Решение по дело №311/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 228
Дата: 14 юни 2019 г. (в сила от 5 юли 2019 г.)
Съдия: Стела Петрова Колчева
Дело: 20191420200311
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                        

гр. ВРАЦА,14.06.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                        

Врачанският  районен съд, V-ти нак.състав в публичното заседание на четиринадесети май през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                        

                        Председател:СТЕЛА КОЛЧЕВА                                                       

                 Съдебни заседатели:                    

                                                                                                          

при секретаря Б.Стефанова и в присъствието на прокурора ...... като разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело 311 по описа за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН. Образувано е по жалба на Т.П.М. ***-0000038/13.03.2019 г. на Началник ОО”АА” -Враца, с което на жалбоподателя за извършено нарушение по пар.3, б.”а” от гл.VI на допълнение 1 към Пр.”Контролен уред” от AETR /ДВ 28/95 г./ и на основание чл.105, ал.1 ЗАПр. е наложено административно наказание глоба в размер на 200.00 лв., както и за извършено нарушение по чл.40, ал.1,т.5 от Наредба №2/15.03.02 г. на МТС и на основание чл.93, ал.2 ЗАПР, му е наложена глоба в размер на 500.00 лв. В жалбата се релевират подробни оплаквания за незаконосъобразност и необоснованост на атакуваното постановление поради допуснати нарушения на материалния закон, с искане за отмяната му на това основание.

         Ответната страна по жалбата, чрез процесуалния си представител поддържа становище за неоснователност на жалбата и законосъобразност на наказателното постановление, с молба за потвърждаването му.

         След като взе предвид доводите и възраженията на страните и извърши анализ и преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира следното:

         Жалбата е процесуално допустима като подадена при условията на чл.59 от ЗАНН. Разгледана по същество е основателна,  при следните съображения:

         На 06.03.2019 г., около 15.20 ч. на автогара-Враца, контролни органи на ООАА”-Враца- св.Т.Г. и Ю.Ф. извършили проверка на автобус „Рено Мастер” с рег.№СА 9700 ХН, извършващ превоз на пътници по редовна автобусна линия от гр.Оряхово до гр.Враца, управляван от жалбоподателя. При проверката свидетелите установили, че наличният в автобуса тахограф с №389463 не е бил представен на контролна проверка в срок 2 години от предишната му контролна проверка на 22.06.16 г.. Освен това при документалната проверка, водачът представил на проверяващите свидетели маршрутно разписание „от което не се виждало нищо”, в т.ч. и свеж печат на Общината-възложител на превоза, поради което и свидетелите приели, че такъв документ не е наличен и не може да бъде представен.

На място и в присъствие на жалбоподателя, е съставен АУАН№258224/06.03.19 г. за извършени от него две нарушения, съответно по пар.3, б.”а” от гл.VI на допълнение 1 към Пр.”Контролен уред” от AETR /ДВ 28/95 г. и по чл.40, ал.1,т.5 от Наредба №2/15.03.02 г. на МТС. Последвало е издаването на обжалваното НП, с което тези две нарушения са санкционирани съответно с глоба от 200.00 лв. за първото нарушение, съгласно чл.105, ал.1 ЗАПр. и с глоба от 500.00 лв. за второто нарушение, съгласно чл.93, ал.2 ЗАПр.

         Фактическите констатации, посочени в АУАН и в НП се доказват безпротиворечиво от показанията на двамата свидетели Т.Г. и Ю.Ф., имащи качество на актосъставител и на свидетел присъствал при констатиране на нарушението и съставяне на акта, подкрепени и от приложените към преписката писмени материали, в т.ч. и протокол за контролна проверка на процесния тахограф. Тези констатации и подкрепящите ги доказателствени източници не се оспорват и от самия жалбоподател, поради което и не се налага по-детайлно обсъждане на последните.

         При така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна, че процесният АУАН и обжалваното НП са издадени в нарушение на материалния закон и процесуален закон, което налага и цялостна отмяна на постановлението при следните съображения:

         За първото вменено нарушение:

         В случая актосъставителят и АНО са приложили директно международен нормативен акт-AETR /Европейска спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози/, като са приели, че установеното поведение на водача представлява нарушение на пар.3, б.”а” от гл.VI на допълнение 1 към Пр.”Контролен уред” от същия. Както от самото наименование, така и според изрично дефинирания в чл.2 обхват, въпросната спогодба е приложима за „всеки международен автомобилен превоз…”. Същевременно в процесните АУАН и НП не са посочени никакви фактически данни и доказателства за наличен такъв международен превоз, попадащ в обхвата на спогодбата и обуславящ приложението й. Напротив, изложените данни касаят извършван само вътрешен /в рамките на територията на РБ/ автобусен превоз на пътници.

         Тук е мястото да се уточни, че националният законодател е транспонирал изискванията на въпросната спогодба и е разширил приложното им поле, като в чл.78 ЗАПр. изрично е въвел задължение за спазването им от съответни субекти, в т.ч. и водачи, осъществяващи вътрешни превози на пътници с автобуси и превози на товари. Но в разглеждания случай, в АУАН и в НП няма позоваване и направена цифрово връзка с тази национална законодателна разпоредба.

         Същевременно посочената в НП санкционна разпоредба на чл.105, ал.1 ЗАПр предвижда отговорност само за нарушения на „този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, за които не е предвидено друго наказание”, но не и за нарушения на международните нормативни актове. За последните принципно е налице друг законодателен подход чрез самостоятелното им дефиниране и санкциониране-напр.чл.93б, чл.93 в ЗАПр. и др.

         Всичко гореизложено обосновава извод за незаконосъобразност на обжалваното НП в коментираната му първа част, поради допуснати процедурни нарушения по чл.42,т.5 и чл.57, ал.1,т.6 ЗАНН, т.е. некоректно посочване и неправилна правна квалификация на вмененото нарушение, ограничаващи правото на защита на жалбоподателя и представляващи самостоятелно основание за отмяна.

         Независимо от този извод и за пълнота на изложението, съдът отбелязва и следното:

         В приложената от АНО Европейска спогодба са посочени лимитирано задълженията на водачите на ППС, между които не е задължително те да представят тахографите на периодични годишни технически прегледи. На национално ниво това задължение е регламентирано в чл.28 от Наредба №12/05.01.07 г. за изискванията за задължителна употреба на контролните уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите и работата на екипажите, както и функционалните и технически изисквания към тях. Съгласно чл.29 от същата наредба, субект на задължението за осигуряване на технически преглед на тахографа за контролна проверка в срок до 2 години от последната са само и единствено превозвачите и лицата, извършващи превози за собствена сметка, но не и водачите, осъществяващи този превоз. В този смисъл настоящият жалбоподател се явява негоден субект на вмененото нарушение, съответно поведението му е изцяло обективно и субективно несъставомерно като административно нарушение.Това на свой ред е друго самостоятелно основание за отмяна на обжалваното НП в тази му част. В тази насока е и съдебната практика, в случая коректно и подробно цитирана в жалбата.

         За второто вменено нарушение:

         В процесуален аспект, съдът не констатира пороци на АУАН и НП, като такива не се твърдят и от страна на жалбоподателя.Спазени са изискванията за форма, задължителни реквизити и съдържание. Налице са коректни фактическо описание на нарушението и правната му квалификация.

         От материално-правна страна и предвид обсъденото по-горе съдържание на доказателствеия материал, също неоспорван от страна на жалбоподателя, то и вмененото нарушение по чл.40, ал.1,т.5 от Наредба №2/15.03.02 г. на МТС- непредставяне на маршрутно разписание, заверено със свеж печат на общината-възложител,  се явява безспорно доказано.

         За въпросното нарушение в чл.93, ал.2 ЗАПр. е предвидена санкция в „прост” размер от 500.00 лв., принципно непозволяващо надлежна индивидуализация на наказанието съгласно чл.27 ЗАНН чрез отчитане на съответните смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, като същевременно няма и законодателно предвидени специални хипотези на по-леко наказуеми състави на маловажни случаи за нарушения от същия вид. За това и евентуалното санкциониране на нарушителя на конкретното нарушение следва задължително да бъде преценявано чрез обсъждане  наличието на предпоставките по чл.28 ЗАНН, което в случая не е сторено от АНО и в обжалваното НП липсват мотиви в тази насока.

         В конкретния случай, след съвкупна преценка на обстоятелствата по делото, съдът приема, че това второ административно нарушение, за което е санкциониран жалбоподателя следва да се квалифицира като „маловажен случай” по смисъла на чл.93,т.9 НК, тъй като макар и формално, същото е с незначителни обществено опасни последици, няма накърняване интересите на държавата, доколкото се касае само до липса на „свеж печат” върху иначе наличния документ. Освен това нарушението е първо, без данни за каквито и да са други извършвани от жалбоподателя правонарушения по ЗАПр или др. При така отчетените обстоятелства, касаещи незначителна обществена опасност на деянието и на дееца, то и наложеното наказание глоба в единствено възможния законов размер от 500.00 лв., е явно несправедливо и несъответно на преследваните от законодателя легитимни цели на генералната и специална превенции по чл.12 ЗАНН.

         При така изложените съображения, обжалваното НП в тази му част се явява издадено в нарушение на чл.53, ал.1 ЗАНН и на основание чл.28 ЗАНН  подлежи на отмяна.    

         Водим от всичко гореизложено и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът

 

                                                        Р  Е  Ш  И  :

 

         ОТМЕНЯ наказателно постановление №26-0000038/13.03.19 г. на Началник ООАА”-Враца, с което на Т.П.М. ***, с ЕГН:********** за извършено нарушение по пар.3, б.”а” от гл.VI на допълнение 1 към Пр.”Контролен уред” от AETR /ДВ 28/95 г. и на основание чл.105, ал.1 ЗАПр. е наложено административно наказание глоба в размер на 200.00 лв., както и за извършено нарушение по чл.40, ал.1, т.5 от Наредба №2/15.03.02 г. на МТС и на основание чл.93, ал.2 ЗАПР, е наложена глоба в размер на 500.00 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-Враца в 14-дневен срок от уведомяването на страните за изготвянето му.

 

                                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: