Решение по дело №340/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 70
Дата: 17 март 2020 г. (в сила от 2 юни 2020 г.)
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20197130700340
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                   РЕШЕНИЕ №

                                      гр. Ловеч, 17.03.2020 година

       

                                         В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ, в публично заседание на двадесет и пети февруари две хиляди и двадесета година, тричленен състав, с

 

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

                                           ЧЛЕНОВЕ:      ЙОНИТА ЦАНКОВА

                                                                      ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

                                       

при секретар Десислава Минчева

и с участието на прокурор Кирил Петров

като разгледа докладваното от съдия ПАВЛОВА административно дело 340 по описа за 2019 година на с. съд, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази следното:

             Производството е по реда на чл.185 и следващите от Административно - процесуалния кодекс /АПК/.  

              Административното дело е образувано по протест с вх. № 2612 от 30.07.2019 година по описа на Адм С Ловеч, подаден от Светла Иванова Иванова - прокурор от Окръжна прокуратура Ловеч, срещу  текстовете на чл.8 чл.32 ал.1 чл.34 ал.1 в частта относно „събиране” и „транспортиране”, чл.30 ал.1 чл.35 ал.1 чл.37 ал.1 и чл.40 ал.1 в частта относно”събиране”, както и чл.20 ал.2 чл.49 ал.1 т.3 и чл.50 ал.1 т.2 т.4 т.5 от Наредбата за условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране, сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч, приета с решение № 727 от 24.07.2014 г. на Общински съвет /ОбС/ – Ловеч.

               В протеста са наведени доводи, че оспорените текстове на подзаконовият акт противоречат на нормативен акт от по-висша степен с искане съдът да ги отмени като незаконосъобразни.

                      С решение №15 от 19.12.2019 година  за приемане на Наредба за изменение на Наредбата за условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране, сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч, ОбС Ловеч е отменил протестираните текстове на чл.8, чл.32, ал.1, чл.34, ал.1, в частта относно „събиране” и „транспортиране”, чл.30, ал. 1, чл.35, ал.1, чл.37, ал.1 и чл.40, ал. 1, в частта относно”събиране”, както и чл.49, ал.1, т.3, и чл.50, ал. 1, т.2, т.4 и т.5 от Наредбата, поради което в тази част е прекратено производството по административно дело № 340 по описа за 2019 година на Административен съд - гр.Ловеч. 

               В съдебно заседание вносителят на протеста прокурор от ОП Ловеч поддържа същия в частта му по чл.20, ал.2 от Наредбата за условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране, сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч, тъй като в тази част Наредбата не е отменена с приложеното решение от 19.12.2019 година на ОбС Ловеч. Претендира присъждане на направените разноски по делото, представляващи заплатената сума от 20,00 лв. за обнародване на обявление за делото в Държавен вестник.

               Ответникът – Общински съвет Ловеч, чрез председателя е депозирал писмо вх.№785/14.02.2020 г. с изявление, че Наредбата е приведена в пълно съответствие с искането на Прокуратурата с приетото Решение №15/19.12.2019 г. на ОбС – Ловеч. При това счита, че делото следва да бъде прекратено, поради липса на предмет на спора.  

               В съдебно заседание участващият на основание чл.192 от АПК прокурор от Окръжна прокуратура Ловеч дава заключение за основателност на искането за отмяна на протестираният чл.20, ал.2 от Наредбата за условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране, сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч. Ангажира становище, че същият е незаконосъобразен, тъй като противоречи на разпоредба от по-висок по ранг нормативен акт.

                Съобщението за постъпилия протест е обявено по реда на чл.181, ал.1 и 2 вр. с чл.188 от АПК, като по делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.

                Административен съд Ловеч в настоящия си тричленен състав, като обсъди доводите на страните и прецени доказателствата по делото, поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:

               Предмет на съдебен контрол за законосъобразност е текст от Наредбата за условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране, сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч, приета с решение № 727 от 24.07.2014 г. на Общински съвет /ОбС/ – Ловеч /за краткост наричана по-долу Наредбата/.    

               Оспорва се разпоредба от подзаконов нормативен акт на орган на местното самоуправление по законовото определение на чл.75, ал.1 от АПК, чл.7, ал.2 и чл.8 от Закона за нормативните актове /ЗНА/ и чл.21, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

               Оспорването пред съд на Наредбата като подзаконов нормативен акт е регламентирано в Дял трети, Раздел ІІІ, чл.185 - 194 от АПК. По силата на чл.187, ал.1 от АПК, упражняването на това процесуално право не е обвързано с преклузивен срок. Подзаконовите нормативни актове съдържат административноправни норми, които се отнасят за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно правно действие по смисъла на чл.76, ал.3 вр. чл.75 от АПК, каквито в частност е оспорената на чл.20, ал.2 от Наредбата за условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране,сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч.

                С нормата на чл.186 от АПК законодателят е посочил субектите, които имат право да оспорват подзаконови нормативни актове. Това са гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Такова право е признато и на прокурора, който на основание чл.186, ал.2 от АПК може винаги да подаде протест срещу акта, тъй като по презумпция всеки незаконен нормативен акт нарушава обществения интерес. Разпоредбата на чл.16, ал.1, т.1 от АПК вменява на прокурорът да следи за спазване на законността в административния процес, като предприема действия за отмяна на незаконосъобразни административни актове. В съответствие с чл.187, ал.1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето, а според чл.185, ал.2 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени както изцяло, така и в отделни техни разпоредби. Като компетентен да разгледа оспорването е тричленен състав на съответния административен съд, съгласно чл.191, ал.2 АПК. С оглед на гореизложеното протестът на прокурора от Окръжна прокуратура Ловеч се явява процесуално допустим.

                   Разгледан по същество, протестът е основателен по следните съображения:

                Според чл.168, ал.1 от АПК, приложим в настоящото производство по силата на препращащата разпоредба на чл.196 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на оспорените текстове от Наредбата, на всички основания, съгласно чл. 146 от АПК.

       Видно от представената от ответника административна преписка Наредбата е приета с Решение № 727 по Протокол № 45 от заседание, проведено на 24.07.2014 година на Общински съвет град Ловеч.  От общо 33 избрани общински съветници на заседанието на 24.07.2014г. са присъствали 29 съветници, от които 29 са гласували за приемането на Наредбата. Приетата с Решение № 727 по Протокол № 45 от заседание, проведено на 24.07.2014г. на Общински съвет град Ловеч Наредба за условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране, сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч, представлява действащо право в момента. Наредбата е приложена към делото в цялост, ведно с всички документи отразяващи извършените в същата изменения и допълнения. Последните не се отнасят до оспорения чл.20, ал.2 от Наредбата, който е в непроменена редакция от момента на първоначалното приемане на наредбата. 

                Нормата на чл.21, ал.2 от ЗМСМА предвижда изрична компетентност на общинския съвет, в изпълнение на своите правомощия по ал.1 на същия член, да приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. В случая наредбата определя рамката на правно регулиране на обществените отношения, свързани с условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране, сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на общината. Общинският съвет като орган на местно самоуправление на територията на Община Ловеч, решава самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност. По силата на чл.76, ал.3 от АПК, вр. с чл.8 от Закона за нормативните актове /ЗНА/ и чл.21, ал.2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените му правомощия, той е овластен да издава нормативни административни актове, уреждащи въпроси от местно значение, сред които и наредби.

                Предвид изложеното, протестираният текст от Наредбата е издаден от компетентен орган – Общински съвет Ловеч в изпълнение на конституционно закрепеното негово правомощие да издава наредби на територията на Община Ловеч.  

                При приемането на Наредбата е съобразена и изискуемата от закона специална форма, като актът съдържа и всички съществени реквизити, липсата на които би се отразила на неговата валидност. Спазени са  изискванията на чл.75, ал.3 и 4 от АПК - посочен е вида на акта /Наредба/, органът, който го е приел /ОбС/ и е определен главният му предмет /определяне на условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране,сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч/. Като структура, форма и  обозначение на съдържанието Наредбата отговаря на изискванията на Закона за нормативните актове и Указа за неговото прилагане.

                В протеста на прокурора не са наведени доводи за допуснати при приемане на наредбата /включително и на протестираната разпоредба от нея/, съществени нарушения на административно-производствените правила, като такива не се и твърдят.  

     Протестираният чл.20, ал.2 от Наредбата за условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране, сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч е приет в нарушение на материалния закон.

              Според  оспореният текст на чл.20, ал.2 от Наредбата за условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране, сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч изискванията на ал.1 на същия текст, които гласят, че преди започване на СМР и/или разрушаване на строеж, възложителят е отговорен за изготвянето на план за управление на СО, по чл.11, ал.1 от ЗУО / не се прилагат за: 1.премахване на сгради с РЗП, по-малка от 100 кв.м.; 2. Реконструкция и основен ремонт на строежи с РЗП, по-малка от 500 кв.м.; 3.Промяна предназначението на строежи с РЗП, по-малка от 500 кв.м.; 4. строеж на сгради с РЗП, по-малка от 300 кв.м.

              Преди законодателната промяна, обнародвана в ДВ, бр.105 от 2016 г.,текста на чл.20, ал.2 от местната наредба съответства на актуалната редакция на нормата на чл.11, ал.2 от Закона за управление на отпадъците. 

След отмяна на последната, материята вече се урежда с предписанията на чл.15, ал.1, т.1 - т.12 от Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали, издадена на основание чл.43, ал.4 от Закона за управление на отпадъците, приета с ПМС № 267 от 05.12.2017 г.,обн. ДВ. бр.98 от 8 Декември 2017г. Съгласно цитирания текст: „Чл.15. (1) План за управление на строителните отпадъци не се разработва и не се прилагат изискванията на тази глава при: 1.премахване на сгради с разгъната застроена площ /РЗП/, по-малка от 300 кв. м; 3.реконструкция и основен ремонт на строежи с РЗП, по-малка от 700 кв.м; 4. промяна на предназначението на строежи с РЗП, по-малка от 700 кв. м; 5.строеж на сгради с РЗП, по-малка от 700 кв. м. …“

             Съпоставката между регламентацията в двата подзаконови акта /на МС и на общински съвет гр.Ловеч/, установява, че действащата норма на чл.20, ал.2 от общинската наредба е незаконосъобразна, тъй като и четирите хипотези касаят обекти с различни параметри;

             Оспорената нормативна разпоредба противоречи и на чл.76, ал. 3 от АПК, съгласно който общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение /в същия смисъл е и чл.15, ал.1 ЗНА/. По смисъла на чл.76, ал. 3 от АПК издаваните от общинските съвети нормативни актове имат вторичен и производен характер спрямо законите, по-висока степен на конкретизация и ограничено териториално значение.

               В тази връзка обжалваната разпоредба – предмет на съдебен контрол, противоречи на предписанията на материалните норми – чл.76, ал.3 от АПК и чл.8 от ЗНА, а именно подзаконовите нормативни актове, приемани от общините, да са базирани на нормативните актове от по-висока степен при уреждането на обществени отношения от местно значение.

                При въвеждане на правните норми е недопустимо да се, пренебрегне рамката на чл.76, ал.3 АПК. Идентично е правилото на чл.8 от ЗНА.

                По изложените съображения разпоредбата на чл.20, ал.2 от Наредбата за условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране, сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч, противоречи на Закона за управление на отпадъците, Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали, чл.76, ал.3 от АПК и чл.8 от ЗНА, поради което се явява незаконосъобразна и като такава следва да бъде   отменена.

                 Наред с това, компетентността на всеки орган свързана с неговите права и задължения се определя в съответствие с разпоредбите на материалния закон, като пряко следствие от нормата на чл.4, ал.1 от Конституцията, респективно чл.4, ал.1 от АПК. С оглед на това, при издаване на подзаконов нормативен акт, съответният орган е длъжен да се съобразява стриктно с нормативния акт от по-висок ранг.  

                Поради изложеното настоящият тричленен състав на Ловешки административен съд приема, че разпоредбата на чл.20, ал.2 от Наредбата за условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране, сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч, противоречи на материалноправни норми от по-висок ранг, нарушава императивна разпоредба на ЗНА и Конституцията РБ и е несъответна на целта на закона, поради което на основание чл.193 от АПК следва да се отмени като незаконосъобразна.

               Предвид изхода на спора и на основание чл.143, ал.1 във връзка с чл.196 от АПК, ответникът по оспорването дължи заплащане на направените от Окръжна прокуратура Ловеч разноски по делото в размер на 20 лева, своевременно поискани и доказани, представляващи заплатена такса за обнародване на оспорването в „Държавен вестник”.

               С оглед разпоредбата на чл.194 от АПК, след влизане на решението в сила, същото следва да се обяви по начина, по който е обявена самата Наредбата за условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране, сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч.

              Мотивиран така и на основание чл.193, ал.1 от Административно - процесуалния кодекс, Ловешки административен съд, тричленен административен състав

              РЕШИ:

              ОТМЕНЯ по протест на Прокурор от Окръжна прокуратура Ловеч чл.20, ал.2 от Наредбата за условията и реда за изхвърляне, събиране, транспортиране, сортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, строителни, биоразградими, опасни и масово разпространени отпадъци на територията на Община Ловеч.

             ОСЪЖДА Общински съвет Ловеч да заплати на Окръжна прокуратура Ловеч направените в производството разноски в размер на 20 лева.

              Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.  

               Решението подлежи на обнародване по начина, по който е бил обнародван актът, съгласно чл.194 изречение последно от АПК, при неподаване на касационни жалба или протест или ако те са отхвърлени.

    Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

 

      ПРЕДСЕДАТЕЛ:                    ЧЛЕНОВЕ: 1.                     2.