Присъда по дело №744/2022 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: 38
Дата: 8 септември 2022 г.
Съдия: Георги Христов Иванов
Дело: 20222100200744
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 11 юли 2022 г.

Съдържание на акта


ПРИСЪДА
№ 38
гр. Бургас, 08.09.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – БУРГАС в публично заседание на осми септември
през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:ГЕОРГИ ХР. ИВАНОВ
СъдебниКАЛИНА Б. КОЛЕВА

заседатели:КЕРКА Н. ВЪЛЧЕВА
при участието на секретаря Ани Т. Скарлатова
и прокурора Иван Г. Иванов
като разгледа докладваното от ГЕОРГИ ХР. И. Наказателно дело от общ
характер № 20222100200744 по описа за 2022 година

ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА подсъдимия Х. Х. О. - роден на *****г. в гр. *****, обл.
Бургас, живущ в с. Съединение, общ. ***, обл. ***, ул. „*****“ № ****,
***** гражданин, с ***** образование, работи в ***** на пасажерски кораб
като техническа поддръжка, ****, ****, ЕГН: **********, за ВИНОВЕН в
това, че на 09.12.2019 г., около 11:45 часа, на км.9+400 м. от третокласен път
№ 7305, в посока на движение от с. ****, общ. **, обл. Бургас към с. ***,
общ. ****, обл. ****, при управление на МПС - лек автомобил марка “БМВ”,
модел “530 Д”, с per. № А 8813 НК, нарушил правилата за движение по
пътищата в чл. 16, ал.1, т.1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), чл.
20, ал.1 от ЗДвП и чл. 21, ал.1 от ЗДвП, като реализирал движение с
автомобила със скорост от около 117 км/час, изгубил контрол върху
управляваното от него МПС и навлязъл в насрещната лента за движение, по
която правомерно се движел лек автомобил марка „Фолксваген“, модел
“Бора“ с peг. № А 0502 НВ, управляван от А. Ф. М. с ЕГН: **********, като
допуснал настъпването на пътнотранспортно произшествие - челен удар
между двата автомобила, и по непредпазливост причинил смъртта на Х. М. Е.
с ЕГН **********, от с. **, общ. **, обл. **, настъпила на 15.12.2019 г., както
и четири средни телесни повреди на А. Ф. М. с ЕГН: **********,
1
изразяващи се в мозъчна контузия с хеморагично огнище фронтално
вляво, които са довели до разстройство на здравето, временно опасно за
живота; белодробна контузия вдясно и плеврални изливи двустранно, които
са довели до разстройство на здравето, временно опасно за живота; фрактура
на 5-ти лумбален прешлен, причинила трайно затруднение движението на
снагата за срок от около 10-12 месеца; фрактура на предна горна част на лява
илиачна кост, причинила трайно затруднение движението на ляв долен
крайник за срок от около 2 месеца, като след деянието е направил всичко
зависещо от него за оказване помощ на пострадалите, поради което и на
основание по чл.343а, ал.1, б. „г“, вр. чл.343, ал.3, б. „б“ предл. първо, вр.
ал.4, вр. ал.1, б. „в“, вр. чл.342, ал.1 от НК, вр.чл.58а, ал.1 от НК, му НАЛАГА
наказание ТРИ ГОДИНИ „ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА“.
ОТЛАГА на основание чл. 66, ал.1 от НК изпълнението на така
наложеното наказание лишаване от свобода за изпитателен срок от ПЕТ
ГОДИНИ, считано от влизане в сила на присъдата.
ЛИШАВА на основание чл. 343г вр. с чл.37, ал.1, т.7 от НК подсъдимия
Х. Х. О., със снета по делото самоличност, от ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС
ЗА СРОК ОТ ТРИ ГОДИНИ.
ОСЪЖДА подсъдимия Х. Х. О., със снета по делото самоличност да
заплати по сметка на ОД на МВР – Бургас сумата от 2117,66 лева (две хиляди
сто и седемнадесет лева и шестдесет и шест стотинки) за направените по
делото разноски за експертизи.
Присъдата може да се обжалва или протестира в 15-дневен срок от днес пред
Апелативен съд – гр. Бургас.
Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
2

Съдържание на мотивите


МОТИВИ към ПРИСЪДА №38 от 08.09.2022г. по НОХД № 744/2022 г. на БОС
Съдебното производството е образувано по внесен от Окръжна прокуратура – Бургас
обвинителен акт против подсъдимия Х. Х. О. с ЕГН: ********** за извършено
престъпление по чл.343а, ал.1, б. „г“, вр. чл.343, ал.3, б. „б“ предл. първо, вр. ал.4, вр. ал.1, б.
„в“, вр. чл.342, ал.1 от НК.
Според държавното обвинение, на 09.12.2019 г., около 11:45 часа, на км.9+400 м. от
третокласен път № 7305, в посока на движение от с. Съединение, общ. Сунгурларе, обл.
Бургас към с. Люляково, общ. Руен, обл. Бургас, при управление на МПС - лек автомобил
марка “БМВ”, модел “530 Д”, с peг. № А 8813 НК, Х. Х. О. нарушил правилата за движение
по пътищата в чл. 16, ал.1, т.1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), чл. 20, ал.1 от
ЗДвП и чл. 21, ал.1 от ЗДвП, като реализирал движение с автомобила със скорост от около
117 км/час, изгубил контрол върху управляваното от него МПС и навлязъл в насрещната
лента за движение, по която правомерно се движел лек автомобил марка „Фолксваген“,
модел “Бора“ с peг. № А 0502 НВ, управляван от А. Ф. М. с ЕГН: **********, като допуснал
настъпването на пътнотранспортно произшествие - челен удар между двата автомобила, и
по непредпазливост причинил смъртта на Х. М. Е. с ЕГН **********, от с. ***, общ. **,
обл. ***, настъпила на 15.12.2019 г., както и четири средни телесни повреди на А. Ф. М. с
ЕГН: **********, изразяващи се в мозъчна контузия с хеморагично огнище фронтално
вляво, които са довели до разстройство на здравето, временно опасно за живота;
белодробна контузия вдясно и плеврални изливи двустранно, които са довели до
разстройство на здравето, временно опасно за живота; фрактура на 5-ти лумбален прешлен,
причинила трайно затруднение движението на снагата за срок от около 10-12 месеца;
фрактура на предна горна част на лява илиачна кост, причинила трайно затруднение
движението на ляв долен крайник за срок от около 2 месеца, като след деянието е направил
всичко зависещо от него за оказване помощ на пострадалите.
След разпореждането на съдията-докладчик по чл. 247б от НПК, по делото постъпи
молба от А. Ф. М. като пострадало лице и лицата Ф. Х. А., Н. Х. Х., Н. Х. М., А. А. Е. в
качеството им на наследници на пострадалия Х. М. Е. чрез техния повереник
адв.Я.Калпакчиев, за конституирането им като частни обвинители в наказателното
производство.
В разпоредителното заседание, проведено по реда на чл. 248 и сл. от НПК, съдът
разгледа искането за конституиране на нова страна и прецени, че е спазен срокът по чл.
247б, ал.4 от НПК. Ето защо и предвид представените писмени доказателства, касаещи
родствените връзки на молителите с пострадалия, и с оглед ТР № 1/2016 от 21 юни 2018 год.
на ОСНГТК, съдът конституира като частни обвинители в наказателното производство А.
Ф. М., Ф. Х. А., Н. Х. Х., Н. Х. М., А. А. Е..
Съдебното производство се разви и приключи по реда на глава 27 от НПК.
В съдебно заседание, представителят на Окръжна прокуратура – Бургас изразява
становище за доказаност обвинението, че подсъдимият е допуснал нарушение на чл. 16, ал.1,
т.1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), чл. 20, ал.1 от ЗДвП и чл. 21, ал.1 от ЗДвП,
които е в причинно-следствена връзка с настъпилата смърт на Х. М. Е. и телесните повреди
на А. Ф. М.. Предлага на основание чл.58а, ал.1 от НПК на подсъдимия да бъде определено
наказание от две години лишаване от свобода с четири години изпитателен срок. Изразява
становище, че едно допълнително наказание от две години лишаване от право да се
управлява МПС, би постигнало целта на специалната и генерална превенция.
В съдебно заседание, повереникът на частния обвинител, адв.Я.Калпакчиев поддържа
обвинението, наред с представителя на прокуратурата, като го намира, за безспорно
доказано. Предлага на съда, подсъдимият Х. Х. О. да бъде признат за виновен по
повдигнатото му обвинение, като му бъде наложено справедливо наказание.
В съдебно заседание, подсъдимият Х. Х. О., редовно призован, се явява, признава
изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, като даде съгласие
си да не се събират доказателства за тези факти. В последната си дума моли за по-малко
наказание.
1
В съдебно заседание, защитникът на подсъдимия адв.Т.Досев не оспорва обвинението
от правна и фактическа страна. Посочва като смекчаващи обстоятелства – чистото съдебно
минало, доброто процесуално поведение, оказаното съдействие на разследването, изразено
критично отношение към извършеното и упоритостта в оказване на помощ на пострадалите
веднага след инцидента. Въз основа на тях, адв.Досев предлага съдът да определи
наказанието лишаване от свобода в минималния предвиден в закона размера, което да бъде
редуцирано с една трета и на основание чл.66, ал.1 НК да се отложи за срок от три години.
По отношение на другото наказание лишаване от право да управлява МПС, защитникът
предлага на подсъдимия да е равен на наказанието лишаване от свобода.
ФАКТИЧЕСКИ ОБСТОЯТЕЛСТВА ПО ДЕЛОТО:
Подсъдимият Х. Х. О. е роден на ****г. в гр. ***, обл. ***, живущ в с. ***, общ. ***,
обл. ***, ул. „**“ № ****, **** гражданин, с **** образование, ***, неосъждан, ЕГН:
**********. Той е правоспособен водач, който притежава свидетелство за правоуправление
със следните категории: категории „В“ и „М“ и имал издадено СУМПС № ********* от
22.06.2017г. Същият се водел на отчет в ОДМВР - гр. Бургас, като до 09.12.2019г. имал
допуснати 2 нарушения на Закона за движението по пътищата (по чл.137а, ал.1 и по чл.139,
ал.2, т.3 от ЗДвП), за което бил съответно санкциониран по административен ред.
На 09.12.2019г. Х. О. потеглил с личния си автомобил марка „БМВ“, модел „530 Д“, с
peг. № А 8813 НК, от с. Съединение, общ. Сунгурларе, обл. Бургас, за гр. Айтос. Около
11:45 часа той се движел по третокласен път № 7305, в посока от е. Съединение към с.
Люляково, обл. Бургас. Движението се реализирало по асфалтиран път, без дупки и
неравности, при нормална видимост, със скорост от около 117 км/ч., при нормативно
разрешена скорост от 90 км/ч. Платното за движение било разделено на две ленти за
движение с пътна маркировка - двойна смесена линия. След излизане от ляв завой, Х. О.
възприел движещ се на разстояние пред него в същата пътна лента колесен трактор марка
„Митцубиши“, модел „МТ 205 Д“, управляван от свид. Х. А. Х.. По същото време, при
същите атмосферни и пътни условия, но в противоположна посока, със скорост от около 68
км./ч. се движел лек автомобил марка „Фолксваген“, модел „Бора“, с peг. № А 0502 НВ,
управляван от св. А. М., в който на задната седалка пътувал Х. М. Е., който бил без колан.
Отчитайки по-ниската скорост на движение на трактора, както и наличието на автомобил в
лявата пътна лента, възпрепятстващ осъществяването на маневра изпреварване, в района на
км.9+400 м. на третокласен път № 7305, от разстояние около 87 м. преди мястото на удара,
Х. О. предприел аварийно спиране чрез задействане на спирачната уредба на автомобила.
Вследствие на предприетото спиране, скоростта на движение на л.а. „БМВ 530Д“ намаляла
до около 70 км/ч, като същевременно автомобила загубил напречна устойчивост, при което
подсъдимият загубил контрол върху управлението му и допуснал той да навлезе изцяло в
лентата за насрещно движение. Тогава настъпил челен удар между предните части на
управлявания от обвиняемия л.а. „БМВ 530Д“ с per. № А 8813 НК и управлявания от свид.
А. М. л.а. „Фолксваген Бора”, след който те преустановили движението си. От удара
сработили въздушните възглавници на л.а. „Фолксваген Бора“, като свид. А. М. била
притисната на седалката си, а Х. Е., понеже бил без поставен предпазен колан, паднал на
пода на автомобила, зад предните седалки, като и двамата получили множество
травматични увреждания. Х. О. не бил пострадал сериозно от удара, поради което излязъл
от своя автомобил и отишъл до л. а. „Фолксваген Бора“, за да окаже помощ на пътуващите в
него, като установил, че не може да отвори вратите му, понеже се били деформирали.
Междувременно на мястото на произшествието спрели преминаващи автомобили, като на
помощ се притекли свидетелите А. М., А. А., Р. И. и др. С помощта на свид. А. М., със
щанга обвиняемият отворил предната лява врата и срязал обезопасителния колан, който св.
А. М. била поставила, но се отказали да я изваждат от автомобила, поради състоянието, в
което се намирала. След това отворили задната врата на автомобила и от него. Х. О. и свид.
А. М. извадили пострадалия Х. Е., който към него момент бил жив. Поставили го да седне
върху постелка, която подсъдимият извадил междувременно от своя автомобил. Също така,
било осъществено обаждане към тел. 112 за настъпилото ПТП и малко след това на място
пристигнали 3 линейки и полицейски автопатрул. Подсъдимият помогнал да бъдат качени в
линейките последователно пострадалите А. М. и Х. Е., като той бил поет от екипа на третата
линейка.
2
След произшествието пострадалите А. М. и Х. Е. били настанени за лечение в
„УМБАЛ - Бургас“ АД. Поради влошаване на здравословното състояние, на 15.12.2019 г. Х.
Е. починал. След проведено лечение, А. М. била изписана на 21.12.2019 г. След това тя
провела лечение в болница „РЕЯП“ в Република Турция.
Съгласно заключението на назначената по делото съдебномедицинска експертиза №
295/2019 г., при огледа и аутопсията върху трупа на Х. М. Е. е установено следното: травма
вътре в автомобила - охлузвания по лицето, нараняване съдове на мезото, кръвонасядане на
тялото и охлузвания по лицето, тромби в белите дробове, хроничен пиелонефрит, фрактура
на лява китка, дясно бедро и дясна тазобедрена ямка и др. Според вещото лице
непосредствена причина за смъртта на Х. М. Е. е белодробната тромбоза във връзка с
тазовата травма като причината за смъртта е в пряка причинна връзка е настъпилото ПТП.
Всички травми са причинени от удари на тялото в части на купето при възникналото ПТП.
Тези изводи са подкрепят от заключението на назначената по делото тройна
съдебномедицинска експертиза № 593/2021 г. /по писмени данни/, според която
непосредствена причина за смъртта на Х. Е. е белодробна тромбоза, установена
хистологично и при аутопсията на тялото като смъртта на Х. Е. е в причинно-следствена
връзка с настъпилото ПТП на 09.12.2019г.
Съгласно заключението на назначената по делото съдебномедицинска експертиза №
200/2020 г., пострадалата при ПТП А. Ф. М. е получила следните травми: разкъсно-контузна
рана на главата, довела до временно разстройство на здравето, неопасно за живота. Мозъчна
контузия с хеморагично огнище фронтално вляво, което не е наложило оперативно лечение.
Контузията с хеморагията са довели до разстройство на здравето, временно опасно за
живота. Установена е и белодробна контузия в дясно и плеврални изливи двустранно. Тази
травма също се квалифицира като разстройство на здравето, временно опасно за живота.
Установени са фрактури на четвърта и пета ребрени дъги в дясно, довели до затруднение на
движението на снагата за срок от около 20-25 дни. При пътнотранспортното произшествие
пострадалата е получила и фрактура на пети лумбален прешлен, водеща до трайно
затруднение движението на снагата за срок от около 10-12 месеца, при обичаен ход на
оздравителния процес. Установена е фрактура на предна горна част на лява илиачна кост,
водеща до трайно затруднение движението на ляв долен крайник за срок от около 2 месеца,
също при обичаен ход на оздравителния процес. Според вещото лице всички установени
травми отговарят да са получени при ПТП, като пострадалата е била водач на лекия
автомобил, ударен от навлезлия в насрещното движение друг автомобил. Травмите са в
резултат от удар на главата и тялото в твърди тъпи предмети вътре в автомобила и при
натискане на тялото към седалката от отворилата се въздушна възглавница.
В кръвта на подсъдимия Х. О. / химикотоксикологична /токсикохимична/ експертиза
и Протокол № 486/11.12.2019 г. на БНТЛ при ОД на МВР - Бургас и / не се установява
присъствие на наркотични/упойващи вещества или алкохол.
Съгласно заключението на назначената по делото химическа експертиза — Протокол
№ 487/11.12.2019 г. на БНТЛ при ОД на МВР - Бургас, в изследваната проба кръв от лицето
А. Ф. М., ЕГН **********, чрез газхроматографски метод също не се доказва съдържание
на етилов алкохол.
ДОКАЗАТЕЛСТВА ПО ДЕЛОТО:
При постановяване на присъдата си съдът на основание чл.373, ал.3 НПК ползва
самопризнанията на подсъдимия, дадени в съдебно заседание и доказателствата, събрани в
хода на досъдебното производство, които ги подкрепят. По конкретно, това са
свидетелските показания на Х. Н. Х., Р. Ш. И., Н. М. Г., А. А. А., А. И. М., С. В. С.,
протокол за оглед на местопроизшествие и фотоалбум/л. 4-38/; съдебномедицински
експертизи /л.86-91 и л.141-145, том 1/ и тройна съдебномедицински експертизи /л.2-9 от
том 3/; токсикохимична експертиза /л.61-71, том 1/, химическа експертиза /л.72-85, том 1/;
автотехническа експертиза/л.146-162, том 1/ и допълнителна автотехническа експертиза
/л.110-115 от том 2 на ДП/, аудиотехническа експертиза /л.2-12, том 2/; справка от „Районен
център 112” /л.102-104, том 1/; копия от свидетелство за управление на МПС, и документи за
леките автомобили и трактора/л. 112-120, том 1/; справка за нарушител /л.59-60, том 1 /; акт
за смърт и удостоверение за наследници /л.94-97 и л.100-101, том 1/, медицински документи
на А. М. /л.24-103 от том 2/ и Х. Е./л.10-69 от том 3/, свидетелство за съдимост на
3
подсъдимия О., и останалите документи от ДП, които съдът изцяло възприе и съобрази при
установяване на фактическата обстановка по делото, тъй като те са безпротиворечиви,
кореспондиращи си и взаимно допълващи се.
ПРАВНИ ИЗВОДИ
І. По обвинението :
С деянието си подсъдимият Х. Х. О. е осъществил от обективна и субективна страна
престъпление по чл.343а, ал.1, б. „г“, вр. чл.343, ал.3, б. „б“ предл. първо, вр. ал.4, вр. ал.1, б.
„в“, вр. чл.342, ал.1 от НК. На 09.12.2019 г., около 11:45 часа, на км.9+400 м. от третокласен
път № 7305, в посока на движение от с. Съединение, общ. Сунгурларе, обл. Бургас към с.
Люляково, общ. Руен, обл. Бургас, при управление на МПС - лек автомобил марка “БМВ”,
модел “530 Д”, с per. № А 8813 НК, той нарушил правилата за движение по пътищата в чл.
16, ал.1, т.1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), чл. 20, ал.1 от ЗДвП и чл. 21, ал.1
от ЗДвП, като реализирал движение с автомобила със скорост от около 117 км/час, изгубил
контрол върху управляваното от него МПС и навлязъл в насрещната лента за движение, по
която правомерно се движел лек автомобил марка „Фолксваген“, модел “Бора“ с peг. № А
0502 НВ, управляван от А. Ф. М. с ЕГН: **********, като допуснал настъпването на
пътнотранспортно произшествие - челен удар между двата автомобила. По този начин, по
непредпазливост подсъдимият причинил смъртта на Х. М. Е. с ЕГН **********, от с. **к,
общ. **, обл. **, настъпила на 15.12.2019 г., както и четири средни телесни повреди на А. Ф.
М. с ЕГН: **********, изразяващи се в мозъчна контузия с хеморагично огнище фронтално
вляво, които са довели до разстройство на здравето, временно опасно за живота; белодробна
контузия вдясно и плеврални изливи двустранно, които са довели до разстройство на
здравето, временно опасно за живота; фрактура на 5-ти лумбален прешлен, причинила
трайно затруднение движението на снагата за срок от около 10-12 месеца; фрактура на
предна горна част на лява илиачна кост, причинила трайно затруднение движението на ляв
долен крайник за срок от около 2 месеца, като след деянието е направил всичко зависещо от
него за оказване помощ на пострадалите.
Събраните по делото доказателства дават основание на съда да направи извода, че
обвинението, така както е предявено на подсъдимия, е доказано по несъмнен начин.
От обективна страна, чрез събраните по делото доказателства и доказателствени
средства безспорно се установява, че на 09.12.2019г. е настъпило пътно-транспортно
произшествие с участието на лек автомобил марка “БМВ”, модел “530 Д”, с per. № А 8813
НК, управляван от подсъдимия О. и лек автомобил марка „Фолксваген“, модел “Бора“ с peг.
№ А 0502 НВ, управляван от А. Ф. М.. Липсва спор между страните и относно механизма на
настъпилото ПТП. Безспорно доказани по делото, чрез експертните заключения на АТЕ и
допълнителната АТЕ, са скоростта на движение на двата автомобила, опасната зона на всеки
от тях и мястото на удара. Безспорно е доказано по делото, чрез експертните заключения на
трите СМЕ / две единични и една тройна/, са причинените увреждания на пострадалите и
връзката им с ПТП-то.
Подсъдимият е допуснал нарушение на чл. 16, ал.1, т.1 от Закона за движението по
пътищата (ЗДвП), чл. 20, ал.1 от ЗДвП и чл. 21, ал.1 от ЗДвП. В случая, видно от
заключенията на АТЕ и допълнителната АТЕ, причините за настъпилото ПТП са следните:
Скоростта на л.а. „БМВ 530Д“ с per. № А 8813 НК преди удара е била около 117 км/ч, като
при тази скорост опасната зона за спиране е била от около 106 метра. Разрешената скорост
за този пътен участък е била 90км/ч. като опасната зона за спиране на л.а. „БМВ 530Д“ с per.
№ А 8813 НК при движение със скорост от 90 км/ч, е около 70 метра. Според експертите,
скоростта на движение при наличните атмосферни условия и видимост, при която водачът
би имал техническа възможност да спре на разстояние по-малко от далечината на
възприемане на опасността, е около 103 км/ч. Според заключението, видимостта за водача на
л.а. „БМВ 530Д“ с per. № А 8813 НК е била нормална и той е имал техническа възможност
да реагира своевременно на опасност, при движение с разрешена скорост. Доказателство
според тях за това е, че водачът е реагирал с аварийно спиране, когато е бил на около 87
метра преди мястото на удара, което разстояние е по-голямо от опасната зона за спиране на
автомобила - 70 метра, ако се движел с разрешената скорост за пътния участък от 90 км / ч.
Съгласно заключенията на АТЕ и ДАТЕ, техническата причина за настъпване на
произшествието е навлизането на л.а. „БМВ 350 Д“ с per. № А 8813 НК, управляван от Х. О.,
4
в пътната лента за насрещно движение при наличие на движещ се в нея л.а. „Фолксваген
Бора“ с per. № А 0502 НВ. Това се е случило, тъй като отчитайки по-ниската скорост на
движение на трактора, както и наличието на автомобил в лявата пътна лента,
възпрепятстващ осъществяването на маневра изпреварване, подсъдимият предприел
аварийно спиране чрез задействане на спирачната уредба на автомобила. Вследствие на
предприетото спиране, скоростта на движение на л.а. „БМВ 530Д“ намаляла до около 70
км/ч, като същевременно автомобила загубил напречна устойчивост, при което подсъдимият
загубил контрол върху управлението му и допуснал той да навлезе изцяло в лентата за
насрещно движение, от което и последвал челния удар. Ако е управлявал с максималното
разрешената скорост той би имал техническа възможност да предотврати ПТП-то, но сам се
е поставил в невъзможност да стори това, управлявайки автомобила със скорост над
разрешената. Въпреки че подсъдимият е възприел своевременно опасността на пътя-
трактора, поради високата си скорост при опита си да спре аварийно загубил контрол върху
автомобила и навлязъл в насрещната лента за движение, където се ударил челно с другия
лек автомобил. В трайно установената съдебна практика е прието, че под законово
съобразено управление на МПС се разбира съобразяването от водача на начина на движение
и разположението на неговото средство върху пътя, наред с изискванията при тези действия
на правилата за движение и непрекъснатия контрол върху превозното средство,
съобразяване с поведението на останалите участници в движението. Такова в случая е било
и задължението пред подсъдимия да контролира непрекъснато управляваното от него
превозно средство, като възприема в пълнота пътната обстановка пред неговия автомобил и
при възникване на опасност да намали скоростта си на движение и при необходимост да
спре. Той не е сторил това, поради което и следва да се приеме, че е допуснал виновно
нарушение на правилата за движение, визирани в чл.21,ал.1, чл. 20, ал. 2 и чл.16, ал.1,т.1 от
ЗДвП, довело до съставомерните последици - причиняване на смъртта на Х. М. Е. и
телесните повреди на А. М., които е бил длъжен да предотврати.
Видно от заключението на СМЕ смъртта на Е. и телесните повреди на А. М. са в
пряка причинна връзка с пътнотранспортното произшествие - предмет на делото. По делото
няма спор за медицинските причини за настъпилата смърт на пострадалия Х. М. Е., нито за
причинените телесни повреди на А. М.. Тези обстоятелства се установяват по несъмнен
начин от приложените по делото заключения по назначените в досъдебното производство
съдебномедицински експертизи. От обективна страна, доказан е съставомерния
общественоопасен резултат от инкриминираното деяние – смърт на едно лице и средна
телесна повреда на друго лице. Видно от доказателствата по делото, подсъдимият веднага
след инцидента е оказал помощ на пострадалите, което е основание за приложение на
привилегирования състав на чл.343а, ал.1, б. „г“ от НК спрямо него.
От субективна страна, деянието е извършено от подсъдимия по непредпазливост под
формата на небрежност, защото подсъдимият О. не е предвиждал настъпването на
обществено-опасните последици, но е бил длъжен /спазвайки нарушените правила за
движение по пътищата/ и е могъл да го предвиди.
ІІ. По наказанието :
При определяне вида и размера на наказанието, което следва да се наложи на
подсъдимия О., съдът се съобрази с принципите за законоустановеност и индивидуализация
на наказанията. Като смекчаващи отговорността обстоятелства съдът прецени младата
възраст, чистото му съдебно минало, изказаното съжаление за стореното и оказаното пълно
съдействие на разследващите органи. Налице са обстоятелства, които характеризират
подсъдимия като личност с ниска степен на обществена опасност. Той има само две
нарушения на ЗДвП като и двете не са свързани с превишаване на скоростта на движение.
Оказаното съдействие на пострадалите след инцидента не би следвало да се приеме за
смекчаващо отговорността обстоятелство, тъй като е взето предвид при правната
квалификация и дава възможност за приложение на привилегирования състав на чл.343а,
ал.1 от НК. От друга страна при реализиране на настоящото деяние, подсъдимият О. е
допуснал цели три нарушения на ЗДвП, сред които и най-често срещаната причина за ПТП -
превишаване на максимално допустимата скорост. На второ място, той е и причинил цели
четири телесни повреди на пострадалата А. М.. Предвид изложеното, съдът прецени, че
наказанието на подсъдимия следва да се определи при лек превес на смекчаващите над
5
отегчаващите отговорността обстоятелства и да бъде близо до средния размер / който за това
престъпление е шест години/, а именно четири години и шест месеца лишаване от свобода,
който при приложението на чл.58а, ал.1 НК следва да се намали с 1/3 до три години. Съдът
прецени същото за справедливо, тъй като съответства както на степента на обществена
опасност на самото престъпление, така и на тази на неговия извършител. Предвид
определеният от съда вид и размер на наказанието, чистото съдебно минало и добрите
характеристични данни, съдът прецени, че целите на наказанието биха се изпълнили и без
ефективното изтърпяване на същото от подсъдимия, поради което приложи чл.66 от НК и
отложи изпълнението на същото за изпитателен срок от три години, считано от влизане в
сила на присъдата.
Подсъдимият О. е правоспособен водач на МПС и притежава свидетелство за
управление № ********* от 22.06.2017г. със следните категории: „категории „В“ и „М“.
Разпоредбата на чл. 343г от НК визира в предходно уредените случаи на престъпления
против транспорта, налагането на кумулативно наказание лишаване от правоуправление. В
конкретния случай, за пълното постигане на целите на чл. 36 от НК, на основание чл. 343г
от НК, съдът реши да наложи на подсъдимия предвиденото в същия текст от закона
наказание „лишаване от право да управлява МПС”. В настоящият случай, предвид степента
на обществена опасност на конкретното деяние и на подсъдимия, както и всички останали
обстоятелства, имащи значение за индивидуализацията на наказанието и обсъдени по-горе,
съдът лиши подсъдимия от право да управлява МПС за срок от три години, какъвто е и
срокът на наложеното му наказание лишаване от свобода.
С оглед правилата на процеса, съдът осъди подсъдимия О. да заплати в полза на
държавата по сметка на ОД на МВР – Бургас сумата от 2117,66 лева (две хиляди сто и
седемнадесет лева и шестдесет и шест стотинки) за направените по делото разноски за
експертизи.
Ръководен от гореизложеното, съдът постанови присъдата си.
За изготвянето на мотивите да се уведомят страните.


ПРЕДСЕДАТЕЛ: ………..……………..
/ Г.Иванов- съдия при Окръжен съд – гр.Бургас /

6