Решение по дело №215/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 януари 2022 г. (в сила от 29 януари 2022 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20217190700215
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 189                                       04.01.2022 год.                          Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в публично заседание на шестнадесети декември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИН МАРИНОВ

 

при секретаря  Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов административно дело № 215 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 – 178 от Административно процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 107, ал. 2 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтП/.

Образувано е по жалба на Ю. А. М. от с. Д., обл. Р. срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № РД-14-2314 от 30.07.2021 год., издадена от директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Русе.

В жалбата и по същество се твърди, че оспорената заповед е неправилна и незаконосъобразна като издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и при несъответствие с целта на закона. Излагат се подробни доводи в подкрепа на наведените основания. Оспорващият сочи, че не е налице обществен превоз, тъй като за него не му е платено. Твърди още, че заповедта не съответства на целта на закона, тъй като не е определен  конкретен срок на действието им. Иска от съда да отмени оспорената заповед и да му присъди сторените по делото разноски.

Ответникът по жалбата - Директорът на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Русе, съпроводителното писмо, с което преписката е изпратена до съда, моли оспорената заповед да бъде потвърдена като законосъобразна. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, в случай че същото надвишава предвидения минимум.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл. 168 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:

На 29.07.2021 год., служител от  Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Русе, съставил срещу оспорващия Ю. А. М. Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ Серия А-2020, бланков № 293298 за това, че на 29.07.2021 год. около 09,38 часа в гр. Разград, ул. „Хаджи Димитър“ № 30, до Дом за стари хора – Разград, като водач на лек автомобил „Опел Астра”, категория М1, с регистрационен № ** ******, собственост на Н. А. А. с ЕГН **********, извършва обществен превоз на двама пътници срещу заплащане, видно от обясненията на Е. Е. Ч. с ЕГН ********** и В. С. К. с ЕГН *********, с маршрут с. Дянково – гр. Разград, без да притежава разрешение за извършване на таксиметров превоз на пътници и без МПС с рег. № ** ****** да е включено в списък към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници, с което е нарушил чл. 24, ал. 1 от ЗАвтП.

В административната преписка се установяват писмени обяснения от двамата пътници и водача. Е. Е. Ч. – едната пътничка сочи, че на 29.07.2021 г. имала работа до Община Разград, поради което ѝ се е наложило да пътува от с. Дянково до гр. Разград. Майка ѝ – В. С. също трябвало да отиде до банка в гр. Разград. Тъй като изтървали автобуса за града, чрез роднина те се свързали с оспорващия  М., с който се разбрали да ги закара до Разград, но не са се уговаряли с него да му плащат пари за пътуването. Другият пътник – В. С. сочи същите обстоятелства като причина за превоза. Пояснява, че водачът не им е искал предварително пари, не са имали уговорка за заплащане, но тя лично е имала намерение да му даде 10 лева за изразходеното гориво. Споделя, че ѝ е било известно, че Ю. М. вози хора от с. Дянково до гр. Разград, но няма представа дали това се случва всекидневно или инцидентно, както и дали и срещу какво заплащане. Тя лично не се е возила при него до този момент, нито знае за други лица. Причината да потърсят именно него е, че са далечни роднини, уважават се и си правят услуги.

Оспорващият обяснил, че В. го е потърсила с молба да ѝ направи услуга, като закара нея и дъщеря ѝ Е. до гр. Разград. Не са разговаряли за пари и колко ще струва да ги закара и да ги върне обратно до с. Дянково, като той лично не им е искал никакви пари. Не са и му заплащали за това. Посочил е, че той не притежава лиценз или разрешително за извършване на превоз на пътници, но и такъв не е извършван от него. Споделя, че при предишни проверки е бил наказван по административен ред за извършване на нерегламентиран превоз на пътници.

На 30.07.2021 год.  директорът на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Русе издал оспорената Заповед № РД-14-2314 от 30.07.2021 год., с която на основание чл. 106а, ал.1, т. 1, буква „б“ от ЗАвтП постановил временно спиране от движение на МПС „Опел Астра“ с рег. № ********, собственост на Н. А. А. – до отстраняване на нарушението, но за не повече от 12 месеца, и на основание чл. 106а, ал. 1, т. 4, буква „б“ от ЗАвтП – временно отнемане на свидетелството за управление на МПС № ********* и контролен талон № 6343463 на Ю. А. М. – до отстраняване на нарушението, но за не повече от една година.

В оспорената заповед административният орган е посочил, че издава заповедта въз основа на констатациите в АУАН серия А-2020 № 290599 от 25.05.2021 год. Като фактическо основание за издаване на заповедта административният орган е  посочил конкретно, че на  25.05.2021 год. оспорващият  М. е извършил обществен таксиметров превоз на двама пътници срещу заплащане с лек автомобил „Опел Астра” с регистрационен № ** ******, собственост на Н. А. А. с ЕГН **********, съгласно обясненията на пътниците Е. Е. Ч. с ЕГН ********** и В. С. К. с ЕГН ***********, която заявила, че имала намерение да заплати сумата от 10 лева за изразходеното гориво, поради знанието, че Ю. М. извършва транспортни услуги от с. Дянково до гр. Разград, както и съгласно обяснението на водача, който декларирал, че при предишни проверки е бил наказван по административен ред за извършване на нерегламентиран превоз на пътници. След извършена справка било установено, че срещу него има образувани две административнонаказателни производства през 2014 г. и 2019 г. за извършване на нерегламентиран обществен превоз на пътници, приключили с влезли в сила наказателни постановления. От направената справка било установено още, че в случая общественият превоз на пътници е извършен без автомобила да е включен в списък на МПС към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници.

Заповедта е връчена на оспорващия на 30.07.2021 год. и е обжалвана чрез административният орган на 11.08.2021 год.

Пред  съда ответникът представя, заверено копие от АУАН Серия А-2020, бланков № 293298 от 29.07.2021 год., заверени копия от Обяснения на Е. Е. Ч., В. С. К. и оспорващия, както и 2 броя Справки от Единния таксиметров регистър по чл. 12, ал. 4 от ЗАвтП по регистрационен номер и по VIN/Рама номер. Допълнително представя и заверено копие от АУАН Серия А-2020 № 290599 от 25.05.2021 г., който е цитиран в оспорената заповед като акт, от който се черпят фактическите обстоятелства за налагане на мярката.

Посочения в заповедта АУАН обаче е съставен срещу С. И. С. от гр. Р. за това, че на 25.05.2021 г. около 04,00 часа в гр. Русе с автомобил с рег. № Р 7074 РН е извършвал обществен превоз на пътници срещу заплащане, като е нарушил разпоредбите на чл. 31, ал. 1, т. 1 и т. 3 от Наредба № 34 на МТИТС от 1999 г. за таксиметров превоз на пътници. Тоест АУАН, който е цитиран в заповедта и от който административният орган черпи фактическите основания за налагане на мярката, е съставен на друго лице за извършването на друго нарушение. Посочената в заповедта дата на извършване на нарушението, за което се налага мярката, също не кореспондира с другите установени обстоятелства и със събраните доказателства.

Пред съда оспорващият заявява, че не оспорва обстоятелството, че лекият автомобил с рег. № ** ****** е собственост на Н. А. А.

С оглед на така установените по делото факти, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е подадена в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК срок и срещу индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване, съгласно разпоредбата на чл. 107, ал. 2 от ЗАвтП.

Същата е недопустима в частта ѝ, с която се оспорва т. 1 от заповедта за прилагане на ПАМ по чл. 106а, ал.1, т. 1, буква „б“ от ЗАвтП - временно спиране от движение на МПС „Опел Астра“ с рег. № ********, собственост на Н. А. А., тъй като е подадена от лице, което няма правен интерес от оспорването. Оспорващият нито е собственик нито доказва, че има ограничени вещни права върху процесния автомобил. Въпреки указанията на съда оспорващият не представи доказателства за правния си интерес от оспорване на заповедта в тази ѝ част, поради което и на основание чл. 159, т. 4 от АПК  следва да бъде оставена без разглеждане, а  производството в тази му част да се прекрати.

В останалата част жалбата е допустима, като подадена от  надлежна страна.

Съдът намира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в изпълнение на предоставените му по закон правомощия, съгласно разпоредбата на чл. 107, ал. 1 от ЗАвтП и Заповед № РД-01-43 от 23.01.2020 год. на Изпълнителния директор на ИА „Автомобилна администрация“.

Същата е издадена в установената от закона писмена форма съгласно чл. 59, ал. 1 от АПК и е мотивирана, съобразно изискването на разпоредбата на чл. 107, ал. 1 от ЗАвтП – в нея са изложени фактическите  и правните основания, обуславящи издаването ѝ.

При издаването ѝ обаче са допуснати съществени процесуални нарушения. Административният  орган е посочил, че прилага процесната ПАМ въз основа на фактическите констатации, съдържащи се в АУАН Серия А-2020 № 290599 от 25.05.2021 г. и за извършено от оспорващия нарушение на 25.05.2021 год.  Този АУАН обаче е съставен срещу друго лице, за извършено по друго време и място нарушение. Посочената в заповедта дата на извършване на нарушението, за което се налага мярката – 25.05.2021 г., също не съответства на другите установени обстоятелства и на събраните доказателства. Тоест изложените в заповедта фактически обстоятелства обосноваващи прилагането на мярката - извършеното от оспорващия нарушение,  не се съдържат  в посочените в нея доказателства. С това административният орган е допуснал съществени процесуални нарушения на разпоредбите на чл. 35 и чл. 36, ал. 3 от АПК, тъй като очевидно не е проверил и преценил всички събрани доказателства, в следствие на което е издал административния акт без да е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая. Това смесване на факти и обстоятелства от две различни нарушения, извършени от различни лица и по различно  време и място, води до неяснота въз основа на кои точно фактически обстоятелства административният орган  е издал оспорената заповед. Това от своя страна води до нарушаване правото на оспорващия да разбере въз основа на кои факти е издаден акта и да се защити като представи съответните доказателства, с които да ги обори. Тези нарушения са съществени, тъй като е нарушен основен принцип на   административния процес, регламентирани в чл. 7 от АПК, съгласно който административните актове се основават на действителните факти от значение за случая. В случая не се касае до очевидна фактическа грешка, тъй като административният орган изрично   се е позовал на АУАН, който е неотносим към случая, а след това повторно е посочил, че нарушението  във връзка с което е  наложена ПАМ е извършено на 25.05.2021 год.

На следващо място и независимо от горното, заповедта, в допуснатата до оспорването ѝ част, противоречи и на материалния закон.

Съгласно чл. 106а, ал. 1 от ЗАвтП за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: по т. 4, буква „б” - временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който извършва обществен превоз на пътници или товари с моторно превозно средство, без да има издадено удостоверение за обществен превоз на пътници или товари или не е включено в списък към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници, или без да има заверено копие към лиценз на Общността – до отстраняване на нарушението, но за не повече от една година.

Легално определение на понятието таксиметров превоз е дадено в § 1, т. 26 от ДР на ЗАвтП, съгласно който "Таксиметрови превози" са превозите на пътници срещу заплащане, извършвани от регистрирани превозвачи или от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка, с леки автомобили до седем места, включително мястото на водача, които водачите държат в готовност, за да изпълнят пътуване до определена от клиента цел. Според легалните дефиниции на „обществен превоз“ и „превоз на пътници“, дадени в т. 1 и т. 2 на § 1 от ДР на ЗАвтП, пък това са превози за чужда сметка или срещу заплащане или икономическа облага, които се извършват с моторно превозно средство.

Не е спорно, че процесното МПС „Опел Астра“ с рег. № ******** не е включено в списък към удостоверение за регистрация за таксиметров превоз на пътници, изискуемо съгласно чл. 24, ал. 1 от ЗАвтП.

Спорният по делото въпрос е дали процесният превоз има характеристиките на обществен и таксиметров по смисъла на § 1, т. 1 и т. 26 от ДР на ЗАвтП. В настоящият случай съдът намира, че не е доказано по безспорен и несъмнен начин, че оспорващият е извършвал обществен превоз какъвто несъмнено е и таксиметровия превоз. За да бъде налице обществен превоз е необходимо той да е срещу плащане или да има уговорка за извършване на плащане на услугата по превоза. Доказването на това обстоятелство е в тежест на Административния орган. Заключение за възмездност на превоза административният орган черпи единствено от дадените обяснения от пътника В. С. К., приложени на л. 6 от делото. От тези обяснения обаче не се установява по несъмнен начин, че оспорващият е извършвал превоза срещу заплащане. Те доказват единствено намерение у пътника за плащане на сумата от 10 лв., която тя е смятала, че ще покрие разходите на оспорващия за гориво. Липсват доказателства това намерение на пътника да е достигнало до знанието на водача и той да го е приел, т.е. той е извършил превоза без да знае, че пътникът има намерение да му плати. Отделно от това, от административният орган не е доказано, че тази сума, която пътника е имал намерението евентуално да плати на водача, представлява възнаграждение или цена за извършена таксиметрова услуга с възмезден характер. В снетите от пътника обяснения никъде не присъства информация, че същата е смятала да плати 10 лева като възнаграждение за услугата, а напротив – ясно е заявено от нея, че е възнамерявала единствено да възстанови разходите на водача за изразходваното гориво. Ето защо съдът намира, че не е доказано наличието на възмездна таксиметрова услуга, за да е налице "таксиметров превоз" на пътници. След като превозът не е обществен той не може да е и таксиметров,  поради което  за оспорващия не е било налице задължение автомобилът да е включен в списък към удостоверение за регистрация за таксиметров превоз на пътници.

С оглед на изложеното съдът счита, че административният орган неправилно е приел, че са налице фактическите предпоставки по чл. 106а, ал. 1, т. 4, буква „б” от ЗАвтП за издаване на оспорената заповед, поради което и тя не съответства на материалния закон в тази и част.

По тази причина тя се явява и постановена в противоречие с целта на закона, тъй като съгласно чл. 106а, ал. 1 от ЗАвтП налагането на ПАМ има за цел да преустанови административните нарушения, а в случая не е доказано, че описаното в нея нарушение е извършено.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 АПК  оспорващият има право на разноски, които са заявени в размер на 500 лв. за платено адвокатско възнаграждение и 10 лв. за заплатена държавна такса за оспорването. Ответникът е направил възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, което съдът намира за неоснователно предвид, че претендираното такова от 500 лв. е в минималния размер, съгласно чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. В тази връзка и на основание чл. 78, ал. 5 ГПК във вр. с чл. 144 АПК във вр. с чл. 36 ЗАдв и чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. на оспорващия следва да се присъдят сторените от него съдебни разноски в размер на 500 лв. за платено адвокатско възнаграждение и 10 лв. за заплатена държавна такса за оспорването.

Мотивиран така, съдът на основание чл. 159, т. 4 и чл. 172, ал. 2 от АПК

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № РД-14-2314 от 30.07.2021 год., издадена от директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Русе, в частта ѝ по т. 2, с която на основание  чл. 106а, ал. 1, т. 4, буква „б“ от ЗАвтП  на Ю. А. М. с ЕГН ********** от с. Д., обл. Р. е наложена принудителна административна мярка  временно отнемане на свидетелството за управление на МПС № ********* и контролен талон № 6343463  до отстраняване на нарушението, но за не повече от една година.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Ю. А. М. от с. Д., обл. Р., в останалата ѝ част и ПРЕКРАТЯВА ПРОИЗВОДСТВОТО.

ОСЪЖДА Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Русе да заплати на Ю. А. М. с ЕГН ********** от с. Д., обл. Р., разноски по делото в размер на 510 лв. /петстотин и десет лева/.

Решението, в частта която има характер на определение, може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд, чрез Административен съд – Разград, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

В останалата част решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд, чрез Административен съд – Разград, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: /п/