РАЗПОРЕЖДАНЕ № 660
гр.Силистра, 29.12.2022г.
Административният съд гр.Силистра, в
закрито заседание на двадесет и девети декември през две хиляди двадесет и
втора година,в състав:съдия-докладчик Маргарита Славова, при секретаря Румяна
Пенева,разгледа постъпилото адм.дело №192 по описа на съда за 2022г. и
прие,че нередовностите в сезирането са отстранени, а протестът, по който е
образувано производството, е редовен, поради което следва да бъдат извършени
действията по чл. 188 и чл.189 АПК.
Постъпил е протест от Заместник
окръжен прокурор в Окръжна прокуратура гр.Силистра срещу Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на
услугите в Община Тутракан, приета с Решение №601 по Протокол №44/
06.03.2003г. от заседание на Общинския съвет гр.Тутракан,
многократно изменяна и допълвана, последно с Решение №509, взето по Протокол
№39/28.04.2022г., публикувана на официалния сайт на Община гр.Тутракан.
Релевираният нормативен акт е ос- порен по отношение на чл.18 ал.1, в частта му
„[…] до 31 октомври на предходната година […]“, както и по отношение на чл.33 т.15.6, в хипотезата
на чл.185 ал.2 пр.2 АПК, с доводи за прякото им противоречие с разпоредби от
висок правен порядък.
В изпълнение на разпореждане по
делото, ответният общински съвет е представил копие единствено на решението,
приемащо оспорената наредба и заверен препис на самата наредба, с твърдения, че
не се съхранявали в архива на Община гр.Тутракан останалите материали,
формиращи административната преписка по приемане на подзаконовия нормативен
акт. И двете оспорени разпоредби са претърпели изменения с Решение №457 по
Протокол №35/27.01.2022г., което налага да бъде изискана пълната
административна преписка по вземане на горепосоченото решение, вкл. Докладната
записка за приемане на измененията на процесната наредба, както и проекта за
предлаганите изменения; оповестяването му на местната общност и проведеното
публично обсъждане; разглеждането му в постоянните комисии на Общ.С-Тутракан;
препис от пълния протокол (със станалите разисквания и начин на гласуване) от
заседанието на общинския съвет гр.Тутракан и всичко останало,което има
отношение към повдигнатия спор.Същите са необходими за установяване на
конкретните цели,които са били преследвани с изменението на нормативния акт,
както и на причините, довели до неговото приемане, а и на очакваните резултати
от прилагането му.Мотивите за приемане на акт от процесната категория, са
задължителни в обема и вида, изрично лимитирани с чл.28 ЗНА, в редакцията му
към ДВ,бр.46/07г.,доп.с ДВ,бр.34/2016г.,като същите следва да отговарят на
изискванията за съблюдаване на принципите на обоснованост,стабилност, откритост
и съгласуваност на административните актове,вкл. нормативните, по аргумент от
чл.26 ал.1 ЗНА.
Главните
възражения в протеста са свързани с доводи за несъответствие на ос-порените
разпоредби с текстове от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), по
законовата делегация от чиито чл.9 е приета процесната местна наредба.Твърди
се, че прилагането (влизането в сила) на ограничителното условие в чл.18 ал.1
от същата („[…] до 31
октомври на предходната година[…]“),по
изричната воля на законодателя е отложено за влизане в сила (с
ДВ,бр.14/17.02.21г.) - от първи януари на втората година,следваща публикуването
на резултатите от преброяване на населението и жилищния фонд в Република
България през 2021г., каквото все още не е осъществено (установимо
обстоятелство след справка в публичния сайт на НСИ). Следователно, налице било
несъответствие с действащия чл.71 т.1 ЗМДТ, поради което разпоредбата от
местната наредба, ограничаваща лицата при подаване на декларация за
неизползване на съответния имот през следващата година - до 31.октомври, а не
какъвто е приложимия текст на законовата норма - до края на предходната година,
е незаконосъобразна. Ето защо се настоява чл.18 ал.1, в оспорената му част, да
бъде отменен.
Отделно
от това се твърди, че чл.33 т.15.6 от наредбата, предвиждащ заплащане на такса
за техническа услуга при допълване, изменение и поправка на кадастрален план на
населено място от територията на община гр.Тутракан, се намирал в пряко
противоречие с регламентацията от чл.108 т.1 ЗМДТ,изрично изключващ заплащането
на такси за технически услуги от вида на изчерпателно изброените в нормата
(т.1-т.8),вкл. при допълване (поправки) на одобрен кадастрален план.Поради това
се настоява за отмяна и на разпоредбата на чл.33 т.15.6 от оспорената наредба,
като се претендират и съдебни разноски.
Предметът
на съдебния контрол е детерминиран от протеста и засяга законосъобразността на
нормативния акт в посочените по-горе части.Оспорването не е осъществено
съобразно правилото на чл.152 ал.1 АПК,но с разпореждане на съда е изискана
административната преписка по приемане на наредбата от Общинския съвет
Тутракан, копие от която не е представено,поради липсата му в архива на
общината. Независимо от това и доколкото и двете оспорени разпоредби са
претърпели изменение с Решение №457,взето по Протокол №35/27.01.2022г. от
заседание на Общ.С-Тутракан, пълната преписка по неговото приемане, следва да
бъде представена по делото до първото съдебно заседание.
На основание чл.188,във връзка с чл.181 ал.1 и ал.2 АПК на
оспорващия орган е указано и в определения 7-дневен срок,същият е представил
документ,удостоверяващ внесена такса в размер на 20 лева по сметка на Народното
събрание на РБ,за обнародване в „Държавен вестник” на съобщението по чл.181
ал.1 АПК.
Доколкото предмет на настоящия
съдебен контрол е подзаконов нормативен административен акт на орган на
местното самоуправление в Община гр.Тутракан, а оспорващият прокурор е с
нормативни правомощия да упражнява общ надзор за законност по отношение на
всички категории актове,включително по чл.186 ал.2 АПК, на основание чл.170 ал.1 АПК,следва да бъдат дадени указания на
ответника по протеста, че носи доказателствената тежест за установяване наличието
на условията за приема-не на оспорените текстове от Наредба, както и че са
спазени изискванията на чл.77 и чл.80 АПК,във връзка със Закона за нормативните
актове.
Съдът
на основание чл.182 ал.1 АПК, конституира страните по
делото:
Подател на протест: Заместник окръжен прокурор при Окръжна
прокуратура гр. Силистра, с
административен адрес: гр.Силистра, ул.”Илия Блъсков” №7;
Ответник: Общински съвет
град Тутракан с административен адрес: гр.Тутракан,
ул.”Трансмариска” №20, чрез неговия председател г-н Нехат Кантаров;
По
аргумент от чл.192 АПК в съдебното производство следва да участва прокурор от
Окръжна прокуратура гр.Силистра,но по силата на това,че основна оспорваща
страна е именно такъв орган на съдебната власт,не се налага допълнително
конституиране на прокурор от ОП-Силистра за участие в производството.
ДА СЕ ОБНАРОДВА в „Държавен вестник”
ОБЯВЛЕНИЕ, че Наредба за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община
Тутракан,приета с Решение №601 по
Протокол №44/06.03. 2003г. от заседание на Общинския съвет гр.Тутракан,последно
изменена с Решение №509, взето по Протокол №39/28.04.2022г.,е оспорена от
Прокурор в Окръжна прокуратура гр.Силистра, относно чл.18 ал.1, в частта - „[…] до 31 октомври на предходната година […]“ и относно чл.33 т.15.6, като по протеста е
образувано административно дело №192 по
описа на Административен съд гр.Силистра за 2022 година.
Копие от
ОБЯВЛЕНИЕТО да се постави и на определеното за това място в АС-Силистра и да се
публикува в Интернет страницата на ВАС.
След изчерпване на горната процедура, съдът
ВНАСЯ протеста за разглеждане в открито
съдебно заседание на 08.02.2023г. от 10.30 часа, за която дата да се
призоват конституираните страни по делото.
Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на
страните по реда на чл.137 АПК,като ответният орган на местното самоуправление
в Община гр.Тутракан има право на писмен отговор и посочване на доказателства в
14-дневен срок от съобщава-нето (чл.163 ал.2,във връзка с чл.196 АПК).
СЪДИЯ: