Решение по дело №752/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 57
Дата: 15 февруари 2023 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20227150700752
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2022 г.

Съдържание на акта

             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

         57 / 15.2.2023г.

 

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК,  II състав в открито съдебно заседание на двадесети януари през две хиляди двадесет и третата година в състав:

 

СЪДИЯ       :    ГЕОРГИ ПЕТРОВ

СЕКРЕТАР :    АНТОАНЕТА МЕТАНОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Петров адм. дело  № 752 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Х от АПК, във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление.

 

2. Образувано по жалба на „Еко-Хидро-90“ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик 4400, ул. „Асен Златарев” № 12, представлявано от управителя Г. Д., против Решение № РД-02-16-50 от 19.07.2022 г. на заместник министърът на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 г., с което на основание чл. 73, ал. 1 и ал. 3 във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 7, чл. 71, чл. 72, чл. 73 и чл. 75, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове е наложена финансова корекция  в размер на 14816,69 лева,  съставляващи 10 на сто от предоставената финансова подкрепа със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове по проекта, който се изпълнява с АДПБФП № BG16RFOP002-2.077- 0893-С01 с бенефициер „Еко-Хидро-90“ ООД.

 

3. Жалбоподателя счита административния акт за нецелесъобразен и незаконосъобразен поради противоречие с материалния закон, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административно – производствените правила и несъответствие с целта на закона.

Възраженията в тази насока се субсумират в твърдението, че при кандидатстване и реализиране на процедурата за финансово подпомагане дружеството е спазило всички изисквания на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020.

Сочи се, че на 27.03.2019 г., между „Европейски Пътища“ АД и „Еко-Хидро-90” ООД,  е сключен Договор за наем техника, а на 01.04.2019 г. се е съставено и Споразумение към Договора от 27.03.2019 г, което е в сила от 01.12.2019 г. Съобразно тези договорености, дружество се е задължило да извършва цялата дейност по поддържане (превантивно, текущо, зимно и ремонтно - възстановителни работи при аварийни ситуации) на републиканските пътища на  територията на Областно пътно управление Пазарджик, стопанисвани от Агенция „Пътна инфраструктура“, съгласно чл. 19, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата. Със заповед, Началника на Областно пътно управление е обявил начало на дейностите по зимно поддържане за оперативен зимен сезон 2020 - 2021 г., като за целта поради сезонният характер на тази дейност през зимния сезон от ноември до края на април, „Еко-Хидро-90“ ООД е наело допълнителен брои работници шофьори, пазач  и други за осъществяване на дейностите по зимно поддържане. Така към декември 2020 г., средно списъчния състав на персонала на дружеството е 177 броя, работници и служители, от които 35 броя работници са със сключени трудови договори на основание чл. 68, ал. 1, т. 2 от Кодекса на труда, тоест срочни трудови договори до завършване на дейности по зимно поддържане за сезона 2020/2021 година. При това положение се счита, че трудовите договори, които са свързани с основната дейност на дружеството – извършване на строително-ремонтни дейности, са били общо 142 броя към м. декември 2020 г. Според жалбоподателя, съотнасянето на този брой трудови договори, към действащите в края на април 2020 г. общо 126 броя, определя изпълнение на поетите договорни задължения от дружеството в размер на 88,73%, поради което пък, евентуалния размер на корекцията следва да е 5%.

Поддържа се още, че м. периода м. януари 2020 г. до м. април 2020 г., освен 35-те броя договори прекратени поради изтичане на срока им на действие, още 7 броя трудови договори са били прекратени на основание чл. 325, ал. 1, т. 1 от Кодекса на труда, тоест по взаимно съгласие въз основа на подадено заявление от конкретния работник/служител.

Иска се оспореното решение да бъде отменено, като преписката се върне на административния орган за ново произнасяне. Иска се да бъдат присъдени сторените разноски по производството. 

 

4. Заместник министърът на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 г., чрез процесуалния си представител юрк. Г. в представени по делото писмени бележки е на становище, че жалбата е неоснователна. Поддържат се изцяло фактическите констатации и правните изводи, съдържащи се в оспорения административен акт, като са изложени съображения за това, че същия е постановен от снабдения с правомощията за това орган.

Сочи се, че процесния проект има за цел да осигури оборотен капитал на предприятието бенефициент за осигуряване на ликвидност, с цел справяне с последиците от пандемията СОVID 19 и осигуряване на устойчива заетост на служителите му, поради което по проекта са предвидени разходи единствено за „покриване на текущите нужди на кандидатите и за суровини, материали, горива, труд и други, чиято стойност се калкулира в стойността на произведената продукция“, тоест не са заложени никакви дейности за изпълнение и съответно няма предвидени и разходи за такива. В този смисъл, според ответника, единственото изискване е получателите на помощта да са запазили заетостта от равнищата преди получаване на подкрепата.

Според ответника, изискванията към кандидатите са били публикувани и достъпни за тях и е следвало, доколкото кандидатстването за безвъзмездно финансово подпомагане не е задължителна процедура, а се прави по желание на лицата, да се запознаят с поставените условия за кандидатстване и допустимост на проектите и да ги съобразят при подаване на проектните предложения.

Иска се жалбата да бъде отхвърлена изцяло, като в полза на администрацията се присъди възнаграждение за осъществена юрисконсулска защита.

 

ІІ. За допустимостта :

 

5. В случая, оспорването на административния акт е предприето в рамките на предвидения за това преклузивен, процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМО.

 

ІІІ. За фактите :

 

6. В т. 7 „Индикатори“ от представените по делото Условия за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014  - 2020 г.(л.222) е указано, че по процедурата е заложен следният индивидуален за процедурата индикатор за изпълнение:           Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия. Относно този индикатор е пояснено следното :

Базовата стойност на посочения индикатор съответства на броя на заетите лица за месеца, прехождащ месеца на сключване на административния договор, а целевата стойност съответства на броя на заетите лица за месеца на приключване изпълнението на проекта. Индикаторът е приложим само за предприятия, които ще предявят разходи за персонал по процедурата. За да се счита индикаторът за изпълнен следва броят на заетите лица за месеца на приключване изпълнението на проекта да бъде минимум равен на броя на заетите лица за месеца, предхождащ месеца на сключване на административния договор за предоставяне на безвъзмездна помощ. Източник на информация за базовата и целевата стойност на индикатора е съгласно данни от НАП.

Стойностите на индикаторите ще се отчитат служебно от страна на УО на ОПИК и в тази връзка няма да се изисква попълване на информация за тях от страна на кандидатите. Независимо от това от кандидата могат да бъдат искани разяснения или допълнителни документи относно индикаторите.

Изрично е указано, че в случай на неизпълнение на посочените по-горе индикатори, кандидатите ще следва да възстановят средства по проекта съгласно заложеното в чл. 7 от административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ

 

7. Според информацията заявена в т. 12(л. 215) от проектното предложение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020 по процедура ВСЛ6КРОР002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СОVID 19, „ЕКО-ХИДРО-90“ ООД е учредено през 2002г. в гр. Пазарджик, като основния предмет на дейност на Дружеството е строителство на пътища, хидротехнически, водоснабдителни обекти, мостово строителство, ремонтно-възстановителни дейности, комунално обслужващи дейности по сметопочистване, сметоизвозване и поддържане на депа за ТБО, текущо и зимно поддържане на улици и пътища от общинска и републиканска пътна мрежа, земеделие и животновъдство. За осъществяване на дейността си, дружеството притежава собствени производствени бази в гр. Пазарджик и гр. Пещера, с прилежащия им машинен парк. „ЕКО-ХИДРО-90“ ООД е от категорията на средните предприятие по смисъла на Закона за малките и средните предприятия. Заявено от кандидатстващото дружество е, че с безвъзмездната финансова помощ, то ще покрие възникналия недостиг на средства за следните разходи: разходи за възнаграждения на персонал и разходи за закупуване на суровини, материали, предназначени за влагане в дейността е цел произвеждане на продукция или услуги. Посочено е, че едни от основните разходи в компании от ранга на „ЕКО-ХИДРО-90“ ООД, са разходите за персонал и разходите за суровини и материали. Заявено е, че за периода на пандемията, дружеството е запазило наетия си персонал и е плащало регулярно възнагражденията им. Посочено е, че специфичните цели на настоящето проектно предложение са:

-Постигане на положителен ефект при преодоляване икономическите последствия от пандемията СОVID 19  за фирма „ЕКО-ХИДРО-90“ ООД;

-Преодоляване недостига на средства, възникнал в резултат на настъпилата пандемия;

-Продължаване функционирането на дружеството на пазара за още минимум 3 месеца, считано от реализацията на проекта;

-Запазване нивата на заетост в дружеството.

Заявените разходи за покриване на текущите нужди на кандидатстващото дружество и за суровини, материали, горива, труд и други, чиято стойност се калкулира в стойността на произведената продукция са били в размер на 148 166.85 лв.

8. На основание чл. 37, ал. 3 от ЗУСЕФСУ и чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, между Министерство на икономиката и „Еко-Хидро-90“ООД, ЕИК: ********* е сключен Административен договор с код № № ВС16КРОР002-2.077-0893-С01 от 25.01.2021 г., за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020 по процедура ВСЛ6КРОР002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СОVID 19, по силата на който Управляващия орган е предоставил на дружеството бенефициент, безвъзмездна финансова помощ в размер на 148166,85 лв. Съобразно чл. 2.1.3. от Договора, бенефициентът е приел отпуснатата безвъзмездна финансова помощ и се е задължил да изпълни всички произтичащи от договора и неговите приложения, задължения.

С нарочна декларация, съставляваща Приложение № 3 към Договора(л.219) е заявено, че бенефициента е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение и приложенията към тях по процедура В016КГОР002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СОVID 19 и е съгласен със задълженията, които произтичат от участието на представлявания от декларатора кандидат по процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

 

8. В хода на административната процедура по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, с оглед изискването заложеното в т. 7 „Индикатори“ от Условията за кандидатстване - броя на заетите лица за месеца на приключване изпълнението на проектите да бъде минимум равен на броя на заетите лица за месеца, предхождащ месеца на сключване на съответния административен договор, писмо с изх. № 12-00-58 от 19.01.2022 г.(л. 183) от Национална агенция по приходите е изискана информация за броя на действащите трудови договори за всеки един от проверяваните бенефициенти, с цел съпоставка на базовата и целевата стойности на индикатора. Исканата информация е предоставена с писмо с вх. № 12-00-58 от  26.01.2022 г.(л. 185).

Въз основа на получените данни, главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на Управляващия орган на ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014  - 2020 г. е изготвен Сигнал за нередност № 93-00-261 от 09.02.2022 г. (л. 179), в който е констатирано, че „Еко-Хидро-90“ООД не е изпълнило индивидуалния индикатор „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия“.

 

9. С Писмо изх. № 26-Б-56 от 21.06.2022 г.(л. 175), заместник министърът на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на оперативната програма е уведомил управителя на „Еко-Хидро-90“ООД за сложена в ход процедура за определяне на финансова корекция във връзка с изпълнението на административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № ВС16КРОР002-2.077-0893-С01.

В Писмото е посочено, че дружеството е представило окончателен пакет отчетни документи в ИСУН 2020 на 06.04.2021 г., като от същите(отчет за изпълнените дейности) е видно, че бенефициентът е отчел разходи за възнаграждения и материали на обща стойност 148 166,85 лв. За целите на възстановяването на направените разходи, към финалния финансов отчет са били представени разходно-оправдателни документи за изплатени възнаграждения за месец април 2020 г. и разходно-оправдателни документи за закупени материали.

Според административния орган, в конкретния случай бенефициента „Еко-Хидро-90“ООД е предявил за възстановяване разходи за възнаграждения, като е представил разходно-оправдателни документи за изплатени възнаграждения за месец април 2020 г., поради което индикаторът „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия“ е приложим и следва да бъде изпълнен.

В този контекст е констатирано, че съобразно предоставената информация от НАП, към месеца, прехождащ месеца на сключване на административния договор(31.12.2020 г.) действащите трудови договори, сключени от бенефициента, са 177, а към месеца на приключване на изпълнението на проекта (30.04.2021 г.) действащите трудови договори са 126. При това положение е формиран извода, че е налице намаляване нивата на заетост в дружеството бенефициент, което следва да се определи като неизпълнение на индивидуалния индикатор „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия“. Прието за установено е, че при изпълнението на Административен договор № ВС16ЯРОР002-2.77-0893-С01 от 25.01.2021 г., бенефициента „Еко-Хидро-90“ООД е допуснал неизпълнение на индивидуалния за процедурата индикатор „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия“, което е квалифицирано като нарушение, представляващо основание за определяне на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ. В тази насока е цитирано указанието по т. 6 „Цели на предоставяната безвъзмездна финансова помощ по процедурата и очаквани резултати“ от Условията за кандидатстване, според което „….Очакваните резултати от подкрепата по процедурата се изразяват в постигане на положителен ефект по отношение на средните предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СОVID 19 и стабилност на работни места. В резултат от изпълнението на процедурата се очаква предприятията, получили подкрепа, да продължат дейността си поне 3 месеца_след__приключване на проекта, както и да са запазили заетостта от равнищата преди получаване на подкрепата …“. Според административния орган, чрез заложените индикатори се измерва степента на осъществяване на одобрения проект, като непостигането на специфичния за процедурата индикатор означава, че една от целите, които се преследват чрез предоставената безвъзмездна финансова помощ (запазване на заетостта), не са постигнати. Счетено в този смисъл е, че всички разходи по проекта са засегнати от констатираното нарушение и в съответствие с клаузата на чл. 7 от Административния договор, финансовата корекция следва да се определи върху целия размер на безвъзмездната финансова помощ по проекта.

Според административния орган, в конкретния случай, към месеца, предхождащ месеца на сключване на административния договор (31.12.2020 г.) действащите трудови договори в дружеството бенефициент са 177, а към месеца на приключване на изпълнението на проекта (30.04.2021г.) са 126, тоест налице е намаляване нивата на заетост с 28,81 % в дружеството, а изпълнението на индивидуалния за процедурата индикатор е 71.19 %. Счетено е, че при определяне на конкретния размер на корекцията, следва да бъде приложен посоченият процентен показател в т. 6 от Приложение № 2 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ(Наредбата), тоест - 10 на сто. Посочено е още, че Поради естеството на установеното нарушение, в конкретния случай не може да се даде реално количествено изражение на настъпилите финансови последици, поради което на основание чл. 5, ал. 1 и ал. 3 от Наредбата, при определяне размера на финансовата корекция следва да се приложи пропорционалният метод, респективно - посоченият процентен показател по т. 6 от Приложение № 2 към Наредбата.

Като краен резултат е посочено, че по Административен договор № ВС16РРОР002-2.077-0893-С01 от 25.01.2021 г. на бенефициента са изплатени 148 166,85 лв., като 10% от тях съставляват 14 816,68 лв. и това е конкретния размер на финансовата корекция.

От страна на търговското дружество не подадени възражения във връзка с уведомителното писмо.

 

10. В рамките на тази хронология, като са възприети и възпроизведени изцяло фактическите констатации и правните квалификации и изводи, с оспореното в настоящото производство Решение № РД-02-16-50 от 19.07.2022 г. на заместник министърът на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на оперативната програма, на основание чл. 73, ал. 1 и ал. 3 във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 7, чл. 71, чл. 72, чл. 73 и чл. 75, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове е наложена финансова корекция  в размер на 14816,69 лева,  съставляващи 10 на сто от предоставената финансова подкрепа със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове по проекта, който се изпълнява с АДПБФП № BG16RFOP002-2.077- 0893-С01 с бенефициер „Еко-Хидро-90“ ООД.

Относно материалната компетентност на административния орган е представена Заповед № РД-16-64 от 10.03.2022 г. на Министъра на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на оперативната програма(л. 242).

 

11. В хода на настоящото съдебно производство, бе прието без заявени резерви от страните, заключение по съдебно икономическа експертиза, изготвено от вещото лице Д..

В изпълнение на поставената задача, след проверка на счетоводната документация на дружеството и данни генерирани в информационната система на НАП, експерта е констатирал следното :

• Съобразно данните по Справка за актуалното състояние на действащите трудови договори към 31.12.2020г. сключени с „Еко-хидро-90“ ООД, дружеството е имало действащи 178 бр. договори, като служителя В. П. е регистриран с основен и допълнителен трудов договор, поради което е прието, че към въпросния момент, дружеството е имало действащи 178 бр. трудови договори сключени със 177 наети лица;

• Съобразно данните по Справка за актуалното състояние на действащите трудови договори към 30.04.2020г. сключени с „Еко-хидро-90“ ООД, дружеството е имало активни 128 бр. договори, като служителите В. П. и Н. Б. са регистрирани с основен и допълнителен трудов договор, поради което се приема, че дружеството е имало действащи 128 бр. трудови договори сключени със 126 наети лица;

• Въз основа на тези данни, нивото на намаляване на заетостта в дружеството е 28,81%, а изпълнението на индивидуалния за процедурата индикатор „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия“ е в размер на 71,19%. Финансовата корекция при това положение е в размер на 10% или 14816,69 лв.;

Съобразно данните по Справка за актуалното състояние на действащите трудови договори към 31.12.2020г. сключени с „Еко-хидро-90“ ООД от информационната система на НАП, дружеството е декларирало сключени с основание „03  трудов договор по чл. 68, ал. 1, т. 2 от КТ“, общо 48 бр. договори. От тях договори със срок  „…до завършване на дейности по зимно поддържане - 2020/2021 година…“ са 40 бр., като 38 бр. са приложени по делото, а трудов договор от 23.11.2020г. с Г. П. и трудов договор от 30.11.2020г. с А.Т., са представени при проверката на вещото лице на място. Действащите трудови договори сключени с „Еко-хидро-90“ ООД на основание чл. 68, ал. 1, т. 2 от КТ със срок до завършване на определена работа „… до завършване на дейности по зимно поддържане 2020/2021 г….“ към 31.12.2020г. са сключени с 40 наети лица;

• Съобразно данните по Справка за актуалното състояние на действащите трудови договори към 31.10.2020г. сключени с „Еко-хидро-90“ ООД, дружеството е имало действащи 131 бр. договори, като служител В. П. е регистриран с основен и допълнителен трудов договор, поради което  дружеството е имало действащи 131 бр. трудови договори сключени със 130 наети лица.

• Съобразно данните по Справка за актуалното състояние на действащите трудови договори към 31.05.2021 г. сключени с „Еко-хидро-90“ ООД, дружеството е имало действащи 124 бр. договори, като служители В. П. и Н. Б. са регистрирани с основен и допълнителен трудов договор, поради което дружеството е имало действащи 124 бр. трудови договори сключени със 122 наети лица.

• Към 30.04.2020г. дружеството е имало действащи 128 бр. трудови договори сключени със 126 наети лица . При извършената проверка е констатирано, че от тях трудов договор от 23.11.2020г. с Г. П. и трудов договор от 30.11.2020г. с А. Т., са сключени на основание чл. 68, ал. 1, т.2 от КТ със срок до завършване на определена работа – „… до завършване на дейности по зимно поддържане 2020/2021 г. към 30.04.2021 г….“. Действащите трудови договори на наетите лица от бенефициера „Еко-хидро- 90“ ООД, без наетите на основание чл. 68, ал. 1, т. 2 от КТ със срок до завършване на определена работа „…до завършване на дейности по зимно поддържане 2020/2021 г. към 30.04.2021 г….“ са 124 бр.;

Вещото лице е изготвило справка за прекратените трудови договори за периода от 31.12.2020г. до 30.04.2021г. с работодател „Еко-хидро-90“ ООД, както следва :

- на основание чл. 325, ал. 1, т. 1 от КТ по взаимно съгласие на страните, изразено писмено - 6 бр.;

- на основание чл. 325, ал. 1, т. 4 от КТ  със завършване на определена работа - 35 бр.;

- на основание чл. 325, ал. 1, т. 11 от КТ  със смъртта на работника или служителя - 1 бр.

- на основание чл. 326, ал. 1 от КТ със отправено писмено предизвестие от работника или служителя до работодателя - 2 бр.

Общо прекратени трудови договори -  44 бр.;

• Вещото лице, като е съобразило, че действащите трудови договори към 31.12.2020г., без прекратените 44 броя на посочените по-горе основания от КТ са сключени със 133 бр. наети лица, както и че действащите трудови договори към 30.04.2020г., тоест месеца на приключване на изпълнение на проекта са сключени със 126 бр. наети лица е изчислило, че намаляването на заетостта в дружеството към месеца на приключване на изпълнението на проекта, спрямо месеца предхождащ месеца на сключване на административния договор при изключване броя на прекратените на посочените по-горе основания от КТ трудови договори е 8,03%, съответно изпълнението на индивидуалния за процедурата индикатор „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия“ е в размер на 91,97%.

 

 

IV. За правото:

 

12. Според чл. 73, ал. 1 и ал. 2 от ЗУСЕСИФ, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта, като преди издаването на решението по ал. 1 управляващият орган трябва да осигури възможност бенефициентът да представи в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства.

С Решение № 574 на МС от 13.07.2016 г., за управляващ орган по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 е определена Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ на Министерството на икономиката.

Съобразно чл. 27, ал. 1, т. 2 от Устройствен правилник на  Министерството на иновациите и растежа(Приет с ПМС № 20 от 25.02.2022 г., обн., ДВ, бр. 17 от 1.03.2022 г., в сила от 1.03.2022 г.), Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ изпълнява функциите на управляващ орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 – 2020 г.

Според чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕФСУ, управляващите органи отговарят за цялостното програмиране, управление и изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции. Ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. Правомощия на ръководител на управляващия орган по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице.

В контекста на тези нормативни разрешения, следа да се констатира, че оспореното в настоящото производство решение е издадено от надлежно снабден с правомощията за това административен орган.

 

13. В случая, спор по фактите описани в предходния раздел на настоящото решение не се формира между страните. Спорът се концентрира единствено по отношение на правните последици от проявлението на тези факти. Поддържаните противоположни становища от страните са, че наличието на 126 действащи трудови договора в дружеството към  30.04.2021 г., спрямо 177 действащи трудови договора към 31.12.2020 г. е равнозначно на неизпълнение от страна на дружеството на индивидуалния за процедурата индикатор „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия“, както поддържа администрацията и респективно, че с оглед правното основание за прекратяване на трудовите правоотношение по прежде посочените 44 броя трудови договори, не е налице неизпълнение на поетите от дружеството задължения по процесния административен договор.

Правното основание на този спор е проявлението или не, на фактическия състав, възведен в  чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ, тоест наличието на одобрен индикатор и неизпълнение на поетото от бенефициента задължение в тази насока.

 

14. Несъмнено и неспорно по делото е, че „запазване нивата на заетост в подкрепеното предприятие“ е индивидуален за процедурата индикатор за изпълнение – така изрично е посочено в т. 7 от Условията за кандидатстване. Както се посочи, според същите тези Условия за кандидатстване „…Базовата стойност на посочения индикатор съответства на броя на заетите лица за месеца, прехождащ месеца на сключване на административния договор, а целевата стойност съответства на броя на заетите лица за месеца на приключване изпълнението на проекта….“.

Разрешаването на текущия правен спор налага да се отговори на въпроса, какво точно съдържание е вложено в израза  „…запазване нивата на заетост…“, посредством който е определен индикаторът за поетото от бенефициента задължение.

На първо място, очевидно е, че в случая не става реч за задължение, да не се прекратяват наличните към момента на сключване на административния договор трудови правоотношения, страна по които е бенефициента, а да се запази „нивото на заетост“, тоест обичайната за конкретното предприятие трудова обезпеченост, посредством която то осъществява основната си икономическа дейност, като тя разбира се, следва да е от вида на тези, които са допустими по процесната процедура.

Според заявеното в Условията за кандидатстване, очакваните резултати от подкрепата по процедурата се изразяват в постигане на положителен ефект по отношение на средните предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията ССЛ/10-19 и стабилност на работни места. Тук отново не се говори за стабилност на конкретните трудови правоотношения, за запазване на действащите трудови договори, а за стабилност на работните места, които дават възможност за осигуряване на целената заетост на работници и служители.  

Целта и очакваните резултати от процедурата е посредством финансово подпомагане, затруднените от форсмажорните обстоятелства предприятия, да успеят да се съхранят като работещи стопански субекти, като продължат да осъществяват основната си търговска дейност, включително, посредством осигуряването на необходимата за това работна сила.

Тази цел явно не би била постигната и очакваните резултати не биха настъпили, при положение, че бенефициента редуцира работниците и служителите, посредством които е осъществявал дейността си, преди сключване на административния договор. Казано с други думи, логичната последица от икономическата криза, породена от пандемията СОVID 19 е драстично намаляване на обема на извършваната от стопанския субект дейност и съответно съкращаване на останалата излишна работна сила. Целта на процесната процедура е, тази неблагоприятна за стопанския субект и за работниците последица да бъде избегната, като посредством безвъзмездно финансово компенсиране, се даде възможност на предприятието да продължи да функционира по начина по който е работило и към началния момент на предоставяне на помощта. Тоест, основната цел на процедурата не е самоцелно запазване на съществуващите към този момент трудови правоотношения, като някаква форма на защита или компенсиране на работници и служители в засегнатите предприятия, а създаване на възможност, предприятието да продължи да осъществява икономическата си дейност, като му се осигури финансов ресурс необходим му за закупуване на суровини, материали и консумативи, предназначени за влагане в дейността с цел произвеждане на продукция или услуги; разходи за външни услуги и разходи за персонал по трудови договори, които са сключени преди 01.07.2020 г., като тези именно видове разходи са определени като „допустими по процедурата разходи“(л.229).

 

15. В контекста на изложените съображения, следва да се приеме, че прекратяване на трудовите правоотношение с предприятието на основание чл. 325, ал. 1, т. 4 от КТ, тоест със завършване на определената работа; чл. 325, ал. 1, т. 11 от КТ, със смъртта на работника или служителя и чл. 326, ал. 1 от КТ, въз основа на едностранно писмено предизвестие от работника до работодателя, не следва да се квалифицира като неизпълнение на индикатора „запазване нивата на заетост в подкрепеното предприятие“.

Прекратяването на трудовите правомощия в тези случаи не са последица от предприета инициатива или действие на работодателя в тази насока. Очевидно е например, че след като определени работници са били наети при условията на срочен трудов договор по реда чл. 68, ал. 1, т. 2 от КТ - до завършване на определена работа, като въпросната работа е приключила (в тази насока са представените по делото Споразумение към договор за наем на техника от 27.03.2019 г.; Споразумение сключено между „Европейски пътища“ АСД и „Еко хидро – 90“ ООД; Заповед № ОПУ-РД-14-28 от 31.12.2021 г. на директора на ОПУ, Пазарджик – л. 68 и сл.) и договореното между страните прекратително условие е настъпило, то  трудовото правоотношение е прекратено без да е налице инициатива или каквото и да е едностранно действие от страна на дружеството, целящи този резултат.

Действително, преценено буквално, това би могло да бъде определено, като намаляване на  „нивата на заетост в подкрепеното предприятие“, доколкото формалния резултат е такъв, но преценено в контекста на целите и очакваните резултати от предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по оперативната програма, не би следвало да се приеме, че в случая е налице неизпълнение на заложения в програмата индивидуален индикатор за изпълнение. Обратното разбиране би означавало, че за да не наруши формално индикатора „запазване нивата на заетост в подкрепеното предприятие“, дружеството веднага би следвало да сключи нови трудови договори със същите или други работници и служители, при положение, че този обем от работа вече няма да бъде извършвана от търговеца. Явно е, че ако дружеството трябва да направи точно това, за да запази нивото на заетост, то на практика, вместо да бъде подпомогнато за да преодолее негативната икономическа ситуация породена от пандемията СОVID 19, ще се окаже в още по - затруднено финансово положение, доколкото ще следва да извършва разходи за трудови и свързани с тях възнаграждения, за работа, която не ще бъде извършвана и от която дружеството не ще има приходи. Тази конструкция е формално и правно нелогична. Несъмнено е също така, че сключването на нови трудови договори, в случаите на прекратено трудово правоотношение, поради изтичане на срока на действие на договора, просто за да се осъществи формално запазване на нивата на заетост, не може да бъде определено като действие, което е съответно на целите и очакваните резултати от програмата за безвъзмездно подпомагане.

 

16. Като аргумент във връзка с тези съображения, може да се посочи разпоредбата на чл. 2, ал. 1, т. 6 Постановление № 55 на МС от 30.03.2020 г. за определяне на условията и реда за изплащане на компенсации на работодатели с цел запазване на заетостта на работниците и служителите при извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., или обявената с Решение № 325 на Министерския съвет от 14 май 2020 г. извънредна епидемична обстановка на територията на Република България, според която за изплащане на компенсации по чл. 1, ал. 1 могат да кандидатстват работодатели, които: не прекратят трудови договори на работници и служители на основание чл. 328, ал. 1, т. 2, 3 и 4 от Кодекса на труда през периода, за който им се изплащат компенсации.

Целта на ПМС № 55 от 30.03.2020 г., заявена в чл. 1 е същата - компенсации с цел запазване на заетостта на работниците и служителите в предприятието, но по отношение на работодател, който е преустановил работата на предприятието или на част от предприятието.

По смисъла на цитирания текст от ПМС № 55 от 30.03.2020 г., подпомагания работодател не ще изпълни задължението си и съответно ще е налице намаляване на заетостта на работниците и служителите в предприятието, в противоречие с целите на Постановлението, когато трудовите правоотношения биват прекратяване въз основа на едностранно волеизявление на работодателя, а не поради изтичане на уговорения срок на договора, смърт или отправено  от работника едностранно предизвестие.

 

17. Не така стоят нещата в случаите когато, трудовото правоотношение е прекратено при условията на чл. 325, ал. 1, т. 1 от КТ - по взаимно съгласие на страните, изразено писмено. В този случай, поетото от дружеството задължение да запази нивата на заетост в предприятието, поради което именно е било безвъзмездно, финансово подпомагано, изключва възможността, то в качеството си на работодател да дава съгласие за прекратяване на трудовото правоотношение. Обратното е равнозначно на неизпълнение на поетите по административния договор задължения.

Както се посочи, според констатациите на вещото лице, налице са 6 броя трудови договори, сключени и прекратени на основание чл. 325, ал. 1, т. 1 от КТ, както следва :  № 031 от 18.03.2008 г. , прекратен със Заповед № 010 от 01.02.2021 г.; № 013 от 08.04.2019 г., прекратен със Заповед № 011 от 10.02.2021 г.; № 065 от 30.11.2017 г., прекратен със Заповед № 008 от 01.02.2021 г.; №086 от 25.11.2020 г., прекратен със Заповед № 014 от 05.03.2021 г.; № 085 от 23.11.2020 г., прекратен със Заповед № 015 от 05.03.2021 г.; № 109 от 17.12.2020

г., прекратен със Заповед № 007 от 01.02.2021 г.

При това положение, действащите трудови договори към 31.12.2020г., без прекратените на основание чл. 325, ал. 1, т. 4; чл. 325, ал. 1, т. 11 и чл. 326, ал. 1 от КТ са сключени със 139 бр. наети лица.

Посочи се също, че при извършената проверка, вещото лице е установило, че Действащите трудови договори към 30.04.2020г. - месеца на приключване на изпълнение на проекта са сключени със 126 бр. наети лица

Въз основа на тези данни, следва да се определи, че намаляването на заетостта в дружеството към месеца на приключване на изпълнението на проекта, спрямо месеца предхождащ месеца на сключване на административния договор при изключване броя на основание чл. 325, ал. 1, т. 4; чл. 325, ал. 1, т. 11 и чл. 326, ал. 1 от КТ, трудови договори е 9,35%. Тоест изпълнението на индивидуалния за процедурата индикатор от страна на дружеството е в размер на 90,65%.

Според т. 6 от Приложение № 2 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ - Когато изпълнението на одобрените по проекта индикатори е между 90 и 99 на сто – не се определя финансова корекция.

Това ще рече, че оспорения административен акт е постановен в нарушение на материалното правило, поради което следва да бъде отменен.

Само за пълнота трябва да се посочи, че доколко разходите заявени от дружеството са изцяло допустими за подпомагане е въпрос, който стои извън рамките на настоящото производство.

 

V. За разноските :

 

18. С оглед изхода на делото, претенцията на жалбоподателя  за присъждане на сторените разноски по делото е основателна. Те се констатираха в размер на 518,53лв.

Ето защо, Съдът

 

Р    Е    Ш    И  :

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-02-16-50 от 19.07.2022 г. на заместник министърът на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 г., с което на основание чл. 73, ал. 1 и ал. 3 във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 7, чл. 71, чл. 72, чл. 73 и чл. 75, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове е наложена финансова корекция  в размер на 14816,69 лева,  съставляващи 10 на сто от предоставената финансова подкрепа със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове по проекта, който се изпълнява с АДПБФП № BG16RFOP002-2.077- 0893-С01 с бенефициер „Еко-Хидро-90“ ООД ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик 4400, ул. „Асен Златарев” № 12.

 

ОСЪЖДА Министерство на иновациите и растежа, София, ул. „Княз Александър I“, № 12, да заплати на Еко-Хидро-90“ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик 4400, ул. „Асен Златарев” № 12, сумата от 518,53лв. (петстотин и осемнадесет лв. и петдесет и три ст.), представляваща сторени от последното разноски по производството и възнаграждение за осъществена юрисконсулска защита.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.                

 

 

Административен съдия : /п/