Решение по дело №755/2014 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 501
Дата: 23 май 2014 г. (в сила от 12 юни 2014 г.)
Съдия: Димитър Христов Гальов
Дело: 20145530200755
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 април 2014 г.

Съдържание на акта

  

Р Е Ш Е Н И Е

Номер:                         23.05.2014 година       град Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СтарозагорскиЯТ районен съд       ІІ наказателен състав

На  двадесети май                                       Година: 2014

В публичното заседание в следния състав:

 

                                               Председател: ДИМИТЪР ГАЛЬОВ

 

Секретар: Т.Т.

разгледа докладваното от съдията Димитър Гальов

АНД755 по описа за 2014 година

и за да се произнесе, съобрази следното:

                   Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

         Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 156 от 05.02.2014г., издадено от Й. Н.-***, упълномощен със Заповед № РД-25-2163 от 29.11.2011 год. на Кмета на Община Стара Загора. С атакуваното НП, жалбоподателят е санкциониран на основание чл.29, ал.1 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора, с административно наказание „глоба” в размер на 2000.00 /две хиляди/ лева.

         Жалбоподателят И.П. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли, същото да бъде отменено. Оспорва се фактическата обстановка в атакуваното постановление. Твърди се, че в нарушение на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, НП не съдържа описание на нарушението, датата и мястото на извършването, обстоятелствата при които е извършено, както и доказателствата, които го потвърждават. В този смисъл, не било посочено как е установено, че са завзети „около 3 квадратни метра” общинска площ. Твърди, че разполага с Разрешително за ползване на 4 кв.м. за поставяне на временни съоражения, като не се отклонявал от разрешението да ползва именно площ в позволения му, съобразно заплатената такса размер. Евентуално, в случай, че съдът приеме твърдяното административно нарушение за извършено, прави искане за намаляване размера на наложената санкция. Сочи, за разминаване на обстоятелствената част на АУАН спрямо тази съдържаща се в НП, досежно качеството на наказаното лице, който в АУАН бил посочен, че извършил нарушение, като управител, а в НП, че нарушението било извършено във връзка с дейността на фирмата.  В съдебно заседание не се явява лично, а се представлява от упълномощен адвокат, която поддържа жалбата и наведените доводи за незаконосъобразност на атакуваното НП и моли за отмяната му изцяло.  

        Въззиваемата страна - Община Стара Загора изпраща представител в съдебно заседание, който оспорва жалбата и моли НП да бъде потвърдено, като законосъобразно.

        Съдът, като прецени събраните доказателства, ведно с доводите и становищата на страните и служебно провери правилността на обжалваното наказателно постановление, приема за установено следното:

         Съдът намира жалбата за редовна и допустима, тъй като е подадена в законоустановения срок от надлежна странанаказано лице, което има правен интерес от оспорването и е подадена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Констатираното е предпоставка за разглеждане на жалбата по същество, при което съдът намери следното:

На 26.11.2013 година свидетелите Р.А. и Н.П. – инспектори в Отдел „КЕЧОР” при Община Стара Загора при изпълнение на служебните си задължения получили сигнал за завземането на общинска площ посредством поставяне на автомобилни гуми на обект за монтаж и демонтаж на автомобилни гуми, намиращ се на адрес в гр.Стара Загора, ..... При посещение на място констатирали, че пред обекта били разположени автомобилни гуми и джанти. Управителят на обекта представил документ за разрешение да ползва 4 квадратни метра, но при замерването инспекторите установили, че ползваната площ била с около 3 квадратни метра над допустимото, поради което съставили АУАН, в който било възприето, че било налице „завземане” на общинска площ- около 3 квадратни метра. Деянието е квалифицирано като нарушение на чл.17 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора.

Жалбоподателят отказал да подпише акта, което обстоятелство било удостоверено с подписа на свидетеля Н.П.. Видно от съдържанието на АУАН, на място не са записани възражения. Такива не са постъпили по-късно и в законоустановения тридневен срок.

Вследствие на съставения акт, на 05.02.2014 година е издадено атакуваното НП, в което нарушението е квалифицирано по чл.17, като е посочена и санкционната разпоредба на чл.29, ал.1 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора. В описателната част отново се посочва, че нарушението квалифицирано по посочената подзаконова разпоредба съставлява „завземане” на около 3 кв.м. Следва да се отбележи, че в цитирания подзаконов акт „Наредба за обществения ред в Община Стара Загора” не се съдържа легална дефиниция за понятието „завзема”, но смисъла на употребената от общинския нормотворец дума и нейното значение могат да се извлекат съобразно Българския Тълковен речник. Според последният, завземането представлява „заграбване”, „присвояване”, т.е. по един неправомерен начин, на определена вещ, в случая общинска площ, поради което следва извода, че процесното деяние, изразяващо се в „поставяне” на непосочен брой автомобилни гуми и джанти, не би могло да се третира като подобно действие, още повече че субективното намерение да се завземе такава общинска площ предполага една продължителност във времето, т.е. някакъв времеви диапазон, какъвто в случая дори не се твърди от административнонаказващия орган. Липсата на подобни обстоятелства, които следва да бъдат установени и доказани по надлежния ред, както и да се съдържат в АУАН и НП също съставлява съществено нарушение на производствените правила. Констатацията, че е извършено подобно административно нарушение, по мнение на настоящият съдебен състав, би следвало да се обосновава например с посочване на период, начин, по който е завзета площта, точната й конкретизация, а не на последно място и доказателствата, които установяват подобно нарушение, като например докладни записки, съдържащи достатъчно конкретни обстоятелства, констативни протоколи и т.н. В случая, въобще не е посочено конкретно каква общинска площ е завзета, защото нито в акта, нито в НП подобно описание не се съдържа. Установяване на МЯСТОТО на твърдяното нарушение е от първостепенно значение за доказването му, а и товя обстоятелство е задължителен реквизит на всеки АУАН, съгласно императивната норма на чл.42, т.3 от ЗАНН. Фактът, че в АУАН и в  НП не е записано това място води до констатацията, че липсва такъв задължителен реквизит.

На следващо място, съдът намира, че констатираното състояние на общинската площ пред обекта на жалбоподателя на посочената дата 26.11.2013г. в 13.20 часа би осъществило признаците на административно нарушение, регламентирано в друг нормативен акт, а именно Наредба за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора, по-конкретно в санкционната разпоредба на чл.11, ал.1 и ал.3 от същата, където е указано: „забранява се поставянето на…и на всякакви други предмети, върху уличните платна, тротоарите..”. Следователно, ангажирането на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е следвало да се базира на цитираната Наредба, която от друга страна е и специален нормативен акт, съпоставен с общата Наредба за обществения ред и дори само на това основание изключва приложението на общите норми, съдържащи се в такъв акт.  

Предвид всичко изложено, следва извода, че дори и да е извършено нарушение, то наведената от наказващия орган правна квалификация, респективно подзаконов акт, са неотносими към случая. Описанието на нарушението, респективно на нарушените разпоредби съставляват задължителен реквизит на всеки АУАН и НП, съгласно императивни норми на материалния закон, но в случая са посочени разпоредби и въобще подзаконов нормативен акт, който не е следвало да бъде приложен, с оглед посоченото в обстоятелствената част на АУАН и НП.

Посочените по-горе съображения, обосновават извода, че в административнонаказателния процес са допуснати множество съществени нарушения на производствените правила, ограничаващи правото на защита на нарушителя и противоречащи на императивни разпоредби на приложимия материален закон- ЗАНН, по-конкретно изискванията на чл.42, т.3, 4 и 5 и чл.57, ал.1, т.5 и 6 от ЗАНН. Този извод предпоставя на самостоятелно основание отмяна на атакуваното НП изцяло, като незаконо-съобразно.

За пълнота на изложението, настоящият съдебен състав намира, че административнонаказателното обвинение е и недоказано. Следва да се посочи, че липсват доказателства за осъществяване на твърдяното нарушение по чл.17 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора, тъй като в състава на нарушението от обективна страна следва да са налице данни, посредством които може да се обоснове подобен правен извод за „завземане” на общинска площ, в контекста на изложеното по-горе, с оглед тълкуване смисъла на тази дума. Поради това, съдът намира, че не е осъществен самият състав на това нарушение, дори и да се приеме, че нормативния акт, описан от актосъставителя и наказващия орган е приложим в случая. В този смисъл, изричните възражения на жалбоподателя са основателни.

По изложените съображения, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно, съответно подадената срещу него жалба е основателна и следва да бъде уважена, с оглед констатациите по-горе в изложението.

         Ето защо и на основание чл.63, ал.1, предл.3 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

         ОТМЕНЯ изцяло Наказателно постановление 156 от 05.02.2014год., издадено от Й. П.Н. ***, упълномощен със Заповед № РД-25-2163 от 29.11.2011 год. на Кмета на Община Стара Загора, с което на И.М.П., ЕГН **********, с адрес:*** е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 2000.00 /две хиляди/ лева, на основание чл.29, ал.1 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора, за извършено нарушение по чл.17 от Наредбата, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

         РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд – град Стара Загора, по реда на Глава Дванадесета от АПК, на основанията предвидени в НПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните, че е изготвено.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: