Определение по дело №2/2024 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 29
Дата: 4 януари 2024 г.
Съдия: Диана Борисова Калоянова
Дело: 20247200700002
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

29/04.01.2024 г.

 

Административен съд - Русе, четвърти състав, в закрито заседание на четвърти януари  две хиляди двадесет и четвърта година, в състав

 

                                               СЪДИЯ: Диана Калоянова

 

като провери докладваното адм. дело № 2 по описа на съда за 2024 г., за да се произнесе, прецени следното:

 

Производството е по реда на чл. 159, т. 3 и т. 4  от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Е.Г.Д., ЕГН **********;***; с настоящ адрес *** и със съдебен адрес ***, офис 7 против Заповед № 2018/06.12.2023 г. на директора на Агенция „Митници“, с която е определено място на изпълнение на държавната служба в структурата на Териториална дирекция (ТД) Митница Варна на служителите, назначени в същата институция. Заповедта се обжалва в частта, с която е разпоредено преместването на Д. на длъжност началник сектор в Агенция „Митници“ с определено място на работа сектор „Акцизен контрол“, отдел „Последващ контрол“ на ТД Митница Варна на друго място на работа - сектор „Пътни такси и разрешителен режим“ (ПТРР), отдел „Митническо разузнаване и разследване“ (МРР), в същата митница. Сочи се в жалбата, че оспореният ИАА е издаден, без да е спазено изискването за форма, тъй като същият не съдържа мотиви и фактически основания за издаването му, без да са налице материално- правните предпоставки за издаването му, при съществени нарушения на административно-производствените правила, поради лишаването на страната от възможност за участие в производството. При това положение той е издаден и в несъответствие с целта на закона.“. Иска се от съда да отмени заповедта като незаконосъобразна, да върне преписката на административния орган „за издаване а индивидуален административен акт по отношение на жалбоподателя Е. Д. съобразно мотивите в решението“ и се претендират разноски по представен списък.

В жалбата също така е обективирано искане с характер на такова по чл. 166 от АПК: „ОСОБЕНО ИСКАНЕ: моля да постановите прекратяване на предварителното изпълнение на заповедта като незаконосъобразно такова, без отчитане на факта“ – фактът е, че според твърденията в жалбата Д. не притежава необходимите познания за изпълнение на новата длъжност.

От фактическа страна по делото се установява следното:

Ответникът е представил пред съда подадената жалба и административната преписка с придружително писмо с вх. № 3/02.01.2024 г. (изх. № 32-686053/ 22.12.2023 г. по деловодния регистър на Агенция „Митници“). В писмото изрично е посочено, че обжалваната Заповед № 2018/06.12.2023 г. на директора на Агенция „Митници“ е отменена със Заповед № 2033/08.12.2023 г. на същия административен орган.

С т. 1 от Заповед № 2018/06.12.2023 г. директорът на Агенция „Митници“ е определил място на изпълнение на държавната служба в структурата на ТД Митница Варна на служителите, назначени в ТД Митница Варна, като съгласно позиция № 127, за Е.Г.Д. на длъжност началник сектор в Агенция „Митници“ е определено място на изпълнение в сектор „Пътни такси и разрешителен режим“ в същата митница. Заповедта е издадена на основание чл. 6, т. 2 и т. 8 от Устройствения правилник на Агенция „Митници”, Заповед № ЗАМ-1848/32-653667/30.11.2023 г. за структура на ТД Митница Варна и докладна записка с peг. № 32-639624/21.11.2023 г. от конкурсна комисия. Посочено е, че заповедта влиза в сила считано от 05.12.2023 г.

С т. 2 от оспорената заповед е определено място на работа и териториален обхват (райони на изпълнение на служебните задължения) на служителите в ТД Митница Варна, като са посочени факторите, които са съобразени в тази връзка. Изрично следва да се посочи, че в същата част от заповедта са дадени дефиниции на следните понятия:

„* „Място на работа“ е териториално определено пространство, където служителят изпълнява задълженията си и се определя от характера на работа.

** „Работно място“ е териториално определено място в рамките на териториалната компетентност на държавния орган, за изпълнение на чиито функции е създадена структурата, в която е ситуирана съответната длъжност. Работното място е елемент на мястото на работа, част от него и се определя от едностранно от съответния орган по назначаването или от йерархичния ръководител. Работното място може да бъде променяно едностранно от йерархичния ръководител по всяко време.“

Точка 3 от процесната заповед е неотносима към настоящия съдебен спор.

Накрая в заповедта е посочено, че същата отменя предходна заповед - № 1976/30.11.2023 г., издадена от директора на Агенция „Митници“ (предмет на производство по адм. д. № 771/2023 г. на Административен съд – Русе, приключило с Определение № 1374/12.12.2023 г., необжалвано от Д.).

В административната преписка са приложени две докладни записки, както следва:

ü  рег. № 32-639624/21.11.2023 г. от конкурсна комисия, определена от директора на Агенция „Митници“ за провеждане на конкурс;

ü  рег. № 32-639624/21.11.2023 г. от конкурсна комисия, определена от директора на Агенция „Митници“ за провеждане на конкурентен подбор при условията на трансформиране на заета експертна длъжност.

Представена е и Заповед № ЗАМ 1848/32-653667/30.11.2023 г. за определяне структурата на ТД Митница Варна, считано от 30.11.2023 г. на директора на Агенция „Митници“.

По делото е налична и Заповед № 2033/08.12.2023 г., също постановена от директора на Агенция „Митници“,   с която оспорената заповед е отменена.

При така установената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е недопустима за разглеждане по следните причини:

Жалбоподателката Д. в качеството си на държавен служител в ТД Митница Варна в настоящото производство обжалва Заповед № 2018/06.12.2023 г. на директора на Агенция „Митници“, в частта относно определеното й място на изпълнение на държавната служба – ТД Митница Варна, отдел МРР, сектор ПТРР.

От приложените в административната преписка доказателства се установява, че обжалваната заповед е отменена с друга заповед, издадена от същия орган. Според твърденията в сезиращата съда жалба, оспорената заповед е станала известна на Д. на 13.12.2023 г. Обжалваната заповед е издадена на 06.12.2023 г. и отменена с друга заповед на 08.12.2023 г. Към момента на подаване на жалбата до съда, обжалваната заповед вече е била отменена и на практика, в правния мир тя не съществува. С отмяната на заповедта е налице нейното оттегляне, при това не само в обжалваната от Д. част, но изцяло. Оттеглянето е действие, обратно на издаването на акта, с което административният орган едностранно прекратява правата и задълженията, които е разпоредил. То е основание за прекратяване на делото по оспорването поради отпадане на предмета му.

Съдът отбелязва, че не е събирал доказателства за влизането в сила на Заповед № 2033/08.12.2023 г., тъй като тази заповед, както и обжалваната, представляват по своята същност вътрешноведомствени актове на органа  по назначаването; същите нямат белези на индивидуални административни актове и не подлежат на обжалване. Това е така, защото на съда (той докладчик по адм. д. № 772/2023 г. на Административен съд – Русе със същите страни, но с предмет друга заповед) служебно е известно, че последното преназначаване на Д. в качеството й на държавен служител е реализирано със Заповед за изменение на служебно правоотношение № 276/12.01.2023 г., с която Д. е преназначена на длъжност началник на сектор в Агенция "Митници", длъжностно ниво: 6, ръководно ниво: 6Б в ТД Митница Варна, с ранг І младши, считано от 13.01.2023 г. В посочената заповед не е определено място на работа по смисъла на чл. 11, ал. 2 и ал. 3 от Закона за държавния служител и следователно мястото на работа, респ. работното място не е елемент от служебното й правоотношение – така, както е посочено и в т. 2 от оспорената заповед. В този смисъл, при промяна на мястото на работа не се променя длъжността, която Д. заема и следователно не е налице административен акт, подлежащ на обжалване.

При така изложените мотиви, за Д. липсва правен интерес от обжалването защото с отмяната на заповедта, при това изцяло, нейното искане е удовлетворено в пълен обем. По изложената причина производството по делото следва да се прекрати, тъй като наличието на правен интерес от обжалването е процесуална предпоставка от категорията на абсолютните, за която съдът следи служебно в хода на цялото производство.

При липса на предмет на оспорване и правен интерес, жалбоподателката не може да претендира за реализиране на процедура по „прекратяване“ на предварителното изпълнение на заповедта в оспорената й част.

При този изход на съдебния спор в полза на Д. не следва да се присъждат поисканото с жалбата възнаграждение за един адвокат в размер на 1 000 лева.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 159, т. 1, т. 3 и т. 4 от АПК, Административен съд – Русе, четвърти състав

 

                           ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Е.Г.Д., ЕГН **********;***; с настоящ адрес *** и със съдебен адрес ***, офис 7 против Заповед № 2018/06.12.2023 г. на директора на Агенция „Митници“, в частта, с която е разпоредено преместването на Д. на длъжност началник сектор в Агенция „Митници“ с определено място на работа сектор „Акцизен контрол“, отдел „Последващ контрол“ на ТД Митница Варна на друго място на работа - сектор „Пътни такси и разрешителен режим“, отдел „Митническо разузнаване и разследване“ в ТД Митница Варна.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искане за спиране (в оспорената част) на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспорената Заповед № № 2018/06.12.2023  на директора на Агенция „Митници“.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 2/2024 г.  на Административен съд  - Русе.

 

Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

        

                                                               СЪДИЯ: