледал доклад № 93-01-4942/25.06.2024 г. от А. Я., като след обсъждане и разискване е приет доклада и направените в него предложения; одобрени са допуснатите и недопуснатите кандидати, подробно описани в Доклад № 93-01-4942 от 25.06:2024 г., както следва: допустимите кандидати, които са изпълнили изискванията на чл. 2 от Вътрешните правила, са 3 017 броя; заявители, развиващи своята основна икономическа, дейност различна от Н.49.4.1 съгласно подадените в НСИ за 2022 и 2023 година и не отговарят на условие за допустимост по чл. 2 от Вътрешните правила, са 314 броя; недопуснатите кандидати по процедурата за предоставяне от държавата на безвъзмездни средства, които не са изпълнили критериите за подбор и попадат в хипотезата на чл. 3, т.1 -т.12 от Вътрешните правила, са 31 броя; одобрени са изчислените суми на допуснати кандидати, съгласно Приложение 1 към доклад №.93-01-4942 от 25.06.2024 г.; възложено е на дирекция ОППО, съвместно с дирекция БФРП да предприемат необходимите действия по изготвяне на заповеди за одобрение или отказ за предоставяне на безвъзмездни средства на кандидатите по т.1.2.1.; т.1.2. и т.1.2.3.
Изготвен и представен пред УС на АПИ е Доклад рег.№93-01-5028/27.06.2024 год. от А. Я. - Главен експерт в отдел БП, дирекция БФРП, в качеството на председател на Комисията за разглеждане на заявления за кандидатстване на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари за получаване от държавата на безвъзмездни средства, определена със Заповед № РД-11-330/01.04.2024 на Председателя на УС на АПИ. Докладът е относно корекция към доклад 93-01-4942/25.06.2024 по допустимост на кандидатите за получаване от държавата на безвъзмездни средства. Посочено е в доклада, че поради допусната техническа грешка в доклад №93-01-4942/25.06.2024 следва текста „общо 3 337 броя подадени заявления „ да се чете „общо 3 311 броя подадени заявления“; „допустимите кандидати, които са изпълнили изискванията на чл. 2 от Вътрешните правила, са 3017 броя“ - да се чете - допустимите кандидати, които са изпълнили изискванията на чл. 2 от Вътрешните правила, са 2 991 броя. Направено е предложение да се направят промени в решението на УС на АПИ, като се направят горните корекции. В допълнение на посоченото е уточнено, че Приложената таблица като ПРИЛОЖЕНИЕ 1 към доклада, съдържаща Наименованието на дружеството, заедно с неговите идентификационни белези, размерът на заплатените дол такси за 2023 г. на територията на Република България от кандидата и размера на държавната помощ, дължима на всеки от допуснатите кандидати, не е отразена заявената сума в Приложение 3, поради множеството допуснати грешки и некоректно заявени суми от страна на заявителите. В тази връзка е посочено, че следва да се има предвид и разпоредбата на чл. 7, ал. 3 от Вътрешните правила, съгласно която се дава приоритет на данните, находящи се при лицето, събиращо пътните такси.
Горният доклад е разгледан на заседание на УС на АПИ и е приет с решение по Протокол №РД-15-1983/28.06.2024 год. Взето е решение да се измени и допълни решение на УС на АПИ, отразено о Протокол № РД-15- 1945/24 от заседание, проведено на 25.06.2024 г. както следва: в т. 1.2., подточка 1.2.1 думите „3 017 броя“ да се заменят с „2 991 броя“; в т. 1.4. се допълва с думите „и по т. 1.3., съгласно чл. 10 от Вътрешните правила“;добавя се нова точка 1.6., както следва: Възлага на Председателя на УС на АПИ да подпише заповедите по т. 1.2.1.,т. 1.2.2., т. 1.2.3. и т. 1.3.
Издадена е Заповед № РД-11-680/28.06.2024 год. от Председателя на УС на АПИ, с която е одобрено предоставянето на безвъзмездни средства на допуснатите кандидати, подробно индивидуализирани в Приложение № 1 към настоящата заповед, по номер на заявление, наименование на дружеството и ЕИК, изпълнили изискванията на Вътрешните правила за критериите за подаване, разглеждане, преценка за допустимост и методика за оценка на заявленията за кандидатстване на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари за получаване от държавата на безвъзмездни средства в изпълнение на Временна рамка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Русия срещу Украйна („Кризисна рамка“), утвърдени със Заповед № РД-11-321/29.03.2024 г., изменени и допълнени със Заповед № РД-11-416/19.04.2024 г. на Председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“. Посочено е в заповедта, че неразделна част от нея е Приложение № 1, индивидуализиращо допуснатите кандидати.
Под №1335 е посочено дружеството – жалбоподател, като в колона „ТХ-постъпила сума от тол декларации и маршрутни карти“ е посочена сумата от 35792 лева, а в колона „размер на ДП“ е посочена сумата от 11 144 лева.
Тази заповед, ведно с Приложение №1, е издадена и публикувана на официалната интернет страница на Агенция „Пътна инфраструктура“ на 28.06.2024 год. Тя е предмет на оспорване в настоящото производство в частта по т.1335.
Жалбата до съда против заповедта в оспорената част е подадена на 12.07.2024 год. чрез АПИ и е заведена с вх.№53-00-11201.
При така установените факти, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е допустима за разглеждане, като подадена в срок и от надлежна страна-адресат на оспорената заповед. Вярно е, че в оспорената част по т.1335 от Заповед №РД-11-680/28.06.2024 год. е описан единствено размерът на отпуснатата на жалбоподателя държавна помощ от 11 144 лева, в която част АА е благоприятен за адресата си, като липсват мотиви и диспозитив/разпоредителна част, в която да е посочено за какъв размер държавна помощ дружеството е кандидатствало и уважено ли е изцяло искането му или само до определен размер, и не е посочено, че се отказва някакъв размер помощ. Изхождайки обаче от разпоредбата на чл.9 от утвърдените Вътрешни правила, размерът на сумата за държавна помощ се определя по специална формула, в която като елемент се взимат за база платените суми за тол такси за 2023 год.от всяко предприятие, кандидатствало за помощта, наред с другите посочени във формулата елементи. Видно е, че в таблицата по т.1335 от оспорената част на заповедта е посочено, че заплатените от дружеството-жалбоподател тол такси за 2023 год. са в общ размер на 35 792 лева. В приложение №3 към подаваното заявление за кандидатстване обаче, което е изискуемо съобразно чл.5, ал.3, т.2 от Вътрешните правила, жалбоподателят е посочил общ размер от тол такси за 2023 год. и маршрутни карти на заявителя- 57 093,63 лева.
Т.е, органът, за да изчисли размера на държавната помощ, която е предоставил на кандидата, е взел за база платени тол такси за 2023 год. в по-нисък размер, от този, посочен от самия жалбоподател в приложението към заявлението. При което, чисто математически и размерът на предоставената държавна помощ, се явява изчислен при различни от посочените във формулата параметри/в случая по-нисък размер база на платените тол такси/. Затова и жалбоподателят има правен интерес да оспори заповедта в частта по т.1335.
По същество жалбата е основателна.
Съгласно разпоредбата на чл. 21а, ал.1 във връзка с ал.3 от Закон за пътищата, във връзка с чл.21г, т.1 и т.6 от Закон за пътищата, Агенцията се ръководи от управителен съвет и се представлява от председателя на управителния съвет. Председателят на управителния съвет на агенцията организира дейността на агенцията и организира и привежда в изпълнение решенията на управителния съвет. С Постановление № 30 на МС от 23.02.2024 г. за одобряване на допълнителни разходи по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2024 г., МС е одобрил допълнителни разходи по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2024 г. в размер до 50 000 000 лв. за изпълнение на Схема за държавна помощ „Помощ в подкрепа на разходи за стабилизиране на транспортния отрасъл в Република България“, които е постановено да се осигурят за сметка на преструктуриране на разходи и/или трансфери по централния бюджет за 2024 г. Съгласно Решение №127 на МС от 23.02.2024 год. за одобряване на Схема за държавна помощ „Помощ в подкрепа на разходи за стабилизиране на транспортния отрасъл в Република България“, транспортните предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари подават до Агенция „Пътна инфраструктура“, в качеството на администратор на помощта заявление за държавна помощ, в което включват информация за общата сума на платените от тях тол такси за календарната 2023 година. Предприятията представят пред администратора на помощта заявление за подпомагане по образец. Предвидено е в раздел II.Предоставяне на помощта на РМС №127/2024 год., че в срок от 14 работни дни от обявяване на процедурата за предоставяне от държавата на безвъзмездни средства на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари, желаещите да се включат в мярката, подават Заявление за кандидатстване и придружителни документи в деловодството на Агенция „Пътна инфраструктура“, съгласно Указанията за предоставяне на държавна помощ. Извършва се оценка по допустимост на заявленията от нарочно създадена Оценителна комисия, като последната изготвя доклад до Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, съдържащ допуснатите и недопуснатите до финансиране кандидати, основанието за недопускане на някой от кандидатите, както и размера на държавната помощ за всеки допуснат кандидат. Въз основа на работата на комисията, Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ се произнася със заповед за одобрение или отказ за предоставяне на безвъзмездните средства, и техния размер, която се публикува на официалната интернет страница на агенцията. Съгласно чл.10 от раздел V Вътрешните правила, след решение на Управителния съвет, Председателят на УС на АПИ се произнася със заповед за размера на държавната помощ, дължима на всеки от допуснатите кандидати, която се публикува на официалната интернет страница на агенцията. АПИ се явява и администратор на помощта по смисъла на чл.9, ал.1 от Закон за държавните помощи , а именно лице, което предоставя или управлява, включително разработва държавна помощ или минимална помощ, освен когато в закон е предвидено друго. Това изрично е записано и в т.9 от раздел III на Решение №127 на МС от 23.02.2024 год.-в съответствие с чл. 9, ал. 1 от Закона за държавните помощи, Агенция „Пътна инфраструктура“ е администратор на помощта по отношение на управлението и предоставянето , като изготвя вътрешни правила с контролни механизми, които да прилага с оглед спазването на всички горепосочени изисквания. Ето защо и на всички посочени основания заповедта, противно на заявеното в жалбата, според настоящия състав на съда, е издадена от компетентен орган.
Заповедта е издадена при спазване на предвидените административнопроизводствени правила, регламентирани в Решение №127 на МС от 23.02.2024 год. за одобряване на Схема за държавна помощ „Помощ в подкрепа на разходи за стабилизиране на транспортния отрасъл в Република България“ и в утвърдените със Заповед №РД-11-321/29.03.2024 год. от Председателя на УС на АПИ Вътрешни правила, приложени на л.143-149 от делото. Разписано е в РМС №127/2024 год., че в срок от 14 работни дни от обявяване на процедурата за предоставяне от държавата на безвъзмездни средства на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари, желаещите да се включат в мярката, подават Заявление за кандидатстване и придружителни документи в деловодството на Агенция „Пътна инфраструктура“, съгласно Указанията за предоставяне на държавна помощ. Оценката по допустимост на заявленията се извършва съгласно Критерии и методика за оценка на заявленията за кандидатстване. Подадените заявления за кандидатстване, в едно с декларациите към тях, се разглеждат по реда на тяхното постъпване от Оценителна комисия в състав, определен със заповед на председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“. В случай на нередовност и/или непълнота на представените документи кандидатът се уведомява по електронна поща. В уведомлението се дава срок за отстраняване на нередовностите и/или непълнотите, не по-дълъг от 3 работни дни. Членовете на оценителната комисия могат да извършват при необходимост и други служебни проверки относно верността на данните в представените от кандидатите документи. Оценителната комисия изготвя доклад до Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, съдържащ допуснатите и недопуснатите до финансиране кандидати, основанието за недопускане на някой от кандидатите, както и размера на държавната помощ за всеки допуснат кандидат. За финансиране се предлагат всички заявления на предприятия, които съответстват на критериите за допустимост и основателност (оценка на административно съответствие и допустимост на заявленията), като дела от общата сума на държавната помощ на всяко допуснато предприятие, както и размера на държавната помощ се изчислява по формула, в рамките на общия финансов ресурс до 50 мил лева. Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ се произнася със заповед за одобрение или отказ за предоставяне на безвъзмездните средства, и техния размер, която се публикува на официалната интернет страница на агенцията. Процедурата по предоставяне на държавна помощ е доразвита в утвърдените Вътрешни правила.
В случая жалбоподателят е превозвач, притежаващ лиценз за извършване на превоз на товари по смисъла на ЗАП №0984/26.01.2017 год., развиващ своята основна икономическа дейност в сектор Н.49.4.1 - Товарен автомобилен транспорт, съгласно подадените данни към НСИ за 2022 г., като дружеството, видно от приложеното УАС е регистрирано преди 1.01.2023г- през 2009 год. То е подало в АПИ своето заявление с необходимите приложения в установения от чл.5 от Вътрешните правила срок, видно от приложените доказателства на л.44 и сл. от ад 7112/2024 год. на АССГ. Към заявлението е приложило всички необходими документи съобразно чл.5, ал.3 от Правилата. Подаденото от дружеството заявление , заедно с всички други подадени заявления, е разгледано от оценителна Комисия, определена със Заповед № РД-11-330/01.04.2024 на Председателя на УС на АПИ, за работата на която е изготвен доклад рег.№93-01-4942/25.06.2024 год. Оценителната комисия е извършила процедура по допустимост на кандидатите за получаване от държавата на безвъзмездни средства, разгледала е по реда на тяхното постъпване общо 3 362 броя подадени заявления за кандидатстване на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари. Счела е, че допустимите кандидати, които са изпълнили изискванията на чл. 2 от Вътрешните правила, са 3 017 броя, които са посочени в таблица по т.1. В този раздел е посочен и жалбоподателят, като допустим кандидат, изпълнил изискванията на чл.2 от Вътрешните правила-виж л.180 от делото. В т.2 от таблицата са посочени заявители, развиващи своята основна икономическа дейност, различна от Н.49.4.1 съгласно подадените в НСИ за 2022 и 2023 год. и не отговарят на условие за допустимост по чл.2 от Вътрешните правила-последните са 314 бр. По т.3 са посочени недопуснатите кандидати по процедурата за предоставяне от държавата на безвъзмездни средства, които не са изпълнили критериите за подбор и попадат в хипотезата на чл.3, т.1-т.12 от Вътрешните правила и са 31 броя. В заключение е предложено на УС на АПИ да одобри допуснатите и недопуснатите кандидати, подробно описани в доклада; да одобри изчислените суми на допуснатите кандидати, съгласно приложение 1; да бъде издадена Заповед за одобрение или отказ за предоставяне на безвъзмездни средства на кандидатите по т.1. и по т.2. С приложения на л.150 от делото Протокол №РД-15-1945/25.06.2024 год., УС на АПИ, на проведено редовно заседание, е разгледал доклад № 93-01-4942/25.06.2024 г., като след обсъждане и разискване е приет доклада и направените в него предложения; одобрени са допуснатите и недопуснатите кандидати, подробно описани в Доклад № 93-01-4942 от 25.06:2024 г. Със следващ Доклад рег.№93-01-5028/27.06.2024 год. на председателя на Комисията за разглеждане на заявления е направена корекция към доклад 93-01-4942/25.06.2024 по допустимост на кандидатите за получаване от държавата на безвъзмездни средства, поради допусната техническа грешка в доклад №93-01-4942/25.06.2024, в смисъл текста „общо 3 337 броя подадени заявления „ да се чете „общо 3 311 броя подадени заявления“; „допустимите кандидати, които са изпълнили изискванията на чл. 2 от Вътрешните правила, са 3017 броя“ - да се чете - допустимите кандидати, които са изпълнили изискванията на чл. 2 от Вътрешните правила, са 2 991 броя. Направено е предложение да се направят промени в решението на УС на АПИ, като се направят горните корекции. Този втори доклад е разгледан на заседание на УС на АПИ и е приет с решение по Протокол №РД-15-1983/28.06.2024 год. да се измени и допълни решение на УС на АПИ, отразено о Протокол № РД-15- 1945/24 от заседание, проведено на 25.06.2024 г. както следва: в т. 1.2., подточка 1.2.1 думите „3 017 броя“ да се заменят с „2 991 броя“; в т. 1.4. се допълва с думите „и по т. 1.3., съгласно чл. 10 от Вътрешните правила“;добавя се нова точка 1.6., както следва: Възлага на Председателя на УС на АПИ да подпише заповедите по т. 1.2.1.,т. 1.2.2., т. 1.2.3. и т. 1.3. Въз основа на докладите на комисията, приети с решения на УС на АПИ, е издадена оспорената заповед.
Заповедта обаче, според настоящия състав на съда, е постановена в нарушение на изискванията за форма и съдържание на индивидуалния административен акт.
В оспорената заповед са описани единствено следните нейни реквизити в частта по т.1335: номер по ред, дата, входящ номер на подаденото заявление, заявител, ЕИК, постъпила сума от тол декларации и маршрутни карти, коефициент на предприятие и размер на държавната помощ, която се отпуска на заявителя.
Вярно е, че като цяло оспорената заповед, с която е одобрено предоставянето на безвъзмездни средства на всички допуснати кандидати по Приложение №1, съдържа като реквизит мотиви. Но тези мотиви са общи, неконкретни по отношение предоставянето на държавна помощ на отделните кандидати и нейния размер. Тези мотиви съставляват описание на целите на самата предоставяна помощ и нямат никакво конкретно отношение към конкретно определеният размер на помощта за всеки един от заявителите. Затова не отговарят на изискванията на закона за фактическа и правна мотивираност на акта. Такива конкретни мотиви по отношение изчислението на конкретния размер на помощта за всяко предприятие не се съдържат нито в докладите на назначената оценителна комисия, нито в протоколите за приемането на тези доклади, т.е. мотиви липсват и в подготвителните крайния акт документи-част от административната преписка.
Съгласно т.3 от РМС №127/2024 год., помощта се предоставя под формата на преки безвъзмездни средства на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари. Общият размер на помощта е до 50 000 000 лева и до 4 000 000 лева на предприятие. Помощта се определя на базата на пропорционално разпределение, съобразено с общия лимит до 50 милиона лева за сектора, като за база се използват платените през 2023 година тол такси за магистрали и пътища от I и II клас на територията на Република България, чийто размер е индикатор за обема на извършените превози и ще служи за основа за определяне на размера на държавната помощ. В раздел IIот РМС е посочено, че делът от общата сума на държавната помощ на всяко допуснато предприятие, както и размерът на държавната помощ се изчислява по формула, в рамките на общия финансов ресурс до 50 милиона лева.
В този смисъл са и разписаните правила в чл.4 от Вътрешните правила- максималният размер на получените безвъзмездни средства за преодоляване ;на икономическите последствия по „Кризисната рамка“ на всяко индивидуално заявление за кандидатстване, е до 4 000 000 млн. лева на предприятие. Помощта се определя на базата на пропорционално разпределение, съобразено с общия лимит от 50 милиона лева за сектора, като за база се използват платените през 2023 година тол такси, чийто размер е индикатор за обема на извършените превози и оттук ще служи за основа за определяне на размера на държавната помощ. Делът от общата сума на държавната помощ за всяко одобрено предприятие се изчислява по реда на чл.9 от Вътрешните правила а именно: Конкретният размер на държавната помощ за всяко предприятие се изчислява с калкулатор за определяне на размера на сумата за държавна помощ, като се взимат за база платените суми за тол такси за 2023 г. от всяко предприятие, кандидатствало за помощта, изчислява се отношението им към общия размер на сумата, платена от всички допуснати до финансиране предприятия и се определя процентен дял на всяко предприятие помощ;
SAx=Kx*ΣSA, където:
SAx - държавна помощ за предприятие Х.
SA - обща сума за държавната помощ
Кх е коефицент на предприятие Х
Kx=Tx/ΣΤ, където:
Тх е сумата, платена за тол такси за 2023 г. от предприятие Х, кандидатствало за помощ;
Т е сумата, платена за тол такси за 2023 г. от всички от всички отговарящи на критериите за отпускане на помощ предприятия андидати.
Видно е от така описаната във Вътрешните правила Методика/формула за изчисление конкретния размер на помощта за всеки заявител, че тази формула има за база за изчисление:
1. общата сума за държавната помощ, която е известна и е посочена в РМС №127/2024 год. и във Вътрешните правила;
2. Коефициент на предприятието-този показател нито е посочен конкретно какъв е, нито как и въз основа на какви данни се определя този коефициент;
3. Сумата, платена за тол такси за 2023 год. от заявителя, според съда се изчислява въз основа на приложението към заявлението, с което съответното лице е кандидатствало и което приложение е неразделна част от заявлението съобразно чл.5ал.3, т.2-Приложение №3- Таблица за платените през 2023 година тол такси - 2 бр., в която се включват единствено разходи свързани със заплащане на тол такси за календарната 2023 г., като в сумите не се включват банкови, такси за използване на бордово устройство, обслужване по договор или други разходи. Това приложение №3 е представено на л.47 от ад №7112/2024 год. на АССГ и съобразно данните в същото, сумите, платени от жалбоподателя за тол такси за 2023 год. е общо в размер на 56 308,27 лена, а от маршрутни карти-785,36 лева, или сума общо в размер и за двете-57 093,63 лева. В т.1335 от оспорената заповед срещу този показател за дружеството - сумата, платена за тол такси за 2023 год.и маршрутни карти, е посочено 35 792 лева от заявителя, т.е. разлика около 20 хиляди лева. Т.е, органът, за да изчисли размера на държавната помощ, която е предоставил на кандидата, е взел за база платени тол такси за 2023 год. в по-нисък размер, от този, посочен от самия жалбоподател в приложението към заявлението. Без да има изложени мотиви и по въпроса защо е взел за база не декларираният, а друг размер. При което, чисто математически и размерът на предоставената държавна помощ, се явява изчислен при различни от посочените във формулата параметри/в случая по-нисък размер база на платените тол такси/. Не е ясно защо органът е взел предвид този по-нисък размер сума, имал ли е някакви други съображения и какви , поради което е останало неясно защо именно тези изходни данни по този показател са послужили като един от показателите за определяне на конкретния размер на държавната помощ на заявителя;
4. сумата, платена за тол такси за 2023 г. от всички отговарящи на критериите за отпускане на помощ предприятия андидати. По този показател също няма посочена глобална сума, платена за тол такси от всички отговарящи на критериите кандидати.
Ето защо и при неяснота как са се формирали сумите на по-голяма част от показателите, участващи във формулата за определяне на конкретния размер на сумата за държавна помощ на жалбоподателя, актът в оспорената част се явява немотивиран и това препятства адресата му да разбере защо органът е определил точно посочения в таблицата размер сума да бъде изплатен на жалбоподателя, а не друг, различен, как е достигнал до този размер, какви числа е взел за база при изчислението по формулата и изобщо сумата изчислена ли е по предвидената в РМС и във Вътрешните правила формула. Липсата на изложени фактически основания за взетото решение препятства и съда да осъществи контрол за материална законосъобразност на оспорения акт. Липсата на мотиви не би могла да се замести от мотивите на съда или от събраните по делото доказателства. Липсата на мотиви е тежък порок, който във всички случаи е самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт /Тълкувателно решение № 4/22.04.2004 г. на ВАС по адм. дело № 4/2002 г. /. Според правната теория порокът на административния акт, изразяващ се в липса на мотиви, може да бъде преодолян чрез последващо излагане на такива. Тази възможност се обуславя от обстоятелството, че мотивите не са самото волеизявление на органа, а само го обясняват. В случая такова няма, поради което липсата на мотиви в акта се отразява върху неговата действителност и го прави незаконосъобразен на основание чл. 146, т. 2 от АПК.
Ето защо заповедта в оспорената част по т.1335 следва да бъде отменена и делото да се върне като преписка на административния орган в тази част, който да изложи съображения какви изходни данни е взел предвид при определяне на отделните показатели, участващи във формулата за изчисление размера на държавната помощ за този заявител, както и да извърши конкретно изчисление по предвидената формула по начин, че за адресата да стане ясно как и въз основа на какво му се изплаща държавна помощ точно в определен от органа размер.
При този изход на делото и с оглед направеното от жалбоподателя искане, на последния следва да се присъдят разноски за своевременно поискано, договорено и изплатено изцяло в брой при подписване на договора за правна помощ адвокатско възнаграждение в размер на 1000 /хиляда/ лева.
Воден от горното съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ, по жалба от „НП-Транс 05“ ЕООД , [населено място], с ЕИК *********, подадена чрез адв.К. М. от САК, т.1335 от Приложение 1 – Разпределение на държавна помощ на одобрени заявления към Заповед №РД-11-680/28.06.2024 год., издадена от Председателя на УС на АПИ.
ВРЪЩА преписката на Председателя на УС на АПИ в тази отменена част, за ново произнасяне, при спазване на указанията, дадени с мотивите на настоящото решение.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура да заплати в полза на от „НП-Транс 05“ ЕООД , [населено място], с ЕИК *********, направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 1000лева (хиляда лева).
Решението може да се оспори пред Върховен административен съд в 14/четиринадесет/ дневен срок от съобщението до страните за изготвянето му.
Преписи от решението да се изпратят на страните.
Съдия: | |