Решение по дело №216/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 241
Дата: 30 ноември 2020 г. (в сила от 19 декември 2020 г.)
Съдия: Виктор Динев Атанасов
Дело: 20207120700216
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ … … ...

 

град Кърджали, 30.11.2020 год.

 

                                          В      И  М  Е  Т  О      Н  А      Н  А  Р  О  Д  А

 

Кърджалийският административен съд, ...……............ в закрито заседание …….…… 

на тридесети ноември  …..……..…......…..………………………………………….…………….......……

през 2020/две хиляди и двадесета/ година, в състав:

 

                                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:    АНГЕЛ  МОМЧИЛОВ

                                                                                                     ЧЛЕНОВЕ:    ВИКТОР  АТАНАСОВ

                                                                                                                              МАРИЯ  БОЖКОВА

                                                                      

при секретаря ……………………………………………………….…………………..………….…..…........

и при участието на ……….…....…………………………………………………….…………………………. 

като разгледа докладваното от ........................................... съдията Виктор Атанасов ........ 

административно дело ….. 216 ….. по описа за ............. 2020 година ............................

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е административно, по реда на чл.176 от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.

Образувано е по искане от Б. В. - прокурор в Окръжна прокуратура - Кърджали, с което, на основание чл.176, ал.1 от АПК, се иска Административен съд - Кърджали да постанови допълнително решение по административно дело №216/2020 год. по описа на съда, с което да се произнесе относно оспорването на чл.45, ал.2 от Наредба за определяне размера на местните данъци през 2009 год. на територията на община Джебел, приета с Решение №148 от 30.01.2009 год. от Протокол №19 от на Общински съвет - Джебел.

В искането се сочи, че с Решение №207 от 08.10.2020 год., постановено по административно дело №216/2020 год., Административен съд - Кърджали се произнесъл по протест на Окръжна прокуратура - Кърджали против разпоредбите на чл.11, ал.1, в частта „ от 1 март”; чл.15; чл.17, ал.1; чл.40; чл.41, ал.1, 2 и 6; чл.45, ал.1, 2, 3 и 5; чл.46, ал.1; чл.47; чл.52, ал.1, т.2; чл.52, ал.1, т.4 и чл.64, ал.2 от Наредба за определяне размера на местните данъци през 2009 год. на територията на община Джебел, приета с Решение №148 от 30.01.2009 год. от Протокол №19 от на Общински съвет - Джебел/Наредбата/, като отменил част от оспорваните разпоредби - чл.15; чл.17, ал.1, предл.I; чл.52, ал.1, т.2; чл.52, ал.1, т.4, изр.I, в частта относно израза „ ... 12 и 13...” и чл.64, ал.2 от Наредбата, отхвърлил протеста в частта му против разпоредбите на чл. 1, ал.1; чл.17, ал.1, предл.ІІ; чл.40, ал.1; чл.41, ал.1; чл.41, ал.2; чл.41, ал.6; чл.45, ал.3; чл.45, ал.5; чл.46, ал.1; чл.52, ал.1, т.4, изр.І/в неотменената му част/ и изр.II от Наредбата и е оставил без разглеждане протеста против разпоредбата на чл.45, ал.1 от Наредбата и прекратил производството по делото в тази му част. В искането се сочи, че в посоченото решение неразгледана е останала една от оспорваните разпоредби, а именно: чл.45, ал.2 от Наредба за определяне размера на местните данъци през 2009 год. на територията на община Джебел, приета с Решение №148 от 30.01.2009 год. от Протокол №19 от на Общински съвет - Джебел, като по отношение на тази норма отсъства както обсъждане на доводите за незаконосъобразността й, изнесени в протеста/л.4 от протеста/ и съответно излагане на мотиви в обстоятелствената част на съдебното решение, така и изрично произнасяне в диспозитивната му част. Подалият искането прокурор намира, че е налице основанието по чл.176, ал.1 от АПК, Окръжна прокуратура - Кърджали, като страна по административното дело, в едномесечен срок от постановяване на решението по делото, да поиска постановяването на допълнително решение от съда, разгледал протеста, тъй като не се е произнесъл по цялото оспорване.

Ответникът – Общински съвет – Джебел, е получил препис от искането на 16.11.2020 год., видно от подписания, оформен и върнат втори екземпляр от съобщението, приложен по делото, но не е изразил становище по същото в законоустановения 7/седем/-дневен срок от получаването му.

За да се произнесе по така направеното искане, съдът в настоящия състав съобрази следното:

Искането е подадено в едномесечния срок, регламентиран в чл.176, ал.1 от АПК, тъй като видно от приложеното съобщение, надлежно подписано и оформено, препис от решението, чието допълване се иска, е получен в Окръжна прокуратура - Кърджали на датата 14.10.2020 год., а искането е постъпило в Административен съд – Кърджали на 06.11.2020 год., като освен това, искането е подадено от страна в производството по административно дело №216/2020 год. по описа на Административен съд – Кърджали. От това следва, че искането е допустимо и следва да бъде разгледано по същество.

Следва да се посочи, че разпоредбата на чл.176, ал.2 от АПК в действащата й редакция/Обн., ДВ, бр.77 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г./ предоставя на съдията преценката за вида заседание – открито или закрито, като в процесния случай, с оглед с поставения за допълване въпрос и с оглед обстоятелствата по делото съдът намира, че не е налице фактическа или правна сложност по посочения по-горе въпрос, поради което не се налага разглеждане на искането в открито съдебно заседание.

Разгледано по същество, съдът намира искането за основателно, по следните съображения:

Производството по настоящото административно дело е било образувано по протест от Бонка Василева - прокурор в Окръжна прокуратура - Кърджали, против разпоредбите на чл.11, ал.1, в частта й „от 1 март”; чл.15; чл.17, ал.1; чл.40; чл.41, ал.1, 2 и 6; чл.45, ал.1, 2, 3 и 5; чл.46, ал.1; чл.47; чл.52, ал.1, т.2; чл.52, ал.1, т.4 и чл.64, ал.2 от Наредба за определяне размера на местните данъци през 2009 год. на територията на община Джебел, приета с Решение №148 от 30.01.2009 год. от Протокол №19 от 30.01.2009 год. на Общински съвет – Джебел. С постановеното по делото Решение №207 от 08.10.2020 год., Административен съд – Кърджали е отменил разпоредбите на чл.15; чл.17, ал.1, предл.I; чл.52, ал.1, т.2; чл.52, ал.1, т.4, изр.I, в частта относно израза „ ... 12 и 13...” и чл.64, ал.2 от Наредбата, отхвърлил е протеста в частта му против разпоредбите на чл.11, ал.1; чл.17, ал.1, предл.ІІ/второ/; чл.40, ал.1; чл.41, ал.1; чл.41, ал.2; чл.41, ал.6; чл.45, ал.3; чл.45, ал.5; чл.46, ал.1; чл.52, ал.1, т.4, изр.І/в неотменената му част/ и изр.II от Наредбата и е оставил без разглеждане протеста против разпоредбата на чл.45, ал.1 от Наредбата, като е прекратил производството по делото в тази му част. При извършената проверка съдът констатира, че с посоченото съдебно решение действително не се е произнесъл по оспорването, направено с протеста, на разпоредбата на чл.45, ал.2 от Наредба за определяне размера на местните данъци през 2009 год. на територията на община Джебел, приета с Решение №148 от 30.01.2009 год. от Протокол №19 от 30.01.2009 год. на Общински съвет – Джебел.

Институтът на „допълнителното съдебно решение” е въведен в Административнопроцесуалния кодекс чрез нормата на чл.176, съгласно която, когато не се е произнесъл по цялото оспорване, съдът по свой почин или по искане на страна по делото, предявено в едномесечен срок, постановява допълнително решение. Непълнотата на съдебния акт означава, че съдът не е изчерпал предмета на делото и след постановяване на решението му част от спора остава висящ. Предвид това, с настоящото допълнително съдебно решение, съдът следва да се произнесе и по оспорването на посочената по-горе норма на чл.45, ал.2 от Наредба за определяне размера на местните данъци през 2009 год. на територията на община Джебел, приета с Решение №148 от 30.01.2009 год. от Протокол №19 от 30.01.2009 год. на Общински съвет – Джебел.

Така, протестираната разпоредба на чл.45, ал.2 (Нова – Приета с Решение №233 от 19.12.2013 год.) от Наредбата за определяне размера на местните данъци през 2009 год. на територията на община Джебел, в действащата й редакция, регламентира, че:

 Чл.45, ал.2 (Нова – Приета с Решение №233 от 19.12.2013 год. на ОбщС - Джебел) За превозните средства с мощност на двигателя до 74 кW вкл. и съответстващи на екологични категории „Евро 3” и „Евро 4”, данъкът се заплаща с 50 на сто намаление, а за съответстващите на „Евро 5” и „Евро 6” – с 60 на сто намаление, от определения по чл.55, ал.1 и ал.3 данък от Закона за местните данъци и такси.”.

При сравняване на тази действаща редакция на нормата чл.45, ал.2 от Наредбата с действащата разпоредба на чл.59 от ЗМДТ е видно, че действително, към момента законодателят е уредил по различен начин данъчните облекчения за превозните средства с мощност на двигателя до 74 кW вкл. и съответстващи на посочените екологични категории. Законовото правило, регламентирано в разпоредбата на чл.59, ал.2 (посл.изм. - ДВ, бр.98 от 2018 год., в сила от 01.01.2019 год.) от ЗМДТ, урежда, че „За мотопеди и мотоциклети с мощност на двигателя до 74 kW включително, и съответстващи на екологична категория „Евро 4” данъкът се заплаща с 20 на сто намаление, а за съответстващите на екологични категории, по-високи от „Евро 4” – с 60 на сто намаление от определения по чл.55, ал.3 данък.”. Елементарният анализ на тази норма сочи, че това намаление на данъка върху превозните средства се отнася не за всички превозни средства с мощност на двигателя до 74 kW вкл., а само за мотопеди и мотоциклети с посочената мощност, като освен това е видно, че е налице и различно съчетаване на екологичната категория с предвиденото намаление на данъка.

Така, протестираната разпоредба на чл.45, ал.2 от местната Наредба се явява незаконосъобразна, поради това, че с нея се допуска ползване на данъчно намаление и за превозни средства, различни от мотопеди и мотоциклети с мощност на двигателя до 74 kW вкл., каквото ЗМДТ не допуска, както и поради това, че с протестираната разпоредба е регламентирано различно от уреденото в ЗМДТ съчетаване на съответната екологична категория с предвиденото намаление на данъка. Тук за яснота следва да се посочи, че протестираната разпоредба на чл.45, ал.2 от местната Наредба е идентична с предходната редакция на нормата на ал.2 на чл.59 от ЗМДТ, която е била в сила от 01.01.2014 год. и която по абсолютно идентичен начин е регламентирала, че За превозните средства с мощност на двигателя до 74 kW включително и съответстващи на екологични категории „Евро 3” и „Евро 4” данъкът се заплаща с 50 на сто намаление, а за съответстващите на „Евро 5” и „Евро 6” – с 60 на сто намаление, от определения по чл.55, ал.1 и 3 данък.”. Тази редакция на нормата е действала до изменението й, публикувано в ДВ, бр.98 от 27.11.2018 год., в сила от 01.01.2019 год. Явно това изменение на законовата разпоредба, в случая, не е съобразено от Общински съвет – Джебел и съответно, разпоредбата на местната Наредба не е приведена в съответствие с влязлата в сила и действаща от 01.01.2019 год. редакция на нормата на ал.2 на чл.59 от ЗМДТ, като е ясно, че волята на законодателя е била да преуреди по различен начин ползването на данъчно намаление за дължимия данък върху превозните средства, за посочените видове превозни средства и с посочената мощност на двигателя, съответстващи на посочените екологични категории. Предвид тези съображения се явява основателен доводът в протеста, че по този начин разпоредбата на чл.45, ал.2 от местната Наредба е в противоречие със законовото правило, разписано в разпоредбата на чл.59, ал.2 от ЗМДТ, влязло в сила от 01.01.2019 год. и действащо и към момента, поради което и тази разпоредба на чл.45, ал.2 от Наредбата за определяне размера на местните данъци през 2009 год. на територията на община Джебел се явява материално незаконосъобразна и като такава, следва да бъде отменена с решението по настоящото дело.

Така, с оглед гореизложеното съдът в настоящия състав намира искането за допълване на постановеното по делото решение за основателно, поради което и същото следва да бъде уважено, като се допълни Решение №207 от 08.10.2020 год., постановено по административно дело №216/2020 год. по описа на Административен съд – Кърджали.

Предвид изложеното и на основание чл.176, ал.2 от АПК, Административен съд – Кърджали

 

 

 

Р     Е     Ш     И :

 

ДОПЪЛВА Решение №207 от 08.10.2020 год., постановено по административно дело №216 по описа за 2020 год. на Административен съд – Кърджали, като в диспозитива на решението се допълва:

ОТМЕНЯ разпоредбата на чл.45, ал.2 от Наредбата за определяне размера на местните данъци през 2009 год. на територията на община Джебел, приета с Решение №148 от 30.01.2009 год. от Протокол №19 от 30.01.2009 год. на Общински съвет – Джебел/Изм. и доп. с Решение №256 от 27.01.2010 год. на Общински съвет - Джебел; с Решение №363 от 24.01.2011 год. на Общински съвет - Джебел; с Решение №230 от 27.11.2013 год. на Общински съвет – Джебел; с Решение №233 от 19.12.2013 год. на Общински съвет - Джебел; с Решение №309 от 26.06.2014 год. на Общински съвет - Джебел; с Решение №367 от 28.01.2015 год. на Общински съвет - Джебел; с Решение №114 от 28.09.2016 год. на Общински съвет – Джебел и с Решение №347 от 05.02.2019 год. на Общински съвет – Джебел/.

Препис от решението, на основание чл.138, ал.3, във вр. с чл.137, ал.1 от АПК, да се изпрати или връчи на страните по делото. 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България, чрез Административен съд – Кърджали, в 14/четиринадесет/ - дневен срок от съобщаването или връчването му на страните.

Решението да се разгласи по реда на чл.194 от АПК при неподаване в срок на касационна жалба или протест или ако те са отхвърлени от касационния съд.

            

          

 

          

          ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                             ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

                                                                                                                

                                                                                                        2.