Р Е Ш Е Н И Е
№265 30.11.2023 год. гр. Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски административен
съд, публично съдебно заседание на девети ноември две хиляди двадесет и трета год., в
състав
Председател:
ГАЛИНА ДИНКОВА
Членове: РАЙНА ТОДОРОВА
МИХАИЛ РУСЕВ
при секретаря Стефка Христова и в
присъствието на прокурора П. Георгиев, като разгледа докладваното от Михаил Русев КАН дело №212 по описа
за 2023 год., за да се
произнесе, съобрази
следното:
Производството е по реда на чл.208
и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1,
изр. второ от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на
„Енерджи – 2“ООД, представлявано от управителя И.А.А., чрез пълномощника си
адв. П.К. против Решение №268/30.06.2023 год., постановено по АНД №1611/2023 год.
по описа на Районен съд Стара Загора, с което е потвърдено Наказателно
постановление №1/06.07.2022 год., издадено от Директора на Регионална инспекция
по околната среда и водите /РИОСВ/ - Стара Загора. В жалбата се твърди, че не
се споделят изводите на съдът за липсата на допуснати процесуални нарушения при
реализирането на административнонаказателната отговорност на дружеството, в
частност на чл.52, ал.4 от ЗАНН – за преценяване на подаденото възражение, като
в наказателното постановление съвсем бланкетно е посочено, че същите са
неоснователни. Изразява се несъгласие и с извода на съда, че датата на
извършване на нарушението е ирелевантна, тъй като задължението на дружеството е
не съхранява с общо натрупване през годината отпадъците с код 02 01 03. Твърди,
че дата на извършване на нарушението е от изключително значение за неговата
индивидуализация и е част от съдържанието на наказателното постановление. Изложени
са също така съображения, че нарушението не детайлизирано, поради липсата на
описание на обстоятелствата, както и на доказателствата, които го потвърждават.
Както актосъставителите, така и издателя на наказателното постановление са
направили неправилен прочит на издаденото разрешително за извършване на
дейности по третиране не отпадъци. През 2020 год. никога на площадката на
дружеството не е имало повече от 6 000.00 тона от този вид отпадък, тъй
като и базата не позволява съхраняването на по-голямо количество. Не е отчетено
също така, че на този вид отпадък се допуска и 15% фира, съгласно Наредба
№13а-10403 за ферментация в уми и траншеи. Изложени са доводи също така, че
неправилно е прието от районния съд, че не е нарушение на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН. Докато в АУАН е посочена като нарушена разпоредбата на чл.136, ал.2, т.4
от ЗУО, то в наказателното постановление е посочено като нарушена чл.136, ал.2,
т.4 във връзка с 35, ал.3 от ЗУО. Тако допуснатия порок не подлежи на саниране,
а счита, също така, че нормата на чл.136, ал.2, т.4 от ЗУО е само санкционна,
но не и нарушената материалноправна разпоредба. Неправилно било прието също
така, че не са налице предпоставките за прилагане на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. По тези съображения се иска от съда да бъде отменено въззивното съдебно
решение и да се постанови друго за отмяна на наказателното постановление.
Ответникът – Директорът на РИОСВ
Стара Загора, в представените по делото писмени бележки от адв. П. П. изразява
становище за неоснователност на подадената касационна жалба.
Представителя на Окръжна
прокуратура Стара Загора дава заключение за законосъобразност на въззивното
съдебно решение и предлага на съда да бъде оставено в сила. Касационният състав
на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от
жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като
извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността,
допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния
закон, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в
законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е
неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество, се явява
основателна.
Предмет на съдебен контрол пред
Районен съд – Стара Загора е наказателно постановление №1/06.07.2022 год.,
издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите
/РИОСВ/ - Стара Загора, с което на „Енерджи - 2“ЕООД е наложена имуществена
санкция в размер на 7 000.00 лв., на основание чл.136, ал.2, т.4 от ЗУО във
връзка с чл.35, ал.3 от ЗУО. От фактическа страна е прието от наказващия орган,
че на 10.12.2021 год. е извършена извънредна проверка, отразена в констативен
протокол №009403/24.07.2023 год. по представени с писмо
вх.№КОС-04-009063/1.08.2021 год. от „Енерджи – 2“ЕООД, гр. Стара Загора
документи за изпълнение на дадените задължителни предписания в констативен
протокол №009063/11.08.2021 год.. При проверката е констатирано, че с писмо,
вх.№ КОС-04-009063/1/18.08.2021 година от „Енерджи-2“ООД, град Стара Загора,
документи за изпълнение на дадени задължителни предписания по т.1 в Констативен
протокол №009063, е представено от страна на дружеството копие на годишен отчет
за оползотворяване/обезвреждане на производствени и/или опасни отпадъци за 2020
год. по приложение №18 от Наредба №1 от 04.06.2014 год. Констатирано е, че в
изпълнение на чл.23, ал.1 от Наредба №1 от 04 юни 2014 година за реда и
образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както
и реда за водене на публични регистри, за отчетната 2020 година към ИАОС при
МОСВ, град София с вх.№5082/01.03.2021 година е представен годишен отчет по
Приложение № 18 за оползотворяване /обезвреждане на производствени и/или опасни
отпадъци. Съгласно представеното в РИОСВ – Стара Загора копие на годишен отчет
за оползотворяване/обезвреждане на производствени и/или опасни отпадъци към
момента на проверката се установило, че за 2020 година получените и оползотворени
от дружеството количество отпадъци са както следва: 1. Отпадъци с код и
наименование: 02 01 03 – отпадъци от растителни тъкани/слама, царевичен силаж/
са получени - 7 868.020 тона/оползотворени – 5 978 тона.; 2. Отпадъци с код и
наименование: 02 01 06 – животински изпражнение, урина и тор /включително
използвана постелна слама/, отпадъчни води, разделно събирани и пречиствани и
пречиствани извън мястото на образуването им/ птича торова постеля и торова
маса от едър рогат добитък са получени – 20 767.928 тона / оползотворени – 20
767.928 тона. В тази връзка АНО приема, че по данни от представения в РИОСВ годишен
отчет за оползотворяване/обезвреждане на производствени и/или опасни отпадъци
за 2020 година / Приложение № 18 от Наредба № 1 от 04.06.2014 година/, през
отчетната година на площадката на дружеството са постъпили за съхраняване общо
7 878 гота отпадъци с код и наименование 02 01 03 /отпадъци от растителни
тъкани/. Дружеството притежавало регистрационен документ №
13-РД-273-00/18.07.2014 година за извършване на дейности по третиране на
отпадъци издаден от Директора на РИОС - Стара Загора, за въпросната площадка,
като съгласно регистрационния документ съхраняването на отпадъци с код 02 01 03
следва да се извършва до 6 000 тона на година. В тази насока от
представения годишен отчет на дружеството е декларирано че този лимит е
надвишен с 1868 тона. Прието е, че нарушението е извършено на 01.03.2021 год.
/датата не предоставяне на годишния отчет/ и е установено на 10.12.2021 год.. С
това си деяние дружеството е нарушило чл.136, ал.2, т.4 във връзка с чл.35,
ал.3 от ЗУО, относно неизпълнение на условие, определено в т.I, 1.1. на
регистрационен документ №13-РД273-00/18.07.2014 год. за извършване на дейности
по третиране на отпадъци, издаден от Директора на РИОСВ Стара Загора, а именно
„Енерджи – 2“ООД за 2020 год. е приело отпадъци с код и наименование: 02 01 03
– растителни тъкани /слама, царевичен силаж/ в количества 7 868.00 тона,
при разрешение 6 000.00 тона. Нарушено е условия в регистрационен
документ, а именно надвишени са разрешението количества за съхраняване на
отпадък с код 02 01 03 с 1868.00 тона, съгласно действащия регистрационен
документ №13-РД-273-00/18.07.2014 год.
За да потвърди наказателното
постановление, Районен съд - Стара Загора е приел, при издаването на
наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения.
Приел е, че спазването на даденото разрешение за третиране на отпадъци е
безусловно, както и че същото въвежда задължение да не съхранява с общо
натрупване през годината отпадъци над 6 000.00 тона, а не едновременно да
съхранява над 6 000.00 тона. Това е и административното нарушение - да не съхранява отпадъци с натрупване през
2020 год. над 6 000.00 тона. Въз основа на гореизложеното е приел за
неоснователно възражението за липса на дата на извършване на административното
нарушение. Съхранението на отпадъци се отчитало с натрупване на годишна база.
Касае се за обективна наказателна отговорност на юридическо лице, поради което
и не следва да се разглежда въпроса относно вината. Наказанието е наложено в
предвидения минимален размер и не позволява да бъде намалено или изменено.
Приел е с що така, че е налице изпълнение от страна на наказващия орган на
разпоредбата на чл.52, ал.4 от ЗАНН., както и че не са налице предпоставките на
чл.28 от ЗАНН.
Решението
на районния съд е постановено при неправилно приложение на материалния закон.
Настоящия съдебен състав намира, че
е налице неспазването на сроковете по чл.34, ал.1 от ЗАНН, в частност
тримесечния срок от откриването на нарушителя за съставянето на АУАН. Видно от
изложението в обстоятелствената част на съставеният АУАН, годишния отчет на
дружеството е било представено от страна на дружеството още на 18.08.2021 год.
с вх.№КОС-04-009063 по изпълнение на даденото предписание №1 от КП
№009063/11.08.2021 год. Ето защо, щом като този доклад е бил представен още на
18.08.2021 год., от следващия ден започва да тече тримесечния срок за
съставянето на АУАН и изтича на 19.11.2021 год. Извършената извънредна проверка
по представеното писмо и дадените задължителни предписания, която проверка е
обективирана в протокол от 10.12.2021 год., не води до извода, че към тази дата
е открит нарушителя. В конкретния случай се установява, че в по-ранен момент
годишния отчет е постъпил в деловодството на ИАОС /01.03.2021 год./, в която
структура е и РИОСВ Стара Загора, и в който момент е станало известно на
компетентните органи обстоятелството относно количеството третирани отпадъци от
касатора с код 02 01 03.
При тълкуване на разпоредбата на
чл.34, ал.1 от ЗАНН, откриване на нарушителя е налице, когато компетентният
орган разполага с данните, въз основа на които да установи нарушението и да
идентифицира извършителя му. Това е моментът, в които необходимите за това
материали и/или информация са налични в съответната администрация, защото от
тогава фактически и юридически съществува възможност овластеният за това орган
да определи субекта на нарушение, времето и мястото на извършването му, ведно
със съществените му признаци от обективна и субективна страна по определен
състав. Затова и тримесечният срок по чл.34, ал.1, изречение 2, предложение 1
от ЗАНН ще започне да тече от момента, в които съществуват условия за такава преценка
от длъжностното лице на база получени достатъчно данни за нарушението и
авторството му. Релевантна за началото на срока по чл.34, ал.1, изречение 2,
предложение 1 от ЗАНН е първата дата, на която в администрацията на съответния
административен орган е била налични необходимата информация за индивидуализация
на нарушението.
Бездействието на длъжностните лица не
следва да води до удължаване на сроковете за осъществяването на административнонаказателна
отговорност. Ето защо, под откриване на нарушителя следва да се разбира не
моментът, в които съответното длъжностно лице е пожелало (организирало се) да
изгради своята субективна представа относно индивидуализиращите белези на
нарушителя /той по силата на закона е известен като адресат на предписанията,
дадени на 11.08.2021 год./, а моментът, в който е било обективно възможно да се
изгради тази субективна представа. Обратното би означавало, че предметът на
доказване ще трябва да обхване субективните преживявания на едно длъжностно
лице и че началото на един давностен срок ще зависи от свободното усмотрение на
длъжностното лице, а именно - кога същото ще реши субективно да възприеме факта
на нарушението и неговия извършител. Това кога длъжностните лица са решили да
се съберат и документално да оформят резултатите от извършената извънредна проверка
чрез съставяне на констативен протокол не променя началната дата на установения
от законодателя тримесечен срок от откриване на нарушителя. Ето защо, датата на
извънредната проверка, не представлява датата, на която е открит нарушителя, по
представените на 01.03.2021 год. в ИАОС е на 18.08.2021 год. в РИОСВ документи
от негова страна. Бездействието на административният орган от 18.08.2021 год. /датата
на която е представен годишния отчет в РИОСВ Стара Загора/ до 10.12.2021 год. е
недопустимо и съставеният акт на 11.01.2022 год. е съставен в нарушение на
чл.34, ал.1 от ЗАНН. Ето защо в конкретния случай, е следвало наказващия орган да
установи, че акта за установяване на административно нарушение е съставен извън
сроковете по чл.34, ал.1, изречение второ от ЗАНН и да прекрати с мотивирана резолюция
образуваното административно наказателно производство, а не да издава
наказателното постановление.
С оглед изложеното, касационната
жалба е основателна, а решението на Районен съд - Стара Загора следва да бъде отменено.
При условията на чл. 227, ал. 1 АПК то
следва да бъде отменено от настоящата инстанция, а при постановяване на акт по
съществото на спора - наказателното постановление следва да бъде отменено по
изложените по-горе съображения, а административно наказателната преписка да
бъде прекратена, съгласно чл.63, ал.6 във връзка с чл.54, ал.1, т.5 от ЗАНН.
При този изход на спора искането на касатора за присъждане на разноски
следва да бъде уважено, като на основание чл.63, ал.5 от ЗАНН /ДВ
бр.94/29.11.2019 год./ следва да бъде осъдена РИОСВ гр. Стара Загора да заплати
на касатора разноски за всички инстанции, възлизащи на 4 800.00 лева,
представляваща заплатено адвокатско възнаграждение. По делото е направено
възражение за прекомерност на договореното адвокатско възнаграждение, което
съдът намира за неоснователно. Възнаграждението е определено по реда на чл.18,
ал.2 във връзка с чл.7, ал.2, т.2 от Наредбата за минималните размери на
адвокатските възнаграждения на база наложената санкция от 7 000.00 лв.,
като към възнаграждението е начислен и ДДС съгласно §2а от ДР на наредбата.
Водим от горното и на основание чл.227,
ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ
Решение №268/30.06.2023 год., постановено по АНД №1611/2023 год. по описа на
Районен съд – Стара Загора, и вместо
него постановява:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление №1/06.07.2022 год., издадено от Директора на Регионална инспекция
по околната среда и водите Стара Загора.
ПРЕКРАТЯВА
административнонаказателната преписка, образувана въз основа на акт за
установяване на административно нарушение №1/11.01.2022 год., съставен от Р.Д.Т.
– старши експерт в направление УООП при РИОСВ Стара Загора.
ОСЪЖДА Регионална
инспекция по околната среда и водите гр. Стара Загора да заплати на „Енерджи –
2“ООД, ЕИК *********, представлявано от управителя И.А.А. и със седалище и
адрес на управление гр. Стара Загора, кв.“Индустриален“, Птицекланица „Градус“
сумата от 4 800.00 /четири хиляди и осемстотин/ лв., разноски по делото.
Решението не подлежи на обжалване и
протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.