Р Е Ш Е Н
И Е
№ 361
гр.Стара
Загора, 31.10.2023 год.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административният съд Стара Загора, I състав,
в публичното заседание на трети октомври две хиляди и двадесет и трета година в
състав:
Председател: БОЙКА
ТАБАКОВА
при
секретаря Николина Николова,
като разгледа докладваното от съдия БОЙКА ТАБАКОВА адм.дело
№ 465 по описа за 2023 год, за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството е с правно основание
чл.145 и сл. от Административно- процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.99,
т.2 от АПК във връзка с чл.35 от Закона за общинската собственост/ЗОбС/.
Образувано е по жалба от Ж.С.А. *** чрез пълномощника му
адвокат С.Ч. против Заповед № 10-00-1330/ 13.07.2023г, издадена от Кмета на
Община Стара Загора, с която е възобновено административното производство за
определяне на спечелилия и класиране на участниците за обект № 12 в публичен
търг с тайно наддаване за продажба на недвижим имот-частна общинска
собственост, обявен със Заповед № 10-00-450/ 13.03.2023г на Кмета на Община
Стара Загора и е отменена частично негова Заповед № 10-00-450/ 13.03.2023г и изцяло
негови Заповед № 10-00-773/ 27.04.2023г и Заповед № 10-00-859/ 15.05.2023г. Изложени
са съображения за незаконосъобразност на заповедта като постановена в нарушение
на процесуалните правила и материалния закон. Според жалбоподателя в нея
липсват мотиви и тя противоречи на закона и фактите, относими към предмета й.
Изтъкнато е, че съображенията на административния орган за възобновяване на
административното производство не представляват нови обстоятелства по смисъла
на закона, а дори да са такива- не са от категорията, даващи основание за
възобновяване на производството по
провеждане на търг в конкретната му фаза по определяне на спечелилото
лице и класиране на участниците. Направено е искане за отмяна на обжалваната
заповед. Претендират се разноските по делото.
Ответникът – Кмет на Община Стара Загора
чрез процесуалния си представител главен експерт В.З.оспорва жалбата като
неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че след приключване на
публичната част на търга са възникнали обстоятелства, променящи записаните в
тръжните книжа условия, а именно
извършено геодезическо проучване на границите на имота и становище от
„ВиК“ ООД за наличие на водопроводно отклонение в имота. Моли заповедта да бъде
потвърдена като правилна и законосъобразна. Прави възражение за прекомерност на
претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.
Заинтересованата страна – С.А.И. ***,
редовно призован, не се явява и не изразява становище по жалбата.
Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото
доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:
С Решение № 2311
от заседание на Общински съвет Стара Загора, проведено на 23.02.2023 г.,
Протокол №50, на а основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 35, ал. 1 от ЗОС
и чл. 37, ал.1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с
общинската собственост на Община Стара Загора /НРПУРОС/, Общинският съвет Стара
Загора дава съгласие за продажба чрез публичен търг на незастроен урегулиран
поземлен имот II-984 в кв. 119 с площ 2908 кв.м по ПУП на с. Дълбоки, Община
Стара Загора, одобрен със Заповед № 19-12-68 от 21.06.2022 г. на Община Стара
Загора. Определена е начална тръжна цена за продажба на имота 14 600 лева без
ДДС. Възложено е на Кмета на Община Стара Загора да извърши всички последващи
нормативно определени действия. Решението е достъпно на интернет страницата на
Община Стара Загора на адрес https://www.starazagora.bg/uploads/posts/prepis_23121.pdf.
Урегулиран поземлен имот II-984 в кв. 119 по ПУП на с.
Дълбоки, Община Стара Загора е частна общинска собственост, което се установява
от Акт за частна общинска собственост № 20829 от 30.01.2023 г.
Със Заповед № 10-00-450/13.03.2023 г. на Кмета на Община
Стара Загора е обявен публичен търг с явно наддаване за продажба на недвижими
имоти, частна общинска собственост, сред които е процесният имот - обект № 12
в с. Дълбоки. УПИ 11984, кв. 119, с площ 2 908 кв.м. Със заповед
№10-00-451/13.03.2023 г на кмета на общината е назначена комисия за подготвяне
и провеждане на търга и е определено съдържанието на тръжната документация.
Оферти
за участие са подадени от двама кандидати – жалбоподателят и С.А.И.. Въз основа
на предложенията на кандидатите, назначената комисия е оценила кандидатите,
извършила класиране и е представила протокола на Кмета на Община Стара Загора. Със
Заповед № 10-00-773 27.04.2023 г. на Кмета на Община Стара Загора са класирани
участниците в публичния търг като на
първо място за обект № 12 - с. Дълбоки. УПИ II984, кв. 119, с площ 2 908 кв.м,
е класиран жалбоподателят Ж.А.. Със Заповед № 10-00-859/15.05.2023 г. на Кмета
на Община Стара Загора на основание чл. 70, ал. 1 от НРПУРОС обект № 12 - с. Дълбоки, УПИ 11984, кв. 119,
с площ 2 908 кв.м. е продаден на жалбоподателя Ж.А. като е определена цената,
сроковете, редът и условията на плащането й. Заповедта е получена от адресата
на 16.05.2023г.
Във връзка с постъпили докладни до кмета на Община Стара
Загора с № 10-32-363/26.05.2023 г. и № 10-32-385/02.06.2023 г. от Кмета на с.
Дълбоки са извършени допълнителни проучвания за процесния имот. От „ВиК“ ЕООД Стара Загора е представена заверена
извадка от Геодезическата информационна система с дата 23.05.2023 г., от която
е видно, че през общински имот УПИ II984, кв. 119, с площ 2 908 кв.м, с. Дълбоки, преминават три
сградно водопроводни отклонения.
В
писмо с вх. № 10-02-5564/03.07.2023 г. от дружеството е посочено, че
изместването на цитираните водопроводни отклонения не е включено в
инвестиционната му програма за 2023 г, но ще бъде приоритетно при изготвяне на
новата инвестиционна програма.
Община
Стара Загора е възложила на геодезист да извърши трасиране, означаване и
координиране на границите на УПИ П-983 и УПИ II-984, кв. 119 по плана за
регулация на с. Дълбоки, общ. Стара Загора. Лицензираният геодезист е
представил Протокол за трасиране от 02.06.2023 г., от който е видно, че границите на УПИ II-984
попадат в улица както следва: в т. 6 имота излиза 0.56 м. в улица с о.т.
113-о.т. 108, в т. 7 имотът излиза 0.30 м. в улица с о.т. 108а- о.т. 108, в т.
11 имотът излиза 0.27 м. в улица с о.т. 108а - о.т. 108.
По съображения, че установените
факти относно границите на УПИ II-984, които попадат в улица /с о.т. 113-о.т.
108 - о.т. 108а/. като същата се стеснява, намалява се видимостта на пътното
платно и по този начин се затруднява придвижването на хора и превозни средства,
представляват нови обстоятелства от съществено значение за издадената Заповед №
10-00-450/13.03.2023 г. и последващите, Заповед № 10-00-773/27.04.2023 г. и
Заповед № 10-00-859/15.05.2023 г. на основание чл. 99. т. 2 от АПК тези
заповеди са отменени по отношение на обект № 12 - с. Дълбоки, УПИ 11984, кв.
119, с площ 2 908 кв.м. с оспорената Заповед № 10-00.1330/ 13.07.2023г,
издадена от Кмета на Община Стара Загора.
Така
установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:
Жалбата е подадена от
надлежна страна – лице с правен интерес, срещу годен за съдебен контрол административен акт, който е
неблагоприятен за подателя. По делото не са представени доказателства за
съобщаване на процесната заповед на адресата, но с оглед депозиране на жалбата
в 14-дневен срок от издаването й съдът приема, че законоустановеният срок за
оспорване е спазен. По тези съображения е процесуално допустима, а разгледана
по същество, се явява основателна.
В конкретния случай административният
орган е приел, че са налице условията за възобновяване на административното
производство по провеждане на публичен търг за продажба на имот - частна
общинска собственост и отмяна на три акта, свързани с проведената процедура.
Производството по реда на Глава седма от
АПК е извънреден контролен способ за отмяна на влязъл в сила порочен
административен акт, необжалван по съдебен ред, при наличие на някое от изрично
и изчерпателно изброените в чл. 99, т. 1 - 7 АПК основания.
Съществена предпоставка за провеждане на
процедурата по чл.99 и сл от АПК е обстоятелството дали постановените в хода на
тръжната процедура актове са влезли в сила. Заповед № 10-00-450/13.03.2023 г на
Кмета на Община Стара Загора е публикувана в местен и в централен вестник на
28.03.2023г, а Заповед № 10-00-773 27.04.2023 г на Кмета на Община Стара Загора
е публично обявена по правилата на чл.69, ал.2 от НРПУРОС на 27.04.2023г. По делото няма данни и твърдения да са били обжалвани,
следователно към датата на постановяване на оспорената заповед - 13.07.2023г,
са влезли в сила. Към 13.07.2023г и Заповед № 10-00-859/15.05.2023г Кмета на
Община Стара Загора е влязла в сила с оглед данните по делото за съобщаването й
на адресата на 16.05.2023г и при липса доказателства за оспорването й.
Законосъобразното
възобновяване на производството по влезли в сила административни актове изисква
провеждането му от компетентен на орган. Съгласно нормативната уредба, компетентен
да отмени или измени стабилен административен акт е непосредствено
по-горестоящият административен орган. Само ако актът не е подлежал на
оспорване по административен ред, отмяната се извършва от издателя му. Провеждането
на търг за продажба на имот - частна
общинска собственост от кмета е в изпълнение на уреденото в чл.35, ал.1 от ЗОбС
негово правомощие, но едновременно с това се изпълнява Решение № 2311 от
заседание на Общински съвет Стара Загора, проведено на 23.02.2023 г. В закона
не е предвиден специален ред за обжалване на актовете на кмета във връзка с
продажба на имоти – частна общинска собственост. В разпоредбата на чл.8, ал.11
от ЗОбС е направена изрична препратка към чл.45 от ЗМСМА при оспорване на
такива актове. Затова в случая е приложима именно общата норма на чл.45, ал.1 ЗМСМА, според която постановените от кмета актове могат да се оспорват по
административен ред пред областния управител. В тази връзка следва да се
посочат и разпоредбите на чл. 31, ал.1, т.5
във връзка чл.32, ал.2, изр.2 от
Закона за администрацията, по силата на които областният управител упражнява
контрол за законосъобразност на актовете и действията на органите на местното
самоуправление и местната администрация като може да отменя незаконосъобразни
актове на кметовете на общини в 14-дневен срок от получаването им или от сезирането
му. Анализът на тези законови разпоредби ясно сочи, че в настоящия случай кметът
не е компетентен да проведе производството по чл.99 от АПК. Липсата на
материална компетентност на Кмета на Община Стара Загора обуславя извод за
нищожност на постановения от него административен акт.
За пълнота на изложението следва да се
посочи, че процесният административен акт е постановен и в противоречие с
материалния закон. Възобновяването
засяга стабилността на разрешения с административния акт материалноправен
въпрос, предмет на приключилото производство, поради което законодателят е
въвел лимитативно изброени предпоставки и основания за провеждането му. Само
когато визираните в закона предпоставки са налице, органът може по реда на
възобновяването на приключилото административно производство да преодолее
законната сила на вече издадения акт и да се произнесе отново по вече решения
от него въпрос. За отмяна на влязъл в сила акт по чл. 99, т. 2 от АПК следва да се открият нови обстоятелства или
нови писмени доказателства от съществено значение за издаването на акта, които
при решаването на въпроса от административния орган не са могли да бъдат
известни на страната в административното производство. Тези предпоставки трябва
да са налице едновременно.
В настоящия случай ответникът се
позовава на установяване, че границите на УПИ II-984 попадат в улица /с о.т.
113-о.т. 108 - о.т. 108а/ като тя се стеснява, намалява се видимостта на
пътното платно и по този начин се затруднява придвижването на хора и превозни
средства. Наличието на водопроводни отклонения в имота, макар да е обсъждано в
мотивите, не е изрично посочено като фактическо основание по чл.99, т.2 от АПК.
Приет за такова основание е само резултатът от трасиране, означаване и
координиране на границите на УПИ П-983 и УПИ II-984, кв. 119 по плана за
регулация на с. Дълбоки, общ. Стара Загора. То обаче не представлява ново
обстоятелство или доказателство по смисъла на приложената законова разпоредба.
В случая възложеното допълнително геодезическо проучване е във връзка с
осъществено от жалбоподателя ограждане на имота след провеждане на търга, видно
от изложеното в докладната записка на Кмета на с. Дълбоки изх.№ 24/ 25.05.2023г. Навлизането на
имота в улица не съставлява предпоставка по чл.99 т.2 от АПК за възобновяване на административното производство по реда на
тази разпоредба. Инициираното трасиране, означаване и координиране на
поземления имот и изготвеният в резултат на него протокол не представляват
новооткрити обстоятелства или новооткрити писмени доказателства, които да не са
могли да бъдат приобщени по обективни причини при полагане на дължимата грижа
към доказателствения материал по административната преписка при издаване на
административния акт, а са новосъздадени такива. Дори да се приемат за новооткрити
обстоятелства и доказателства не е спазено изискването да са от съществено
значение за издаването на отменените актове. От мотивите на Заповед №
10-00-1330/ 13.07.2023г на Кмета на Община Стара Загора не става ясно в какво
се изразява това съществено значение и каква е крайната цел на издаването на
такава заповед. Целта на производството по чл. 99, т. 2 АПК е да се
преодолее допусната, по една или друга причина, неправилност на акта към
момента на неговото произнасяне едновременно с обезпечаване на принципа на
истинност в административния процес. За отменените с процесната заповед
предходни заповеди на кмета на общината не се сочи съществено нарушение на
конкретно изискване за законосъобразност, произтичащо от твърдените нови
обстоятелства. Оспорената заповед не би могла да доведе до промяна в
становището на собственика на УПИ II-984, кв. 119 за продажбата му, изразено
чрез Решение № 2311 от 23.02.2023 на Общински съвет Стара Загора, ако въобще
предполагаемата цел на предприетото възобновяване е била да не се допусне
незаконосъобразно провеждане на търг за имота при констатирани различия в
реалното му състояние и описанието в тръжната документация, а не само
отстраняване на спечелилия участник не по установения за това ред.
По тези съображения съдът намира, че жалбата
срещу Заповед № 10-00-1330/ 13.07.2023г на Кмета на Община Стара Загора е
основателна. С оглед липсата на правомощие на издателя на оспорената заповед за
възобновяване на административно производство на посоченото в нея правно
основание тя следва да бъде обявена за нищожна.
При този изход на делото на
жалбоподателя следва да се присъдят направените разноски по делото в размер на
1010лв, включващи заплатени държавна такса от 10 лв и адвокатско възнаграждение от 1000лв, уговорено
и реално заплатено по представения договор за правна защита и съдействие от
21.07.2023г. Възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение е
неоснователно, тъй като размерът му съответства на минимално определения в
чл.8, ал.3 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения.
Водим от тези мотиви, съдът
Р Е Ш И :
ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНА по жалба от Ж.С.А. ЕГН
********** *** Заповед № 10-00-1330/ 13.07.2023г, издадена от Кмета на Община
Стара Загора.
ОСЪЖДА Община Стара Загора да заплати на
Ж.С.А. ЕГН ********** *** сумата 1010 /хиляда и десет/ лв, представляваща
направени разноски по делото.
Решението подлежи на касационно оспорване пред
Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
СЪДИЯ :