Решение по дело №712/2020 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 298
Дата: 23 юли 2020 г. (в сила от 18 ноември 2020 г.)
Съдия: Валентина Любенова Тонева
Дело: 20203630200712
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

298/23.7.2020г.                гр.Шумен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Шуменският районен съд, осми състав

На двадесет и първи юли, през две хиляди и двадесета година

в публично заседание, в следния състав:

 

                                                                             Председател: Валентина Тонева

 

Секретар:Й.К.  

Като разгледа докладваното от районния съдия

АНД №712по описа на ШРС за 2020г.,

за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Настоящото производство е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН. Обжалвано е наказателно постановление № КХ-8/09.04.2020г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните  гр.Шумен, с което, на основание чл.48, ал.2 от ЗХ, на „Й.“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Шумен, ул.“С.“ №***, представлявано от Г.И.Р., е наложено административно наказание “имуществена санкция ” в размер на 1000 лв. /хиляда  лева/, за нарушение по чл.15, ал.1, вр. чл. 12 от Закона за храните.

Жалбоподателят моли съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно, като излага подробно доводите си за това в жалбата.

В съдебно заседание, редовно призован, се явява представител, който поддържа жалбата.

 За ОДБХ-Шумен - като наказващ орган, издал наказателното постановление, призован съгласно императивната разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН, в съдебно заседание се явява процесуален представител.

 Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.320, ал.1 и 2 от НПК, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

 Въз основа всички събрани по делото доказателства, съдът установи от фактическа страна следното: На 25.02.2020г. била извършена проверка от служители на ОДБХ – Шумен, в Павилион за търговия на храни с рег. № *********, с адрес: гр. Шумен, ул.“Ал.Константинов“ – спирка.

В хода на проверката, по информация от касов бон, издаден в обекта, проверяващите установили, че „Й.“ ООД,  ЕИК *********, в качеството си на собственик, не е уведомил писмено ОДБХ - Шумен, в деня на настъпила промяна в обстоятелствата, подлежаща за вписване в удостоверението за регистрация по ЗХ.

Констатирали, че управлението на фирмата е с адрес: гр. Шумен, ул. „**********“ № ***, приземен етаж, офис № 3, което се потвърдило  с направената справка в ТР. В издаденото Удостоверение от ОДБХ - Шумен, с № 2727/19.12.2011г.,  адресът на управление  на фирмата е: гр. Шумен, ул.“Д……“ № …. вх…., ап. …

 Въз основа на констатациите на 09.03.2020г., в присъствие на представителя на „Й.“ ООД, бил съставен и предявен АУАН  № **********, като в същия било посочено, че е нарушен чл.15, ал.1, вр. чл. 12 от ЗХ, посочена е дата на проверката - 25.02.2020г. В АУАН представляващият посочил, че ще представи писмени обяснения.

На 11.03.2020г., от представителят на фирмата били депозирани писмени възражения, в законовия 3-дневен срок. В същите е посочено, че промяна в адреса на обекта Павилион за търговия на храни, с рег. № *********, няма. Има промяна само в адреса на управление на търговското дружество „Й.“ ООД, ЕИК *********, към 06.03.2019г., като се твърди, че към датата на съставяне на АУАН - 09.03.2020г., е изтекъл 1 - годишният срок за това, респ. за образуване на административно наказателно производство. Навеждат се твърдения за това, че ако се приеме извършеното за нарушение, то е маловажен случай.

От приложената по делото справка от ТР се установява, че промяна на седалището и адрес на управление на фирмата е вписана на 13.03.2019 г.

Въз основа на съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка, административно - наказващият орган издал обжалваното наказателно постановление № КХ-8/09.04.2020г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните гр.Шумен, с което, на основание чл.48, ал.2 от ЗХ, на „Й.“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Шумен, ул.“**********„№***, представлявано от Г.И.Р., е наложено административно наказание “имуществена санкция ” в размер на 1000 лв. /хиляда лева/, за нарушение по чл.15, ал.1, вр. чл. 12 от Закона за храните.

 Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа събраните по делото писмени и гласни доказателства, които кореспондират помежду си.

При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

 Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от оправомощени за това длъжностни лица, в рамките на определената им компетентност и са били надлежно предявени и връчени на представителя на санкционираното дружество.

С процесното НП на „Й.“ ООД, ЕИК *********, е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 1 000 лв. за нарушение на чл.15, ал.1, вр. чл. 12  от ЗХ. В АУАН е посочено, че „на 25.02.2020г., в Павилион за търговия с храни , с рег.№ *********, с адрес: гр. Шумен, ул.“Алеко Константинов“- спирка, “Й.“ ООД, в качеството си на собственик, не е уведомило писмено ОДБХ – Шумен, в деня на настъпилата промяна в обстоятелствата, подлежаща на вписване в удостоверението  за регистрация по ЗХ. При проверката на място в обекта, по информация от касов бон, се установи, че управлението на фирмата, вписано в касовия бон е с адрес: гр. Шумен, ул.“**********“  № ***, приземен етаж, офис № 3, което се потвърди с направената справка в ТР. В издаденото Удостоверение от ОДБХ – Шумен, с № 2727/19.12.2011г., адресът на управление на фирмата е: гр. Шумен, ул.“Дедеагач“  № 12, вх.4, ап. 79. Гореописаните констатации са отразени в Доклад от извършена инспекция от 25.02.2020г. С гореустановеното са нарушени разпоредбите на чл. 15, ал.1, вр. чл. 12 от ЗХ.“

Седалището и адресът на управление са едни от основните индивидуализиращи белези на търговеца, които подлежат на вписване в Търговския регистър. Седалището и адресът на управление имат значение и с оглед мястото на изпълнение на различни задължения.Съобразно чл. 15, ал.1 от ЗХ отм., действаща към момента на проверката е посочено, че производителите и търговците на храни са длъжни писмено да уведомяват ОДБХ, съответно РЗИ, при промяна на обстоятелствата, които подлежат на вписване по чл. 14, ал. 1, т. 2, 3, 5, 6 и 7, както и при спиране или възобновяване на дейността на обекта, в деня на настъпването на промяната. Промените се вписват в регистъра и в издаденото удостоверение в 14-дневен срок от заявяването им.

Нормата на чл. 12 от ЗХ отм., действаща към момента на проверката  регламентира, че производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на закона, които: отговарят на хигиенните и/или на ветеринарно-санитарните изисквания, определени с нормативен акт; имат разработена технологична документация за групите храни, които ще се произвеждат в обекта или прилагат национални стандарти или стандарти, разработени от браншови организации и одобрени от компетентен орган; имат въведени:

а) добри практики за производство и търговия с храни и система за анализ на опасностите и критични контролни точки или процедури в съответствие с нейните принципи, когато цялостното внедряване на системата е неприложимо;

б) система за управление на безопасността на храните.

(2) Регистрацията на обект за производство или за търговия с храни, с изключение на обектите за производство на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води, се извършва от областната дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) по местонахождението на обекта.

(3) Регистрацията на обект за производство, приготвяне или обработка на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води се извършва от регионалната здравна инспекция (РЗИ) по местонахождението на обекта.

(4) За извършване на регистрацията лицата по ал. 1 подават заявление по образец, в което се посочват име и адрес на лицето, съответно седалище, адрес на управление и код по БУЛСТАТ/ЕИК за лицата, регистрирани в Република България, а за лицата, регистрирани в друга държава - членка на Европейския съюз, или страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство - друг идентификационен код или номер, както и адрес на обекта. Към заявлението се прилага и списък на групите храни или ястия, които ще се произвеждат или продават в обекта.

(5) (Към заявлението по ал. 4 производителите на храни прилагат декларация по образец, удостоверяваща влагането или невлагането на съставки и добавки в храната, както и компоненти на дадена съставка, и вещества, които присъстват в крайния продукт, макар и в променена форма, произведени от ГМО при производство на храни в обекта.

(6) Алинея 5 не се прилага за търговците, включително заведенията за обществено хранене.

(7) При непълнота или нередовност на представените документи по ал. 4 и 5 в 10-дневен срок от подаване на заявлението съответният орган писмено уведомява заявителя за това и определя срок за отстраняване.

(8) В 30-дневен срок от подаване на документите по ал. 4 или от отстраняване на непълнотите или нередовностите по ал. 7 съответният орган извършва проверка на място за съответствие на обекта с условията по ал. 1. При констатиране на несъответствие с изискванията органът издава предписание и определя подходящ срок за привеждане в съответствие.

(9) В 15-дневен срок след проверката или след привеждане на обекта в съответствие с предписанието по ал. 8 съответният орган извършва регистрация на обекта и издава удостоверение за регистрация. Обектът се регистрира за заявените дейности за производство и/или търговия с храни само ако производителят или търговецът е доказал, че обектът отговаря на нормативните изисквания.

(10) (Предишна ал. 7, изм. - ДВ, бр. 87 от 2005 г., бр. 31 от 2006 г., в сила от 1.05.2006 г., предишна ал. 8, изм., бр. 59 от 2010 г., бр. 8 от 2011 г., в сила от 25.01.2011 г., отм., бр. 54 от 2012 г.).

(11) Регионалните здравни инспекции информират ОДБХ за регистрираните аптеки по чл. 229а, ал. 1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина. Областните дирекции по безопасност на храните вписват аптеките в регистъра по чл. 14, ал. 1.

Съгласно чл. 14, ал.1 от ЗХ, действащ  към момента на проверката, Областната дирекция по безопасност на храните, съответно РЗИ, води регионален регистър на обектите за производство и търговия с храни, съобразно компетентността си по чл. 12, ал. 2 и 3, който съдържа: номер и дата на издаденото удостоверение на регистрирания обект; адрес на обекта; вид на обекта (за производство или за търговия); групи храни, които се произвеждат или предлагат в регистрирания обект; информацията по чл. 12, ал. 5; ветеринарен регистрационен номер за обектите, за които се изисква такъв; фирмата или името на лицето, което извършва дейност по производство или търговия в обекта; дата и основание за заличаване на регистрацията.

Безспорно е установено от доказателствата по делото, а не се спори и между страните, че на процесната дата на проверката – 25.02.2020г.  адресът на управление на фирма „Й.“ ООД, ЕИК ********* е ул. „**********“  №***, приземен етаж, офис № 3.

В хода на административно –наказателното производство съдът намира, че е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, което  е довело до накърняване на правото на защита на санкционираното лице. Съдът намира, че е нарушена нормата на чл. 42, т.3 от ЗАНН, регламентираща, че актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа датата и мястото на извършване на нарушението.

 Доколкото в случая се касае за нарушение, при което има промяна в обстоятелства, които следва изрично да се декларират пред ОДБХ, съдът намира, че в АУАН и в НП не е посочено кога именно са настъпили тези обстоятелства и кога те е следвало да бъдат обявени в ОДБХ. Това е от значение по казуса за определяне на датата на извършване на нарушението, каквато също не е посочена в АУАН и НП . От отразеното в АУАН и НП следва, че датата на нарушение е датата на извършената проверка - 25.02.2020г. Съгласно чл. 15, ал.1 от ЗХ, действаща към момента на проверката, производителите и търговците на храни са длъжни писмено да уведомяват ОДБХ, съответно РЗИ, при промяна на обстоятелствата, които подлежат на вписване по чл. 14, ал. 1, т. 2, 3, 5, 6 и 7, както и при спиране или възобновяване на дейността на обекта в деня на настъпването на промяната. Уведомяването на ОБДХ е обвързано с момента на настъпване на самата промяна, т.е. датата на извършването на нарушението е датата, следваща тази на извършване на промяната, а не друга такава. В случая, на следващата дата след промяната на адреса на управление и седалището на фирмата, „Й.“ ООД, ЕИК ********* е трябвало да уведоми ОДБХ - Шумен и като не го е направил, е извършил нарушение на чл. 15, ал.1 от ЗХ. Но в АУАН и в НП не е посочена както датата на извършената промяна на адреса на управление и седалище на фирмата, така и датата на осъществяване на процесното нарушение, извършено чрез бездействие – неуведомяване писмено, за което са съставени АУАН и НП.

Деянието се осъществява чрез бездействие, но задължението за уведомяване по чл. 15, ал.1 от ЗХ /действащ към момента на проверката/, е обвързано с конкретен времеви момент, в който именно следва да се изпълни то, поради което, след като не е посочена дата на санкционираното деяние, не е и посочената в акта и НП дата на проверката, то административно - наказателната отговорност на дружеството се явява незаконосъобразно ангажирана.

Съобразявайки гореизложеното, съдът приема, че на посочената дата в АУАН и в НП, жалбоподателят не е осъществил нарушението по чл. 15, ал.1 от ЗХ, вр. чл. 12 от ЗХ, изразяващо се в неуведомяване на ОДБХ - Шумен за промяна на обстоятелствата, които подлежат на вписване по чл. 14, ал. 1, т. 2, 3, 5, 6 и 7 от ЗХ, действащ към момента на проверката.    

По разноските и с оглед възражението за прекомерност, съдът съобрази следното :

В случая се касае за административно - наказателно съдебно производство, което е образувано във връзка с обжалване на наказателно постановление с имуществени санкции, като в случая разпоредбите на чл.18, ал.1 и ал.2 от Наредба № 1 от 7.09.2004г. са относими към настоящото производство. Договореното на 16.04.2020г. и заплатено адвокатско възнаграждение /видно от приложения договор на стр. 26, е в размер на 400лв. и е над  минимално предвидения при действието на Наредба № 1 от 7.09.2004г. преди влизане в сила на Решение № 5419 на ВАС на РБ от 8.05.2020 г. - бр. 45 от 15.05.2020 г., в сила от 15.05.2020 г. С оглед на това, съдът намира, че е налице прекомерност и този размер следва да бъде намален до минимално предвидения от 300лв., който именно размер следва да бъде присъден на жалбоподателя. В този смисъл, съдът, като съобрази, че искането за присъждане на разноските е направено своевременно в полза на жалбоподателя и като съобрази решението си по казуса, намира, че следва да се присъдят направените деловодни разноски за заплатено адвокатско възнаграждение до размера на 300 лева, като същите следва да се възложат в тежест ОДБХ - Шумен .

Водим от горното  и  на основание  чл.63, ал.1  от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

    ОТМЕНЯ Наказателно постановление № КХ-8/09.04.2020г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните гр. Шумен, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Шумен, ул. „**********“ № 53, с което, на основание чл.48, ал.2 от ЗХ, на „Й.“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Шумен, ул.“**********“ №***, представлявано от Г.И.Р., е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 1000 лв. /хиляда лева/, за нарушение по чл.15, ал.1, вр. чл. 12 от Закона за храните, като незаконосъобразно.

    ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните гр. Шумен, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Шумен, ул. „**********“ № 53, да заплати на „Й.“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Шумен, ул.“**********“ №***, представител Г.И.Р., сума в размер на 300,00лв. (триста) лева, представляваща направените деловодни разноски за адвокатско възнаграждение по ВАНД № 712/ 2020г. по описа на ШРС.

 

  Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Шумен, на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава 12 от АПК, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: