Решение по дело №1534/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 738
Дата: 3 юни 2020 г. (в сила от 19 юни 2020 г.)
Съдия: Стояна Илиева Илиева Станева
Дело: 20203110201534
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

НОМЕР         738/3.6.2020г.          ГР.ВАРНА

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Година 2020                                                                                                   град ВАРНА

РАЙОНЕН СЪД ВАРНА                                           ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЕТИ СЪСТАВ

На трети юни                                                        Година две хиляди и двадесета

 

В публично съдебно заседание в следния състав:

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОЯНА ИЛИЕВА

 

СЕКРЕТАР: МАРГАРИТА СТЕФАНОВА

ПРОКУРОР: СТАНИСЛАВА БАКАЛОВА

като разгледа докладваното от Председателя

административно наказателно дело номер 1534 по описа за 2020 г.

Р  Е  Ш  И:

ПРИЗНАВА ОБВИНЯЕМИЯ В.З.М. роден на *** ***, българин, български гражданин, основно образование, неженен, безработен, неосъждан, живущ ***, ЕГН **********,  ЗА ВИНОВЕН в това, че 29.08.2019 г. в гр. Варна, на бул. „Осми Приморски полк" в посока ж.к. „Чайка", при управление на моторно превозно средство – лек автомобил „БМВ 520 И" с peг. № ***нарушил правилата за движение: чл.15 ал.6 от ЗДвП: „Когато пътна лента е сигнализирана за движение само на превозни средства от редовните линии за обществен превоз на пътници, се забранява движението на други пътни превозни средства" и чл.63 ал.2 т.1 от ППЗДвП: „Надлъжната пътна маркировка има следните изображения, наименования и значения: 1. „Единична непрекъсната линия" – M1. На пътните превозни средства е забранено да я застъпват и пресичат. С единична непрекъсната линия се очертава и пътна лента, предназначена за движение на превозни средства от редовните линии за обществен превоз на пътници – „BUS" лента. Символът „BUS" се изписва в началото на лентата и след всяко кръстовище", с което по непредпазливост причинил на В.А.С.средна телесна повреда, изразяваща се в счупване на горния край на големия пищял на лявата подбедрица, което е обусловило трайно затруднение в движението на левия долен крайник за период от около 3-4 месеца – престъпление по чл.343 ал.1 б.„б" пр. 2 вр. чл.342 ал. 1 от НК.

На осн. чл.378 ал.4 т.1 от НПК вр. чл.78а ал.1 от НК ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ ОБВИНЯЕМИЯ В.З.М., като му налага административно наказание „ГЛОБА” в размер на 1000 /хиляда/  лв.

На осн. чл.343Г от НК налага на обвиняемия В.З.М. наказание лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца.

ОСЪЖДА на осн. чл.189 ал.3 от НПК обвиняемия В.З.М., със снета по-горе самоличност, да заплати в полза на Държавата по бюджетна сметка на ОД на МВР Варна сумата в размер на 537,60 лв., представляваща разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване или протест в 15-дневен срок от днес пред Окръжен съд Варна.

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

Съдържание на мотивите

                   

 

МОТИВИ към решение № 738/03.06.2020 год. по АНХ дело № 1534/2020 год. по описа на ВРС, 45-ти състав

 

Производството е по чл. 375 и сл. НПК.

            С постановление на ВРП от 16.10.2014  година е внесено предложение за освобождаване от наказателна отговорност на В.З.М. с ЕГН **********, за извършено престъпление по чл.343, ал.1,б.”б”, предл.2,вр. чл.342, ал.1 от НК и за налагането  на административно наказание на основание чл. 78а НК.

В проведеното съдебно заседание представителят на ВРП намира, че фактическата обстановка по делото е доказана ясно и непротиворечиво, поради което се пледира за признаване за виновен на обв. М. в престъплениетоо за което му е било повдигнато обвинение, освобождаване от наказателна отговорност и налагане на административно наказание по реда на чл.78а от НК. Иска се и налагане на наказание „ лишаване от право да управлява МПС”.

Обвиняемия М. редовно призован се явява лично в съдебно заседание, признава фактите изложени в постановлението на прокуратурата, изразява съжаление за случилото се, моли за минимално по размер наказание. При дадената му последна дума изразява съжаление за извършеното,като моли наказанието по чл.343г, във вр. с чл.78а, ал.4 от НК – лишаване от право на управление на МПС да не бъде налагано, тъй като само той се грижел за възрастните си роднини и работел.

От фактическа страна:

Обв. В.М. е правоспособен водач на МПС, категория В,М. Притежава свидетелство за управление на МПС № ********* . Видно от приложена по делото справка за нарушител / л.95,96 от ДП/ е санкциониран десет пъти с НП ,осем пъти с фишове за нарушения на ЗДвП и има издадени три ЗППАМ.

В хода на разследването е установено, следното:

На 29.08.2019 г. обв. М. се качил в лек автомобил марка „БМВ 520И" с per. № ***и го привел в движение от гр. Дългопол, обл. Варна към гр. Варна. За времето между 13.00 ч. и 13.30 ч. М. *** и се движел с автомобила по бул. „Осми Приморски полк" в посока към ж.к. „Чайка", в участъка между кръстовищата с бул. „Цар Освободител" /бившия „Червен площад"/ и бул. „Чаталджа".

На 29.08.2019 г. около 13.30 ч. в гр. Варна, по бул. „Осми Приморски полк" в посока към ж.к. „Чайка" се движел съчленен автобус марка „Соларис Урбино 18" от състава на „Градски транспорт" ЕАД, с per. № ***, изпълняващ курс по пътническа линия № 148. Автобусът бил управляван от В.С.С.- на длъжност водач на автобус в „Градски транспорт" ЕАД, който на 29.08.2019 г. бил на работа втора смяна за времето от 13.30 ч. до 20.00 ч. В автобуса пътували 7-8 пътника и кондукторката - пострадалата В.А.С..

Пътната настилка по булеварда била суха, гладка, времето било светло и ясно, видимостта била добра. Движението по бул. „Осми Приморски полк" било двупосочно, разделено в двете посоки от разделителен остров. Пътното платно, по което се движел автобусът, се състояло от три пътни ленти за движение, разделени с видима надлъжна пътна маркировка, като крайната дясна лента била обособена като бус-лента и била обозначена като такава с надлъжна пътна маркировка - единична непрекъсната линия и символ „BUS". След спирка „Площад „Съединение" /„Червен площад"/ автобусът продължил движението си направо в бус-лентата. Скоростта му на движение била около 30 км/ч. В същото време водачът на лек автомобил „БМВ 520И" с per. № ***- обвиняемият В.З.М., който се движел в средната пътна лента на бул. „Осми Приморски полк", предприел престрояване надясно и преминал* в крадната дясна лента, в която в този момент се движел автобусът, пренебрегвайки пътната маркировка, указваща бус-лента, като излязъл отляво на автобуса непосредствено пред него и почти успял да навлезе с пълния си обем в бус-лентата. С така описаната маневра обв. В.М. пресякъл траекторията на движение на автобус „Соларис Урбино 18" с per. № ***. Маневрата на обв. М. била своевременно забелязана от водача на автобуса В.С.. Последният веднага натиснал рязко спирачния педал, предприемайки екстрено спиране с цел да предотврати ПТП. Автобусът се установил в покой на разстояние около един метър от задната част на л.а. „БМВ 520И". Не се стигнало до контакт между автобуса и лекия автомобил. С.подал звуков сигнал с клаксона, но обв. М. се отдалечил бързо с автомобила си от автобуса, след което преминал отново в средната пътна лента и продължил движението си направо. В момента на рязкото спиране на автобуса пострадалата В.А.С.се намирала в салона за пътници, до втората врата /от общо четири/ на автобуса. Въпреки че с едната си ръка се била захванала за най-близкия лост, под действието на целеустремителните сили вследствие на аварийното спиране С.залитнала, не успяла да се задържи и под действие на инерционните сили се завъртяла и паднала, при което ударила левия си крак в подлежащата настилка на автобуса. След падането усетила силна и рязка болка в областта на лявото си коляно и на таза. Въпреки това, понеже болката била поносима, С.казала на водача С.да продължи по маршрута. По-късно болките в левия й крак се усилили, кракът се подул и С.не можела вече да стъпва на него. Когато автобусът стигнал до последната спирка на обръщача на „Почивка", В.С.се обадил на тел. 112 и на място пристигнал медицински екип, който транспортирал В.А.С.в Спешен център на МБАЛ „Св. Анна - Варна" АД. При прегледа се установило, че в резултат на падането в автобуса В.С.е получила фрактура на тибията /голям пищял/ на левия крак и контузия на таза. На 01.09.2019 г. В.С.постъпила в Клиниката по ортопедия и травматология в МБАЛ „Св. Анна" и останала там до 09.09.2019 г., с диагноза счупване на горния край на тибията /голям пищял/, закрито в ляво.

Видно от назначената съдебно-медицинска експертиза, вследствие на падането й в автобуса при описаните по-горе обстоятелства В.А.С.получила счупване на горния край на големия пищял на лявата подбедрица, травматичен оток и хематом в областта на лявата колянна става. Счупването на горния край на големия пищял на лявата подбедрица е обусловило трайно затруднение в движението на левия долен крайник за период от около 3-4 месеца, представляващо средна телесна повреда по смисъла на чл. 129, ал. 2вр.ал. 1 от НК.

От заключението на назначената АТЕ се установява, че скоростта на движение на автобус „Соларис Урбино 18" с per. № ***, преди водачът да реагира и да предприеме аварийно спиране, е била около 30 км/ч.

При скорост на движение около 30 км/ч опасната зона на спиране на автобус „Соларис Урбино 18" с per. № *** е с дължина около 12 метра.

Непосредствено преди описаното по-горе произшествие лекият автомобил „БМВ 520И" с per. № ***се е намирал на около 1,65 м вляво от водача на автобус „Соларис Урбино 18" с per. № *** и е бил възприет от последния като обект, находящ се в съседна пътна лента, чиято хоризонтална маркировка не допуска навлизане в бус-лентата, по която се е движел автобусът; в този смисъл не може да се направи извод водачът на автобуса да е възприел лекия автомобил като опасност. В момента, когато лекият автомобил е навлязъл в динамичния коридор на автобуса, масовият център на лекия автомобил се е намирал на около 5-6 м пред автобуса. Екстреното спиране е била единствената възможност за предотвратяване на удара между автобус „Соларис Урбино 18" с per. № *** и л.а. „БМВ 520И" с per. № ***.

Причините за настъпване на произшествието и получените травми от пострадалата В.А.С.в автобус „Соларис Урбино 18" с per. № *** от техническа гледна точка се явяват възникналите инерционни сили вследствие на предприетото екстрено спиране от водача на превозното средство, като единствена възможност да се избегне сблъсък между автобуса, обслужващ линия на градския транспорт и внезапно и неочаквано навлизащ в бус-лентата и пресичащ траекторията му на движение лек автомобил „БМВ 520И" с per. № ***.

От назначената съдебно-химическа експертиза е видно, че в изпратената за изследване проба кръв, взета от В.С.С., не се доказва алкохол.

Гореизложената фактическа обстановка се установява по несъмнен и категоричен начин от събраните в хода на предварителното производство доказателствени материали: обясненията на обвиняемия дадени в хода на досъдебното производство – л. 105 от ДП, от показанията на свидетелите В.С.С.,А.Г.П., А.П.Д.,В.А.С., / л.106-112/, преценени  в настоящото производство при условията на чл.378,ал.2 от НПК, от писмените доказателства: протокол за оглед на местопроизшествие, констативен протокол за ПТП от 29.08.2019 год.справка от централна база данни за рег. номер на лек автомобил, копия на свидетелство за управление на МПС, контролен талон и полица на застраховка „ гражданска отговорност”, длъжността характеристика на „ водач на автобус”,трудов договор № 00100/12.05.2016 год., пътен лист № 50253/29.08.2019 год., копие на застрахователна полица, писма и справки от НС 112, от „Градски транспорт" ЕАД - Варна, от ОП ТАСРУД - Варна, от община Варна,справка за нарушения по ЗДвП,справка за съдимост,СХЕ, СМЕ, САвт. техническа експертизи, прочетените и приети на основание чл. 283 от НПК .

Изготвените по делото  СХЕ, СМЕ, САвт. техническа експертизи съдът възприе изцяло, тъй като намери, че са обективно и компетентно дадени, в съответствие със специалните знания на вещите лица в съответната област.

Съдът като прецени всички доказателства, релевантни за делото съгласно чл.14 от НПК поотделно и в тяхната съвкупност, приема от правна страна, че с деянието си обв. В.З.М. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъпление по чл. 343, ал. 1,б. „б", пр. 2 вр. 342, ал. 1 от НК.

Обект на престъплението са обществените отношения свързани с безопасността на движението по пътищата.

От обективна страна деецът е извършил фактически действия по управлението на л.а. „БМВ 520 И" с per. № ***, при което  на 29.08.2019г., в гр. Варна е нарушил  чл. 15, ал. 6 от ЗДвП: „Когато пътна лента е сигнализирана за движение само на превозни средства от редовните линии за обществен превоз на пътници, се забранява движението на други пътни превозни средства" и чл. 63, ал. 2, т. 1 от ППЗДвП: „Надлъжната пътна маркировка има следните изображения, наименования и значения: 1. „Единична непрекъсната линия" - Ml. На пътните превозни средства е забранено да я застъпват и пресичат. С единична непрекъсната линия се очертава и пътна лента, предназначена за движение на превозни средства от редовните линии за обществен превоз на пътници - „BUS" лента. Символът „BUS" се изписва в началото на лентата и след всяко кръстовище" и по непредпазливост причинил на В.А.С.средна телесна повреда, изразяваща се в счупване на горния край на големия пищял на лявата подбедрица, което е обусловило трайно затруднение в движението на левия долен крайник за период от около 3-4 месеца.

Субект на престъплението е всяко наказателно отговорно лице – обв. М. е пълнолетно, вменяемо лице – по време на извършване на деянието е бил в състояние да разбира свойството и значението на извършеното и да ръководи постъпките си.

От субективна страна деянието е извършено от обвиняемия при форма на вина непредпазливост , под формата на престъпна небрежност – обвиняемия не е предвиждал настъпването на обществено опасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.

Причина за извършване на престъплението е несъобразяването от страна обвиняемия с правилата за безопасност на движение по пътищата.

С оглед на посочената правна квалификация,настоящата инстанция счита, че обвиняемия следва да бъде освободен от наказателна отговорност на основание чл.78а, ал.1 от НК, тъй като в случая са налице всички кумулативно предвидени предпоставки за прилагането на този законов институт: М. е пълнолетно лице, не е осъждан, не се е ползвал  друг път от нормата на чл.78а от НК, за осъщественото от него  престъпление, което е извършено при форма на вина непредпазливост, законът предвижда наказание лишаване от свобода  до три години или пробация. Обвинението спрямо обвиняемия не касае причиняването на имуществени щети, нито пък с деянието са причинени съставомерни такива.

            Като съобрази изискванията на чл.78а,ал.1 от НК, настоящия съдебен състав наложи на обв. М. на осн. чл. 343, ал. 1,б. „б", пр. 2 вр. 342, ал. 1 от НК , във вр. с чл.78а,ал.1 от НК  административно наказание глоба в размер на 1000 / хиляда / лв..

            При определяне размерът на наказанието, съдът прецени следните обстоятелства:

Степен на обществена опасност на деянието – според състава на съда същата е висока, тъй като се касае за управление на МПС и транспортните престъпления се отличават с висока степен на обществена опасност.

Степен на обществена опасност на обв.М. – данните за личността на обвиняемия , роден на *** ***, обл. Варна, ***, българин, български гражданин, основно образование, неженен, безработен, неосъждан, ЕГН **********, има налагани административни наказания по ЗДвП, обуславят по-ниска степен на обществена опасност на дееца.

Подбудите за извършване на престъплението – безотговорност по отношение спазването на нормите на ЗДвП.

Като смекчаващи вината обстоятелства от значение за отговорността на обв.М. съдът прие чисто съдебно минало и осъзнаването на вина,  като отегчаващи – множеството извършени нарушения на ЗДвП.

            Съдът намери, че по отношение на обв.М. следва да намери приложение разпоредбата на чл.343г, във вр. с  чл.78а, ал.4 от НК, поради и което на основание чл.343г, вр. чл.78а, ал.4 вр.  343, ал. 1,б. „б", пр. 2, вр. 342, ал. 1 от НК лиши  обв. М.  от право да управлява моторно превозно средство за срок от три / три / месеца.

Този размер на наказанията съдът счита, че е справедливо определен и съответства на обществената опасност на деянието извършено от обвиняемия и неговата личност с оглед постигане церите на индивидуалната превенция по чл.36 от НК.

Обвиняемият М., на осн. чл.189,ал.3 от НПК следва да заплати и направените по делото разноски в размер на 537,60 лв. по сметка на ОД на МВР Варна.

            По изложените съображения Съдът постанови решението си.

           

 

                                                                       СЪДИЯ В РС Варна: