О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ ……...../14.08.2020 г., град Добрич
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в
закрито заседание на четиринадесети август през две хиляди и двадесета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ САНДЕВА
разгледа докладваното от председателя
адм. дело № 395/2020 год. по описа на АдмС - Добрич и
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.145 и сл. от АПК.
Образувано е по жалба на М.М.П.,
общински съветник в Общински съвет – Тервел, с твърдения за нищожност и
унищожаемост на решение № 7-98, решение № 7-99 и решение № 7-100, взети на заседание на
17.07.2020 г. по протокол № 7 на Общински съвет – Тервел.
Настоящият състав на съда счита,
че разглеждането на жалбата е процесуално недопустимо по следните съображения :
Предмет на обжалване в настоящото
производство са три решения на ОбС – Тервел, с първото от които са освободени членовете
на ПК “Постоянна комисия за противодействие на корупцията и за отнемане на
незаконно придобитото имущество”, в т.ч. и жалбоподателката като неин председател, с второто са избрани нови
членове, а с третото - председател и зам. председател на
комисията.
Жалбата срещу тези решения е подадена от М.М.П. в качеството й на общински
съветник от Общински съвет – Тервел. В това си качество тя не е активно легитимирана да оспорва приети решения на
ОбС - Тервел, тъй като е обвързана от тях и не може да ги обжалва за
законосъобразност по реда на ЗМСМА. С право на жалба общинският съветник
разполага единствено при прекратяване на пълномощията му като такъв, защото
само в този случай биха били нарушени законните му интереси и права.
Общинският съвет е колективен орган на местното
самоуправление, който се състои от избраните общински съветници. Той приема
решенията си събразно правилата на чл.27 от ЗМСМА, като в пълномощията на
общинския съветник не е включена законова възможност самостоятелно да обжалва
решенията на общинския съвет, в който участва. Съгласно чл. 33, ал. 1, т. 3 от ЗМСМА, общинският съветник има право да участва в обсъждането и решаването на
всички въпроси от компетентността на съвета. Взетото с мнозинство решение става
решение на колективния орган, независимо от начина на гласуване на отделните
общински съветници. То е решение от името на общинския съвет като цяло, а не
решение само на отделни негови членове, поради което общинският съветник не може
да има правен интерес, различен от този на колективния орган. С такъв правен
интерес той разполага само когато с приетите решения се засяга неговата правна
сфера. Съгласно чл. 37 от ЗМСМА, общинският съветник не може да участва при
вземане на решения, когато се отнасят до негови имуществени интереси или до
интереси на съпруг и роднини по права линия и по съребрена линия до четвърта
степен включително и по сватовство до втора степен включително. Следователно
ако такова решение бъде прието и с него се нарушат законно признати права, то
общинският съветник на общо основание като физическо лице, а не в качеството си
на общински съветник ще има личен правен интерес да го оспорва.
В конкретния случай решенията на ОбС Тервел не засягат
лично, пряко и непосредствено правата и интересите на жалбоподателката и не се
отразяват негативно на нейната правна сфера, независимо че с първото от тях тя е
освободена като член и председател на постоянна комисия на съвета. Действително
в чл.33, ал.1, т.1 от ЗМСМА е предвидено, че общинският съветник има право да
бъде избиран в състава на постоянни и временни комисии на съвета, но решенията
за избирането или освобождаването на тези комисии не подлежат на съдебен
контрол за законосъобразност, защото с тях не се прекратяват пълномощията на
общински съветници. Те представляват въпрос по целесъобразност и имат
вътрешноведомствен характер, свързан с организацията и дейността на общинския
съвет като орган на местно самоуправление, но не и с правния статут на общинските
съветници. При предсрочното освобождаване на жалбоподателката като председател
на постоянна комисия тя запазва положението си на общински съветник, като
правата и интересите, които е придобила с избора си за член на органа на местно
самоуправление остават непроменени.
Следователно П. в качеството си на общински съветник няма
правен интерес да обжалва процесните три решения на общинския съвет. Решения с
такъв характер не представляват административни актове, годни за съдебен
контрол за законосъобразност, който контрол включва и проверката за нищожност. Поради
това подадената жалба е процесуално недопустима и следва да бъде оставена без
разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство следва да
бъде прекратено.
С оглед на горното и
на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, Добричкият административен съд
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на М.М.П., общински
съветник в Общински съвет – Тервел, против решение № 7-98, решение № 7-99 и
решение № 7-100, взети на заседание на 17.07.2020 г. по протокол № 7 на ОбС –
Тервел.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 395/2020 г. по описа на Административен съд – Добрич.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
не подлежи на обжалване.
Административен
съдия :