Решение по дело №1693/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 418
Дата: 2 март 2023 г.
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20227180701693
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

logo

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

418

 

гр. Пловдив,  2 март 2023 година

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПЛОВДИВ, І отделение, ХІ състав, в открито заседание на втори февруари през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                         

              ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА НЕСТОРОВА-ДИЧЕВА

при участието на секретаря ДАРЕНА ЙОРДАНОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1693 по описа за 2022 г., взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 195б от Закона за водите /ЗВ/ и чл. 166 от Данъчно-процесуалния кодекс ДОПК/.

Образувано е по жалба на „СТОМАР ИНВЕСТ“ АД, ЕИК ********* представлявано от С.Д.Н., с адрес на управление обл.Пловдив, с.Белозем, Свинеферма Белозем 2, срещу акт за установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/  № 34 от 20.04.2022 г. , издаден от Г.В.– Директор на Басейнова дирекция “Източнобеломорски район“ гр.Пловдив /ДБ ИБР/, с който по отношение на жалбоподателя е установено публично държавно вземане - такси за  разрешеното право за водовземане от подземни води по разрешително № 31590468/31.08.2011 г. издадено от Директора на БД ИБР за периода 01.01.2020 г. - 31.12.2020 г. в размер на 8 655, 28 лв. главница, ведно с дължимата законна лихва за периода на забава от 16.02.2021г. до окончателното и погасяване, която е изчислена към 20.04.2022г. в размер на 1 031,50 лв. и законна лихва от датата на издаване на АУПДВ № 34/20.04.2022г. до датата на плащане на главницата.

Жалбоподателят твърди, че оспорения акт е незаконосъобразен, тъй като е издаден в противоречие с приложимите материалноправни разпоредби и поради липса на изложени мотиви за начина на изчисляване на сумата по вземането. Моли да се отмени акта. Претендира разноски. Представя се писмена защита. В хода по същество се излага становище да се уважи жалбата съобразно изчисленията по ССЕ.

За ответника – Директор на БД ИБР гр.Пловдив, се представя подробно писмено становище по съществото на спора с доводи, че  издадения АУПДВ е правилен и законосъобразен.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

Жалбата е ДОПУСТИМА. Видно от представеното по делото заверено копие на известие за доставяне, процесният административен акт е връчен на 08.06.2022г., а жалбата е подадена на 17.06.2022г., т.е. в срок и от надлежна страна, срещу подлежащ на обжалване административен акт.

Разгледана по същество, жалбата е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на оспорване е Акт за установяване на публично държавно вземане №34/20.04.2022г. на Директора на БД ИБР гр.Пловдив, с който се установяват по основание и размер задължения на „Стомар инвест“АД, като дължима такса за водовземане от подземни води по разрешително № 31590468/31.08.2011 г., издадено от Директора на БД ИБР за периода 01.01.2020 г. – 31.12.2020 г. в размер на 8 655,28 лева главница ведно с дължимите суми за забава.

Оспореният акт е издаден от Директор на БД ИБР, който съгласно разпоредбата на чл. 195б, ал. 1 от ЗВ е компетентен да издава актове за установяване на публично държавно вземане относно вземанията за незаплатените по реда на чл. 195а, ал. 1 такси от същия закон. В този смисъл, оспореният акт е издаден от компетентен орган в кръга на предоставените му по закон и в рамките на отредената му териториална компетентност.

При издаването на АУПДВ са спазени установената писмена форма и съдържание за издаване на административен акт - чл. 59, ал. 2 и ал. 3 от АПК, както и специалните изисквания предвидени в ЗВ. Посочен е издателят на акта, адресатът, сумата, която се дължи, периодът за който е дължима, както и основанието, на което е изчислена. Предвид специалните изискванията на чл. 195б, ал. 2 ЗВ, са посочени и писмените доказателства, въз основа на които е издаден актът като е отразена фактологията по издаването на акта, а именно: разрешително за водовземане от подземни води, чрез съществуващи водовземни съоръжения; констативния протокол, в който са установени задълженията; поканата за доброволно изпълнение. Изложени са фактическите и правни основания, обосновали извода на административния орган, че дружеството не е заплатило дължимите такси за водовземане за периода 1.01.2020 до 31.12.2020 г. Актът е мотивиран в достатъчна степен, за да може да се установи волята на органа. При издаването на акта са спазени специалните административно-производствени правила по ЗВ като е съставен констативен протокол и на жалбоподателя е предоставена възможност за доброволно заплащане на задълженията.

Спорният момент по делото касае размера на начислените такси за водовземане в зависимост от целта на водоползването.

Между страните няма спор, че за процесният период дружеството-жалбоподател е използвало водни количества за водоснабдяване на Свинекомплекс „Белозем“.

При това положение за правото на използване на водите, на основание чл. 194, ал. 1 ЗВ, жалбоподателят дължи заплащане на такса за водоползване.

Основанието за дължимостта на процесната такса за водовземане от подземни  води е регламентирано със Закона за водите, като в чл. 194, ал.6 ЗВ е предвидено конкретния размер на дължимата такса да се определя съгласно подзаконов нормативен акт. В случая е приложима Тарифа за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване приета с Приета с ПМС № 383 от 29.12.2016 г., обн., ДВ, бр. 2 от 6.01.2017 г., в сила от 16.07.2019 г. Съгласно чл. 3, ал.1 на приложимата тарифа таксите за водовземане от повърхностни води и от подземни води се определят на базата на отнетия обем вода, целта на ползване на водите и съответните норми за водопотребление съгласно наредбата по чл. 117а ЗВ.

В конкретният случай целта на използването на водата е за животновъдство – въпросното обстоятелство е заявено още с придружаващите заявлението за издаване на разрешителното документи – напр. разчет на необходимите водни количества за водоснабдяване на Свинекомплекс „Белозем“ в землището  на с.Белозем  при „Стомар инвест“ АД Пловдив.

В ДР на Тарифата в § 1, б.“д“  е дадено легално определение по смисъла на тарифата на целите на ползване на отнетата вода, като се сочи изрично определение за животновъдство, когато отнетата вода се използва за дейности, свързани с развъждането и отглеждането на животни. А съгласно б. „ж“ под „водоснабдяване за други цели“ се разбира когато отнетата вода се използва за всички други цели извън изрично посочените в б. „а“ – „е“. В конкретният случай, предвид данните по административната преписка и ползването на процесните количества вода за водоснабдяване на Свинекомплекс „Белозем“, конкретно за дейности, свързани с отглеждането на свине, се налага извода, че отнетата вода се използва точно за животновъдство, което е изрично посочено в б.“д“. Като е приел, че тя се ползва за „други цели“ и е начислил размера на дължимата такса на това основание, административния орган е постановил процесния АУПДВ в нарушение на материалния закон, съответно същият следва да бъде изменен като размерът на дължимата такса за водовземане бъде определен съобразно целта на използване на водата за животновъдство в съответствие с изискванията на чл. 3, ал.1 от Тарифа за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване.

В тази връзка съдът кредитира изцяло приетия начин на изчисление на общо дължимата такса за водовземане за 2020 г, съгласно приетото по делото заключение на съдебно-счетоводната  експертиза.

За периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020г., за изчисляване на дължимата такса вещото лице взема предвид разпоредбата на чл. 11 от Тарифа за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване приета с Приета с ПМС № 383 от 29.12.2016 г., обн., ДВ, бр. 2 от 6.01.2017 г., в сила от 01.01.2017г. Съгласно посочената разпоредба, таксата за водовземане за проценсия период се изчислява по следната формула: Т = Е х W х К₁, където Т е размерът на дължимата годишна такса – в лв.; Е – единичният размер на таксата в зависимост от целта, за която ще бъде ползвана отнетата вода, съгласно таблиците по чл. 12 – в лв./куб. м (ВЛ прилага цената посочена в чл. 12, ал 2, т. 5 „водоснабдяване на животносъдство и аквакултури“); W – размерът на отнетия годишен воден обем – за повърхностни и подземни води, в куб. м; К₁ е корекционен коефициент за ползване на собствено съоръжение и за отчитане на възстановяването на разходите за околна среда и/или ресурсните разходи равен на 1,001, а именно:

Т = 0,06 лв./ куб.м. * 37 110  куб.м. *1,001 = 2 228,83 лв.

В крайна сметка, ВЛ е извело заключение, съобразявайки действащата тарифа по формулата на чл.11, ал.1, корекционен коефициент по чл.11, ал.2 от 1,001 и единичен размер на таксата за животновъдство и аквакултури, определена в чл.12, ал.2, т.5, която за 2020 г. е 0,06лв./куб.м., че за периода от 01.01.2020 г. до 31.12.202 г. се получава дължима такса за водовземане от подземни води в общ размер на 2 228,83 лева.

Лихвата за забава е в размер на 265,62 лева.

В обобщение на изложеното, съдът намира оспорения акт за незаконосъобразен в частта му относно размера на дължимото задължение - такса за водовземане за периода 01.01.2020 г. - 31.12.2020 г., като същият следва да бъде изменен и размерът на задължението бъде определен, както следва: общ размер на главницата – 2 228,83 лева   и лихва – 265,62 лева за периода от момента на забавата до издаване на оспорвания акт.

 

По разноските:

Съобразно изхода по делото, при направено искане за присъждане на разноски от страна на жалбоподателя, такива следва да се присъдят по съразмерност на уважената част от жалбата. Направените от жалбоподателя разноските са общо в размер на 1410 лева /50 лв. заплатена държавна такса за образуване на делото, 400 лв. - депозит за заключение по СИЕ и 960 лв. адвокатско възнаграждение/. Възражението за прекомерност, направено от ответника, съдът намира за неоснователно. Това е така, понеже адвокатското възнаграждение е в предвидените минимални размери по чл. 7, ал. 2, т. 3 вр. с чл.8, ал.1, вр. с  § 2а от ДР на Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. При това положение и съобразено с уважената част от жалбата, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски в размер на 1000 лева.

 

Водим от горното, Съдът

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ Акт за установяване на публично държавно вземане № 34/20.04.2022г. на Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ гр.Пловдив, с който се установяват по основание и размер задължения на „Стомар инвест“АД , ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“В.Левски“ №244, представлявано от С.Д.Н., КАТО НАМАЛЯВА  дължима такса за водовземане от подземни води по разрешително № 31590468/31.08.2011 г., за периода 01.01.2020г. – 31.12.2020г.,  от  8 655,28 лева главница на 2 228,83 лева главница и лихва от 1 031,50 лева на 265,62 лева дължима лихва за забава за периода от 16.02.2020г. до 20.04.2022г.

 

ОСЪЖДА Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ гр.Пловдив да заплати на „Стомар инвест“ АД с ЕИК *********, представлявано от С.Д.Н., адрес на управление Свинеферма Белозем 2, с.Белозем, обл.Пловдив, сумата от 1000 лв. разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването.

 

Административен съдия: