Протокол по дело №74645/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 8319
Дата: 10 юни 2022 г. (в сила от 10 юни 2022 г.)
Съдия: Красен Пламенов Вълев
Дело: 20211110174645
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 31 декември 2021 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 8319
гр. София, 07.06.2022 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 46 СЪСТАВ, в публично заседание на
седми юни през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:КРАСЕН ПЛ. ВЪЛЕВ
при участието на секретаря ЙОРДАНКА Г. ЦИКОВА
Сложи за разглеждане докладваното от КРАСЕН ПЛ. ВЪЛЕВ Гражданско
дело № 20211110174645 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 15:10 часа се явиха:
При спазване разпоредбата на чл.142, ал.1 ГПК:
На именното повикване в 15,10 ч. се явиха:

ИЩЕЦЪТ К.Д.С., редовно призована, се явява лично. Представлява се
от адв.А..
ОТВЕТНИКЪТ Г. В. Г., редовно призована, се явява лично.
Представлява се от адв. С..

СТРАНИТЕ /поотделно/: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ като съобрази, че не са налице процесуални пречки и страните
са редовно призовани,

ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ НА СТРАНИТЕ на основание чл.143 от ГПК за
допълнения и пояснения към исковата молба и отговора на исковата молба.

АДВ А.: Поддържам исковата молба. Оспорвам отговора. Нямам
възражение по проекта за доклад. Във връзка с отговора, представям
1
оригинала на родителското искане за връщане на ищцата като учител.
АДВ С.: Оспорвам исковата молба. Поддържам отговора. Правя
уточнение, че не сме възразили, че такова искане няма, и няма против да бъде
прието. Във връзка с постъпили документи за професионалните качества на
ищцата и във връзка с излезлите резултати от инспектората, представям
справка за получените оценка на класа на госпожа С., както и друга
сравнителна справка на нейния и другите класове. Тъй като в исковата молба
е наблегнато, че родителите са били притеснени за случващото се в класа и
нещата, които тя би направила ще бъдат различни. С отговора на ОИМ сме
представили и входящото ниво. Днес представяните доказателства ще
използваме като съпоставка за евентуални постижения на класа с останалите.
Нямам възражение по проекта за доклад. Ищцата не представи документи за
здравословни и психически проблеми.
АДВ А.: По отношение на справката за получени оценки на 4 клас, не
пише на кои 4 клас е, но има печат на СО да се приемат. Но на другата
справка няма издател и да не се приема.
АДВ С.: Справката за получените оценки от 4“а“ клас, е изготвена от
доверителката ми в качеството й на директор на ....

СЪДЪТ ДОКЛАДВА ДЕЛОТО съобразно проекто-доклада
инкорпориран в определение от 19.04.2022 г. и
ОПРЕДЕЛИ:
ОБЯВЯВА ПРОЕКТО-ДОКЛАДА ЗА ОКОНЧАТЕЛЕН.

СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЕМА представените с исковата молба и с отговора на исковата
молба писмени доказателства.
ПРИЕМА представеното в днешното съдебно заседание искане за
връщане на класен ръководител на 4 „в“ клас, както и представените справки
за получените оценки на 4 кл. от СО, от ... изготвени от Г.Г..
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на отв. да завери представената справка за 4
клас.
2

СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЕМА и представената справка за получените оценки от 4 „а“, „б“ и
„в“ след подписването й от страна на отв. в качеството й на директор на ....


СЪДЪТ ПРИСТЪПВА КЪМ РАЗПИТ НА ВОДЕНИТЕ ОТ СТРАНИТЕ
СВИДЕТЕЛИ.
СВИДЕТЕЛИТЕ СЕ ПОКАНИХА В ЗАЛАТА.
СЪДЪТ СНЕ ТЯХНАТА САМОЛИЧНОСТ
Б.Д.Н.-С. на 64 г., българка, българска гражданка, неосъждана, без дела
и родство със страните
Т.В.В. на 62 г., българка, българска гражданка, неосъждана, без дела и
родство със страните
Свидетелите предупредени за наказателната отговорност по чл.290 НК.
Обещаха да говорят истината.
СЪДЪТ изведе свид. Т.В. от залата.

Пристъпва към разпит на свид. Б.Н.-С.
РАЗПИТ НА СВИДЕТЕЛЯ: К.С. е начален учител в ..., някъде от преди
15 г. Аз съм я назначила по това време ми като директор тогава на училището.
Нормален учител. С мен проблеми не е имала. Има две деца, момчета. Едното
е на 6-7 г., а другото около 10 г. Тя се грижи сама за децата си. Работното
време при учителите е по-различно. Там има спазване на задължителна
преподавателска норма, а другата част преминава в проверки на писмени
работи, изготвяне на планове, участие в родителски срещи съвети и друга
извънкласната дейност. Според броя на часовете по заетостта в начален етап
според програма след 17.10 ч.. към 18.00 ч. Занималните са със същото
работно време накъде около 18.00 ч. - 18.30 ч. Сигурно е имало проблеми, не
само при нея. Проблем е по принцип с отглеждането на малките деца на
майките в училище. Години наред на майките с малките деца е правен
някакъв компромис. В смисъл започвали са по-късно първа смяна и са
3
приключвали по-рано втората смяна, за да имат възможност да се грижат за
децата си. Госпожа Г. спечели конкурса август месец 2020 г. Условията на
работа не би трябвало да се променят, те са едни и същи. Естествено е като
стил да има разлика между мен и нея. Мисля, че на 18 или 19 август си
предадохме работата. До този момент аз бях директор и от тази дата тя пое
училището като директор. Аз бях назначена като заместник-директор на
училището. Продължавам да работя като такъв. Присъствала съм винаги на
учителските съвети. На този съвет на 07.09.2021 г. беше обявена
педагогическата заетост на колегите и ангажираността им по време на
учебната година. Това беше първия съвет за тази учебна година. Това, което е
промяната в часовете е от госпожа Г., която разпределя часовете. А относно
педагогическата ангажираност е само и единствено на директора. Това, което
направи впечатление, предполагам не само на мен, е че госпожа С. от класен
на 4 „в“ клас, мисля, беше преместена в така наречените групи, които са
занимални. По нейната реакция разбрах, че изненадата е за всички, не само за
нея. Що се отразя до реакция, аз не мога да кажа, но всеки би бил притеснен,
тъй като му обърква всички планове и е нормално да е притеснена,
стресирана. Разликата между това да си класен на клас и да си в занималня, е
това, че са в противоположни смени. Те са преподаватели всичките. ... дели
сградата със У-ЩЕ и работим на две смени. В началото на учебната година
съветите са няколко и са важни, защото се планира дейността на училището.
След това се приемаха различни документи, различни правилници, планове.
На събрание на методическите обединение аз не съм присъствала, това го
правят колегите които участват там. Не съм и чела протокола. Аз съм се
виждала с абсолютно със всички. Не съм и обърнала конкретно внимание на
нея. Нормално е да е притеснена, разстроена. Прояви една нервност,
неуравновесеност. Не съм специалист да кажа повече. В край на сметка тя и
още един колега подадоха заявление за напускане и бяха освободени на 12-
13.09. Този период е доста по-труден. Обикновено намиране на работа в
училище е юни и юли и тогава е този активен период. Доста по-трудно е, тъй
като са заети местата, но не е невъзможно септември месец.
Свидетеля на въпроси на адв. С.: Ищцата има бакалавърска степен, няма
магистърска степен и професионална квалификация. Два пъти съм й
прекратявала трудовия договор и съм я назначавала. Единия път е била по
майчинство и един път по взаимно съгласие. Това е по мои спомени. В
4
началото може би е била на временни договори, които са прераснали в
постоянни. Явно съм била доволна и нещо ме е накарало и затова съм я
назначила. Не съм имала спрямо госпожа С. специални отношения. Работния
ден за всеки учител е 8 ч. работен ден. Училището работи на двусменен
режим. Преместването на госпожа С., като начален учител би я касаело само
за един учебен срок. Не съм уведомена за проверка от РУО за неизпълнение
на норматива от страна на госпожа С.. С децата се запълва преподавателския
норматив, а другото е регламентирано много вътрешни и не само вътрешни
документи. Във вътрешния правилник, и за вътрешния трудов ред, доколкото
си спомням и за дейността на училището, преди 4-5 г. специална промяна
беше направена във правилника за вътрешния ред именно пожелание на
колегите за да се регламентира тяхното работното време. Аз в момента не
работя от декември месец в училището. Не съм напуснала във връзка с
нередовност на училищната документация.
АДВ С.: Аз съм длъжностно лице в ... по защита на личните данни и при
извършена проверка лично съм констатирала доказателства за нарушение на
защита на личните данни, подправени документи и антидатиране на такива, за
което съм изготвила доклад, който съм представила на директора. За дадените
днес показания носи наказателна отговорност.
ПРОДЪЛЖАВА РАЗПИТА НА СВИДЕТЕЛЯ: На 01.09.2021 г. мисля, че
не съм била на работа. На същия ден госпожа С. не се е свързвала с мен за
разрешение за отпуск. Госпожа Н.П. е главен счетоводител на училището.Тя
няма ръководна длъжност и не може да разрешава ползването на отпуска. Не
знам страните да са говори за лични на ищцата въпроси, но мисля, че
страните са имали такива разговори. Мисля, че госпожа Г. беше на работа на
07.09.2021 г. на работа, но не съм сигурна кога са разговаряли страните. Аз не
съм замествала госпожа Г. докато тя е била в отпуск. Входящия дневник се
води от административната служба. Заповедите съм ги водила аз,
регистрацията. Номера на заповедта няма никаква идентичност с номера на
входящия дневник.
СЪДЪТ освободи свид. от залата.

В залата се въведе свид. В..
РАЗПИТ НА СВИДЕТЕЛЯ: Два дни преди 01.09.2021 г. беше свършил
5
моя годишен отпуск и бях на работа. Първи ден бях сама. На другия ден
дойде още едни колега, като бяхме предупредени че на 01.09. ще дойдат още
двама колеги на работа. Аз съм старши начален учител. Работя в ... от 1984 г.
През този период, в които госпожа Г. отсъстваше, аз бях временно
изпълняващ длъжността директор. Това беше смисъл да сложа няколко
подписа на комплекти, които трябваше да се получат преди началото на
годината за протокола на издателствата. От там нататък други правомощия
нямам. За разрешаване на отпуск това може да го направи работодателя с
които служителя е сключил трудов договор. На 01.09. госпожа С. дойде на
работа и към обяд ние с останали колеги бяхме в канцеларията и каза, „да
знаете, че аз от утре не съм на работа, защото си пускам неплатена отпуска“.
Ние й зададохме въпрос с колегата къде и на кого, тъй като в училището
имаше прецеденти, относно неясни правила във връзка с нашите задължения
към прекия ни ръководител госпожа Г.. Тя каза, че е казала на П., която е
счетоводител в училището. Всички колеги, които бяхме и дръпнахме реч, тъй
като в училището имаше прецедент в края на миналата година, точно с
неспазване на етикета. Това е желание, което може да заяви и да му бъде
разрешено и чак тогава може да се възползва. Посъветвахме я да се обади на
госпожа Г., и че това не е достатъчно докато не получи разрешението на
директора. Тя каза, че според нея това е достатъчно. И ние приключихме
разговора в този ден. В начален курс в методическото обединение ние сме
много обединени и е по различно от среден курс или горните, тъй като ние
контактуваме с по-малки деца и ни прави по съпричастни една към друга.
Всички ги познавам и ги познавам много добре, познавам и госпожа С..
Госпожа С. дойде като млад учител, енергичен и че иска да работи. След
което почти всяка година започна да декларира, че иска да напуска. Няколко
пъти го е и правила и после се е връщала. Изблици, които са се случвали през
годините. Включително и след като се върна след второто си майчинство,
отново беше с идея, че е за малко и ще се връща в населено място, от където
е. Това, че ще напуска го сушахме много често и не е било необичайно за нея.
От тази гледна точка, когато ти не изповядваш достатъчно уважение към
работата си се компрометираш към останалите. Това е моето лично мнение,
но не и само мое. Абсолютно винаги се случвало през годините, когато има
информация, било само когато беше едно детето й, че има затруднения
взимане и водене на детето, абсолютно винаги сме се съобразявали целия
6
начален курс. Ние сме жени и сме достатъчно съпричастни и когато няма на
кого да разчиташ. Когато си класен на един клас ние водим всички часове. Но
английски език се води от друг учител, които е един за трите класа. И тези
другите които са съпаралелни – по музика, физическо му поемат неговите за
да може той да води другите класове. Това означава, че колегите поемат или
първите часове или последните часове. Госпожа С. пред нас каза, че няма да
говори повече с госпожа Г. по темата. Пред мен госпожа М., на която беше
възложено класа на госпожа С. и всички други колеги бяхме готови да отидем
и да разговаряме с госпожа Г., затова че не се е съобразила достатъчно със
ситуацията, но може да бъде направен един компромис. Това не се случи и тя
каза, че няма да говори с никой на тази тема. Преди това не знам дали е имало
разговор с госпожа Г.. В едни момент нейната собствена грешка, тя се опита
да забърка още сумати хора и да бъде наказана госпожа Г.. Това, което на
методическото обединение се обърна и каза, след края на точките, беше
„колеги ще ме подкрепите ли срещу Г.“. Това още не мога да си го обясня, в
какъв смисъл срещу. Ние не видяхме провинение на директора. Има едни акт,
които можем да го наречем сваляне на доверие от страна на директора, като
вместо да е класен й се предлага занималнята на друг клас. Няма разлика
нито в заплащането, нито в уважението, то се постига във взаимодействие и
работа. Това, което от инспекторите от РУО ми беше съобщено повода на
проверката. Питаха ме каква е била моята роля в този периода за времето, в
което съм замествала госпожа Г.. За начина за изливането на госпожа С., до
това дали всички са заели, че съм временно изпълняващ длъжност директор.
Но това, което разбрах е, че правят задълбочена проверка на архива, които
всеки учител трябва да съхранява, така нареченото „порт фолио на класа“. И
дали учителите са наясно с това че трябва да ги съхраняват 2 години входните
и изходните нива, защото при една такава проверка това е нашето оръжие, за
нашата свършена работа. И впоследствие разбрах, че в класа на госпожа С., тя
самата инспирира проверка на класа, който до сега е водила и не е предала
документация на човека, които ще го поеме след това. Подписка от страна на
родители, не може да укаже влияние на решение на директора за това кой да е
класен ръководител. Такова нещо в училище не се е случвало. Няма такова
нещо, в което родители да упражняват натиск. На 09.09. в училището беше
входирана подписка в подкрепа на госпожа Г.. Този подписка аз я подписах. В
училището имаше мнение изразено най-вероятно от ищцата, че директорката
7
няма доверието на учителите и няма не може а продължава да ръководи
училището. Ние за това 29 учители се подписахме в подкрепа на директора
госпожа Г.. Учителския колектив е около 35 човека. Госпожа Г. е толерантен,
възпитан, етичен мил човек, които възцари спокойствие и ред в училището.
Не е вярно, че госпожа Г. мести учителите като пешки по своя инициатива.
Доколкото знам госпожа С. е възпитател, в частна занималня, която е до
училището. Мисля от септември месец. Има и други колеги, които искат да
свидетелстват в подкрепа на госпожа Г..
Свидетеля на въпроси на адв. А.: Не съм подписвала аз заповедта за
назначаване на госпожа С. и затова не мога да кажа защо пак е назначена. На
07.09.2021 г. на МОНК на заседанието протоколчик беше А.Й.. По принцип
нямаме практика да проверяваме протоколите си от заседанията. До сега не е
имало проблеми и не сме имали съмнения в нея. Според мен има логика това.
Изказвам предположение. Според мен госпожа С. нарушава правила и не
спазва норми и няма как да научи други в това и според мен затова е била
преместена. Това е мое мнение. Не ми е известно да са налагани наказания на
госпожа С. за нарушаване на трудовата дисциплина.
Мисля, че не е възможно, но по принцип ние заместваме и колеги в
занималня. Ние можем да се заместваме един друг, но това не е разместване
на графика, а е заместване.
СЪДЪТ освободи свид. от залата.

СТРАНИТЕ /поотделно/: Нямаме други доказателствени искания.

СЪДЪТ по доказателствата,
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКЛЮЧВА СЪБИРАНЕТО НА ДОКАЗАТЕЛСТВАТА.
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ.
АДВ А.: От събраните доказателства напълно се доказа фактическата
обстановка, че по отношение на моята доверителка ответницата е проявила
психически тормоз, които се е отразил зле и същата се е чувствала много зле
и това е принудило да напусне работи и да се грижи за децата си и да не бъде
тормозена по този начин. Моля за срок за писмени бележки. Моля да ми
8
присъдите направените разноски, за което представям списък.
АДВ С.: Моля да оставите без уважение исковата молба. От събраните
по делото доказателства, се установява, че изнесеното от нея не отговаря на
изложеното в ИМ, още повече, че се излагат лични причини, а в договора
подписан със ..., няма възможност за намалено работно време, както и
специфични условия. Всички доказателства, които се представени по делото
сочат, че няма доказано психическо отклонение, стрес, тормоз, всичко
изхожда от лични съображения и плач като самотна майка, но закона не прави
разлика, когато става въпрос за трудови правоотношения. В тази връзка моля
за срок за писмени бележки. Претендирам направените разноски, за което
представям списък. В случай, че отхвърлите ИМ моля да ни присъдите на
осн.чл.78 ал.3 ГПК съразмерно на отхвърлената част.
СЪДЪТ счете делото за изяснено.

СЪДЪТ обяви, че ще се произнесе с решение в срок.
ПРЕДОСТАВЯ НА СТРАНИТЕ 10–дневен срок за писмени бележки.

Протоколът е изготвен в с.з., което приключи в 16,13 ч.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
9