Р Е Ш Е Н И Е
№ 310/15.5.2019г.
гр. Пазарджик,
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Административен съд – Пазарджик – ІІІ – административен състав, в открито
съдебно заседание на петнадесети април, две хиляди и деветнадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА |
|
|
при секретар |
Янка Вукева |
и с участието |
на прокурора |
|
изслуша докладваното |
от съдия |
ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА |
|
по адм. дело № 687 по
описа на съда за 2018 г. |
Производството е по реда на чл. 145 от АПК във връзка с чл. 99, ал. 6 от ЗООС и чл. 2а, ал. 3 от Наредба за условията
и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда /НУРИОВОС/
и е образувано по жалбата на „ОДЕТ-ИТ-ЯДЕНИЦА“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище
и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. „Ц. Й.“ № .., представлявано от
управителя И. Ж. Т., подадена чрез адв. К. *** против Решение № ПК – 028 – ОВОС
от 16.05.2018 г. на Директора на РИОСВ гр. Пазарджик.
В жалбата се твърди, че обжалваното решение
е неправилно и незаконосъобразно, постановено при неправилно приложение на
материалния закон. Посочено е, че същото се основава на становище за
недопустимост, издадено от Директора на БД-ИБР – Пловдив по реда на чл. 155,
ал. 1, т. 23 от ЗВ, което е незаконосъобразно. Моли се да бъде отменено
оспореното решение и преписката върната на административния орган за
продължаване на процедурата по издаване на искания административен акт.
Представя доказателства в подкрепа на твърденията си.
В съдебно заседание жалбоподателят се
представлява от адв. К. ***, която по изложени съображения моли съда да отмени
оспореното решение поради незаконосъобразност на становището за недопустимост и
да върне преписката на административния орган за продължаване на съответните административни
действия по издаване на административен акт. Моли за присъждане на направените
съдебно-деловодни разноски, съгласно представен списък на разноските.
Ответната страна – Директора на РИОСВ
Пазарджик, редовно призован, не се представлява.
Съдът, след като
обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност,
както и становищата на страните, намира от фактическа страна следното:
Началото на административното
производство е поставено по повод подадено в РИОСВ - Пазарджик уведомление за
инвестиционно предложение с вх. № ПД-01-1019/16.03.2018 г. /л. 32/ за
„Изграждане и експлоатация на МВЕЦ „Яденица" в долината на река
Яденица" от кота 698 до кота 508 м, в местностите „Зимница" и
„Свинарника", землище гр. Белово, общ. Белово, обл. Пазарджик, с
възложител: „Одет-ИТ-Яденица" ЕООД. Инвестиционното предложение е
подложено на преценяване приложимата процедура по глава шеста, раздел II от
Закон за опазване на околната среда (ЗООС) и по чл. 31 от Закона за
биологичното разнообразие (ЗБР). На основание чл. 4а, ал. 1 от НУРИОВОС, с
писмо с изх. № ПД-01-1019/21.03.2018 г. постъпилата информация е изпратена за
становище относно допустимостта на инвестиционното предложение спрямо целите за
опазване на околната среда и мерките определени в Плана за управление на
речните басейни на Източнобеломорски район (ПУРБ на ИБР) и в Плана за
управление на риска от наводнения в Източнобеломорски район (ПУРН на ЙБР) в
Басейнова дирекция „Източнобеломорски район" (БД ИБР), гр. Пловдив.
Басейнова дирекция „Източнобеломорски
район" е изразила становище изх. № ПУ-01-176/09.05.2018 г., /л. 39/,
относно допустимостта на инвестиционното предложение съгласно чл. 155, ал. 1,
т. 23 от Закона за водите, както в заключение е посочено, че инвестиционното
предложение с така предвидените за използване водни количества в размер до
0.676 м3/сек е недопустимо, от гледна точка на ПУРБ на ИБР и ЗВ, имайки предвид
съществуващите към настоящия момент водовземания и бъдещата реализация на
„Проект „Яденица" - изграждане на язовир „Яденица". Съгласно приет и
одобрен ДОВОС за „Проект „Яденица" - изграждане на язовир „Яденица" и
Приложение 5 към Раздел 5 на ПУРБ на ИБР, размерът на оттока в р. Яденица след
влИ.ето на р. Юндолска ще бъде Qo = 0,225 м3/сек. От представените данни е
видно, че при реализация на ИП в посочените параметри (използване на водки
количества в размер до 0.676 м3/сек) не може да бъде осигурено необходимото
водно количество за минимално допустим отток в р. Яденица след водовземането за
МВЕЦ „Яденица" (0,068 м3/сек), тъй като речният отток ще бъде Qo = 0,225
м3/сек. Посочените обстоятелства ще доведат до непостигане на целите по чл.
116, ал. 1 от ЗВ и следва да се приложат изискванията на чл. 117, ал. 3, т. 4
от ЗВ.
Последвало е издаването на оспореното
решение № ПК – 028 – ОВОС от 16.05.2018 г. на директора на РИОСВ гр. Пазарджик,
с което е прекратено административното производство по преценяване приложимата
процедура по глава шеста, раздел ІІ от ЗООС и по чл. 31 от Закона за
биологичното разнообразие за инвестиционно предложение „Изграждане и
експлоатация на МВЕЦ „Яденица" в долината на река „Яденица" от кота
698 до кота 508 м, в местностите „Зимница" и „Свинарника" землище гр.
Белово, общ. Белово, обл. Пазарджик, с възложител: „Одет-ИТ-Яденица" ЕООД.
В законоустановения срок възложителят е упражнил и правото си на жалба пред
Административен съд Пазарджик.
С подадената жалба е оспорено като
незаконосъобразно становището за недопустимост, издадено от Директора на БД –
ИРБ – Пловдив, по реда на чл. 155, ал. 1, т. 23 от Закона за водите, по повод
на което е уважено и направеното доказателствено искане за допускане на СТЕ от
вещо лице – хидролог.
С оглед на това по делото е приета
съдебно-техническа експертиза от вещо лице - хидролог, която съдът възприема
като компетентно изготвена и непротиворечаща на останалите писмени
доказателства. В отговор на поставените въпроси вещото лице е посочило, че
средномногогодишното водно количество при МВЕЦ Яденица за периода от 2003 до
2017 г. реално е равно на 0,471 куб.м./с.
В съдебно заседание вещото лице е
уточнило, че водното количество е 0,471 куб. м./сек., това е реалното водно
количество, което е средногодишно на целия период, който се разглежда, което ще
е такова и за напред. Посочило е, че всички водовземания, които са по каскадата,
са приспаднати, като в заключението е записано, че екологичното водно
количество, което е от водохващанията над това водовземане, ще влязат в този
водосбор и от сбора, който е отдолу има и неговото водно количество. Водосборът
е разделен на три части – водосборът, който е над водохващането на „НЕК“ ЕАД,
водосборът между „НЕК“ ЕАД и водосборът, който е до централата и последния
водосбор, който остава до хидрометричната станция. На база на това е разделен
на всеки водосбор, като за всеки водосбор в таблица 2 вече са определени какви
са отточните водни количества. Най-голямо водно количество дава водосборът,
който е за „НЕК“ ЕАД, понеже той е във върховата част от модул оттока, който се
определя. При него има най-голям модул отток, оттам и снежната покривка е
по-голяма и при това положение там е това водно количество. Водосборът, който е
между двете коти, дава водно количество 0,373 куб. м./сек. Фактически 0,980
куб.м./сек. по 10-процентното водно количество за екологично водно количество
са 98 л, плюс 373 дава 471 л.
Тези 0,471 куб. м./сек., това е водното
количество, което може да бъде предоставено за инвестиционното предложение на
жалбоподателя, като от него ще се приспадне 0,068, колкото е екологичният
минимум, остават 0,403 куб. м./сек. Това е възможността, която може да се даде
на жалбоподателя да ползва.
При така установената фактическа
обстановка съдът намира от правна страна следното:
Жалбата е подадена в срок от лице, което
има правен интерес от оспорването, и се явява допустима.
Разгледана по същество същата е
основателна.
Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК,
съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява
дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли
са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и
съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да
преценява целесъобразността на административния акт.
Решението е издадено от компетентен
орган, в съответствие с целта на закона. Съгласно чл. 93, ал. 3 от ЗООС
компетентният орган, който следва да извърши преценката, е директорът на
съответната РИОСВ. Териториалната компетентност е определена съобразно
приложението към чл. 3, във връзка с чл. 7, т. 14 от Правилника за устройството
и дейността на регионалните инспекции по околната среда. С оглед реализацията
на инвестиционното предложение, същото по горните разпоредби е в обхвата на
компетентността на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите
– Пазарджик.
Съдът намира, че оспореното решение е
издадено и в установената форма, при спазване на
административно-производствените правила, но при неправилно приложение на
материалния закон.
Съгласно посочената като основание за
издаване на решението разпоредба на чл. 2а, ал. 2 от НУРИОВОС, компетентният
орган прекратява процедурата по ОВОС на всеки етап от нея, когато се потвърди
от съответен специализиран компетентен орган (например Басейнова дирекция,
Министерството на земеделието и храните, общински органи и др.) недопустимост
на инвестиционното предложение спрямо действащи нормативни или административни
актове". Безспорно в случая Басейнова дирекция "ИБР“ е
специализираният компетентен орган, чието становище Директорът на РИОСВ гр.
Пазарджик, в изпълнение на изискването на чл. 4а, ал. 1 от НУРИОВОС е бил
длъжен да поиска, тъй като инвестиционното предложение е пряко свързано с
ползването на воден обект по смисъл на Закона за водите. Съгласно посочената
разпоредба на чл. 4а, ал. 1 от НУРИОВОС, когато инвестиционното предложение
предвижда или е свързано с водовземане от повърхностни или подземни води,
заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти или в съоръжения, които
могат да създадат опасност от замърсяване на подземните води, или е пряко
свързано с водовземане и/или ползване на воден обект по смисъла на Закона за
водите, компетентният орган или оправомощено от него длъжностно лице изпраща
уведомлението по чл. 4 на директора на съответната басейнова дирекция за
становище по чл. 155, ал. 1, т. 23 от
Закона за водите относно допустимостта на инвестиционното предложение спрямо
режимите, определени в утвърдени планове за управление на речните басейни и
планове за управление на риска от наводнения. В случая заключението на
Директора на Басейнова дирекция "ИБР" е, че инвестиционното
предложение е недопустимо с оглед ПУРБ и постигане целите на околната среда.
Посоченото становище на Басейнова
дирекция Пловдив не подлежи на самостоятелно обжалване, поради което контролът
и проверка на неговата законосъобразност следва да бъде извършена в
производството по обжалване на решението на директора на РИОСВ Пазарджик за
прекратяване на административното производство. С издаденото становище е
направено заключение, че инвестиционното предложение с така предвидените за
използване водни количества в размер до 0.676 м3/сек е недопустимо, от гледна
точка на ПУРБ на ИБР и ЗВ.
Безспорно по делото се установи, че с
подаденото уведомление за инвестиционно предложение /л. 32/ жалбоподателят е
посочил, че по време на експлоатацията ще бъдат използвани води от р. Яденица в
количество до 0,676 куб.м./с, екологично водно количество 0,068 куб.м./с,
съгласно издаденото разрешително за водовземане № 300790/31.10.2007 г.
От приетата по делото експертиза също
така се установи, че средномногогодишното водно количество при МВЕЦ Яденица за
периода от 2003 до 2017 г. реално е равно на 0,471 куб.м./с., от които
приспадайки екологичния минимум от 0,068 куб.м./с, то остават 0,403 куб.
м./сек, което е възможно да бъде предоставено за ползване от жалбоподателя.
Съдът намира, че заключението на вещото лице, като неоспорено от страните, е
компетентно изготвено и следва направените в него изчисления за водното
количество на р. Яденица да бъдат възприети като точни и достоверни.
С оглед на гореизложеното, съдът намира,
че неправилно и незаконосъобразно в изготвеното становище с изх. №
ПУ-01-176/09.05.2018 г. директорът на Басейнова дирекция „ИБР“ Пловдив е
определил, че размерът на оттока в р. Яденица след вливането на р. Юндолска ще
бъде в размер на 0,225 куб.м/с, поради което и неправилно е приел, че
инвестиционното предложение на жалбоподателя е недопустимо от гледа точка на
ПУРБ на ИБР и ЗВ. От това следва, че позовавайки се на неправилно изготвено становище
административният орган е постановил един незаконосъобразен административен
акт, който ще следва да бъде отменен.
Предвид на това оспореното решение за
прекратяване на административното производство поради недопустимост е
неправилно и незаконосъобразно, поради което ще следва да бъде отменено, а
преписката върната на административния орган за извършване на съответните
административни действия по издаването на съответния административен акт, в
съответствие със задължителните указания по тълкуването и прилагането на
закона, дадени в настоящото решение.
Предвид изхода на делото основателно се
явява своевременно направеното искане за присъждане на направените по делото
разноски от жалбоподателя, с оглед на която ще следва да бъде осъден ответникът
да му заплати сума в размер на 638 лева, от които 50 лева – държавна такса и
588 лева – за вещо лице.
Водим от горното и на основание чл. 172,
ал. 2 от АПК, Пазарджишкият административен съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № ПК – 028 – ОВОС от
16.05.2018 г. на Директора на РИОСВ гр. Пазарджик.
ВРЪЩА преписката на Директора на РИОСВ
гр. Пазарджик за извършване на съответните административни действия по
издаването на съответния административен акт в едномесечен срок от влизане на
решението в сила, и в съответствие със задължителните указания по тълкуването и
прилагането на закона, дадени в мотивите по-горе.
ОСЪЖДА Директора на РИОСВ гр. Пазарджик
да заплати на „ОДЕТ-ИТ-ЯДЕНИЦА“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр. П.., ул. „Ц. Й..“ № .., представлявано от управителя И.. Ж. Т.,
направените по делото разноски в размер на 638 /шестстотин тридесет и осем/
лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с
касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в
14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
СЪДИЯ: /П/
РАЗПОРЕЖДАНЕ
№ 11770 от 07.08.2019 г. на ВАС София- Шесто отд. по адм. д. № 8486/2019 г.
- ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ касационната жалба на директора на РИОСВ – Пазарджик
против решение № 310 от 15.05.2019 г., постановено по адм. дело № 687/2018 г.
по описа на Административен съд – Пазарджик.
ПРЕКРАТЯВА съдебното производство по адм. дело № 8486/2019 г. по описа на
Върховния административен съд.
Разпореждането подлежи на обжалване в 7-дневен срок от получаване на
съобщението пред тричленен състав на Върховния административен съд. Определение
№ 13448 от 09.10.2019 г. на ВАС Шесто отд. по адм. д. № 10908/2019 г. - ОСТАВЯ
В СИЛА разпореждане № 11770 от 07.08.2019 г. на Председателя на Шесто отд.,
постановено по адм. д. № 8486/2019 г. на ВАС. Определението не подлежи на
обжалване.