Решение по дело №1875/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 ноември 2023 г.
Съдия: Мариана Михайлова Михайлова
Дело: 20237180701875
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

               1111.jpg

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 2041

 

 

гр. Пловдив, 17.11.2023 год.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

         ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХХI касационен състав, в публично съдебно заседание на седемнадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА МИХАЙЛОВА

                                                            ЧЛЕНОВЕ: ЙОРДАН РУСЕВ

                                                                                СВЕТОМИР БАБАКОВ

                                               

            при секретаря РОЗАЛИЯ ПЕТРОВА и участието на прокурора ГИНКА ЛАЗАРОВА, като разгледа докладваното от председателя МАРИАНА МИХАЙЛОВА касационно АНД № 1875 по описа за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.70 и следващите от Закона за административни-те нарушения и наказания (ЗАНН).

            З.Д.Щ., ЕГН **********,***, чрез адвокат С.Ж.П. е сезирала съда с искане за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила Решение № 276/15.02.2023г. по АН дело №**********7007 (7007) по описа на Районен съд- Пловдив за 2022г., ХХХIII-ти наказателен състав, отменено с Решение № 1044/06.06.2023г. на Административен съд гр.Пловдив, постановено по КАНД № 803/2023г.,ХХ-ти състав, с което е потвърден Електронен фиш серия К № 6374221,издаден от Областна дирекция на МВР (ОД на МВР), гр. Пловдив, с който на З.Д.Щ., на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.4  от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), е наложена глоба в размер на 800 лева, заради извършено административно нарушение по смисъла на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

           Искането е обосновано с твърдения за допуснато нарушение на материалния закон от касационната инстанция, която неправилно не е отчела допуснатото в хода на административнонаказателното производство съществено нарушение на административнопроизводствените правила по смисъла на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, изразяващи се липса на посочване в електронния фиш на приложим закон, отразило се върху адекватното упражняване правото на защита на санкционираното лице.

           Претендира се постановяване на решение, с което да се възобнови  съдебното производство и да се отмени Електронен фиш серия К № 6374221,издаден от Областна дирекция на МВР (ОД на МВР), гр. Пловдив, с който на З.Д.Щ., на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.4  от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), е наложена глоба в размер на 800 лева, заради извършено административно нарушение по смисъла на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

          Ответната страна - ОД на МВР- Пловдив, не се явява, не се представлява и не ангажира становище по искането.

          Окръжна прокуратура- Пловдив, чрез прокурор Гинка Лазарова, изразява становище за неоснователност на направеното искане.

         По ДОПУСТИМОСТТА на искането настоящият състав на съда констатира следното:

        Съгласно чл.70, ал.1, т.7 от ЗАНН, на проверка по реда на тази глава подлежат влезлите в сила решения на районния и на административния съд.

        Съгласно чл.70, ал.2, т.7 от ЗАНН, административнонаказателното производство подлежи на възобновяване, когато вследствие на допуснато съществено нарушение на процесуалните правила лицето, по отношение на което е издаден актът по ал.1, наказващият орган или собственикът на вещите, с които е извършено разпореждане или са отнети в полза на държавата, ако не е нарушител, е бил лишен от възможността да участва в административнонаказателното производство или не е бил надлежно представляван, както и когато не е могъл да участва лично или чрез пълномощник по причина на препятствие, което не е могъл да отстрани.

         Съгласно чл.71, ал.1, т.3 от ЗАНН, искането за възобновяване може да се направи в 6-месечен срок от влизането в сила на акта по чл.70, ал.1 – в случаите по чл.70, ал.2, т.7, а ако той не е бил връчен на лицето, по отношение на което е издаден – в тримесечен срок от уведомяването му за акта.

         Съгласно чл.72, ал.1, т.2 от ЗАНН, искане за възобновяване на административнонаказателно производство може да направи лицето, по отношение на което е издаден актът по чл.70, ал.1.

        Според приетото по делото КАНД № 803/2023г., Решение № 276/15.02.2023г. по АН дело №**********7007 (7007) по описа на Районен съд- Пловдив за 2022г., ХХХIII-ти наказателен състав, е влязло в сила на 06.06.2023, поради което подаването на искането, предмет на настоящето производство, чрез Районен съд– Пловдив на 06.07.2023г. се явява направено в срока по чл.71, ал.1, т.3 от ЗАНН.

         Освен това, искането е направено от правоимащо лице по смисъла на чл.72, ал.1, т.2 от ЗАНН и против акт, подлежащ на проверка по реда на тази глава, съгласно чл.70, ал.1, т.7 от ЗАНН, поради което същото е допустимо.

         Разгледано по същество, искането е НЕОСНОВАТЕЛНО.

         Отмяната по реда на Раздел VIII от ЗАНН е средство за защита срещу влезли в сила порочни административнокаказателни или съдебни актове, тя не е обжалване, тъй като се развива след като атакувания административнонаказателен акт или съдебно решение са влезли в сила и административнонаказателния или съдебният процес вече са приключили. Затова отмяната на влязъл в сила административнонаказателен акт или съдебно решение не е фаза, стадий на административния или съдебно административния процес, а е самостоятелно извънинстанционно производство, което не обхваща всички неправилни административнонаказателни или съдебни актове и всички техни пороци. Тя е средство за защита срещу административнонаказателни актове или съдебни решения, когато неправилността им се състои в несъответствие между постановеното окончателно решение и действителното правно положение, само когато се дължи на изчерпателно посочени в чл.70, ал.2 от ЗАНН причини. По отношение на правното основание за отмяна, визирано в нормата на чл. 70, ал.2, т.7 от ЗАНН настоящият съдебен състав намира, че в случая не е налице. Това е така, защото по силата на горепосочената разпоредба административнонаказателното производство подлежи на възобновяване, когато вследствие на допуснато съществено нарушение на процесуалните правила лицето, по отношение на което е издаден актът по ал.1, наказващият орган или собственикът на вещите, с които е извършено разпореждане или са отнети в полза на държавата, ако не е нарушител, е бил лишен от възможността да участва в административнонаказателното производство или не е бил надлежно представляван, както и когато не е могъл да участва лично или чрез пълномощник по причина на препятствие, което не е могъл да отстрани. Относно гореописаното правно основание за отмяна правната теория и съдебната практика са единодушни, че обхваща няколко различни групи нарушения на процесуалните правила, които са обединени от това, че всички те водят до лишаване, ограничаване или възпрепятстване правото на участие в процеса на съответната страна, която е била конституирана като такава по делото. В искането за отмяна, с което е сезиран Административния съд, е развита тезата, че при произнасяне на атакуваното решение касационният съд е допуснал нарушение на материалния закон, като не е отчел допуснатото в хода на административнонаказателното производство съществено нарушение на административнопроизводствените правила по смисъла на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, изразяващи се липса на посочване в електронния фиш на приложим закон, отразило се върху адекватното упражняване правото на защита на санкционираното лице.

          Оттук искателят извежда заключение, че е накърнено правото на защита на санкционираното лице с издаването на електронен фиш, в който не е посочена приложимата санкционна разпоредба.

           Настоящият съдебен състав не възприема тази теза и счита, че искателят подробно и аргументирано обосновава искането си с лишаването му от възможност за осъществяване на процесуална защита в административнонаказателното производство. Това основание обаче не е включено в приложното поле на чл. 70, ал.2, т.7 от ЗАНН, защото визираният нормативен текст изисква страната да е "лишена от възможност ДА УЧАСТВА В АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНОТО ПРОИЗВОДСТВО". Ако законодателят е искал да предвиди като правно основание за отмяна на влязъл в сила административнонаказателен или съдебен акт основание като "лишаване от право на процесуална защита" е щял да го регламентира именно по този начин, което обаче не е така. Мислимо е de lege ferenda да се обсъди и впоследствие да се регламентира и горепосоченото правно основание за отмяна, но действащият сега ЗАНН не визира такова правно основание.   Според настоящия съдебен състав твърдяното от искателя съществено нарушение на процесуалните правила, представляващо лишаване страната от право на процесуална защита, не е идентично с регламентираното в чл. 70, ал.2, т.7 от ЗАНН лишаване на страната от право на участие в процеса. Касае се за нарушения с различен смисъл и интензитет, които не се припокриват. Лимитативно посочените в чл. 70, ал.2 от ЗАНН правни основания за отмяна съставляват отклонение от общия принцип за окончателност и правен стабилитет на съдебно решение, което след като е влязло в сила се ползва от сила на пресъдено нещо със съответните субективни и обективни предели за това, поради което основанията са изчерпателно посочени от законодателя и не могат да се тълкуват разширително или по аналогия в искания смисъл. В случая не е спорно обстоятелството, че искателя е надлежно призован и представляван в първоинстанционното и касационното производство от редовно упълномощен адвокат, който е взел активно участие в съдебноадминистративния процес. Ето защо настоящият състав на Административен съд Пловдив счита, че в конкретната хипотеза въпреки сочените от искателя съществени нарушения на административнопроизводствените правила, те не установяват наличие на основание за отмяна, нито по смисъла на чл.70, ал.2, т.7 от ЗАНН, нито по смисъла на отаналите разпоредби на чл.70, ал.2 от ЗАНН.

             Предвид гореизложеното настоящия съдебен състав намира, че, искането за възобновяване на административнонаказателното производство е неоснователно и следва да бъде оставено без уважение

                         Така мотивиран и на основание чл.73 от ЗАНН, съдът

 

                                                          Р Е Ш И :

 

            ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искане на З.Д.Щ., ЕГН **********,***,чрез адвокат С.Ж.П. за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила Решение № 276/15.02.2023г. по АН дело №**********7007 (7007) по описа на Районен съд- Пловдив за 2022г., ХХХIII-ти наказателен състав, отменено с Решение № 1044/06.06.2023г. на Административен съд гр.Пловдив, постановено по КАНД № 803/2023г.,ХХ-ти състав, с което е потвърден Електронен фиш серия К № 6374221,издаден от Областна дирекция на МВР (ОД на МВР), гр. Пловдив, с който на З.Д.Щ., на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.4  от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), е наложена глоба в размер на 800 лева, заради извършено административно нарушение по смисъла на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

           Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

 

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                       ЧЛЕНОВЕ : 1.

                                                                                 

 

              

 

                  2.