РЕШЕНИЕ
№ 1070
гр. Бургас, 30.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XVII СЪСТАВ, в публично заседание на
втори декември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ
при участието на секретаря ДАНИЕЛА М. МИХАЙЛОВА
като разгледа докладваното от АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ Административно
наказателно дело № 20212120204826 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН и е образувано по жалбата на Г.
Й. Т. ЕГН********** против наказателно постановление № 11-01-223/07.09.2021г., издадено от
директора на Агенция за държавна финансова инспекция-гр. София, с което на жалбоподателя за
нарушение на чл. 17, ал. 1 вр. чл. 20, ал. 3, т. 2 вр. чл. 3, ал. 1, т. 2 от Закона за обществените
поръчки на основание чл. 256, ал. 1 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ е наложена глоба в
размер на 426,59 лева. В жалбата се излагат съображения за допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила и на материалния закон. Иска се за отмяна на наказателното
постановление.
Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна и е
допустима.
Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, в контекста на
правомощията си по съдебния контрол, намира за установено от фактическа и правна страна
следното:
На 01.10.2018 г. във „Водоснабдяване и канализация" ЕАД, гр. Бургас, инж. Г. Й. Т. -
изпълнителен директор на „Водоснабдяване и канализация" ЕАД и възложител на обществени
поръчки по смисъла на чл.5, ал. 4, т.1, във връзка с § 2 т. 42 от ДР на Закона за обществените
поръчки не е възложил обществена поръчка по реда на ЗОП, за доставки с предмет «Доставка на
уплътнения“. В резултат на това, през 2018 г. са доставени механични и челни уплътнения за
помпи въз основа на първични счетоводни документи -16 бр. фактури на „Алмекс БГ“ ООД,
„Ником техно“ ООД и „Кселекс“ ООД на обща стойност 35 549 лв. без ДДС 42658,80 лв. с ДДС),
без да е възложена обществена поръчка по реда на ЗОП и без сключен договор, като с извършената
на 01.10.2018т доставка по фактура № **********/01.10.2018 г. издадена от „Алмекс БГ“ ООД е
превишен прагът от 30 000 лв. без ДДС по чл. 20. ал. 3, т. 2 от ЗОП.
На 09.03.2021г. на жалбоподателката е съставен акт за установяване на административно
нарушение, за това, че като възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 14 от
Закона за обществените поръчки, не е приложила предвидения в закона ред за възлагане на
обществена поръчка за доставени механични и челни уплътнения за помпи при условията и по
реда на Глава двадесет и шеста от Закона за обществените поръчки, въпреки че са били налице
всички законови основания за това. Вместо това доставките са извършени при по-облекчен от
1
предвидения в закона ред. Прието е, че с деянието е нарушена разпоредбата на чл. 17, ал. 1, във
връзка е чл. 20, ал. 3, т. 2, във връзка с чл. 3, ал. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки /обн.
ДВ, бр. 13/16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 г., доп., ДВ, бр. 80 от 28.09.2018 г. /
Препис от акта бил връчен лично на жалбоподателя, който вписала, че ще представи
възражение. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН е постъпило писмено възражение.
Административнонаказващият орган е приел фактическите констатации по акта за доказани
и е издал обжалваното постановление, с което за нарушение на чл. 17, ал. 1 вр. чл. 20, ал. 3, т. 2 вр.
чл. 3, ал. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки на основание чл. 256, ал. 1 от Закона за
обществените поръчки /ЗОП/ е наложил глоба в размер на 426,59 лева.
При извършената проверка съдът констатира, че в хода на производството не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила. Въз основа на акта е било издадено атакуваното
наказателно постановление от директора на Агенция за държавна финансова инспекция. Препис от
наказателното постановление бил връчен на жалбоподателя.
Изложената фактическа обстановка съдът приема за безспорно установена от писмените
доказателства и от разпита на актосъставителя.
Съгласно разпоредбата на чл. 20, ал. 3, т. 2 о т ЗОП възложителите прилагат реда за
възлагане чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица, когато обществените
поръчки имат прогнозна стойност – при доставки или услуги – от 30000 лева до 70000 лева.
Доставките са били регулярни или подлежат на подновяване в рамките на определен период, като
прогнозната стойност се определя на базата на действителната обща стойност на поръчките от
същия вид, които са възложени през предходните 12 месеца, коригирана с евентуалните промени в
количеството или стойността, които биха могли да настъпят за период от 12 месеца след
възлагането на поръчката.Съгласно чл. 20, ал. 4 от ЗОП възложителите могат да възлагат директно
обществени поръчки с прогнозна стойност, по-малка от: 30000 лева без ДДС - при доставки и
услуги извън тези по Приложение 2, като съгласно чл. 20, ал. 5 от ЗОП могат да доказват разхода
само с първични платежни документи, без да е необходимо сключването на писмен договор.
Директното възлагане по чл. 20, ал. 4 от ЗОП е по-облекчен ред за възлагане на обществена
поръчка, който законодателят е предвидил при доставки и услуги, извън тези по Приложение № 2,
когато обществената поръчка е с прогнозна стойност по-малка от 30000 лева без ДДС.
Няма спор, че жалбоподателя Т. е възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5,
ал. 2, т. 14 от Закона за обществените поръчки. Той е възложител на обществени поръчки съгласно
чл. 7, ал. 1 от ЗОП, вр. чл. 5, ал 4, т. 2 вр. чл. 123, т. 1 от ЗОП.При извършена проверка
контролните органи на АДФИ са установили, че той не е приложила предвидения в закона ред за
възлагане на обществените поръчки за доставка на уплътнения чрез събиране на оферти с обява
или покана до определени лица при условията и по реда на Глава двадесет и шеста от ЗОП,
въпреки че са били налице законови основания за това. Общата стойност на извършените през
2018 г. разходи за доставка на уплътнения е в общ размер на 35549 лева без ДДС /42658,80 лева с
ДДС/ попада в стойностния праг по чл. 20, ал. 3, т. 2 от Закона за обществените поръчки,
задължаващи възлагането на обществена поръчка чрез събиране на оферти с обява или покана до
определени лица. Вместо този ред при режим на директно възлагане, през 2018 г. са извършени
разходи за доставка на уплътнения, в резултат на което доставката е възложена при по-облекчен от
предвидения в закона ред.Съгласно разпоредбата на чл. 17, ал. 1 от ЗОП, възложителите са
длъжни да приложат предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка, когато са
налице основанията за това. Общата стойност на доставките е 35549 лева без ДДС /42658,80 лева с
ДДС/ и попада в стойностния праг на чл. 20, ал. 3, т. 2 от ЗОП, съгласно който възложителите
следва да прилагат реда за възлагане на обществени поръчки чрез събиране на оферти с обява или
покана до определени лица при условията и по реда на Глава двадесет и шеста от ЗОП, когато
обществените поръчки имат прогнозна стойност: при доставки от 30000 лева до 70000 лева без
ДДС.
С това свое поведение жалбоподателят виновно е осъществил състава на административно
нарушение по чл. 17, ал. 1 от ЗОП. Нарушението е на формално извършване и за извършването му
не е необходимо настъпването на общественоопасни последици.
Деянието не представлява маловажен случай по чл. 28 от ЗАНН, с оглед обекта на
защитените обществени отношения, стойността на доставката и не се отличава с по-ниска степен
на обществена опасност от обичайните нарушения от същия вид.
2
При определяне на санкцията е приложена нормата на чл. 256, ал. 1 /ДВ 13/2016г. вр. чл.261
ал.2 от ЗОП. Сега действащата норма на чл. 261, ал. 2 от ЗОП предвижда същото по размер
наказание за извършеното нарушение, като размерът на глобата е 1 процент от стойността на
сключения договор с включен ДДС. С оглед на това законът, влязъл в сила след издаване на
наказателното постановление не е по-благоприятен за дееца, като наложеното му административно
наказание глоба в размер на 426,59 лева е законосъобразно определено и не подлежи на изменение.
С оглед изложеното и направеното искане от представителя на
административнонаказващия орган, жалбоподателя дължи на основание чл.27е от Наредбата за
заплащане на правната помощ юрисконсултско възнаграждение в размера на 80 лева, което да
заплати в полза на АДФИ.
Предвид тези съображения Бургаският районен съд на основание чл.63, ал. 1 от ЗАНН
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 11-01-223/07.09.2021г., издадено от
директора на Агенция за държавна финансова инспекция-гр. София, с което на Г. Й. Т.
ЕГН********** за нарушение на чл. 17, ал. 1 вр. чл. 20, ал. 3, т. 2 вр. чл. 3, ал. 1, т. 2 от Закона за
обществените поръчки на основание чл. 256, ал. 1 от ЗОП е наложена глоба в размер на 426,59
лева.
ОСЪЖДА на основание чл.63 ал.5 вр. ал. 3 ЗАНН вр. чл.27е от Наредбата за заплащане на
правната помощ Г. Й. Т. ЕГН********** да заплати в полза на АДФИ-гр.София възнаграждение
за юрисконсулт в размер на 80 лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд Бургас, в
14-дневен срок от съобщението за изготвянето му до страните.
Вярно с оригинала: /п/
КС
Съдия при Районен съд – Бургас: /п/
3