Решение по дело №1572/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1603
Дата: 3 октомври 2019 г. (в сила от 24 октомври 2019 г.)
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20197040701572
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

   1603                                  03.10.2019 година                                     гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на двадесет и пети септември две хиляди и деветнадесета година, в публично заседание в следния състав:

                              Председател: Атанаска Атанасова

 

при секретаря М.В., като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 1572 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. чл. 38, ал. 2 от Закона за държавната собственост (ЗДС), и е образувано е по повод жалбата на Е.М.П. с ЕГН **********, със съдебен адрес: ***, представлявана от пълномощника адв. М.Б., против Заповед № РД-09-17 от 04.06.2019 г., издадена от Областен управител на Област Бургас, с която е наредено отчуждаване на поземлени имоти за изграждане на обект „Обходен път на гр. Бургас- І-ви етап от км. 230+700 на път І-9 „Сарафово-Бургас“ до км. 493+550 на път І-6 „Ветрен-Бургас“ и локални платна“, в частта относно: поземлен имот с идент. № 07079.2.1919 по кадастралната карта на гр. Бургас, с площ от 9.944 дка; поземлен имот с идент. № 07079.2.1920 по кадастралната карта на гр. Бургас, с площ от 9.939 дка; поземлен имот с идент. № 07079.2.1922 по кадастралната карта на гр. Бургас, с площ от 9.332 дка; поземлен имот с идент. № 07079.2.1951 по кадастралната карта на гр. Бургас, с площ от 0.057 дка; поземлен имот с идент. № 07079.2.1952 по кадастралната карта на гр. Бургас, с площ от 0.055 дка и поземлен имот с идент. № 07079.2.1954 по кадастралната карта на гр. Бургас, с площ от 0.053 дка.

В жалбата са развити доводи за нищожност на обжалваната заповед, поради некомпетентност на нейния издател, и за незаконосъобразност на същата, поради съществени нарушения на процесуални правила и нарушение на материалния закон. Твърди се, че определеното парично обезщетение не съответства на пазарната цена на имота. По същество се иска прогласяване нищожност на заповедта, алт.- отмяна на същата. Приложени са писмени доказателства.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателите поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Моли да бъде определено справедливо парично обезщетение. Подробни доводи излага в писмена защита.

Пълномощникът на ответната страна оспорва жалбата. Счита, че при издаване на оспорения акт не са нарушени изискванията за законосъобразност. Моли за отхвърляне на жалбата по съображения, изложени в писмени бележки.

Заинтересованата страна Община Бургас оспорва жалбата. Не сочи доказателства.

Заинтересованата страна Агенция „Пътна инфраструктура“ моли за отхвърляне на жалбата. Представя сочи доказателства.

Жалбата е подадена от надлежна страна- собственик на отчуждаваните имоти, в законоустановения 14-дневен срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:

Със Заповед № РД-02-15-91 от 31.08.2016 г., издадена от зам.- министър на регионалното развитие и благоустройството на основание чл. 129, ал. 3, т. 2, б. „в”  и ал. 4; чл. 110, ал. 1, т. 5 и чл. 128, ал.1, 2, 5, 6 и ал. 12, т. 2, б. „в”  ЗУТ, е одобрен подробен устройствен план- парцеларен план за обект: „Обходен път на гр. Бургас- І-ви етап от км. 230+700 на път І-9 „Сарафово-Бургас“ до км. 493+550 на път І-6 „Ветрен-Бургас“ и локални платна“. На 11.10.2016 г. е подписан споразумителен протокол между Агенция „Пътна инфраструктура“ и Община Бургас за съвместно финансиране на предвидения по ПУП-ПП обект. За реализиране на обекта, поради невъзможност посочените важни обществени интереси да бъдат задоволени по друг начин, е предприета процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти, попадащи в трасето, в т.ч. следните поземлени имоти, собственост на жалбоподателката Е.П.: имот с идент. № 07079.2.1919 по кадастралната карта на гр. Бургас, целият с площ от 9.944 дка; имот с идент. № 07079.2.1920 по кадастралната карта на гр. Бургас, целият с площ от 9.939 дка; имот с идент. № 07079.2.1922 по кадастралната карта на гр. Бургас, целият с площ от 9.332 дка; имот с идент. № 07079.2.1951 по кадастралната карта на гр. Бургас, целият с площ от 0.057 дка; имот с идент. № 07079.2.1952 по кадастралната карта на гр. Бургас, целият с площ от 0.055 дка и имот с идент. № 07079.2.1954 по кадастралната карта на гр. Бургас, целият с площ от 0.053 дка. Въз основа на експертна оценка, извършена от лицензиран оценител, са определени парични обезщетения за отчуждаваните имоти, както следва: за имот с идент. № 07079.2.1919- 127 544 лева, за имот с идент. № 07079.2.1920- 127 480.00 лева, за имот с идент. № 07079.2.1922- 119 695 лева, за имот с идент. № 07079.2.1951- 731 лева, за имот с идент. № 07079.2.1952- 705 лева, и за имот с идент. № 07079.2.1954- обезщетение в размер на 680 лева. На 04.06.2019 г. е издадена оспорваната заповед № РД-09-17, с която е наредено да бъдат отчуждени описаните имоти.

По делото са извършени съдебно-оценителна и две допълнителни експертизи, които дават заключения относно пазарната стойност на отчуждаваните имоти. Вещото лице сочи, че процесните имоти са урбанизирани и се намират в землището на гр. Бургас, непосредствено до Атанасовското езеро, западно от пътя Бургас- Варна. По общия устройствен план на гр. Бургас, одобрен с решение № 51-1/21.07.2011 г. на Общински съвет- Бургас, в сила от 13.09.2011 г., същите попадат в територия с устройствен режим 07079/25- смесена територия с преобладаващо предназначение за обществено обслужване и допълващо за безвредни производства; допуска се изграждане на жилища (не повече от 60% от общото РЗП), обекти за спорт и атракции и други допълващи функции, без обекти за дейности с вредни отделяния и влияния, с градоустройствени показатели: Пл.- до 60%; Кинт- от 2.5 до 3, височина- 5 ет. до 15 м.; П озел.- 30%. С основното заключение вещото лице предлага два варианта за изчисляване на паричното обезщетение. В първия вариант оценката на отчуждаваните имоти възлиза общо на 338 236.68 лева и е формирана въз основа на сключени през релевантния период (17.09.2017 г. - 17.09.2018 г.) седем сделки с поземлени имоти в урбанизирана територия на гр. Бургас, находящи се в различни устройствени зони и територии по общия устройствен план на града, както следва:

1) ПИ с идент. № 07079.2.2617, с площ от 0.738 дка, находящ се в гр. Бургас, „5-ти километър“, с начин на трайно ползване- за стопански двор, с продажна цена 9 000 лева (при данъчна оценка на имота- 9 605.20 лева, т.е. 13 015.18 лева на дка);

2) ПИ с идент. № 07079.2.2175, с площ от 0.897 дка, находящ се в гр. Бургас, в местността „Хайнлъка“, селищно образувание „5ти километър“, с начин на трайно ползване- за складова база, с пазарна цена 100 000 лева (111 482.72 лева на дка);

3) ПИ с идент. № 07079.2.897, с площ от 7.084 дка и поземлен имот с идент. № 07079.2.898, с площ от 7.087 дка, находящи се в гр. Бургас, в местността „Курт тепе“, селищно образувание „Бизнес парк Бургас 1“, с начин на трайно ползване- за ремонт и поддържане на транспортни средства, на обща стойност 700 000 лева (49 397 лева на дка);

4) ПИ с идент. № 07079.2.2215, с площ от 3.233 дка, находящ се в гр. Бургас, в местността „Келева нива“, селищно образувание „Бизнес парк Бургас 5“, с начин на трайно ползване- за складова база, с продажна цена 41 600 лева (12 867.31 лева на дка);

5) ПИ с идент. № 07079.2.2212, с площ от 1.969 дка, находящ се в гр. Бургас, в местността „Келева нива“, селищно образувание „Бизнес парк Бургас 5“, с начин на трайно ползване- за второстепенна улица, с продажна цена 24 800 лева (12 595.23 лева на дка);

6) ПИ с идент. № 07079.2.2213, с площ от 4.794 дка, находящ се в гр. Бургас, в местността „Келева нива“, селищно образувание „Бизнес парк Бургас 5“, с начин на трайно ползване- за складова база, с продажна цена 62 400 лева (13 016.27 лева на дка);

7) ПИ с идент. № 07079.2.2816, с площ от 1.163 дка, поземлен имот с идент. № 07079.2.2817, с площ от 1.829 дка и поземлен имот с идент. № 07079.2.2819, с площ от 4.768 дка, находящи се в гр. Бургас, в местността „Крушата“, селищно образувание „5ти километър“, с начин на трайно ползване за складова база, с обща продажна цена 200 000 лева (25 773.20 лева на дка).

По отношение на еталонните сделки под № 1, № 2 и № 7 вещото лице сочи, че ПИ попадат в устройствена зона 13/Смф- многофункционална устройствена зона с преобладаващо обществено обслужване; допуска се изграждане на обекти за търговия, безвредни производства и складове, спорт и атракции и други допълващи функции, без да се допускат обекти за дейности с вредни отделяния и влияния, с градоустройствени показатели- Пл.- до 60%; Кинт- от до 4, височина- 7 ет. до 21 м.; П озел.- 20%, т.е. устройствен режим, сходен с този на оценяваните обекти и с близки характеристики на устройствените показатели. В с.з. вещото лице отбелязва, че сделката, посочена като еталон № 1, е сключена между свързани лица, с продажна цена 9000 лева (по-ниска от данъчната оценка), като имотът е бил предмет на предходна разпоредителна сделка, сключена няколко месеца по-рано, с продажна цена 17 945 лева. Относно имота, предмет на сделката под № 3, се сочи в заключението, че се намира в територия с друг устройствен режим- 07079/19, но с идентични показатели и предназначение като тези на оценяваните имоти- смесена територия с преобладаващо предназначение за обществено обслужване и допълващо за безвредни производства; допуска се изграждане на обекти за спорт и атракции и други допълващи функции без обекти за дейности с вредни отделяния и влияния, с показатели- Пл.- до 60%; Кинт- от 2.5 до 3, височина- 5 ет. до 15 м.; П озел.- 30% (т.е. като оценяваните). Относно имотите, предмет на еталонните сделки под № 4, № 5 и № 6, е посочено в заключението, че се намират в непосредствена близост до оценяваните имоти и в територия със същия устройствен режим- 07079/25. В съдебното заседание вещото лице уточнява, че за територията, в която се намират оценяваните имоти, не са обособени квартали. С ОУП землището на гр. Бургас е разделено на устройствени територии с определени показатели, поради което за еталонни сделки са използвани от експертизата такива, чийто предмет са имоти в различни територии със сходно предназначение и устройствени показатели.

Във втория вариант оценката е изчислена въз основа на четири от посочените сделки и възлиза на 218 415.30 лева за ПИ № 07079.2.1919; 218 327.43 лева за ПИ № 07079.2.1920; 204 992.27 лева за ПИ № 07079.2.1922; 1 252.23 лева за ПИ № 07079.2.1951; 1 208.29 лева за ПИ № 07079.2.1952 и 1 164.35 лева за ПИ № 07079.2.1954. При определяне на оценката са взети предвид ползваните като еталони в първия вариант сделки под № 3, 4, 5 и 6 (включени са сделките с имоти с идент. № 07079.2.2215, идент. № 07079.2.2212, идент. № 07079.2.2213 (имащи идентичен с оценяваните имоти устройствен режим) и поземлени имоти с идент. № 07079.2.897 и идент. № 07079.2.898 (в територия с друг устройствен режим, но с еднакво предназначение и сходни устройствени показатели). В съдебното заседание вещото лице разяснява, че при отпадане на сделката- еталон № 3 (с предмет ПИ с идент. № 07079.2.897 и идент. № 07079.2.898, намиращи се в друга устройствена територия), цената за дка по вариант 2 би била в размер на 12 826.27 лева, в какъвто размер е и определената в хода на административното производство. Относно имотите по еталони 4, 5 и 6 (спрямо първото заключение) разяснява, че е налице ПУП-ПРЗ, одобрен със заповед № 2001/15.11.2006 г. на кмета на община Бургас. За останалите имоти, предмет на описаните в основното заключение седем сделки, вещото лице сочи, че се намират в територии с различен устройствен режим.

Със заключението на приетата допълнителна съдебно-оценителна експертиза, депозирано от вещото лице инж. Т.Ч. на 23.07.2019 г., е определена по искане на жалбоподателката пазарна цена на отчуждаваните имоти въз основа на посочените в основното заключение еталонни сделки, без тези под № 1, № 4, № 5 и № 6, по съображения, че първата от тях е сключена в отклонение от пазарните условия, а останалите три- че са с предмет имоти с отпаднало предназначение, които не се намират в урбанизирана територия. Така изчислена, пазарната цена възлиза според заключението на 618 567.78 лева за ПИ 07079.2.1919; 618 318.91 лева за ПИ 07079.2.1920; 580 552.80 лева за ПИ 07079.2.1922; 3 546.41 лева за ПИ 07079.2.1951; 3 421.97 лева за ПИ 07079.2.1952 и 3 297.53 лева за ПИ 07079.2.1954. Вещото лице е констатирало, че през 2012 г. в землището на гр. Бургас са създадени нови селищни образувания с местно значение, като имотите, предмет на отчуждаване, попадат в селищно образувание „Бизнес парк Бургас 5“. В същото селищно образувание попадат и имотите по сделките, посочени в основното заключение като еталони № 4, 5, и 6 (ПИ с идент. № 07079.2.2215, идент. № 07079.2.2212 и идент. № 07079.2.2213). Имотите, предмет на сделките под № 2 и 7 (ПИ с идент. № 07079.2.2175, идент. № 07079.2.2816, идент. № 07079.2.2817 и идент. № 07079.2.2819), попадат в селищно образувание „5-ти километър“, а тези, предмет на сделката под № 3 (ПИ с идент. № 07079.2.897 и идент. № 07079.2.898)- в селищно образувание „Бизнес парк Бургас 1“. В с.з. вещото лице разяснява, че обособените устройствени територии и селищни образувания са различни от територията на кварталите „Изгрев“, „Славейков“ и промишлените зони „Север“ и „Юг“, намиращи се в близост до обезщетяваните имоти.

С допълнителното заключение, депозирано от вещото лице инж. Ч. на 30.07.2019 г., е определена оценка на отчуждаваните имоти, съобразно данните от нотариални актове, представени от жалбоподателката с молба вх. № 7903/23.07.2019 г., за сключени сделки с недвижими имоти, находящи се в промишлена зона „Север“ (12 сделки); с имоти, находящи се в гр. Бургас, кв. „Долно езерово“ (една сделка); с имоти, находящи се в гр. Бургас, ж.к. „Изгрев“ (две сделки). На тази база е определена пазарна цена в размер на 1 028 879.09 лева за ПИ 07079.2.1919; 1 028 465.14 лева за ПИ 07079.2.1920; 965 647.83 лева за ПИ 07079.2.1922; 5 898.82 лева за ПИ 07079.2.1951; 5 691.85 лева за ПИ 07079.2.1952 и 5 484.87 лева за ПИ 07079.2.1954.

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

Оспорваната заповед е издадена от компетентен орган, овластен с нормата на чл. 34а, ал. 2 от ЗДС- областен управител на област с административен център гр. Бургас. Съдът намира за неоснователни доводите на жалбоподателя за некомпетентност на издателя на заповедта. Съгласно нормата на § 1 от ДР на ЗДС „национален обект“ е обект, определен като такъв със закон, както и инфраструктурни обекти: изграждане и преустройство на транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения- пътища от републиканската пътна мрежа, железопътни линии и обекти на железопътната инфраструктура, пристанища, летища и съоръжения към тях; на други мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура- водоснабдяване, канализация, пречистване на питейни и отпадъчни води, третиране на отпадъци, електрификация, топлофикация, газификация и електронни съобщителни мрежи и физическата инфраструктура за разполагането им, индустриални зони или технологични паркове с необходимата техническа инфраструктура за привличане на инвестиции, определени като национални обекти с решение на Министерския съвет. С изграждането на процесния обект- обходен път на гр. Бургас се цели извеждане на транзитното движение от територията на града и същият е с местно значение. Не е включен в списъка на републиканските пътища, утвърден с решение № 959 на МС от 31.12.2018г., обн., ДВ, бр. 3 от 8.01.2019 г., и не представлява част от републиканската пътна мрежа, нито е определен като национален обект по някой от посочените в нормата способи. Обектът не представлява част от главен път 1-9 „Слънчев бряг- Бургас“ и главен път 1-6 „София- Бургас“ и не е част от трасето на пътя, обявен за национален обект с решение № 302 от 20.04.2012 г. на МС, с което за обект с национално значение е обявен „Път 1-9 (Е-87), „Граница Румъния - Дуранкулак - Шабла - о.п.Каварна - Балчик - Оборище – Кранево - Златни пясъци - Свети Константин - Варна - Старо Оряхово - Обзор -о.п.Слънчев бряг - Маринка - Звездец - Малко Търново - граница Турция“, представляващ част от Трансевропейски коридор № 8. Следователно, на основание чл. 34а, ал. 2 от ЗДС компетентен да издаде процесната заповед е именно областният управител на Бургаска област.

Оспорената заповед е издадена е в законоустановената форма и при спазване на административнопроизводствените правила. Изпълнена е процедурата, регламентирана с нормите на чл. 34а, чл. 34 и чл. 34в от ЗДС. Въз основа на мотивирано искане, направено от заинтересованото ведомство до министъра на регионалното развитие и благоустройството и до министъра на финансите, е издадена съвместна заповед на последните, с която е одобрено отчуждаване за държавна нужда на имоти и части от имоти-частна собственост, находящи се в землището на гр. Бургас, необходими за изграждане на обекта. Обжалваният акт е издаден въз основа на така издадената заповед, след влизане в сила на ПУП-ПП, одобрен със заповед № РД-02-15-91 от 31.08.2016 г. на зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството, и след изготвяне на доклад за определяне на равностойно парично обезщетение на земеделски и урбанизирани имоти, засегнати от одобрения ПУП- ПП.

Съгласно нормата на чл. 32, ал. 1 от ЗДС имоти и части от имоти, собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин. В конкретния случай наличието на държавна нужда е установено с влезлия в сила подробен устройствен план- парцеларен план, одобрен със заповед на зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството, и следователно е налице изискуемата материалноправна предпоставка за издаване на заповедта.

Според настоящия съдебен състав при определяне на паричното обезщетение са изпълнени изискванията на чл. 32, ал. 2 от ЗДС. Съгласно цитираната норма размерът на обезщетението се определя в зависимост от предназначението на имотите преди влизане в сила на подробния устройствен план, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. Понятието „имоти, намиращи се в близост до отчуждавания“ е дефинирано с нормата на § 1а, т. 4 от ДР на ЗДС, според която такива са имотите, разположени: а) в един и същ район в големите градове с районно деление; б) в един и същ квартал в другите градове или населени места или селищни образувания; в) в едно и също землище в земеделските територии и горските територии (т. 4). В случая нормите на т. 4, б. „а“ и б. „в“ са неприложими, доколкото гр. Бургас не е град с районно деление и се касае за земи в урбанизирана територия. От данните по делото е видно, че процесните поземлени имоти попадат на територията на селищно образувание „Бизнес-парк Бургас 5“, създадено с влязло в сила решение № 8-17 от 27.03 и 29.03.2012 г. на Общински съвет- Бургас. Следователно, налице е последната хипотеза на § 1а, т. 4, б. „б“ от ДР на ЗДС. При прилагане на дефинирания от законодателя критерий за „имоти, намиращи се в близост до отчуждавания“, следва да бъдат съобразени като пазарни аналози именно сделките с предмет имоти, попадащи в съответната териториална единица- селищно образувание „Бизнес-парк Бургас 5“. Имотите, находящи се извън тази териториална единица (в други селищни образувания и квартали), не се намират в близост до отчуждавания по смисъла на закона.

От данните по делото е видно, че през релевантния период са сключени три сделки с имоти, находящи се в селищно образувание „Бизнес-парк Бургас 5“- ПИ с идент. № 07079.2.2215, идент. № 07079.2.2212 и идент. № 07079.2.2213. Посочените имоти са възложени на „Деплан“ ООД с постановление на съдебен изпълнител, след осъществена публична продан, поради което и няма съмнение, че е постигната най-добрата пазарна цена. Тези данни сочат по категоричен начин, че за определената в отчуждителното производство цена жалбоподателката е могла да закупи аналогичен имот на същия географски пазар (тази възможност е реализирана от свързаното с нея „Деплан“ ООД, с което дружество жалбоподателката е заявила общо инвестиционно намерение, според твърденията в жалбата). Тези сделки законосъобразно са преценени като подходящи сравнители от административния орган и от назначената в съдебното производство съдебно-оценителна експертиза, доколкото са изпълнени условията на § 1а, т. 4 от ДР на ЗДС и се касае за имоти с подобни характеристики- в урбанизирана територия и в една и съща устройствена зона по ОУП на гр. Бургас, със същото предназначение и начин на трайно ползване, допустимо застрояване и др. Съдът намира за неоснователни доводите на жалбоподателката за използвани от административния орган неподходящи пазарни аналози. Имотите, предмет на трите сделки са обявени на публична продан като земи в урбанизирана територия, с трайно предназначение- за складова база, и са оценени от съдебния изпълнител именно с оглед на тези им характеристики. Ирелевантно е обстоятелството, че в сроковете по чл. 24 от ЗОЗЗ не е реализирано строителството в тях, доколкото след промяната на предназначението им с решение № 1 от 24-25.01.2007 г., но преди изтичането на тези срокове, е прието решението на  ОС- Бургас, по силата на което те са включени в територията на селищното образувание „Бизнес парк Бургас 5“. Несъмнено имотите се намират в урбанизирана територия- в границите на селищно образувание, с градоустройствени показатели съгласно ОУП: територия с устройствен режим 07079/25- смесена територия с преобладаващо предназначение за обществено обслужване и допълващо за безвредни производства; допуска се изграждане на жилища (не повече от 60% от общото РЗП), обекти за спорт и атракции и други допълващи функции, без обекти за дейности с вредни отделяния и влияния, с градоустройствени показатели: Пл.- до 60%; Кинт- от 2.5 до 3, височина- 5 ет. до 15 м.; П озел.- 30%, които са идентични с тези на отчуждаваните имоти. Следователно, доколкото не се касае за земеделски земи, нормите на ЗОЗЗ са неприложими.

Относно останалите сделки, съобразени от вещото лице при изготвяне на трите заключения, в т.ч. посочените от жалбоподателката, следва да се отбележи, че същите имат за предмет поземлени имоти, намиращи се в други квартали и в територии с различен устройствен режим, поради което не са съпоставими, съобразно критериите на ЗДС. Що се отнася до сделката, посочена от съдебно-оценителната експертиза като еталон № 1, налице са и данни, че същата е сключена между свързани лица и на продажна цена, по-ниска от данъчната оценка, в отклонение от пазарните условия, поради което и не би могла да се приеме като подходящ сравнител.

Съдът намира за недопустимо направеното от жалбоподателката искане за осъществяване на косвен съдебен контрол по отношение на решение № 8-17 от 27.03 и 29.03.2012 г. на Общински съвет- Бургас за създаване на селищното образувание „Бизнес-парк Бургас 5“. Предметът и пределите на търсената съдебна защита се определят чрез наведените в жалбата твърдения и направеното искане, по което съдът дължи произнасяне. Не е допустимо в рамките на това производство да бъде осъществен съдебен контрол и върху друг административен акт. В процесуалния закон е предвиден ред за проверка законосъобразността на административните актове, вкл. и по отношение на тяхната валидност, като производството се развива с участие на административния орган- техен издател, а с такова искане настоящият съд не е сезиран. Решението на общинския съвет е влязло в сила и съдът е длъжен да зачете неговата сила на стабилен административен акт до евентуалното му обявяване за нищожен. С оглед наведените от жалбоподателя в писмената защита доводи относно местоположението на селищното образувание, следва да се отбележи, че нормата на чл. 22 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България изрично допуска същото да е разположено на територията на населено място.

Според дефиницията, дадена с § 1а, т. 1 от ДР на ЗДС, „равностойно парично обезщетение” е цената на отчуждаваните имоти или на части от имоти, определена по реда на този закон. Пазарни цени са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека, обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки. (т. 2). В случая са налице повече от две сделки, осъществени чрез публична продан, а имотите, предмет на тези сделки, имат идентични характеристики с отчуждаваните имоти и са годни да послужат като аналози при определяне на паричното обезщетение по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС. Поради това съдът приема, че пазарната стойност на отчуждените имоти е определена законосъобразно от административния орган и не са налице основания за изменение на същата. Ето защо, жалбата се явява неоснователна следва да се отхвърли.

Мотивиран от горното, на основание чл.172, ал.2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Е.М.П. с ЕГН **********, със съдебен адрес: ***, представлявана от пълномощника адв. М.Б., против Заповед № РД-09-17 от 04.06.2019 г., издадена от Областен управител на Област Бургас, с която е наредено отчуждаване на поземлени имоти за изграждане на обект „Обходен път на гр. Бургас- І-ви етап от км. 230+700 на път І-9 „Сарафово-Бургас“ до км. 493+550 на път І-6 „Ветрен-Бургас“ и локални платна“, в частта относно: поземлен имот с идент. № 07079.2.1919 по кадастралната карта на гр. Бургас, с площ от 9.944 дка; поземлен имот с идент. № 07079.2.1920 по кадастралната карта на гр. Бургас, с площ от 9.939 дка; поземлен имот с идент. № 07079.2.1922 по кадастралната карта на гр. Бургас, с площ от 9.332 дка; поземлен имот с идент. № 07079.2.1951 по кадастралната карта на гр. Бургас, с площ от 0.057 дка; поземлен имот с идент. № 07079.2.1952 по кадастралната карта на гр. Бургас, с площ от 0.055 дка и поземлен имот с идент. № 07079.2.1954 по кадастралната карта на гр. Бургас, с площ от 0.053 дка.

         Решението е окончателно.

 

                                                                  СЪДИЯ: