Решение по дело №2865/2017 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 175
Дата: 29 януари 2018 г. (в сила от 29 януари 2018 г.)
Съдия: Дарина Стойкова Матеева
Дело: 20177180702865
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 175

 

гр. Пловдив,  29.01.2018 год.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, І състав в закрито заседание на двадесет и девети януари през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДАРИНА МАТЕЕВА

                                                                                                  

като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 2865 по описа за 2017год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.294 и сл. от АПК.

 Образувано е по жалба на М.Г.Ч.,ЕГН ********** ***,с адрес за кореспонденция:  гр.***против действия на Началника на Дирекция за национален строителен контрол /ДНСК/,обективирани в писмо изх.№ 2510-04-093/06.10.2017г. на Началника на ДНСК,за извършване на принудително премахване на незаконен строеж:“Ремонт на покрив и преустройство на таван в жилищна сграда“,находяща с в ПИ 211,парцел II,кв.204-стар/10-нов/ по плана на Втора градска част на гр.Пловдив,с административен адрес:***.

В жалбата се релевират доводи за нищожност на акта,тъй като е постановен от некомпетен орган,както и се поддържа искане за отмяна на действията на органа по изпълнение поради незаконосъобразността им.

Направено е искане за постановяване на решение,с което да се прекрати изпълнителното производство на основание чл.282,ал.1,т.7 от АПК- поради фактическа и правна невъзможност  за изпълнението му.

Сочи се,че при евентуално принудително премахване на незаконния строеж,така както е  посочен в Заповед № ДК-02-ЮЦР-178/19.07.2012г.,ще се стигне до цялостно премахване на покрива и сградата ще остане без покрив,нещо което не  граничи със здравия разум.Още повече,че таванът на последния етаж на сградата няма плоча,а е гредоред и при едни такива действия по премахване на покрива,цялото имущество на жалбоподателката,вкл.скъпи мебели,музикални инструменти-пиано,виончела,виоли и пр. на значителна стойност,ще се повреди.

Като аргумент в насока на искането за отмяна на оспореното действие по принудително изпълнение,се заявява,че за да бъде изпълняемо задължението,следва точно да се укаже какво ще бъде премахнато и в какъв вид следва да се възстанови покривната конструкция и подпокривното/таванско/ помещение.

Органът по изпълнениетоНачалник ДНСК, представя преписката по принудителното изпълнение на Заповед № ДК-02-ЮЦР-178/19.07.2012г.на Началника на РДНСК-ЮЦР.

В съпроводително писмо вх. № 17643/18.10.2017 г. е изложено писмено становище в подкрепа законосъобразността на предприетото действие по принудителното изпълнение на Заповед № ДК-02-ЮЦР-178/19.07.2012г.на Началника на РДНСК-ЮЦР.

Посочено е,че към момента не се предприемат действия по изпълнение,тъй като посочената по-горе заповед за премахване е обжалвана от М.Ч.,за което е образувано адм.д.№ 2750/2017г. по описа на Административен съд-Пловдив.

 

Съдът, след като прецени представените по делото доказателства във връзка с доводите на страните, намира за  установено следното:

I.По допустимостта

Жалбата е подадена в седмодневния срок по чл.296, ал.1 от АПК, броен от датата на залепване /06.10.2017 г./ на съобщението за уведомителното писмо на мястото на  строежа, което удостоверява уведомяване на адресата по реда на § 4, ал.2, изр.2 от ДР на ЗУТ.

        Жалбата е подадена  при наличието на правен интерес и срещу подлежащо на съдебен контрол действие на орган по изпълнението, доколкото с въпросното писмо са предприети непосредствено действия по принудително изпълнение, засягащи пряко правната сфера на задълженото лице.

С оглед на изложеното съдът намира, че жалбата е ДОПУСТИМА.

II.По основателността.

От фактическа страна се установява следното.

        Изпълнителното основание, въз основа на което е образувано производство по принудително изпълнение, е влязла в сила Заповед № ДК-02-ЮЦР-178 от 19.07.2012 г., издадена от Началника на РДНСК – ЮЦР, с която на основание чл.225, ал.1,т.2 от ЗУТ е наредено премахване на незаконен строеж, представляващ „Ремонт на покрив и преустройство на таван в жилищна сграда“, находящ се в Поземлен имот /ПИ/ 211, парцел II, кв. 240-стар/ ,10-нов по плана на Втора градска част, гр. Пловдив, с административен адрес: ***.

           Посочено в заповедта е също, че ПИ 211, парцел II, кв. 240-стар, 10-нов по плана на Втора Градка част, гр. Пловдив е собственост на Д.Д., Е.Г., и М.Ч....

Строежът е собственост на М.Г.Ч..

От данните по преписката е видно, че въпроса с валидността и законосъобразността на  Заповед № ДК-02-ЮЦР-178 от 19.07.2012 г. на Началника на РДНСК – ЮЦР, Пловдив е разрешен окончателно, с влезнал в сила съдебен акт.

         Към настоящия момент безспорно не е последвало доброволно изпълнение на заповедта за премахване.

         При неосъществяване на задължението за доброволно изпълнение на влязлата в сила заповед в указания в поканата срок, за органа по изпълнение възниква правомощие да пристъпи към принудително й осъществяване по реда на чл. 286 от АПК.

         Органът по изпълнението е определил изпълнител на действията - „Р.К.“ ЕООД/Договор № ФО-13-309/26.09.2016г-л.55-56/.

       С писмо с изх. №ПД-2510-04-093/06.10.2017г. на Началника на ДНСК е възложено принудителното изпълнение на Заповед № ДК-02-ЮЦР-178 от 19.07.2012 г. на Началника на РО НСК-Пловдив при РДНСК-ЮЦР, като е разпоредено същото „….да се извърши в периода от 09,00 часа на 10.10.2017 г. до 17,30 часа на 16.10.2017 г., а при евентуално обжалване на действията на органа по изпълнението…..принудителното премахване следва да бъде осъществено в срок от 20 работни дни, считано от датата на потвържаването им от Съда с влязъл в сила съдебен акт…“

         При така установеното от фактическа страна,във връзка с доводите и възраженията на страните,съдът достига до следните правни изводи:

          Относно компетентността на органа.

         Съобразно разпоредбата на чл. 271, ал. 1, т. 1 от АПК орган по изпълнението срещу граждани и организации е административният орган, който е издал административния акт.

           Не е спорно между страните, че заповедта, подлежаща на изпълнение, е издадена от началника на РДНСК- ЮЦР, Пловдив на когото със Заповед № РД 13-229 от 02.07.2012 г. на Началника на ДНСК, са делегирани правомощия да издава заповеди от тази категория.

          Или, административният акт представляващ изпълнително основание, е издаден от Началника на РДНСК-ЮЦР, Пловдив, а действията по принудително изпълнение са предприети от Началника на ДНСК, София.

         Началникът на ДНСК и началникът на РДНСК-ЮЦР, Пловдив са органи в рамките на една структура - Дирекция национален строителен контрол, като Началникът на регионалната дирекция е орган, на който Началникът на ДНСК делегира правомощия, по силата на предоставената му за това законова възможност, в частност, да издава заповеди за премахване на незаконни строежи.

        Тоест, делегиращият правомощия орган разполага с компетентността да извършва действия, които е делегирал или може да делегира на по-ниско стоящия в съответната административна йерархия орган.

        Ето защо не е налице некомпетентност на органа,издал оспорения акт,а от тук не е налице  и нищожност на оспореното писмо.

       Следва да се отбележи, че междувременно е настъпила промяна в приложимия материален закон, с изменението на чл.225, ал. 1 от ЗУТ (Обн. ДВ бр. 82 от 26.10.2012 г., в сила от 26.11.2012 г.), според която компетентността на началника на ДНСК или на упълномощени от него длъжностни лица за издаване на заповеди за премахване на незаконни строежи е ограничена само до строежи от първа, втора и трета категория или на части от тях, а за строежи от категорията на процесния, компетентността в тази насока е предоставена на кметовете на общините по силата на действащия понастоящем чл.225а от ЗУТ.

         В § 126 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ обаче, изрично е предвидено, че започнатите до влизането в сила на този закон производства по премахване на незаконни строежи или на части от тях от четвърта до шеста категория, се довършват по досегашния ред. Промяната в материалния закон не засяга компетентността на органа по принудителното изпълнение, относно вече издадени индивидуални административни актове.

          В случая подлежащият на изпълнение административен акт е издаден от орган в структурата на ДНСК, по силата на изрично делегирани правомощия, видно от приложенията по административната преписка, като това е сторено преди изменението на закона.

          Заповедта на Началника на РДНСК-ЮЦР, Пловдив е влязла в сила и представлява валидно изпълнително основание по смисъла на чл. 268 от АПК, тоест по отношение на М.Г.Ч. и М.С.Ч.е налице изпълняемо задължение като материалноправна предпоставка на изпълнението                                                                                                  

Действията по принудително изпълнение са започнали въз основа на индивидуален административен акт, удостоверяващ изискуемо и подлежащо на изпълнение задължение.

        Съдът  констатира допуснато нарушение на процедурата по принудителното премахване на незаконния строеж. По делото не са представени доказателства за извършено предварително проучване относно начина и необходимите средства за изпълнение на премахването, съгласно предвиденото в чл.5, ал.1 от Наредба №13/23.07.2001 г. на МРРБ. Не е ясно също така, необходимо ли е изготвяне и одобряване на конструктивно становище-проект за безопасно премахване на незаконния строеж.Изпълнението на последните изисквания не е самоцелно, и е във връзка с предвиждането на чл.272, ал.1 от АПК за съразмерност на принудителното изпълнение, която разпоредба в случая е нарушена.

Предвид изложеното, съдът намира, че действия на Началника на ДНСК, обективирани в писмо изх. № 2510-04-093/06.10.2017г. на Началника на ДНСК,за извършване на принудително премахване на незаконен строеж:“Ремонт на покрив и преустройство на таван в жилищна сграда“,находяща с в ПИ 211,парцел II,кв.204-стар/10-нов/ по плана на Втора градска част на гр.Пловдив,с административен адрес:***, се явяват незаконосъобразни и следва да бъдат отменени.

За пълнота на изложението следва да се посочи ,че доводите на жалбоподателката за прекратяване на изпълнителното производство на основание чл.282,ал.1,т.7 от АПК-поради фактическа и правна невъзможност  за изпълнението му ,са неоснователни.При липса на доказателства за извършено предварително проучване относно начина и необходимите средства за изпълнение на премахването,а така  също и изготвяне и одобряване на конструктивно становище-проект за безопасно премахване на незаконния строеж,такъв извод не може да бъде формиран.

Освен това в рамките на производството по чл.297 и сл. от АПК законодателят не е предвидил възможност за разглеждане на жалбата в открито съдебно заседание ,със събиране на доказателства,поради което искането на М. Ч. за разглеждане на жалбата й в открито съдебно заседание,е неоснователно.

Водим от горното и на основание чл.297 ал.1 и чл.298 от АПК, Административен съд – Пловдив,  I отделение ,I  състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ действия на Началника на ДНСК, обективирани в писмо изх. № 2510-04-093/06.10.2017г. на Началника на ДНСК,за извършване на принудително премахване на незаконен строеж:“Ремонт на покрив и преустройство на таван в жилищна сграда“,находяща с в ПИ 211,парцел II,кв.204-стар/10-нов/ по плана на Втора градска част на гр.Пловдив,с административен адрес:***, се явяват незаконосъобразни и следва да бъдат отменени

 

Решението е окончателно.

 

 

                                                       Председател: