Решение по дело №2038/2021 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 227
Дата: 20 октомври 2021 г. (в сила от 7 февруари 2022 г.)
Съдия: Росен Чиликов
Дело: 20215530202038
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 227
гр. Стара Загора, 20.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, IX-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на единадесети октомври през две хиляди
двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Росен Чиликов
при участието на секретаря Нели П. Георгиева
като разгледа докладваното от Росен Чиликов Административно наказателно
дело № 20215530202038 по описа за 2021 година
Обжалвано е наказателно постановление № 76 от 14.05.2021 год. на
Председателя на КЕВР.

Жалбоподателят недоволен от наложената му наказание моли
съда да го отмени. Мотивира се с обстоятелството, че не е извършено
твърдяното в наказателното постановление административно
нарушение и с допуснати съществени процесуални нарушения, които
го опорочават.

В с.з. чрез адвокат В.П. поддържа жалбата. В представената
писмена защита и в жалбата излага подробни съображения за
незаконосъобразността на наказателното постановление.

Въззиваемата страна в с.з. чрез юрисконсулт Н. претендира да се
1
потвърди наказателното постановление.


От събраните по делото доказателства установени с
доказателствени средства – писмени, показанията на свидетелите–
преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като извърши
цялостна проверка на акта за установяване на административно
нарушение и наказателното постановление,след обсъждане
становищата страните съдът приема за установено следното :

Жалбата е подадена в срок и от субект имащ право на жалба,
поради което и на основание чл. 59, ал. 2 ЗАНН съдът приема, че
жалбата е допустима .


Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Административно-наказващият орган в обстоятелствената част
на наказателното постановление е приел за установено от фактическа
страна следното :

С Решение № БП-Ц-4 от 25.07.2019 г. КЕВР е одобрила на
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Стара Загора бизнес план
за развитие на дружеството за периода 2017 - 2021 г. (бизнес план), с
включени в него индивидуални годишни целеви нива на показатели за
качеството на ВиК услугите по години.
2
На 30.06.2020 г. с писмо изх. № ЦУ-39, на основание чл. 32, ал.
1 от НРКВКУ, „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара
Загора е предоставило в КЕВР (вх. № В-17-22-6/01.07.2020 г.)
Годишен доклад на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара
Загора за изпълнението на бизнес плана на дружеството за 2019 г. и
таблични справки в електронен модел, в които се съдържа и отчет за
постигнатите годишни целеви нива на показателите за качество на
ВиК услугите за 2019 г. спрямо заложените показатели по бизнес
плана на дружеството.
Видно от приложената към годишния доклад справка № 3
„Показатели за качество на предоставяните ВиК услуги за 2019 г.”,
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара Загора е отчело към
31.12.2019 г. постигнато годишно ниво на показател ПК46 - общи
загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното
намаляване (%) 55.41%. Тези загуби са формирани при подадена вода
3
на вход Водоснабдителна система (ВС) - 31 325 423 м и
3
неинкасирани количества питейна вода - 17 358 107 м, видно от
приложена справка № 4 „Отчет за достигнато ниво на потребление за
2019 г.“. Данните показват неизпълнение с 13,91 % спрямо заложеното
годишно ниво на показателя в одобрения бизнес план на ВиК
оператора.
В изпълнение на Заповед № З-В-7 от 01.06.2020 г., изменена и
допълнена със Заповед № З-В-8 от 03.06.2020 г., Заповед № 3-В-13 от
30.07.2020 г. и Заповед № З-В-16 от 13.08.2020 г. на Председателя на
Комисията, била извършена планова проверка на дейността на
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара Загора, както и на
отчетните доклади за изпълнението на бизнес плана на дружеството
през 2019 г.

ВиК операторът „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр.
3
Стара Загора не е изпълнил заложеното в одобрения с Решение № БП-
Ц-4 от 25.07.2019 г. на КЕВР бизнес план за развитие на дружеството
годишно ниво на показателя за качество ПК46 общи загуби на вода
във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%)
за 2019 г. за ВС на обособената територия, на която предоставя
услугата „доставяне на вода на потребителите“, на 01.01.2020 г. е в
неизпълнение.



Описаната фактическа обстановка се установява и в с.з. от
показанията на свидетеля Г.Д. / асктосъставител / , писмо изх. №ЦУ-
1765/28.10.2020 година по описа на ВИК Стара Загора; писмо с вх.
№В-17-22-10/29.10.2020 година; справка №1 за общи данни; справка
№2 променливи за изчисление на показателите за качеството на
предоставяне на ВиК услуги за 2019 година; справка №4 отчет за
достигнато ниво на потребление на ВиК услуги за 2019 година;
справка №14 произведени и оползотворени утайки от ПСОВ за 2019
година; справка №14.1 произведени и оползотворени утайки от ПСОВ
за 2019 година; справка №9 отчет на потреблението на ел.енергия за
2019 година; справка №15 отчет за приходи и разходи за 2019 година;
справка №17 отчет за признатите годишни разходи за 2019 година;
справка №19 отчет и разчет на инвестиционната програма за 2019
година; справка №20 отчет на амортизационния план за дълготрайни
активи за 2019 година; справка – етикет с данните на дружеството;
справка №1 баланс; справка №2 отчет за приходи и разходи; справка
№4 фактурирани количества по ВиК услуги; справка №7 разходи;
справка №8 приходи; справка №9 новоприсъединени потребители;
констативен протокол за извършена планова проверка; годишен отчет
за изпълнение на бизнес план за развитие на дейността на ВиК –
Стара Загора като ВиК оператор за 2019 година; заповед №З-В-
7/01.06.2020 година на Председателя на Комисия за енергийно и водно
регулиране; заповед №З-В-8/03.06.2020 година на Председателя на
Комисия за енергийно и водно регулиране; заповед №З-В-
4
13/30.07.2020 година на Председателя на Комисия за енергийно и
водно регулиране; заповед №З-В-16/13.08.2020 година на
Председателя на Комисия за енергийно и водно регулиране; заповед
№З-ОХ-34/31.03.2020 година на Председателя на Комисия за
енергийно и водно регулиране; решение №БП-Ц-4/25.07.2019
година;протокол за извършена проверка на място на ВиК ЕООД на
26.08.2020 година.

Въз основа на посочения доказателствен материал съдът приема,
че посочената фактическа обстановка е доказана по несъмнен и
безспорен начин.Всички доказателствени средства из цяло
кореспондират по между си, не съдържат никакви противоречия,
взаимно се допълват, което ги прави убедителни и съдът ги кредитира
с доверие. Всички те водят до единствено възможния извод относно
фактическата обстановка. Липсват и доказателства, които да я
опровергават.

При така възприетата фактическа обстановка и доказана от
посочените доказателствени средства административно-наказващият
орган е приел, че е нарушен чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във връзка с чл. 9,
ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ и на основание чл. 31, ал. 1 от ЗРВКУ е наложил
имуществена санкция в размер на 20 000 лева.

Съгласно чл. 11, ал. 1, т. 1 от ЗРВКУ, годишните целеви нива на
показателите за качество на ВиК услугите трябва да са разработени с
оглед бъдещо постигане на дългосрочните нива на показателите за
качество по чл. 9, ал. 2 от ЗРВКУ.
В съответствие с чл. 6 от НРКВКУ показател ПК4 - общи загуби
на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното
намаляване се определя по два начина:

5
ПК4а - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
3
срокове за тяхното намаляване (м/км/ден); определя се чрез
съотношението между разликата на подадената вода на вход
водоснабдителна система и продадената фактурирана вода (като
се изключва подадената към друг оператор вода) и дължината на
водопроводната мрежа, като полученият резултат се разделя на
365 дни - чл. 6, т. 1 от НРКВКУ;

-ПК46 - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
срокове за тяхното намаляване (%); определя се чрез съотношението
на неносеща приходи вода и подадената вода на вход
водоснабдителна система (като се изключва подадената към друг
оператор вода) - чл. 6, т. 2 от НРКВКУ.

По силата на чл. 10, ал. 2 от ЗРВКУ, техническата част на бизнес
плана съдържа програма за постигане на годишните целеви нива на
показателите за качество на предоставяните ВиК услуги, включително
и за намаляване на загубите на вода. В одобрения с Решение № БП-Ц-
4 от 25.07.2019 г. на КЕВР бизнес план на „Водоснабдяване и
канализация“ ЕООД гр. Стара Загора за показателя ПК46 - общи
загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното
намаляване за единица мярка (%) за 2019 г. е заложено годишно
целево ниво - 47.70%.Вместо това обаче е достигнато ниво от 55,41 %.

Съгласно чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, ВиК операторите, какъвто е и
жалбоподателят са задължени да изпълняват показателите за
качество, определени съобразно изискванията на чл. 11 ал. 1, т. 1
ЗРВКУ.

Жалбоподателят в качеството си на ВиК оператор с одобрен от
КЕВР бизнес план, „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара
Загора е бил длъжен да изпълни към 31.12.2019 г. приетото ниво на
показателя ПК46 - общи загуби на вода във водоснабдителните
6
системи и срокове за тяхното намаляване (%) за 2019 г.Това обаче не е
сторено в срока до 31.12.2019 г. , като вместо дължимото ниво от
47,70 % е достигнато ниво от 55,41 %, което значително отклонение
води до извода, че чрез бездействие и не достатъчно активни действия
е осъществен състава на административното нарушение по чл. 11, ал.
5 от ЗРВКУ, във връзка с чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ .


АНО е ангажирана за ЮЛ „ Водоснабдяване и Канализация „
ЕООД град Стара Загора , което прави отговорността обективна и
въпросът за вината не подлежи на обсъждане.

Наложената имуществена санкция е в минимален размер
предвиден в чл. 31, ал.1 ЗРВКУ и няма законово основание за
намаляването.

Няма основания за приложение на чл. 28 ЗАНН.

Макар и към момента на деянието жалбоподателят да не е бил
санкциониран с влезли в законна сила наказателни постановления за
други административни нарушения / не се съдържат данни за
обратното / подобни административни нарушения в никакъв случай не
са със занижена степен на обществена опасност, а точно обратното.

Характерът на административното нарушение – отнася се до
качеството и загубите на питейната вода, засяга водоснабдяването на
населението и рефлектира пряко върху цената, която заплаща
7
крайният потребител – т.е. засяга цялото население на територията
обслужвана от оператора дава основание да се приеме, че същото е
със завишена степен на обществена опасност.
От друга страна законодателят е криминализирал подобен
род нарушения с цел превенция и гаранция на нормалното, качествено
и икономично водоснабдяване на населението.
Тези Обществените отношения свързани с водоснабдяването,
както и контролът са от съществено значение за живота и здравето на
населението. Извършеното нарушение, което засяга тези обществени
отношения не е с по-ниска степен на обществена опасност.
По изложените съображения съдът приема, че няма основания
за приложение на чл. 28 ЗАНН. Противното би означавало неоправдан
либерализъм, което е в разрез с генералната превенция на чл. 12
ЗАНН.


Възраженията в жалбата и поддържани в с.з. и писмената защита
от процесуалния представител на жалбоподателя не могат да бъдат
приети от съда за основателни.

Не намират опора в административно-наказателната преписка
възраженията за нарушения на чл. 42 т. 3, 4 ЗАНН и съответно чл. 57,
ал. 1 т. 5 ЗАНН.

Видно от самият АУАН нарушението е конкретизирано по време
и място – посочен е крайният срок в който жалбоподателят е следвало
да изпълни задължението си / 31.12.2019 година /, след което изрично
8
е посочена датата от коюто е в нарушение /01.01.2020 г. /, мястото на
нарушението – изложени са всички обстоятелства за района на
действие на ВиК оператора / жалбоподателя/ и мястото където е
следвало да изпълни задължението си съгласно утвърдения план –
град Стара Загора, където е и седалището на дружеството. Посочени
са факти и обстоятелства описващи нарушението – в какво се изразява
и правната квалификация. Същите обстоятелства са описани и в
наказателното постановление.В АУАН и наказателното постановление
се съдържат всички факти и обстоятелства релевантни за състава на
административното нарушение и даващи основание да се приеме, че
фактическата обстановка и описаното нарушение в АУАН са
идентични с тези в наказателното постановление.

Следователно нарушението е конкретизирано по време, място и
начин на извършването му, посочено е в какво се изразява, поради
което няма никакво основание да се приеме, че са нарушени
разпоредбите на чл. 42 т. 3,4, 5 ЗАНН и чл. 57, ал. 1 т. 5 ЗАНН.


Неоснователни са и претенциите за нарушение на чл. 40, ал. 1
ЗАНН.


В конкретният случай нарушителят е ЮЛ.
АУАН е съставен в присъствието на изрично упълномощено лице/
приложено е и пълномощното/ от управителя на „ В и К „ ЕООД град
Стара Загора / г-н И П./, на когото е връчен АУАН и същият е
удостоверил тези обстоятелства с подписа си.При съставянето на
9
АУАН са присъствали и двама свидетели, които също са установили
това обстоятелство с подпис.

Следователно съставянето и връчването на АУАН из цяло е
съобразено с изискванията на чл. 40 , ал. 1 ЗАНН.

Дори и да се приеме, че е допусната нередовност при съставянето
на АУАН / каквато в случая няма / с оглед разпоредбата на чл. 53, ал.
2 ЗАНН подобно процесуално нарушение не може да се окачестви
като съществено даващо повод за отмяна на атакуваното наказателно
постановление.

Без основание са и претенциите за нарушение на чл. 34 ЗАНН.

Административното нарушение е извършено на 20.01.2020
година. Жалбоподателят е представил ДКЕВР годишния доклад за
2019 година на 30.06.2020 година. След запознаване с доклада
административно-наказващият орган е предприел действия по
извършване на проверка. Резултатите от тази проверка са отразени в
констативен протокол от 14.10.2020 година, който е приложен и като
доказателство по делото. След запознаване с констативня протокол
жалбоподателят е изпратил писмено становище до ДЕКВР с писма от
29.10.2020 г. и 12.11.2020 г./ Тези обстоятелства са изрично посочени
в АУАН и наказателното постановление/.

Следователно след извършване на проверката и обсъждане на
констатациите е съставен констативен протокол от 14.10.2020 година,
10
от който момент е установено административното нарушение и
нарушителя.


АУАН е съставен на 27.11.2020 година, която дата попада в
едногодишния срок от извършване на нарушението и в три месечния
срок от установяването на нарушението и нарушителя.


По изложените съображения съдът приема, че са спазени
сроковете на чл. 34, ал. 2 ЗАНН за съставяне на АУАН и не е
настъпила преклузия.

Наказателното постановление е издадено на 14.05.2021 г., с
което е спазен шест месечния срок на чл. 34, ал. 3 ЗАНН за издаването
му от съставянето на АУАН / 27.11.2020 г. /.


В обстоятелствената част на наказателното постановление са
изложени всички факти и обстоятелства релевантни за състава на
административното нарушение , същото е описано в съответствие с
правната квалификация / описание на административното нарушение
/, посочена е в пълнота и правната квалификация на нарушението, с
което е удовлетворено изискването на законодателя в чл. 57, ал. 1 т.
5,т. 6 ЗАНН.Административното нарушение е конкретизирано по
време, място, начин на извършването му.Спазени са всички стандарти
за форма на наказателното постановление и е гарантирано правото на
11
защита.



В обобщение съдът приема, че няма допуснати нарушения на чл.
40-42 и чл. 57 ЗАНН при съставянето на АУАН и издаването на
наказателното постановление даващи повод за отмяна на последното.

АУАН е съставени от компетентно длъжностно лице
оправомощено със Заповед съгласно чл. 38, ал. 1 във вр. с чл. 34
ЗРВКУ/ приложена като доказателство / , а наказателното
постановление от Председателя на ДКЕВР, който е оправомощен по
силата на закона – чл. 38, ал. 2 ЗРВКУ.

Неоснователно е възражението, че не е осъществен става на
административното нарушение по чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във връзка с
чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ .

По-горе в мотивите съдът изложи съображения относно
правилното приложение на материалния закон и реализацията на
АНО.В допълнение и във връзка с възраженията в жалбата и в
писменото становище, съдът намира за необходимо да отбележи, че
задължението за „ ВиК“ ЕООД град Стара Загора се отнася за цялата
20019 година като крайният срок съгласно план за развитие на
дружеството за периода 2017 - 2021 г. (бизнес план), с включени в
него индивидуални годишни целеви нива на показатели за качеството
на ВиК услугите по години т.е. крайният срок за достигане на
показателите за съответната 20019 година е 3.12.2019 г.
12
Неизпълнението на плана в частта за 2019 година чрез достигане на
предвидените нива за качество води до неизпълнение на задължението
и съответно осъществяване състава на претендираното
административно нарушение.Това задължение е абсолютно и
безусловно и след като не е изпълнено в пълнота съдът приема, че е
извършено административно нарушение по чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във
връзка с чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ , което е основние дружеството да
бъде санкционирано в съответствие с чл. 31, ал. 1 ЗРВКУ.

Следователно административно-наказващият орган правилно и
законосъобразно е приел, че е извършено административно
нарушение, което квалифицирал по чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във връзка
с чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ .

Наложената имуществена санкция е в минимален размер
предвиден в чл. 31, ал. 1 ЗРВКУ и няма законово основание за
намаляването.


Съображенията изложени по-горе в мотивите дават основание
на съдът в настоящият състав да приеме, че издаденото наказателно
постановление е правилно, законосъобразно и няма основания за
отмяна или изменение, поради което същото следва да се потвърди.


Направеното искане от процесуалния представител на
въззиваемата страна за присъждане на юрисконсултско
13
възнаграждение е основателно.

Съгласно 63, ал. 5 ЗАНН във вр. с чл. 37, ал. 1 ЗПП във вр.
с чл. 27 е от Наредбата за заплащане на правната помощ и чл.
143, ал. 3 АПК с оглед фактическата и правна сложност на
делото и проведеното с.з. в полза на въззиваемата страна
следва да се определят и присъдят разноски за
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, които
да се заплатят от жалбоподателя, поради неоснователност на
жалбата.



Водим от горните мотиви съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 76 от 14.05.2021
год. на Председателя на КЕВР град София, с което е наложена
имуществена санкция в размер на 20 000 / Двадесет хиляди / лева на „
Водоснабдяване и Канализация „ ЕООД със седалище и адрес на
управление град Стара Загора, ул. „ Христо Ботев „ № 62, ЕИК –
*********, представлявано от Р. Т. Р..

ОСЪЖДА „ Водоснабдяване и Канализация „ ЕООД със седалище
и адрес на управление град Стара Загора, ул. „ Христо Ботев „ № 62,
14
ЕИК – *********, представлявано от Р. Т. Р. да заплати на Комисия за
енергийно и водно регулиране / КЕВР / град София направените по
делото разноски в размер на 100 / СТО / лева.


РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд
град Стара Загора в 14 дневен срок от съобщението на страните.



Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
15

Съдържание на мотивите

Обжалвано е наказателно постановление № 76 от 14.05.2021 год. на
Председателя на КЕВР.

Жалбоподателят недоволен от наложената му наказание моли
съда да го отмени. Мотивира се с обстоятелството, че не е извършено
твърдяното в наказателното постановление административно
нарушение и с допуснати съществени процесуални нарушения, които
го опорочават.

В с.з. чрез адвокат В.П. поддържа жалбата. В представената
писмена защита и в жалбата излага подробни съображения за
незаконосъобразността на наказателното постановление.

Въззиваемата страна в с.з. чрез юрисконсулт Н. претендира да се
потвърди наказателното постановление.


От събраните по делото доказателства установени с
доказателствени средства – писмени, показанията на свидетелите–
преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като извърши
цялостна проверка на акта за установяване на административно
нарушение и наказателното постановление,след обсъждане
становищата страните съдът приема за установено следното :

Жалбата е подадена в срок и от субект имащ право на жалба,
поради което и на основание чл. 59, ал. 2 ЗАНН съдът приема, че
жалбата е допустима .


Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Административно-наказващият орган в обстоятелствената част
1
на наказателното постановление е приел за установено от фактическа
страна следното :

С Решение № БП-Ц-4 от 25.07.2019 г. КЕВР е одобрила на
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Стара Загора бизнес план
за развитие на дружеството за периода 2017 - 2021 г. (бизнес план), с
включени в него индивидуални годишни целеви нива на показатели за
качеството на ВиК услугите по години.
На 30.06.2020 г. с писмо изх. № ЦУ-39, на основание чл. 32, ал.
1 от НРКВКУ, „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара
Загора е предоставило в КЕВР (вх. № В-17-22-6/01.07.2020 г.)
Годишен доклад на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара
Загора за изпълнението на бизнес плана на дружеството за 2019 г. и
таблични справки в електронен модел, в които се съдържа и отчет за
постигнатите годишни целеви нива на показателите за качество на
ВиК услугите за 2019 г. спрямо заложените показатели по бизнес
плана на дружеството.
Видно от приложената към годишния доклад справка № 3
„Показатели за качество на предоставяните ВиК услуги за 2019 г.”,
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара Загора е отчело към
31.12.2019 г. постигнато годишно ниво на показател ПК46 - общи
загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното
намаляване (%) 55.41%. Тези загуби са формирани при подадена вода
3
на вход Водоснабдителна система (ВС) - 31 325 423 м и
3
неинкасирани количества питейна вода - 17 358 107 м, видно от
приложена справка № 4 „Отчет за достигнато ниво на потребление за
2019 г.“. Данните показват неизпълнение с 13,91 % спрямо заложеното
годишно ниво на показателя в одобрения бизнес план на ВиК
оператора.
В изпълнение на Заповед № З-В-7 от 01.06.2020 г., изменена и
допълнена със Заповед № З-В-8 от 03.06.2020 г., Заповед № 3-В-13 от
30.07.2020 г. и Заповед № З-В-16 от 13.08.2020 г. на Председателя на
Комисията, била извършена планова проверка на дейността на
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара Загора, както и на
отчетните доклади за изпълнението на бизнес плана на дружеството
през 2019 г.

2
ВиК операторът „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр.
Стара Загора не е изпълнил заложеното в одобрения с Решение № БП-
Ц-4 от 25.07.2019 г. на КЕВР бизнес план за развитие на дружеството
годишно ниво на показателя за качество ПК46 общи загуби на вода
във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%)
за 2019 г. за ВС на обособената територия, на която предоставя
услугата „доставяне на вода на потребителите“, на 01.01.2020 г. е в
неизпълнение.



Описаната фактическа обстановка се установява и в с.з. от
показанията на свидетеля Г.Д. / асктосъставител / , писмо изх. №ЦУ-
1765/28.10.2020 година по описа на ВИК Стара Загора; писмо с вх.
№В-17-22-10/29.10.2020 година; справка №1 за общи данни; справка
№2 променливи за изчисление на показателите за качеството на
предоставяне на ВиК услуги за 2019 година; справка №4 отчет за
достигнато ниво на потребление на ВиК услуги за 2019 година;
справка №14 произведени и оползотворени утайки от ПСОВ за 2019
година; справка №14.1 произведени и оползотворени утайки от ПСОВ
за 2019 година; справка №9 отчет на потреблението на ел.енергия за
2019 година; справка №15 отчет за приходи и разходи за 2019 година;
справка №17 отчет за признатите годишни разходи за 2019 година;
справка №19 отчет и разчет на инвестиционната програма за 2019
година; справка №20 отчет на амортизационния план за дълготрайни
активи за 2019 година; справка – етикет с данните на дружеството;
справка №1 баланс; справка №2 отчет за приходи и разходи; справка
№4 фактурирани количества по ВиК услуги; справка №7 разходи;
справка №8 приходи; справка №9 новоприсъединени потребители;
констативен протокол за извършена планова проверка; годишен отчет
за изпълнение на бизнес план за развитие на дейността на ВиК –
Стара Загора като ВиК оператор за 2019 година; заповед №З-В-
7/01.06.2020 година на Председателя на Комисия за енергийно и водно
регулиране; заповед №З-В-8/03.06.2020 година на Председателя на
Комисия за енергийно и водно регулиране; заповед №З-В-
13/30.07.2020 година на Председателя на Комисия за енергийно и
водно регулиране; заповед №З-В-16/13.08.2020 година на
Председателя на Комисия за енергийно и водно регулиране; заповед
№З-ОХ-34/31.03.2020 година на Председателя на Комисия за
енергийно и водно регулиране; решение №БП-Ц-4/25.07.2019
година;протокол за извършена проверка на място на ВиК ЕООД на
3
26.08.2020 година.

Въз основа на посочения доказателствен материал съдът приема,
че посочената фактическа обстановка е доказана по несъмнен и
безспорен начин.Всички доказателствени средства из цяло
кореспондират по между си, не съдържат никакви противоречия,
взаимно се допълват, което ги прави убедителни и съдът ги кредитира
с доверие. Всички те водят до единствено възможния извод относно
фактическата обстановка. Липсват и доказателства, които да я
опровергават.

При така възприетата фактическа обстановка и доказана от
посочените доказателствени средства административно-наказващият
орган е приел, че е нарушен чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във връзка с чл. 9,
ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ и на основание чл. 31, ал. 1 от ЗРВКУ е наложил
имуществена санкция в размер на 20 000 лева.

Съгласно чл. 11, ал. 1, т. 1 от ЗРВКУ, годишните целеви нива на
показателите за качество на ВиК услугите трябва да са разработени с
оглед бъдещо постигане на дългосрочните нива на показателите за
качество по чл. 9, ал. 2 от ЗРВКУ.
В съответствие с чл. 6 от НРКВКУ показател ПК4 - общи загуби
на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното
намаляване се определя по два начина:

ПК4а - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
3
срокове за тяхното намаляване (м/км/ден); определя се чрез
съотношението между разликата на подадената вода на вход
водоснабдителна система и продадената фактурирана вода (като
се изключва подадената към друг оператор вода) и дължината на
водопроводната мрежа, като полученият резултат се разделя на
365 дни - чл. 6, т. 1 от НРКВКУ;

-ПК46 - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
срокове за тяхното намаляване (%); определя се чрез съотношението
на неносеща приходи вода и подадената вода на вход
водоснабдителна система (като се изключва подадената към друг
оператор вода) - чл. 6, т. 2 от НРКВКУ.

4
По силата на чл. 10, ал. 2 от ЗРВКУ, техническата част на бизнес
плана съдържа програма за постигане на годишните целеви нива на
показателите за качество на предоставяните ВиК услуги, включително
и за намаляване на загубите на вода. В одобрения с Решение № БП-Ц-
4 от 25.07.2019 г. на КЕВР бизнес план на „Водоснабдяване и
канализация“ ЕООД гр. Стара Загора за показателя ПК46 - общи
загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното
намаляване за единица мярка (%) за 2019 г. е заложено годишно
целево ниво - 47.70%.Вместо това обаче е достигнато ниво от 55,41 %.

Съгласно чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, ВиК операторите, какъвто е и
жалбоподателят са задължени да изпълняват показателите за
качество, определени съобразно изискванията на чл. 11 ал. 1, т. 1
ЗРВКУ.

Жалбоподателят в качеството си на ВиК оператор с одобрен от
КЕВР бизнес план, „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара
Загора е бил длъжен да изпълни към 31.12.2019 г. приетото ниво на
показателя ПК46 - общи загуби на вода във водоснабдителните
системи и срокове за тяхното намаляване (%) за 2019 г.Това обаче не е
сторено в срока до 31.12.2019 г. , като вместо дължимото ниво от
47,70 % е достигнато ниво от 55,41 %, което значително отклонение
води до извода, че чрез бездействие и не достатъчно активни действия
е осъществен състава на административното нарушение по чл. 11, ал.
5 от ЗРВКУ, във връзка с чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ .


АНО е ангажирана за ЮЛ „ Водоснабдяване и Канализация „
ЕООД град Стара Загора , което прави отговорността обективна и
въпросът за вината не подлежи на обсъждане.

Наложената имуществена санкция е в минимален размер
предвиден в чл. 31, ал.1 ЗРВКУ и няма законово основание за
намаляването.

5
Няма основания за приложение на чл. 28 ЗАНН.

Макар и към момента на деянието жалбоподателят да не е бил
санкциониран с влезли в законна сила наказателни постановления за
други административни нарушения / не се съдържат данни за
обратното / подобни административни нарушения в никакъв случай не
са със занижена степен на обществена опасност, а точно обратното.

Характерът на административното нарушение – отнася се до
качеството и загубите на питейната вода, засяга водоснабдяването на
населението и рефлектира пряко върху цената, която заплаща
крайният потребител – т.е. засяга цялото население на територията
обслужвана от оператора дава основание да се приеме, че същото е
със завишена степен на обществена опасност.
От друга страна законодателят е криминализирал подобен
род нарушения с цел превенция и гаранция на нормалното, качествено
и икономично водоснабдяване на населението.
Тези Обществените отношения свързани с водоснабдяването,
както и контролът са от съществено значение за живота и здравето на
населението. Извършеното нарушение, което засяга тези обществени
отношения не е с по-ниска степен на обществена опасност.
По изложените съображения съдът приема, че няма основания
за приложение на чл. 28 ЗАНН. Противното би означавало неоправдан
либерализъм, което е в разрез с генералната превенция на чл. 12
ЗАНН.


Възраженията в жалбата и поддържани в с.з. и писмената защита
от процесуалния представител на жалбоподателя не могат да бъдат
приети от съда за основателни.

Не намират опора в административно-наказателната преписка
възраженията за нарушения на чл. 42 т. 3, 4 ЗАНН и съответно чл. 57,
ал. 1 т. 5 ЗАНН.
6

Видно от самият АУАН нарушението е конкретизирано по време
и място – посочен е крайният срок в който жалбоподателят е следвало
да изпълни задължението си / 31.12.2019 година /, след което изрично
е посочена датата от коюто е в нарушение /01.01.2020 г. /, мястото на
нарушението – изложени са всички обстоятелства за района на
действие на ВиК оператора / жалбоподателя/ и мястото където е
следвало да изпълни задължението си съгласно утвърдения план –
град Стара Загора, където е и седалището на дружеството. Посочени
са факти и обстоятелства описващи нарушението – в какво се изразява
и правната квалификация. Същите обстоятелства са описани и в
наказателното постановление.В АУАН и наказателното постановление
се съдържат всички факти и обстоятелства релевантни за състава на
административното нарушение и даващи основание да се приеме, че
фактическата обстановка и описаното нарушение в АУАН са
идентични с тези в наказателното постановление.

Следователно нарушението е конкретизирано по време, място и
начин на извършването му, посочено е в какво се изразява, поради
което няма никакво основание да се приеме, че са нарушени
разпоредбите на чл. 42 т. 3,4, 5 ЗАНН и чл. 57, ал. 1 т. 5 ЗАНН.


Неоснователни са и претенциите за нарушение на чл. 40, ал. 1
ЗАНН.


В конкретният случай нарушителят е ЮЛ.
АУАН е съставен в присъствието на изрично упълномощено лице/
приложено е и пълномощното/ от управителя на „ В и К „ ЕООД град
Стара Загора / г-н И П./, на когото е връчен АУАН и същият е
удостоверил тези обстоятелства с подписа си.При съставянето на
АУАН са присъствали и двама свидетели, които също са установили
това обстоятелство с подпис.

7
Следователно съставянето и връчването на АУАН из цяло е
съобразено с изискванията на чл. 40 , ал. 1 ЗАНН.

Дори и да се приеме, че е допусната нередовност при съставянето
на АУАН / каквато в случая няма / с оглед разпоредбата на чл. 53, ал.
2 ЗАНН подобно процесуално нарушение не може да се окачестви
като съществено даващо повод за отмяна на атакуваното наказателно
постановление.

Без основание са и претенциите за нарушение на чл. 34 ЗАНН.

Административното нарушение е извършено на 20.01.2020
година. Жалбоподателят е представил ДКЕВР годишния доклад за
2019 година на 30.06.2020 година. След запознаване с доклада
административно-наказващият орган е предприел действия по
извършване на проверка. Резултатите от тази проверка са отразени в
констативен протокол от 14.10.2020 година, който е приложен и като
доказателство по делото. След запознаване с констативня протокол
жалбоподателят е изпратил писмено становище до ДЕКВР с писма от
29.10.2020 г. и 12.11.2020 г./ Тези обстоятелства са изрично посочени
в АУАН и наказателното постановление/.

Следователно след извършване на проверката и обсъждане на
констатациите е съставен констативен протокол от 14.10.2020 година,
от който момент е установено административното нарушение и
нарушителя.


АУАН е съставен на 27.11.2020 година, която дата попада в
едногодишния срок от извършване на нарушението и в три месечния
срок от установяването на нарушението и нарушителя.


8
По изложените съображения съдът приема, че са спазени
сроковете на чл. 34, ал. 2 ЗАНН за съставяне на АУАН и не е
настъпила преклузия.

Наказателното постановление е издадено на 14.05.2021 г., с
което е спазен шест месечния срок на чл. 34, ал. 3 ЗАНН за издаването
му от съставянето на АУАН / 27.11.2020 г. /.


В обстоятелствената част на наказателното постановление са
изложени всички факти и обстоятелства релевантни за състава на
административното нарушение , същото е описано в съответствие с
правната квалификация / описание на административното нарушение
/, посочена е в пълнота и правната квалификация на нарушението, с
което е удовлетворено изискването на законодателя в чл. 57, ал. 1 т.
5,т. 6 ЗАНН.Административното нарушение е конкретизирано по
време, място, начин на извършването му.Спазени са всички стандарти
за форма на наказателното постановление и е гарантирано правото на
защита.



В обобщение съдът приема, че няма допуснати нарушения на чл.
40-42 и чл. 57 ЗАНН при съставянето на АУАН и издаването на
наказателното постановление даващи повод за отмяна на последното.

АУАН е съставени от компетентно длъжностно лице
оправомощено със Заповед съгласно чл. 38, ал. 1 във вр. с чл. 34
ЗРВКУ/ приложена като доказателство / , а наказателното
постановление от Председателя на ДКЕВР, който е оправомощен по
силата на закона – чл. 38, ал. 2 ЗРВКУ.

Неоснователно е възражението, че не е осъществен става на
административното нарушение по чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във връзка с
9
чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ .

По-горе в мотивите съдът изложи съображения относно
правилното приложение на материалния закон и реализацията на
АНО.В допълнение и във връзка с възраженията в жалбата и в
писменото становище, съдът намира за необходимо да отбележи, че
задължението за „ ВиК“ ЕООД град Стара Загора се отнася за цялата
20019 година като крайният срок съгласно план за развитие на
дружеството за периода 2017 - 2021 г. (бизнес план), с включени в
него индивидуални годишни целеви нива на показатели за качеството
на ВиК услугите по години т.е. крайният срок за достигане на
показателите за съответната 20019 година е 3.12.2019 г.
Неизпълнението на плана в частта за 2019 година чрез достигане на
предвидените нива за качество води до неизпълнение на задължението
и съответно осъществяване състава на претендираното
административно нарушение.Това задължение е абсолютно и
безусловно и след като не е изпълнено в пълнота съдът приема, че е
извършено административно нарушение по чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във
връзка с чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ , което е основние дружеството да
бъде санкционирано в съответствие с чл. 31, ал. 1 ЗРВКУ.

Следователно административно-наказващият орган правилно и
законосъобразно е приел, че е извършено административно
нарушение, което квалифицирал по чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във връзка
с чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ .

Наложената имуществена санкция е в минимален размер
предвиден в чл. 31, ал. 1 ЗРВКУ и няма законово основание за
намаляването.


Съображенията изложени по-горе в мотивите дават основание
на съдът в настоящият състав да приеме, че издаденото наказателно
постановление е правилно, законосъобразно и няма основания за
отмяна или изменение, поради което същото следва да се потвърди.
10


Направеното искане от процесуалния представител на
въззиваемата страна за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение е основателно.

Съгласно 63, ал. 5 ЗАНН във вр. с чл. 37, ал. 1 ЗПП във вр.
с чл. 27 е от Наредбата за заплащане на правната помощ и чл.
143, ал. 3 АПК с оглед фактическата и правна сложност на
делото и проведеното с.з. в полза на въззиваемата страна
следва да се определят и присъдят разноски за
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, които
да се заплатят от жалбоподателя, поради неоснователност на
жалбата.



Водим от горните мотиви съдът
11