Решение по дело №1537/2018 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 444
Дата: 21 ноември 2018 г. (в сила от 8 декември 2018 г.)
Съдия: Димитрина Николова
Дело: 20181630201537
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

№ 444 / 21.11.2018 г.

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр.Монтана, 21.11.2018г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД–гр.МОНТАНА, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, ІV - ти наказателен състав, в публично съдебно заседание на 23 октомври две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ДИМИТРИНА НИКОЛОВА

 

 при секретаря Гинка Митова и с участието на прокурор …. като разгледа докладваното от съдия Николова АНД № 1537 по описа за 2018г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59, ал.1 и сл. от ЗАНН.

 

Районен съд – гр.Монтана е сезиран с жалба от Т.А.К. xxx, против Глоба с фиш Серия М № 0786415, издаден на 12.09.2018г. от ОДМВР – гр.Монтана, с което му е бил наложено наказание глоба в размер на 200.00 лева за извършено административно нарушение по чл. 145, ал.2 от ЗДвП на основание чл.177, ал.6 от същия закон. В жалбата се сочат подробни оплаквания за незаконосъобразност на фиша. В заключение се иска от съда да постанови решение, с което да го отмени.

В съдебно заседание жалбоподателят Т.А.К., редовно призован, не се явява. В депозирана по делото молба подържа жалбата си.

Административно – наказващият орган ОДМВР – гр.Монтана, редовно призован, не се представлява.

          Съдът, след като прецени събраните в хода на производството гласни и писмени доказателства, намира за установено следното:

Съдът намира, че е сезиран с жалба против санкциониращ административен акт, който, независимо че е посочено, че е необжалваем, засяга правата и основните свободи на лицето.

         Освен това настоящето производство има характера на наказателно такова и подаването на оплакване срещу акт, засягаш правата и законовите интереси на едно лице, следва да бъде съобразено. Съгласно чл.47 абзац първи от Хартата на основните права на Европейския съюз и чл.13 от ЕКЗПЧОС се гарантира правото на всяко лице, чиито права са накърнени, да може да разполага с право да защити тези сови права в рамките на справедлив процес .

Ето защо съдът намира, че съставения фиш с глоба подлежи на обжалване. При извършената служебна проверка се констатира, че жалбата е подадена в законоустановения срок и от легитимирана с това страна, поради което се явява процесуално допустима и следва да бъде разгледана. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Видно от събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства се установява следната фактическа обстановка:

          На 12.09.2018 г. жалбоподателят отивал към сектор ПП към ОДМВР - Монтана, за да регистрира придобития от него автомобил от Австрия. Бил спрян за проверка. Представил всички документи, свързани с автомобила, имал и издадени временни регистрационни табели за придвижване на територията на страната, издадени на 15.08.2018 г. със срок от 1 /един/ месец, т.е. до 05.09.2018 г.

Предмет на преценка в настоящето производство е съответствието на санкционния акт, както с материалния, така и с процесуалния закон.

          В обстоятелствената част на фиша е посочено, че не е представил договор в срок, а като нарушена разпоредба е посочен разпоредбата на чл. 145, ал. 2 от ЗДвП.

          В случая е налице съществено противоречие между правната квалификация на нарушението и словесното му описание. Не е посочено от коя дата е възникнало задължението да представи договора и в какъв срок е следвало да го представи. Не е посочено също, в кой момент се счита за извършено противоправното бездействие от страна на жалбоподателя - от момента на снабдяването ми с разрешение за временно движение посредством издаването на транзитните табели, от момента на придобиване на МПС или от момента на изтичане на срока на действие на табелите. В разпоредбата на чл. 27 от наредба № І-45/24.03.2000 г. за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на МПС и на ремаркета, теглени от тях, е посочено с каква цел се извършва транзитна регистрация. Самото разрешение за временно движение се посочва, че същото се издава с цел придвижване до служба КАТ, каквото действие е извършено от страна на жалбоподателя. Разпоредбата на чл. 145, ал. 2 от ЗДвП регламентира задължението на приобретателя на МПС да го регистрира в срок до 1 месец в службата за регистрация на ППС, без да е посочено от кой момент трябва да се счита, че започва да тече този срок. При наличие на издадени транзитни табели , не може да се приеме, че със срока им на действие едновременно следва да тече и срока за регистрацията.

Изложеното налага извода, че деянието не съставлява административно нарушение и законът не е бил приложен правилно. Освен това самият санкциониращ акт не съдържа важни реквизити, досежно фактите, относими към вмененото нарушение, което съществено нарушава правото на защита на жалбоподателя.

На първо място следва да се отбележи, че в обстоятелствената част на обжалвания фиш липсва прецизиране на фактите, въз основа на които административно наказващият орган е приел, че е налице извършено нарушение. Никъде не е посочено от кой момент се счита за извършено противоправното бездействие от страна на жалбоподателя – от момента на снабдяването му с разрешение за временно движение посредством издаването му на транзитни табели, от момента на придобиването на моторното превозно средство или от момента на изтичането на срока на действие на табелите. Ето защо за самия жалбоподател остава неясна волята на административно наказващият орган от кой момент е следвало да прояви изискуемото от закона действие, т.е. срокът на регистрация от кога следва да започне да тече (от изтичане на едномесечния срок на действие на временно издадените транзитни табели или паралелно с тяхното издаване). Именно и след изтичането на едномесечния срок и жалбоподателят се е явил в полицията във връзка с извършване на окончателната регистрация на автомобила. В обжалвания фиш е посочено единствено, че лицето не представя договор в срок. Липсата на подобни фактически изложения не само обуславят непълнотата на приетото нарушение, но и съществено ограничават правото на защита на санкционираното лице. Отделен остава въпроса след като се приема, че придобитото МПС е следвало да бъде регистрирано и това не е сторено, защо на водача са му били издадени транзитни табели, което на свой ред категорично оборва наличието на субективната страна на нарушението.

На следващо място съдът намира, че материалният закон е приложен неправилно, тъй като срокът за извършване на постоянна регистрация на автомобила може да се приеме, че е изтекъл и в едномесечния срок след изтичане на срока на действие на транзитните табели. Наличието на признато право да се управлява МПС, което все още не е било регистрирано по надлежния ред, не може да обуслови възможността след изтичането на срока на действие, но преди да е изтекъл едномесечния срок, лицето да има право на постоянна регистрация на автомобила. Законодателят не вменява изискване издаването на транзитни табели да бъде с цел регистрация на придобито МПС именно в срока на тяхното действие.

Такова изискване няма и в регулиращият тези отношения подзаконов акт Наредба № - 45 от 24.03.2000г. за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на моторни превозни средства и на ремаркета, теглени от тях. В разпоредбата на чл.27, ал.1 от Наредбата е посочено с каква цел се извършва транзитна регистрация. На следващо място разпоредбата на чл.145, ал.2 от ЗДвП регламентира задължението на приобретателя на моторно превозно средство да го регистрира в срок до един месец в службата за регистрация на пътни превозни средства, без обаче да е посочено от кой момент трябва да се счита че започва да тече този срок. При наличие на издадени транзитни табели очевидно не може да се приеме, че със срока им на действие паралелно следва да тече и срока за регистрацията. Всякакви разширителни тълкувания на административната норма би се намирала в противоречие с чл.46, ал.2 от ЗНА. Поради тази причина и извършеното деяние не съставлява административно нарушение (в този смисъл е и вляло в сила Решение № 256 от 17.07.2018г., по АНД № 1014/2018г. по описа на Районен съд – гр. Монтана).

Предвид гореизложените правни съображения съдът намира, че обжалвания фиш с глоба е незаконосъобразен и следва да бъде отменен.

Воден от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Глоба с фиш Серия М № 0786415, издаден на 12.09.2018г. от ОДМВР – гр.Монтана, с който на Т.А.К. xxx му е бил наложено наказание глоба в размер на 200.00 лева за извършено административно нарушение по чл. 145, ал.2 от ЗДвП на основание чл.177, ал.6 от същия закон.

         РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд – гр. Монтана.   

 

 

                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: