Решение по дело №16601/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1029
Дата: 27 февруари 2020 г. (в сила от 24 август 2020 г.)
Съдия: Десислава Георгиева Жекова
Дело: 20193110116601
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 15 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ ...........

гр.Варна, 27.02.2020г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 8 състав, в открито съдебно заседание на шести февруари две хиляди и двадесета, в състав:

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА ЖЕКОВА

при участието на секретаря Мариана Дончева, като разгледа докладваното от съдията гр. дело № 16601 по описа за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по предявен от Я.П.М., ЕГН ********** с адрес *** срещу О.Ц.К.В. с адрес гр. Варна, ул. Ц.К. №2, иск с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР за осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата от 1698.23лв. /след предприетото изменение в размера на предявения иск/, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд за периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1.143, ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба – 15.10.2019г. до окончателното изплащане на задължението.

Твърди се от ищеца и исковата молба, че за периода 01.10.2016г. до 30.09.2019г. е полагал труд на длъжността „младши експерт” във Второ районно управление, което структурно е подчинен на ОД на МВР - Варна. Ищецът е със статут на държавен служител. За посочения период е положил общо 1648 часа нощен труд, който преизчислен с коефициента 1.143 възлиза на 1883.66 часа. Преизчисляването на нощния към дневен труд води до извънреден труд от 235.66 часа, който твърди, че следва да бъде допълнително заплатен от ответника. С оглед това и сезира съда с искане за присъждане на посочената по-горе сума, ведно със сторените в производството разноски. В открито съдебно заседание искът се поддържа.

В срока по чл.131 от ГПК, ответната страна О.Ц.К.В., депозира отговор на исковата молба, в който не оспорва, че ищецът е бил държавен служител по служебно правоотношение в МВР. Оспорва предявените искове като твърди, че е заплатил всички отработени от ищеца часове нощен труд. Освен това законодателят изрично е регламентирал, че продължителността на работното време при нощен труд в МВР е 8 часа на всеки 24 часа и ищецът няма как да обоснове претенция за извънреден труд, попадащ извън редовното работно време на база общите норми на КТ и ЗДСл при положение, че има действащи специални норми, в случая ЗМВР, Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015г. и Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016г. Изложени са подробни съображения за неприложимост на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. С оглед горното, моли за отхвърляне на исковата претенция и присъждане на сторените разноски. В открито съдебно заседание ответникът поддържа възраженията си.

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, заедно и поотделно, приема за установено от фактическа страна следното:

 Прието е за безспорно и ненуждаещо се от доказване по делото на осн. чл.146, ал.1, т.3 и 4 ГПК, че между страните е съществувало служебно правоотношение в периода 01.10.2016г. до 30.09.2019г., като ищецът е заемал длъжност „командир на отделение” в група “Охрана на обществения ред” във Второ районно управление; че в периода 01.10.2016г. до 30.09.2019г. ищецът е работил на 12-часови смени.

Приложени по делото са графици за дежурствата и  протоколи за отчитане на видовете полаган от ищеца и други служители при ответника труд, които не са оспорени по констатации от страните по делото и данните от които са взети предвид при заключенията по ССчЕ.

Съобразно приобщеното заключение на вещото лице по съдебно-счетоводната експертиза, за периода 01.10.2016г. до 30.09.2019г. ищецът е отработил 1706 часа нощен труд. Преизчислен, положеният нощен труд в дневен с коефициент 1.143, се равнява на 1948 часа общо. Разликата възлиза на 242 часа извънреден труд. Незаплатената сума за процесния период е 1698.23лв.

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните правни изводи:

За успешното провеждане на предявения иск, ищецът следва да докаже, че е в служебно правоотношение с ответника, като в периода 01.10.2016г. до 30.09.2019г. е полагал труд на 12 часови смени; основанието, от което произтича вземането му и размер на дължимото възнаграждение за положения труд. В тежест на ответника е да установи наведените от него правоизключващи и правопогасяващи възражения, от които черпи благоприятни за себе си правни последици.

Безспорно между страните е наличието на служебно правоотношение и полагането на твърдените от ищеца часове труд в рамките на заявения период.

В настоящия случай спорът между страните е изцяло правен и се свежда до това дали към настоящото служебно правоотношение, предвид специфичния статут на държавните служители в МВР, регламентиран от специалния закон – ЗМВР и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, са приложими общите разпоредби на трудовото законодателство, предвиждащи преизчисляване на нощния труд в часове дневен труд, умножавайки го с коефициент 1.143 и следва ли резултатът от изчислението да се счита за извънреден труд, респ. да се начисли и изплати такъв.

В чл. 187, ал. 3 ЗМВР е разписано, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни- подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24- часови смени- сумирано за тримесечен период. Съгласно ал. 5 на същия закон, работата извън редовното работно време се компенсира с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни- за служителите на ненормиран работен ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период- за служителите, работещи на смени. Нормите предвиждат компенсиране на работата извън редовното работно време с възнаграждение за извънреден труд за служителите на смени. Съгласно чл.187, ал.3 ЗМВР в редакцията на ДВ бр.14/20.02.2015г. работното време на държавните служители работещи на 8-, 12- или 24- часови смени се изчислява сумирано за едномесечен период. С ДВ бр. 81/14.10.2016г. чл. 187, ал. 3 ЗМВР е изменен и в актуалната си редакция предвижда, че работното време на държавните служители работещи на 8-, 12- или 24- часови смени се изчислява сумирано за тримесечен период. Изрично е посочено, че тази разпоредба на закона влиза в сила от датата на обнародване, т.е от 14.10.2016г. Т.е, за исковия период 01.10.2016г. до 30.09.2019г. отчитането се извършва на тримесечие /чл.187, ал.3 изр.1 ЗМВР ДВ бр.81/14.10.2016г./.

Съгласно чл. 176 ЗМВР, брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Последните са регламентирани в чл.178 ЗМВР  и сред тях в ал.1, т.3 е и това за извънреден труд. А в чл.179, ал.1 ЗМВР е регламентирано допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22,00 часа до 6,00 часа. До изм. на ал. 2 на чл.179 ЗМВР с ДВ бр. 97/05.12.2017г., условията и редът за изплащане на възнаграждението за нощен труд се определя със заповед на министъра на вътрешните работи, а след изменението с наредба на министъра на вътрешните работи се определят условията и реда, а техният размер- с негова заповед. В ал.4 на чл.179 е разписано, че на държавните служители се изплащат и други възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт на Министерския съвет за държавните служители от МВР.

В чл.187, ал.9 ЗМВР е предвидено, че редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

Така, за процесния период от 01.10.2016г. до 30.09.2019г. действащи са били последователно Наредба № 8121з- 592 от 25.05.2015г. отменена с решение № 8585 от 11.07.2016г. на ВАС на РБ по адм. д. № 5450/2016г., обн. в ДВ бр. 59 от 29.07.2016г. и Наредба № 8121з- 776 от 29.07.2016г. /обн., ДВ, бр. 60/02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г./, издадени от Министъра на вътрешните работи. Всяка от тях урежда реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в двете наредби са идентични и според тях при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00часа и 6,00часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В периода от отмяната на Наредба № 8121з- 592 от 25.05.2015г. /11.07.2016г./ до издаването и обнародването на Наредба № 8121з- 776 от 29.07.2016г. в сила от 02.08.2016г., е нямало изрично предвидено в подзаконов нормативен акт основание за преизчисляване на положения от ищеца нощен труд с коефициент 1.143. Такава е имало в чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з- 407/ 11.08.2014г./ ДВ, бр. 69/19.08.2014г., в сила от 19.08.2014г., отм., бр. 40/02.06.2015г., в сила от 01.04.2015г./. Липсата на изрична норма не може да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Затова и приложение за така неуредения въпрос следва да намери общото трудово законодателство. В чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата е предвидено, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, който възлиза на 1. 143.

По изложените съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се явява доказана по своето основание. От заключението на съдебно-счетоводната експертиза  се установи, че размерът на дължимото възнаграждение след преизчислението с коефициент 1.143 е 1698.23 лева.

 Предвид изложеното, претенцията следва да бъде уважена в пълен размер, ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба – 15.10.2019г., до окончателното изплащане на задължението.

            На основание чл.83, ал. 1, т.1 ГПК, ищецът е освободен от заплащане на такси и разноски, като предвид основателността на иска, ответникът следва да бъде осъден да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на ВРС разноски за държавна такса от 67.93 лева и 150 лева депозит за вещо лице, или общо разноски в размер от 217.93 лева.

С оглед изхода на спора, отправеното искане, представените доказателства и на основание чл.78, ал.1 ГПК, ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените по делото разноски в размер на 340 лева за платено адвокатско възнаграждение. Неоснователно е направеното от ответника възражение за прекомерност на претендираното от ищеца адвокатско възнаграждение доколкото същото е в размер съвсем близък до минималния еднократен такъв по чл.7, ал.2, т.2 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

С оглед отправеното искане от ответника и на осн. чл.78, ал.4 и 8 ГПК, вр. с чл.25, ал.1 от Наредбата за заплащането на правната помощ, ищецът следва да бъде осъден да заплати на ответника сторени разноски за юрисконсултско възнаграждение съразмерно с прекратената част от иска, или разноски в размер от 20.39лв., като за база за изчисляване на разноските съдът определя общ размер на юрисконсултското възнаграждение от 150лв.

Воден от горното, съдът

РЕШИ:

ОСЪЖДА Областна дирекция на М.В.Р. с адрес гр. Варна, ул. Ц.К. №2 да заплати на Я.П.М., ЕГН ********** с адрес *** сумата от общо 1698.23лв. /хиляда хиляда шестстотин деветдесет и осем лева и двадесет и три стотинки/, представляваща незаплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд, получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1.143, за периода 01.10.2016г. до 30.09.2019г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба- 15.10.2019г., до окончателното изплащане на задължението, на основание чл.178, ал.1, т.3, вр. чл.187, ал.5, т.2 ЗМВР.

ОСЪЖДА Областна дирекция на М.В.Р. с адрес гр. Варна, ул. Ц.К. №2,  да заплати на Я.П.М., ЕГН ********** с адрес ***, сумата от 340лв. /триста и четиридесет лева/, представляваща сторени по делото разноски за адвокатско възнаграждение, на основание чл. 78, ал.1 ГПК.

ОСЪЖДА Областна дирекция на М.В.Р. с адрес гр. Варна, ул. Ц.К. №2  да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Районен съд - Варна сумата от 217.93лв. /двеста и седемнадесет лева и деветдесет и три стотинки/, представляваща разноски за дължима държавна такса и депозит за вещо лице, на основание чл.78, ал.6 ГПК.

ОСЪЖДА Я.П.М., ЕГН ********** с адрес *** да заплати на Областна дирекция на М.В.Р. с адрес гр. Варна, ул. Ц.К. №2 сумата от 20.39лв. /двадесет лева и тридесет и девет стотинки/, представляваща сторени по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 78, ал.4 и 8 ГПК.

Присъдената сума може да бъде заплатена от ищеца в полза на ответника по следната, посочена в исковата молба, банкова сметка: ***; BIC: ***.

Решението може да се обжалва пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: