Решение по дело №159/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 октомври 2021 г.
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20217160700159
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 121

гр. Перник, 26.10.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на двадесет и девети септември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

         

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                        ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                           ЛОРА СТЕФАНОВА

 

          При секретаря А.М. и прокурора БИСЕР КОВАЧКИ, като разгледа, докладваното от съдия Стефанова КАНД № 159/2021 г. по описа на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 208 – чл. 228 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

          Образувано е по касационна жалба, подадена от Басейнова дирекция „Западнобеломорски район”, със седалище: гр. Благоевград, бул. Свети Димитър Солунски № 66, представлявано от директора против Решение № 260357/26.07.2021 г., постановено по АНД № 526/2021 г. по описа на Районен съд - Перник, с което е отменено наказателно постановление № ПО-02-66/09.03.2021 г., издадено от директора на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район”, с което на основание чл. 200, ал. 1, т. 2 от Закона за водите на община Перник, ЕИК ***, представлявана от С.В. – кмет е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2000 лв. за нарушение по чл. 48, ал. 1, т. 11, във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 2, пр. 2 от Закона за водите.

          В жалбата са изложени съображения за неправилно приложение на материалния и процесуалния закон при постановяване на обжалваното решение – касационно основание чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. Посочено е, че съдът неправилно е приел, че АУАН и НП не отговарят на изискванията, съответно на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Аргументирано е становището, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и наказателното постановление е издадено в съответствие със закона. Искането към касационния състав е да отмени обжалваното съдебно решение и да потвърди наказателното постановление.

          В срока по чл. 213а от АПК ответникът по касационната жалба – община Перник е представил писмен отговор. Оспорил е касационната жалба и е изложил аргументи за правилност на постановеното от Районен съд – Перник решение. Искането му към касационния състав е да го остави в сила. Заявена е претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

          В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не е изпратил представител. Докладвано е писмено становище, в което е заявено, че поддържа касационната жалба.

          В съдебно заседание ответникът по касационната жалба, чрез юрисконсулт Л., оспорва жалбата и моли решението на Районен съд – Перник да бъде оставено в сила. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

          В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Перник – прокурор Бисер Ковачки дава заключение за основателност на жалбата. Предлага на съда да остави в сила решението на Районен съд – Перник като правилно и законосъобразно.

          Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните, обсъди събраните по делото доказателства и при съобразяване обхвата на съдебен контрол съгласно чл. 218 от АПК и чл. 220 от АПК, намери следното:

          Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице, за което решението е неблагоприятно срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което е процесуално допустима.

          Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

          За да постанови обжалваното решение Районен съд – Перник е приел, че община Перник е титуляр на Комплексно разрешително № 382-Н0/2009 г., актуализирано с Решение № 382-Н0-И0-А/2011 г., издадено по реда на ЗООС въз основа на Решение № 382-Н0-И0-А0/2009 г. на министъра на околната среда и водите. Комплексното разрешително е за изграждане и експлоатация на инсталация и съоръжения по приложение № 4 от ЗООС: „Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева” за общините Перник, Брезник, Земен, Ковачвци, Радомир, Трън”, разположено в землището на с. Люлин, местност Чокладиновец до старото недействащо депо на гр. Перник.

          В условие № 10, т. 5 от Комплексното разрешително е установена годишна норма на количеството на заустваните отпадъчни води от обекта към водоприемника „Мошинско дере”, която е Q ср/год = 14.600 куб. м.

          В изпълнение на задължението си по чл. 194б от ЗВ община Перник е подала декларация към която е приложила дневник за отчет на показанията на монтираното измерването устройство във водомерна шахта преди мястото на заустване, в който са посочени количествата зауствани отпадъчни води за 2019 г., на база на които е определена и декларирана дължимата такса за същата година. Декларираните и отчетени отпадъчни води, заустени във воден обект „Мошинско дере” през 2019 г. са 31500 куб. м., което превишава повече от два пъти количеството в условие № 10, т. 5 от Решение № 382-Н0-И0-А1/2011 г., а именно – 14.600 куб. м.

          На 31.08.2020 г. служители на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район” извършили проверка по документи за спазване на условията на Комплексно разрешително № 382-Н0/2009 г., издадено на община Перник. Въз основа на подадената декларация и декларираните количества заустени отпадъчни води за 2019 г. в дневника за отчет на показанията на измервателното устройство преди мястото на заустване, инспекторите констатирали, че годишното количество заустени отпадъчни води е в отклонение от предвиденото условие в разрешителното. Резултатът от проверката е отразен в протокол № ДП-01-922/31.08.2020 г.

          С покана изх. № КД-04-87/16.09.2020 г. кмета на община Перник е поканен да се яви на 12.10.2020 г. за съставяне на АУАН.

          На 12.10.2020 г. в присъствието на пълномощник на община Перник, свидетелката Славиня Коцакова – старши инспектор в Дирекция „Контрол” към БДЗБР съставила АУАН № КД-04-123/12.10.2020 г. като приела, че община Перник е нарушила условие № 10, т. 5 от Комплексното разрешително, тъй като през 2019 г. е превишила количеството на заустените отпадъчни води от обекта „Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева” за общините Перник, Брезник, Земен, Ковачевци, Радомир и Трън” във воден обект „Мошинско дере” по условие № 10, т. 5 от Разрешителното – нарушение по чл. 48, ал. 1, т. 11, във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 2, пр. 2 от ЗВ.  АУАН е подписан и предявен на представител на община Перник, като последният е вписал възражение.

          Въз основа на така съставения АУАН на 09.03.2021 г. директорът на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район” е издал наказателно постановление № ПО-02-66/09.03.2021 г., с което на основание чл. 200, ал. 1, т. 2 от ЗВ на община Перник е наложил имуществена санкция в размер на 2000 лв. за нарушение по чл. 48, ал. 1, т. 11, във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 2 от ЗВ.

           При така установеното от фактическа страна, Районен съд – Перник е приел, че наказателното постановление е издадено при съществено нарушение на процесуалните правила, довело до засягане правото на защита на санкционираното юридическо лице. Посочил е, че в АУАН и в НП не е отразена датата на извършване на нарушението, каквото е изискването на чл. 42, т. 3 от ЗАНН, респективно чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗАНН. Обосновал е извод, че неспазването на посочените разпоредби представлява съществено нарушение на процесуалните правила, водещо до незаканосъобразност на издаденото наказателно постановление.

          Настоящият касационен състав на Административен съд – Перник намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му, по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което е валидно и допустимо.

          Решението е и правилно. Фактическата обстановка е установена при спазване принципите на чл. 13 и чл. 14 от НПК, във вр. с чл. 84 от ЗАНН са събрани гласни и писмени доказателства относими към всички факти, предмет на доказване по делото. Изводите са формирани след обективно, всестранно и пълно обсъждане на приобщения доказателствен материал в неговата съвкупност. В хода на съдебното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.    

          Правилен е решаващият извод на районния съд, че наказателното постановление е издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Нормите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН уреждат задължителното съдържание на АУАН и НП. Един от реквизите на всяко от тях е датата на извършване на нарушението. Тя е елемент от състава на нарушението и част от индивидуализиращите му белези. От значение е и за преценката за спазването на сроковете по чл. 34 от ЗАНН. Затова непосочването и ограничава правото на защита на привлеченото към административно-наказателна отговорност лице.

          В случая нарушението е по чл. 48, ал. 1, т. 11 от ЗВ, във вр. с условие № 10, т. 5 от Комплексно разрешително № 382-Н0/2009 г., актуализирано с решение № 382-Н0-И0-А1/2011 г. и се изразява в превишаване на разрешеното количество на заустваните отпадъчни води, което е Q ср/год = 14600 куб. м. То е извършено в деня, в който е надвишено разрешеното средно годишно количество от 14600 куб. м. на заустените води. От материалите по делото е видно, че актосъставителят и административнонаказващият орган са имали обективна възможност да установят и да посочат датата, на която разрешеното количество на заустени отпадни води е надвишено, но никой от тях не е направил констатации в тази насока.  В АУАН и НП е отразена датата, на която е извършена проверка по документи както и датата 31.12.2019 г., която е края на календарната година, за която е установено превишението. Нито една от двете не е датата, на която е осъществен съставът на нарушението. Затова настоящият касационен състав изцяло споделя изводът на Районен съд – Перник за допуснати в хода на административнонаказателното производство съществени нарушения на процесуалните правила, които обосновават незакносоъбразност на наказателното постановление, предмет на съдебен контрол.

Предвид изложеното обжалваното решение е правилно и законосъобразно на основание чл. 221, ал. 2 от АПК следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода от спора и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН в полза на община Перник следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.

          Мотивиран от изложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2-ро от ЗАНН, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

          ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260357/26.07.2021 г., постановено по АНД № 526/2021 г. по описа на Районен съд - Перник.

          ОСЪЖДА Басейнова дирекция „Западнобеломорски район”, със седалище: гр. Благоевград, бул. Свети Димитър Солунски № 66, представлявано от директора да заплати на община Перник, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, пл. Св. Иван Рилски № 1А, представлявана от кмета сумата от 80.00 лв. /осемдесет лева/, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

          РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:      /п/

 

                                                                  

                                                                   ЧЛЕНОВЕ:  1./п/

 

 

                                                                                      2./п/