Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 2441/26.11.2019г.
гр. Пловдив
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд-Пловдив, ХХIII състав, в открито заседание на петнадесети ноември
през две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗДРАВКА ДИЕВА
ЧЛЕНОВЕ: 1.
АЛЕКСАНДЪР МИТРЕВ
2.
ПЕТЪР КАСАБОВ
при
секретаря Р.А. и при участието на прокурора Христев, като разгледа КНАХД № 3052
по описа на съда за 2019 г., докладвано от СЪДИЯТА МИТРЕВ, за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по реда на глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 63, ал.1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба от М.А.Ж., ЕГН ********** ***,
чрез адв.П. ***, пл.“Съединение“ №3, ет.4, офис 411 против Решение
№ 1650 от 12.09.2019 г., постановено по АНД № 4023/2019 г. по описа на Районен
съд – Пловдив.
С решението е потвърдено наказателно постановление № 728 от
10.06.2019г. издадено от заместник кмет “Транспорт” в Община Пловдив,
упълномощен със Заповед № 18ОА418/06.03.2018г. на Кмета на Община Пловдив, с
което на М.А.Ж. на основание чл.43, ал.3, вр. чл.40,
ал.3 от Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътните превозни
средства на територията на град Пловдив е наложено административно наказание
Глоба в размер на 50 лева, за нарушение по чл.4, ал.4, т.5 от Наредба за реда
за спиране, престой и паркиране на пътните превозни средства на територията на
град Пловдив.
В жалбата се сочат
касационните основания материална и процесуална незаконосъобразност на
решението на Районния съд. Претендира се то да бъде отменено и да се постанови
ново, с което да се отмени изцяло обжалваното наказателно постановление.
Алтернативно се иска отмяна на решението и връщане на делото за ново
разглеждане на друг състав на Районен съд Пловдив.
Ответната страна, чрез
процесуалния представител юриск. М., оспорва жалбата,
като подробни съображения излага в постъпил по делото писмен отговор.
Представителят на Окръжна
прокуратура – Пловдив изразява становище за неоснователност на касационната
жалба.
Административният съд, като взе предвид наведените доводи за отмяна на решението и събраните по делото доказателства, намира за установено следното:
Касационната жалба се явява подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, следователно е допустима.
Разгледана по същество, тя е основателна.
Атакуваното Наказателно постановление е издадено против касатора за това, че на 03.03.2019г., около 15,30 часа в гр.Пловдив, на ул.“Гладстон“ срещу № 28 е паркирал автомобил марка „Опел” с рег. № РВ****ТТ лична собственост на пътен участък в ремонт, с което е нарушил разпоредбата на чл.4, ал.4, т.5 от Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътните превозни средства на територията на град Пловдив.
За да потвърди процесното наказателно постановление, въззивният съд е приел, че при издаването на акта и наказателното постановление не са били допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, както и че правилно е ангажирана административната отговорност на М.Ж. за извършеното от него нарушение на Наредбата за реда за спиране, престой и паркиране на пътните превозни средства на територията на град Пловдив. По отношение на размера на глобата е прието, че е във фиксиран размер и че съдът не е в правомощие да изменя в насока нейното намаляване.
Съгласно чл.4, ал.4, т.5 от Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътните превозни средства на територията на град Пловдив /Наредбата/, паркирането е забранено и на пътни участъци в ремонт. В случая няма спор, че със Заповед № № 18ОА 1763/03.08.2018г. на Кмета на Община Пловдив е била въведена е била въведена временна организация на движението на МПС със спиране на движението по ул.”Гладстон“ от ул.“Преслав“ до кръстовището с ул.”Петко Д. Петков” във връзка със строително – монтажни работи за обект „Основен ремонт „Подрлез при Централна поща“, - транспортен възел бул.“Цар Борис III Обединител“ – бул.“Княгиня Мария Луиза“ – ул.“Гладстон“ гр.Пловдив за времето от 06.08.2018г. до 31.12.2018г., като срока на въведената временна организация на движението е бил удължен Заповед № 19ОА-111 от 22.01.2019г. на Кмета на Община Пловдив до 31.03.2019г.
Видно от чл.43 ал.3 от Наредбата, на нарушителите на забраната на чл. 4, ал. 3 и ал. 4, чл. 5, чл. 6, ал. 2, чл. 7, ал. 1 и чл. 8 се налага глоба в размер на 50 (петдесет) лева.
Но тук е мястото да се отбележи, че съгласно чл.41 от Наредбата за реда за спиране, престой и паркиране на пътните превозни средства на територията на град Пловдив, при констатирани и/или установени нарушения на правилата за паркиране, за които няма изрично и конкретно определена санкция в Закона за движение по пътищата на лицата, извършили или допуснали нарушението, се налагат санкциите предвидени в настоящата наредба.
В ЗДвП има определена санкция за нарушения на правилата за
паркиране в чл.180 ал.1 т.1, съгласно която водач, който наруши правилата за
използване светлините на пътно превозно средство, за престой или за
паркиране, за използване на пътното платно, когато в резултат на
нарушението е създадена непосредствена опасност за движението се наказва с
глоба от 20 до 150 лв.
Следва да се съобрази, че
съгласно §2 от ПЗР на Наредбата за реда за спиране, престой и паркиране на
пътните превозни средства на територията на град Пловдив, последната се издава на
основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА, чл.76, ал.3 АПК, чл.8 ЗНА и чл.23, във връзка с
чл.19, ал.1, т.2 от ЗП и чл.99 от ЗДвП, а според §7 разпоредбите на тази
наредба се прилагат, доколкото не противоречат на нормативен акт с по-висока
степен.
В случая вмененото на касатора нарушение по смисъла на чл.4, ал.4, т.5 от Наредбата
за реда за спиране, престой и паркиране на пътните превозни средства на
територията на град Пловдив, противоречи на чл.180 ал.1 т.1 от ЗДвП, доколкото
с последната разпоредба за нарушение на правилата за паркиране за водача е
предвидена глоба от 20 до 150 лв.
Във връзка с твърдението на
процесуалния представител на ответника, че разпоредбата на чл. 180 ал.1 т.1 от ЗДвП касае санкцията за общия случай,
настоящия съдебен състав намира за необходимо да отбележи, че дори и да се
визира общия случай на нарушение на правилата за паркиране, то в ЗДвП е
предвидена по-ниска долна граница на размера на наказанието, а именно от 20
лв., докато в Наредбата за реда за спиране, престой и паркиране на пътните
превозни средства на територията на град Пловдив за паркиране на пътни участъци
в ремонт е предвидена глоба в размер на 50 лв.
Ето защо оспореното пред
районния съд НП се явява издадено в нарушение на нормите на чл.41 и на §7 от
ПЗР на Наредбата за реда за спиране, престой и паркиране на пътните превозни
средства на територията на град Пловдив и същото като незаконосъобразно, следва
да бъде отменено.
С оглед на изложеното, съдът
счита жалбата за основателна, а обжалваното решение на Районен съд – Пловдив –
за неправилно и незаконосъобразно, поради което същото следва да бъде отменено,
както и процесното НП.
Воден от горното, на основание
чл. 221, ал. 2, предл. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63, ал.1,
изр. 2 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № 1650 от 12.09.2019 г.,
постановено по АНД № 4023/2019 г. по описа на Районен съд – Пловдив и вместо
него постановява:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 728 от
10.06.2019г. издадено от заместник кмет “Транспорт” в Община Пловдив.
РЕШЕНИЕТО е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.