ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 261
Велико
Търново, 09.07.2021г.
Административен
съд – гр. Велико Търново, VII-ми адм. състав, в закрито съдебно заседание на девети юли две
хиляди двадесет и първа година, в състав:
АДМ. СЪДИЯ: ДИАНКА ДАБКОВА
като
разгледа докладваното от съдията адм.дело № 371/ 2021г. по описа на
Административен съд – гр. В Търново, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
по реда на чл. 158, ал.3 от АПК.
Образувано
е по жалба вх. №
2821/22.06.2021г. в АСВТ, подадена от Б.И.Я. ***.
Твърденията в същата са, че на 07.06.2021г. при закупуване от бензиностанция в
гр. В Търново на винетка за собствения му лек автомобил погрешно е бил въведен
номер, различаващ се от действителния, а именно: ***, вместо ***. На
10.06.2021г. посетил Областно пътно управление-В. Търново на АПИ и депозирал
Заявление с вх. № 94-00-466/10.06.2021г. с искане да бъде извършена корекция, а
ако не е възможно, да му бъде възстановена сумата, заплатена за винетка. В
отговор получил Писмо изх. № 94-00-8266/15.06.2021г. със съдържание, че
корекция не може да бъде извършена.
Като
представя копие от касовия бон, Я.иска от АСВТ като разгледа документите и се
убеди, че е допусната грешка да постанови решение, с което сумата от 97лв.,
внесена по сметка на БГТОЛ да му бъде възстановена.
Като
съобрази съдържанието на Жалбата и формулираното искане, във връзка с чл.128 от АПК и чл.150 от АПК, настоящият състава на АСВТ намери, че същата е нередовна.
Остави производството „без движение“, а на страната даде указания да посочи обжалвания административен акт –
издател, номер и дата и по възможност представи копие на същия, да посочи в
какво според него се състои незаконосъобразността на оспорения акт, да формулира какво иска от съда – да обяви
нищожността на оспорения акт, да го отмени
- изцяло или отчасти, или да го измени.
Жалбоподателят бе
предупреден за последиците при неизпълнение. Съобщението с указанията на съда е
достигнало лично до оспорващия на 01.07.2021г. В срока, на 07.07.2021г. с вх. № 3135/07.07.2021г.
в АСВТ, жалбоподателят депозира жалба с почти идентично с първоначалната
съдържание. Новото е, че твърди, че сам вместо АПИ е извършил проверка и
установил, че за автомобил с рег. № *** има заплатени две винетки – съответно с
№ 20120270776653, валидна от 02.12.2020г. до 01.12.2021г. и тази заплатена от
него с № 21060717172745 с валидност от 08.06.2021г. до 07.06.2022г., което
обстоятелство било нелогично, т.к. покриват един и същ период на 2021г.Поради
това иска от съда – цитирам: „ … да постановите решение, с което сумата от 97лв., внесена по сметка на
БГТОЛ да ми бъде възстановена…“.
Видно е от
съдържанието на вх. № 3135/07.07.2021г. в АСВТ, че с него не са отстранени посочените от
съда в Определението от 24.06.2021г. нередовности на
оспорването. Не се сочи обжалвания административен акт, нито се иска от съда да
обяви нищожността на оспорения акт, да го отмени - изцяло или отчасти, или да го измени. Това
е самостоятелно основание за прекратяване
на производството, съгласно чл.158, ал.3 от АПК. В този ред на мисли
обаче, следва да се има предвид и следното:
Административните
съдилища са специализирани съдилища и разглеждат административни дела, а също и
други дела от определен вид, които са им възложени изрично. Освен споровете,
които характеризират административното правораздаване, административните
съдилища разглеждат и други спорове, посочени в чл.128 от АПК, защитата по
които се осъществява със средствата на исковия процес. Обаче, възложената на
административните съдилища компетентност по тези дела е в отклонение от
установената обща компетентност на съдилищата, поради което всички искови
спорове, които не попадат сред изрично изброените, се разглеждат от
гражданските съдилища в съответствие с чл.14, ал.1 от ГПК.
За яснота
следва да се посочи, че Писмо изх. № 94-00-8266/15.06.2021г. на И.Д. директор
на Националното ТОЛ управление /вж. л.6/ не представлява ИАА, в т.ч. изричен
отказ на АО. Защото не е налице отношение на власт и подчинение. В правоотношението при което е
заплатена винетната такса в случая, Агенция „Пътна инфраструктура“ не действа в качеството си на
административен орган. Същата според чл.17, ал.2 от Наредбата, издадена на
основание чл.10, ал.7 от ЗП, е субект,
който е оператор и събира такси по специалния Закон за пътищата. В тази дейност
Агенцията извършва типична икономическа дейност, свързана с на стопанисване на
системата за събиране на винетните и други пътни
такси, които не са скрепени с принуда на държавата, а се заплащат по желание на
субекта, като условие за ползване на пътищата, включени в платената пътна мрежа.
Съгласно изричната норма на § 2 от ПР на Закона за държавните такси, изрично се
изключват от приложното поле на закона таксите, събирани по ЗП.
Освен
горното следва да се отчете и това, че Б.Я. не търси обезщетение от вреди, т.к. не е налице акт,
действие или бездействие на АО, от които такива да са настъпили. Спорът не може да бъде разгледан и по
реда на чл. 256 АПК, тъй като неизплащането на претендираната
сума не представлява неизпълнение на фактическо задължение на административен
орган, а правно такова.
В случая с оглед заявените обстоятелства в Жалбата и волята на лицето да си върне заплатената сума от 97лв. за винетка, която не може да използва и поради това е закупил друга, може да се направи извод, че става въпрос за облигационно правоотношение, при заявена претенция за връщането на неоснователно платената на БГТОЛ сума. Това е претенция за връщане на недължимо платеното – типичен осъдителен иск, предвид характера на възникналото правоотношение и статута на субекта, към който е отправено искането. Сумата от 97лв. не е заплатена в резултат на незаконосъобразен акт, действие или бездействие на административен орган, а единствено и само в резултат на лично извършени от жалбоподателя действия.
Изложените
от дружеството фактически и правни основания, както и търсената от него по
съдебен ред защита на твърдяното право, обуславят разглеждане на спора от
гражданските съдилища, а не от административни съдилища. Спорът не е подведомствен
на АС. След като насрещната страна в правоотношението, което е такова между равнопоставени страни, демонстрира пасивно поведение, което
би могло да се обясни с това, че най-вероятно оспорва претенцията по основание
и/или размер, жалбоподателят в настоящото производство може да защити своите
засегнати интереси по гражданскоправен ред чрез иск за връщане на дадено без основание –
чл. 55, ал. 1 от ЗЗД, в който смисъл
са мотивите на Определение № 14 от 11.05.2020 година на ВАС и ВКС на РБългария – Смесен петчленен състав, постановено по адм. дело № 12/2020 година.
Установената
недопустимост на съдебното производство налага жалбата да се остави без разглеждане и прекратяване на съдебното
производство.
Предвид
изложеното, на основание с чл.158, ал.3 от АПК, във вр.
с чл.159, т.1 от АПК, съдът в посочения състав
О
П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх. № 2821/22.06.2021г.
в АСВТ, подадена от Б.И.Я. ***, уточнена с вх. № 3135/07.07.2021г.
в АСВТ, с искане да му бъде възстановена сумата от 97лв., заплатени за винетна такса на 07.06.2021г. за автомобил с рег. № ***.
ПРЕКРАТЯВА производството
по АД №371/2021г. по описа на АСВТ.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в
седемдневен срок от съобщаването му на страните.
Препис от настоящото да се изпрати на жалбоподателя
и АПИ-Областно ПУ-Велико Търново.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: