Решение по дело №598/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 октомври 2023 г. (в сила от 17 ноември 2023 г.)
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20237140700598
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 септември 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 654/30.10.2023 г., гр. Монтана

В  името на народа

            Административен съд - Монтана, ІV-ти състав, в открито  заседание на двадесет и пети октомври две хиляди  двадесет и трета  година, в състав:  

 

                                                                Административен съдия: Мария Ницова

при секретаря Лазарова

като разгледа докладваното  от  съдия Ницова адм. дело № 598  по описа за 2023 г.  и   за да  се  произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване /КС0/.

            Образувано е по жалба от В* М.С. ***, срещу решение № 2153-11-66/07.09.2023 г. на директора на ТП на НОИ Монтана/ в жалбата неправилно посочено ръководител ПО при ТП на НОИ Монтана/, с което е потвърдено разпореждане № 11230726552 от 30.06.2023 г. на длъжностно лице по пенсионно осигуряване /ПО/.

            Жалбоподателката твърди, че има 37 г.3 м. трудов стаж, продължава да работи и счита, че така определения размер е несправедлив, без да излага конкретни доводи в подкрепа на твърдението си. В съдебно заседание жалбоподателя не се явява и не се представлява.

            Ответникът – директор на ТП на НОИ Монтана, чрез процесуален представител юрк. Любенова, в писмено становище оспорва жалбата, като счита същата за неоснователна, излага конкретни съображения. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

            Съдът, след като се запозна с жалбата и доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, установи от фактическа страна следното:

            Не се спори от страните, че г-жа С. получава лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, отпусната с разпореждане № ********** от 27.07.2017 г., считано от 16.05.2017 г. на основание чл. 68, ал. 3 от КСО. Пенсията е отпусната при навършена възраст 66 години и осигурителен стаж 32 години, 10 месеца и 02 дни от трета категория труд, тъй като г-жа С. няма изискващия се стаж за жените през 2017 г. 35 години и 04 месеца, каквото е изискването на чл. 68, ал. 1 и 2 от КСО. Видно от представените доказателства, пенсията е изменяна няколкократно,  като през 2018 и 2019 г. и 2020 г., въз основа на заявления от лицето придобит допълнителен осигурителен стаж след пенсиониране, а в останалите случай от 31.12.2020 г. на основание чл.10 от ЗДБОО за 2021 г. от 01.01.2021 г. и съгласно чл.70, ал.13 КСО размерът е приравнен към минималния за този вид пенсия/ 85% от 300 лева/ - 255 лева. На 01.04.2021 г., служебно, поради наличие на данни за придобит осигурителен стаж след пенсиониране, пенсията е преизчислена при осигурителен стаж 35 г. 10 м.14 д.-  съгласно чл.70, ал.1 КСО размерът е определен на 215, 57 лева, съгласно §7б, ал.2 от ПЗР на КСО/2019  - 227.86 лева, съгласно чл.100 КСО/2020 243.13 лева, а съгласно  чл.70, ал.13 КСО е определен 255 лева. От 01.07.2021 г. размерът на пенсията е осъвременен по чл.100 КСО с 5, като определеният размер от 30.06.2021 г.  243.13 х1.05=255.29 лева/ разпореждане от 01.07.2021 г./ На основание §7е, ал.1 и 2 от ПЗР КСО от 25.12.2021 пенсията е преизчислена и размерът е 278.93 лева, на съгласно чл.70, ал.13 пак е приравнен към минималния за този вид пенсия на 314, 50 лева .

С разпореждане от 30.09.2022 г., от 01.10.2022 г. пенсиите за трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31.12.2021 г. вкл., се преизчисляват при съответното прилагане на чл. 70,75 и 79 от Кодекса за социално осигуряване,  като се определя размер на пенсията по реда на § 7з, ал. 1, т. 1 от ПЗР на КСО, който се увеличава за всяка календарна година, следваща годината на отпускането, с процент, определен съгласно § 7з, ал. 1, т. 2 от ПЗР на КСО, като осигурителният стаж вече е 36г.7м.8д. е определена в размер на 374.03 лева и отново е приравнена към минималния размер 396.95 лева. Следва служебно преизчисляване от 01.04.2023 г., като осигурителния стаж вече е 37г.7м.8д., като е определен по-благоприятния размер / 330.68 и 382.60 лева/ и отново съгласно чл.70, ал.13 КСО е определен минималния за този вид пенсия 396.95 лева. С последното изменение – осъвременяване от 01.07.2023 г. този размер 382.60 лева е увеличен с 12%, като изрично е посочено, че този размер към 30.06.2023 г. вкл. и 60.79 лева по ПМС № 479/30.12.2021 г. и сума по §7, ал.1 от ЗБДОО за 2022 г., като размерът е 428.51 лева, но отново се приравнява към минималния по чл.70, ал.13 КСО и става 444.58 лева.

            Видно от приложените разпореждания след отпускането пенсията на оспорващата е презчислявана и осъвременявана съгласно действащите през годините законови разпоредби, както и преизчислявана на основание чл. 21, ал. 1 от НПОС въз основа на придобит след пенсионирането осигурителен стаж.

            С процесното разпореждане № 11230726552 от 30.06.2023 г., личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на С. е осъвременена съгласно чл.100 от КСО, размерите на пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31.12.2022 г., се осъвременяват от 01 юли с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година. През 2022 г. средният осигурителен доход за страната е нараснал с 11 на сто, а по данни на Националния статистически институт, хармонизираният индекс на потребителските цени е 13 на сто. На основание чл. 100 от КСО и решение на Надзорния съвет на НОИ по протокол 7 от 05.06.2023 г., размерът на пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31.12.2022 п, се осъвременява от 01 юли с 12 на сто.

            Това увеличение с 12 на сто се извършва върху действителния или запазен размер на личната пенсия към 30 юни 2023 г., без изплащаните към нея добавки. Когато получения размер е под новия минимален размер за съответния вид пенсия, се приравнява на него, а ако е над максималния, се ограничава на този размер, на основание § 6 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2022 г.

            Съгласно § 2, т. 2 от Закон за изменение и допълнение на Закона за прилагане на разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г., Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2022 г. /ДВ, бр. 53/2023 г./ и чл.10 от ЗДБОО, считано от 01.07.2023 г. до 31.12.2023 г., се определя нов минимален размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 от КСО на 523.04 лева. Но съгласно чл. 70, ал. 13 от КСО,  размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3 не може да бъде по-малък от 85 на сто от минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 от КСО, т.е. 523.04 х 85%=444.58 лева, поради което и на лицето е определен такъв размер, независимо, че действителният е в размер на 428.51 лева .

 

 

 

            При така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

            Оспореното решение е съобщено на жалбоподателката на 12.09.2023 г., видно от приложеното по делото известие за доставяне/л. 10 от делото/, а жалбата срещу него е подадена на 25.09.2023 г., поради което същата е в срок и тъй като изхожда от лице, за което е налице правен интерес от обжалването, тя е процесуално допустима за разглеждане.

            Съгласно чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „a“ КСО разпорежданията за отказ или за неправилно определяне или изменение и спиране на пенсиите, добавките и компенсациите към тях се обжалват пред ръководителя на съответното териториално поделение на НОИ. Съгласно чл. 117, ал. 3 КСО ръководителят на териториалното поделение се произнася по жалбите или исканията с мотивирано решение в едномесечен срок от получаването им. Предвид гореизложеното, процесното решение се явява издадено от компетентен орган.

            Настоящият състав не констатира съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Спазено е изискването за форма с оглед разпоредбите на чл. 117, ал. 3 и ал. 5 КСО вр. чл. 59 АПК, като горестоящият орган е изложил подробни мотиви, обосноваващи изводите му за неоснователност на подадената пред него жалба.

            Спорът е относно приложението на материалния закон и се твърди несправедливост, като лицето не излага конкретни съображения.

            Правилото, заложено при изчисляването на размера на пенсиите за трудова дейност, съгласно чл. 70, ал. 1 от КСО е, че размерът на пенсията се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи със съответен процент за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Към 01.01.2017 г. разпоредбата на чл. 70, ал. 1 предвижда, че размерът на пенсията се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи със сумата, образувана от: по процент 1, 1 на сто за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от процента за месеците осигурителен стаж. След 31 декември 2016 г. процентът за всяка година осигурителен стаж нараства всяка следваща календарна година с процент, равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1, до достигане на 1, 5. Процентът се определя ежегодно със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година.

            Съгласно чл. 100, ал. 1 от КСО пенсиите, отпуснати до 31 декември на предходната година, се осъвременяват ежегодно от 1 юли с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година. Съгласно § 53, ал. 1 от ПЗР на ЗИДКСО / обн. ДВ, бр. 61 от 2015 г. /, от 2017 г. до годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достигне 1, 5, пенсиите не се осъвременяват по чл. 100. Според ал. 2 пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември на годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1, изречение първо достигне 1, 5, се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, следваща годината на отпускането на пенсията, със съответния процент по чл. 70, ал. 1, изречение четвърто.

            От 01.01.2018 г. е в сила и нова ал. 3 в § 53 от ПЗР на ЗИДКСО, според която, когато преизчисленият по реда на ал. 2 размер на пенсията е по-нисък от размера й преди преизчисляването, увеличен с процента по чл. 70, ал. 1, изречение трето, пенсията се определя в по-високия размер. Към 01.01.2018 г., когато е влязла в сила ал. 3 на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО, разпоредбата на чл. 70, ал. 1 КСО гласи: „Размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи с процент за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. До 31 декември 2016 г. процентът е със стойност 1, 1. След тази дата той нараства от първо число на всяка следваща календарна година с процент, равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1, до достигане на стойност 1, 5. Процентът по изречение първо се определя ежегодно със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване.

            Анализът на разпоредбата на § 53 показва, че при предвиденото преизчисляване на пенсията по реда на ал. 2 полученият размер следва да се сравни с размера на пенсията, който би се получил съгласно ал. 3, ако преди преизчислението размерът на пенсията се увеличи с процента на нарастването на процента по чл. 70, ал. 1, изр. първо КСО, който е 3. 8 % сто. Следователно, прилага се един от двата способа за повишаване на пенсията – по ал. 2 или по ал. 3. Разпоредбата на § 53, ал. 1 от ПЗР на ЗИДКСО е отменена от 01.01.2019 г. /ДВ, бр. 102 от 2018 г. /, когато са приети § 7б и § 7в от ПЗР на КСО.

            Според § 7б, ал. 1 ПЗР на КСО, през 2019 г. пенсиите също не се осъвременяват по чл. 100 КСО. Размерът към 30 юни 2019 г. на пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се увеличава от 1 юли 2019 г. с процент 5, 7 /ал. 2/. Съгласно § 7в, ал. 1 ПЗР на КСО, пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. с процент 1, 2 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Според ал. 2, преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 30 юни 2019 г. включително. Ал. 3 на § 7в предвижда, че когато преизчисленият размер на пенсията по ал. 1 и размерът на пенсията по § 7б, ал. 2 не са равни, пенсията се определя в по-високия размер.

            Видно от посочените разпоредби, в § 7в, ал. 1 е предвидено преизчисление на отпуснатите пенсии въз основа на увеличаване тежестта на осигурителния стаж чрез посочения по-висок процент, с който се умножават годините и съответните месеци от осигурителния стаж, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията. В същото време, § 7б, ал. 2 ПЗР на КСО предвижда за всички отпуснати до края на 2018 г. пенсии увеличаване на размера им към 30 юни 2019 г. с 5, 7 %. Ал. 3 на § 7в обаче изисква да се извърши сравнение между размера на пенсията при преизчислението по реда на § 7в, ал. 1 и размера, който би се получил при увеличението по § 7б, ал. 2, като се определи на правоимащото лице пенсия в размер на по-високата от двете суми. Следователно, както и по § 53 от ПЗР на ЗИДКСО, така и по § 7б и § 7в от ПЗР на КСО, преизчисляването на пенсията чрез повишаване на коефициента на осигурителен стаж не се кумулира с увеличението с 3, 8%, респ. 5. 7 %, т. е. прилага се единият или другият механизъм в зависимост от това кое по-благоприятно за лицето. Същият принцип е заложен и в спорната разпоредба на § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО.

            Съгласно § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО, отпуснатите с начална дата до 24 декември 2021 г., вкл. пенсии се преизчисляват от 25 декември 2021 г. с процент 1. 35 на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 24 декември 2021 г. /вкл. /, се преизчисляват от 25 декември 2021 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1. Аналогично на разпоредбата на § 7в, ал. 2, § 7е, ал. 2 ПЗР на КСО също предвижда, че преизчисляването се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г. В ал. 3 отново е предвидено преизчислението да се извършва, ако това е по - благоприятно за лицето. Видно е, че с приемането на разпоредбата на § 7е ПЗР на КСО законодателят отново, подобно на § 53, ал. 2 и § 7в, ал. 1, е заложил нарастване на пенсиите чрез единия от двата показателя /осигурителен доход и осигурителен стаж/, въз основа на които се формира размера на пенсията, а именно – чрез нарастване тежестта на осигурителния стаж, при което преизчислението по този ред отново е под условие, че се явява по-благоприятно за лицето. Новото преизчисление идва да замести предходните преизчисления, извършени въз основа на § 53, ал. 2 ПЗР на ЗИДКСО § 7в, ал. 1 ПЗР на КСО.

             Всички изменения, осъвременявания до 30.06.2023 г.,  няма данни да са оспорвани от лицето и са влезли в сила.

            С оспорваното в настоящото производство разпореждане № 11230726552 от 30.06.2023 г., личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на С. е осъвременена съгласно чл.100 от КСО, размерите на пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31.12.2022 г., се осъвременяват от 01 юли с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година. През 2022 г. средният осигурителен доход за страната е нараснал с 11 на сто, а по данни на Националния статистически институт, хармонизираният индекс на потребителските цени е 13 на сто. На основание чл. 100 от КСО и решение на Надзорния съвет на НОИ по протокол 7 от 05.06.2023 г., размерът на пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31.12.2022 п, се осъвременява от 01 юли с 12 на сто.

            Това увеличение с 12 на сто се извършва върху действителния или запазен размер на личната пенсия към 30 юни 2023 г., без изплащаните към нея добавки. Когато получения размер е под новия минимален размер за съответния вид пенсия, се приравнява на него, а ако е над максималния, се ограничава на този размер, на основание § 6 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2022 г.

            Съгласно § 2, т. 2 от Закон за изменение и допълнение на Закона за прилагане на разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г., Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2022 г. /ДВ, бр. 53/2023 г./ и чл.10 от ЗДБОО, считано от 01.07.2023 г. до 31.12.2023 г., се определя нов минимален размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 от КСО на 523.04 лева. Но съгласно чл. 70, ал. 13 от КСО,  размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3 не може да бъде по-малък от 85 на сто от минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 от КСО, т.е. 523.04 х 85%=444.58 лева, поради което и на лицето е определен такъв размер, независимо, че действителният е в размер на 428.51 лева .

Тук за пълнота следва да се обърне внимание, че при осъвременяване съгласно чл.100 КСО „Пенсиите, отпуснати до 31 декември на предходната година, се осъвременяват ежегодно от 1 юли с решение на надзорния съвет на Националния осигурителен институт с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година“,  т.е. тук се взема предвид действителният определен  размер на пенсията  и едва след това органите по осигуряване съобразяват  разпоредбата на чл.70, ал.13 КСО „ Размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3 не може да бъде по-малък от 85 на сто от минималния размер по ал. 12“,  т.е. осъвременяването е за действително определения размер, а изплащането всеки път е съобразено с разпоредбата на чл.70, ал.13 КСО. В конкретния случай на оспорващата  С. са изплащани суми съобразени с разпоредбата на чл.70, ал.13 КСО, но  осъвременяването е съобразно разпоредбата на чл.100 КСО, което всъщност създава усещането, че определения размер не се е изменил съществено, което се приема като несправедливо.    

            В обобщение, съдът намира, че органите по осигуряването правилно са приложили материалния закон и издаденото разпореждане, както и потвърждаващото го решение на директора на ТП на НОИ са законосъобразни.

            Предвид изхода на делото, своевременно заявеното искане на процесуалния представител на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение следва да бъде уважено за сумата от 100 лева, на основание чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащането на правната помощ вр. чл. 37 от Закона за правната помощ вр. чл. 78, ал. 8 ГПК.

            Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК,  съдът

 

РЕШИ:

 

            ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба от Верка М.С. ***, срещу решение № 2153-11-66/07.09.2023 г. на директора на ТП на НОИ Монтана/ в жалбата неправилно посочено ръководител ПО при ТП на НОИ Монтана/, с което е потвърдено разпореждане № 11230726552 от 30.06.2023 г. на длъжностно лице по пенсионно осигуряване.

            ОСЪЖДА В* М.С. ***, да заплати на НОИ, ТП Монтана, сума в размер на 100 лв. за юрисконсултско възнаграждение.

            Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаването му.

 

                                                                                   Административен съдия: