Решение по дело №963/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1493
Дата: 18 ноември 2021 г. (в сила от 22 декември 2021 г.)
Съдия: Борислав Георгиев Милачков
Дело: 20217050700963
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№………………2021 г.                                                              гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд,

двадесет и четвърти състав,

в открито заседание, проведено на двадесет и пети октомври 2021 г.,

в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОРИСЛАВ МИЛАЧКОВ

 

при участието на секретаря Нина Атанасова,

като разгледа докладваното от съдия Милачков

административно дело 963 по описа за 2021 година,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс.

Образувано е по жалба на ЕТ „Дионисий-Е.Д.“ с ЕИК *********, с адрес на управление гр. Варна, ул. „*********представлявано от управителя Е.Д.Т. срещу Уведомително писмо изх. № 02-030-2600/2332/01.04.2021 г. на зам.изпълнителния директор ДФЗ, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2018 г.

Жалбоподателят счита обжалвания акт за неправилен и незаконосъобразен. Твърди неправилно определяне на специализираният слой „Площи , допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г. Навежда твърдения за липса на извършени теренни проверки, както и необсъждане на възраженията му срещу Заповед №РД 46-504/12.12.2018 г. издедена от Министъра на земедевлието, храните и горите. Релевира искане за отмяна на обжалвания акт. В съдебно заседание и по съществото на спора, чрез пълномощника си, поддържа жалбата. Претендира присъждане на разноски по делото.

Ответната страна – зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, чрез процесуален представител изразява становише, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, предвид представените по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподетеля е подал до ДФЗ заявление за подпомагане с УИН 03/130618/79703 за кампания 2018 г. за финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, като е поискал изплащане на сума в общ размер от 12170,50 лв.

На 12.12.2018 г. министъра на земеделието и храните издал Заповед №РД 46-504, с която на основание чл.16б, ал.1 от Наредба №105/2006 г. е одобрил проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г. Срещу този проект жалбоподателя е депозирал възражения, чрез ОД“Земеделие“ гр. Варна, на 02.01.2019 г.

На 01.03.2019 г. министъра на земеделието, храните и горите е издал Заповед № РД 09-229, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2018 г.

Въз основа на последната заповед, зам.изпълнителният директор на ДФЗ е издал процесното уведомително писмо, с което  е оторизирал плащане по заявлението на Т. в размер на 8462,96 лв., с намаления в общ размер от 3707,54 лв. дължащи се на обстоятелството, че част от заявените за подпомагане площи не попадат в одобрения от министъра на земеделието, храните и горите слой за подпомагане.

В хода на съдебното следствие беше установено, че Заповед № РД 09-229/01.03.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите е била публикувана в ДВ бр. 20 от 08.03.2019 г., и не е била обжалвана от Т. .

При така изложената фактическа обстановка и като съобрази разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съгласно която съдът извършва проверка на административния акт на всички основания посочени в чл. 146 от същия кодекс, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима, като подадена от страна, която има правен интерес от обжалването, но разгледана по същество се явява неоснователна, въз основа на следните съображения:

Оспореното Решение е издадено от компетентен орган, отговаря на изискването за форма на административния акт по чл. 59, ал. 2 от АПК, при издаването му не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и не е налице отменителното основание по чл. 146, ал. 3 от АПК.

Съгласно чл.30 и сл. от ЗПЗП заявленията за подпомагане се разглеждат чрез Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. За условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, министъра на земеделието  и храните е издал Наредба №105 от 22.08.2006 г. В глава трета от наредбата са разписани подробно условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на системата за идентификация на земеделските парцели. Съгласно чл.14 от Наредбата Министерството на земеделието, храните и горите създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите в рамките на всеки физически блок, отговарящи на критериите за подпомагане, определени в наредбата, издадена на основание чл. 40 ЗПЗП. На основание чл.16 от Наредба №105/2006 г. специализираните слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" се обновяват ежегодно. Обновяването се обективира с издаване на заповед от министъра на земеделието, храните и горите на основание чл.16г, ал.4 от Наредба №105/2006 г.

Аналогични са и разпоредбите на чл.33а от ЗПЗП. В алинея първа е посочено, че Министерството на земеделието, храните и горите създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40., а в алинея втора се казва, че Данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6. Заповедта се обнародва в "Държавен вестник". В чл.33а, ал.6 от ЗПЗП е предвидена възможност за заинтересованите лица да обжалват тази заповед по реда на АПК. Както беше посочено по-горе, заповедта на министъра на земеделието, храните и горите, определяща окончателния слой „Площи допустими за подпомагане“ за 2018 г. е № РД 09-229/01.03.2019 г. Била е публикувана в ДВ бр. 20 от 08.03.2019 г., и не е била обжалвана от Т..

Съгласно разпоредбата на чл.37, ал.2 от ЗПЗП Разплащателната агенция извършва административни проверки на подадените заявления чрез интегрираната информационна система, като съпоставя данните от заявленията с данните в регистрите. Административните проверки се извършват автоматизирано, като резултатите от тях се отразяват само в административния акт, с който се взема решение по чл. 11а, ал. 1, т. 1 по заявленията за подпомагане.

При тази законодателна уредба, съдът намира, че Разплащателната агенция, която в случая е ДФЗ, действа при условията на обвързана компетентност и няма как да извърши окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година ако парцелът на съответното лице не е включен в заповедта по чл. 16г ал. 4 от Наредба № 105. В настоящия случай Т. не е обжалвал заповед № РД 09-229/01.03.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите, поради което последната е влязла в сила по отношение на заявените от него имоти.

Съдът намира, че са извън предмета на доказване по настоящото дело въпросите относно законосъобразността на процедурата по издаване на заповед № РД 09-229/01.03.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите, досежно необсъждане на възраженията на жалбоподателя срещу Заповед №РД 46-504, с която на основание чл.16б, ал.1 от Наредба №105/2006 г. министъра е одобрил проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г. Тези възражения, както и твърденията за „неизвършени“ теренни проверки, касаят спазване на процедурата разписана в чл.16б-16г от Наредба №105/2006 г., но са могли да бъдат разглеждани в производство инициирано на основание чл.33а, ал.6 от ЗПЗП, а не в настоящото производство.

След като извършената с процесното уведомително писмо, оторизация за финансово подпомагане е съобразена със Заповед № РД 09-229/01.03.2019 г., то съдът намира този административен акт за правилен и законосъобразен.

По така изложените правни аргументи и при съобразяване чл. 168 от АПК настоящата съдебна инстанция обоснова краен извод за неоснователност на жалбата.

При този изход на спора на основание чл. 143, ал. 4 от АПК на ответника следва да бъдат присъдени разноски съгласно приложения списък за юрисконсултско възнаграждение в минималния размер от 150 лв. при прилагане на чл. 78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК и на чл. 37 от Закона за правната помощ във връзка с чл. 25 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 143, ал. 4 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на ЕТ „Дионисий-Е.Д.“ с ЕИК *********, с адрес на управление гр. Варна, ул. „*********представлявано от управителя Е.Д.Т. срещу Уведомително писмо изх. № 02-030-2600/2332/01.04.2021 г. на зам.изпълнителния директор ДФЗ, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2018 г.

 

ОСЪЖДА ЕТ „Дионисий-Е.Д.“ с ЕИК *********, с адрес на управление гр. Варна, ул. „*********представлявано от управителя Е.Д.Т. да заплати на Държавен фонд „Земеделие“, сумата от 150 лева (сто и петдесет лева), представляваща разноски по делото.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: