Определение по дело №39/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 март 2022 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20227090700039
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 239

гр. Габрово, 11.03.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР. ГАБРОВО в закрито съдебно заседание единадесети март, две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа материалите по адм. дело № 39 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /АСГ/ Жалба с вх. № СДА-01-439 от 11.03.2022 г., подадена от Община Дряново, представлявана от кмета на същата Община Трифон Панчев, чрез упълномощен адвокат Георги Димитров Вълчанов от САК, против Решение № РД-02-36-169 към Писмо 99-00-6-899017 от 1.02.2022 г. на ръководител на Управляващ орган /УО/ на оперативна програма /ОП/ Региони в растеж“ 2014 – 2020 г. – зам. министър на МРРБ, с което е направен отказ за верификация и плащане на разходи в размер на 8 181.00 лв., отчетени в искане за окончателно плащане № 2 по Договор № BG16RFOP001-5.002-0018-C01 на Община Дряново и писмо № BG16RFOP001-5.002-0018-C01-М050 в ИСУН 2020 на същия административен орган по така посочената ОП.

Мотиви за постановения отказ за верификация се изразяват в следното: На 19.04.2021 г. чрез ИСУН 2020 е подадено искане за окончателно плащане по така посочения административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, което е придружено от окончателен технически и финансов отчет. Ръководител УО утвърждава за всяка процедура  насока и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. По този начин са определени максимални размери на определени категории разходи. Съгласно чл. 8, ал. 2 от ПМС № 189 от 28.07.2016 г., единната ставка, прилагана към допустимите преки разходи по процедурата „Подкрепа за деинституционализация на социалните услуги за възрастни хора с увреждания“ е 1% от стойността на общите преки допустими разходи, финансирани от безвъзмездната финансова помощ по проекта.

В тази връзка е извършена проверка за спазване максимално заложените нива на съответната категория разходи, определена в Насоки за кандидатстване по процедурата, при която е установено, че при верификацията на преки допустими разходи в размер на 2 475 390.00 лв., максималният размер на разходите за организация и управление не би следвало да превишава 24 753.90 лв., което е 1% от преките допустими разходи. Отчетените и подлежащи на верификация разходи за организация и управление по проекта са в размер на 32 934.90 лв., поради което е установено надвишаване на максимално допустимия размер за тази категория разходи в размер на процесната сума от 8 181.00 лв. В  тази връзка по бюджетен ред I.3.1 „Екип за управление на проекта“ не се верифицира тази сума поради липса на предвидените в чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕСИФ условия, във вр. с чл. 26, ал. 1 от същия нормативен акт, във вр. с чл. 8, ал. 2 от ПМС № 189.

Решението е подписано с КЕП та 11.02.2022 г., изпратено на 14.02.2022 г., от която дата е депозирана и процесната жалба. Същата съдът намира за подадена в законния срок от заинтересована страна против подлежащ на съдебно обжалване ИАА, поради хкоето като редовна и допустима следва да се разгледа по същество с конституиране и призоваване на страните в о.с.з.

На основание чл. 27, ал. 6 от ЗУСЕСИФ при оспорването на индивидуалните административни актове по този закон държавните такси, които се събират за съдебните производства, са пропорционални и са в размер 0,8 на сто от материалния интерес, но не повече от 1700 лв. В случая материалният интерес е посочен на стойност 8 181.00 лв., като  0.8 % от тази сума се равнява на 66.00 лв., която сума е внесена от жалбоподателя по сметката на съда.

Преписката съдържа жалбата, пълномощно, платежен документ и процесното Решение, с оглед на което съдът следва да изиска цялата преписка по издаването на акта. Към делото е приложен диск „за съда“, който вероятно съдържа преписката, но същият не можа да бъде отворен и разчетен, респективно – записан и записът – прехвърлен в електронното досие на делото, като на него се установява нарушена цялост /надрасквания/, поради които вероятно отварянето му е невъзможно.

В тази връзка съдът следва да изиска в цялост преписката – като документи на хартиен носител в оригинал или надлежно заверени от упълномощен от ответника процесуален представител /съгласно приложено пълномощно това е ст. юрисконсулт Нина Ивайлова Благоева/, или като електронни документи, като всички от тях бъдат представени или като подписани с електронен подпис на автора им, или да бъдат заверени с такъв от надлежен процесуален представител.

В Жалбата си Община Дряново моли за отмяна на Решението, като намира, че същото е издадено от некомпетентен орган и лице при неспазване на установената от закона форма, противоречие с материалния закон и целта му. Решението е издадено при наличието на висящ спор за размера на допустимите разходи, за които е отпуснато финансиране на Общината по Договор за БФП № BG16RFOР001-5.002-0018, поради което се иска спиране на производството по настоящия правен спор до произнасяне по предходно заведения и висящ такъв, който се явява преюдициален.

Нарушенията при издаването на Решението са следните:

1. Нарушенпринцип за непосредственост и самостоятелност при възприемане и установяване на фактическата и правна обстановка от решаващия орган. С писмо от 29.12.2021 г. на ръководил УО зам. министър МРРБ Нина Стоименова, Община Дряново е уведомена, че бъде разгледано искането й за извършване на окончателно плащане след приключване на администрирането по сигнал за нередност № 1759, решението за отказ от верификация е издадено от друго лице – зам. министър МРРБ Деляна Иванова. Налице е липса на компетентност поради приключването на процедурата по верификация на разходи от неоправомощено лице – налице е несъответствие между лицето, издало акта за стартиране на верификацията и последващите актове и писма по хода на процедурата и това, издало процесното Решение.

2. Не е спазена установената форма за издаване на акта – не са изложени надлежно и изчерпателно фактическите и правни основания за издаването на акта, на адресата не е предоставена възможност за подаване на възражения.

3. Неправилно е определена и сумата от 8 181.00 лв. – преди да е решено още висящото производство по горепосоченото дело за наложена на жалбоподателя финансова корекция по сигнал № 1759. Не е установена и определена финансова корекция в размер на 25% от допустимите разходи по сключения Договор за предоставяне на БФП, по който е сключен Договора от 2.09.2019 г. Срещу Решението по сигнала за нередност е образувано адм. д.  № 27 от 2022 г. на АСГ, който факт е известен служебно на съда и специално на докладчика по настоящото дело, който е и докладчик по така посоченото. Към датата на издаване на процесното Решение още не е ясно дали следва да се наложи финансова корекция и ако това се налага – то на каква стойност, за да се счита за установено, че именно тази сума не следва да се верифицира.

Към жалбата е направено и особено искане – за спиране на производството до приключване на преюдициалния спор по адм. д. № 28 от 2-22 г. по описа на АСГ. Иска се ответникът да бъде задължен да връчи на хартиен носител материалите по цялата административна преписка на жалбоподателя.

Преписката е депозирана в съда с Молба, подписана от процесуален представител, легитимиращ се с приложено пълномощно – ст. Юрисконсулт Нина Благоева. С нея се оспорва на практика жалбата. Излагат се съображения за неоснователност на искането за спиране на настоящото производство.  

По искането за спиране съдът ще се произнесе в о.с.з., насрочено на същата дата, на която ще се разглежда и спорът, който според жалбоподателя се явява преюдициален за настоящото производство, след изслушване на страните и събиране на всички материали по административната преписка, вкл. и тези, които се изискват от съда допълнително, с настоящия съдебен акт.

Съдът не може да задължи ответникът да изпрати на хартиен носител материалите по преписката, т.к. той няма такова процесуално задължение. Негово задължение е да ги предостави по делото в съответната форма, като жалбоподателят може да се запознае със съдържанието на делото на място в съда; с електронното дело, което съдържа също в цялост всички материали, съдържащи се на хартиен носител още при постъпването им в съда, за което е създадена необходимата организация при положение, че поиска достъп до електронното дело по съответния ред; или да поиска издаване на преписи от документи – заверени или незаверени.

 

В тази връзка и на така посоченото нормативно основание, Административен съд Габрово

ОПРЕДЕЛИ:

КОНСТИУИРА страни в производството:

1. Жалбоподател – Община Дряново, с адрес за призоваване: гр. Дряново, ул. „Бачо Киро“ № 19

2. Ответник - Заместник-министър на Министерство на регионалното развитие и благоустройство и ръководител на УО на ОПРР, с адрес за призоваване: гр. София, ул. „Св. св. Кирил и Методий“ № 17-19.

НАСРОЧВА делото за открито съдебно заседание за 31.03.2022 г. от 10.20 часа, за когато на страните да се изпратят призовки.

УКАЗВА на ответника да приложи в цялост административната преписка по издаването на процесния ИАА, вкл. доказателства за датата му на връчване на адресата; Доказателства за правомощия за издаването му у лицето, сочено като негов автор да издава актове от типа на процесния; Договор за предоставяне БФП с № BG16RFOР001-5.002-0018-С01; Договор № BG16RFOР001-5.002-0018-С01-S-01/2.09.2019 г.; Сигнал за нередност № 1759; Исканията за плащане по него и актовете, издадени въз основа на тях, вкл. искане за окончателно плащане; Всички документи от проверката, на която се позовава ответната страна в оспорения ИАА; Писмо изх. № 99-00-6-899-13 от 9.08.2021 г. на УО на ОПРР 2014 – 2020; Проектно предложение № BG05М90Р001-2.090-0015 от 26.05.2021 г.; Писмо изх. № 04-13-271 от 12.08.2021 г. от УО на ОПРЧР; Решение № РД-02-36-1090 от 24.09.2021 г. на РУО на ОПР 2014 – 2020; Доказателства за направените до момента плащания по договора с жалбоподателя; Заповед № РД-02-14-1116/31.12.2021 г. на зам. министър-председател и министър на регионалното развитие и благоустройство; Писмо № BG16RFOP001-5.002-0018-С01-М050; Писмо № BG16RFOP001-5.002-0018-С01-М046; Насоки за кандидатстване по процедура № BG16RFOP001-5.002; Доказателства за предоставяне възможност на жалбоподателя да участва в производството по издаване на процесния ИАА.

В тази връзка преписката да се представи или под формата на документи на хартиен носител в оригинал, или надлежно заверени от упълномощен от ответника процесуален представител / съгласно приложено пълномощно това е ст. юрисконсулт Нина Ивайлова Благоева /, или като електронни документи, като всички от тях бъдат представени или като подписани с електронен подпис на автора им, или да бъдат заверени с такъв от надлежен процесуален представител на същия, упълномощен по делото в това му качество, освен ако доказателствата вече не са представени в указаната форма, вкл. надлежна заверка.

 

На жалбоподателя да се изпрати копие от Молба от 11.03.2022 г. на ответника, в едно с призовката.

 

Препис от определението да се изпрати на страните в едно с призовките.

 

Определението не подлежи на обжалване.              

 

 

                                                                            СЪДИЯ:    

                                                                                        /ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/