Решение по дело №32/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 57
Дата: 5 април 2023 г.
Съдия: Ивайло Йосифов Иванов
Дело: 20237200700032
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                                                                                                      № 57

гр.Русе, 05.04.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на осми март през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

  Председател:   ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

Членове:   ЙЪЛДЪЗ АГУШ

ДИАНА КАЛОЯНОВА

при секретаря Наталия Георгиева и с участието на прокурора Емилиян Грънчаров, като разгледа докладваното от съдия Йосифов к.а.н.д. № 32 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е касационно по чл.63в от ЗАНН във вр. с чл.208 и сл. от глава XII от АПК.

Образувано е по жалба на началника на Второ РУ - Русе при ОД на МВР – Русе, чрез процесуалния му представител гл. юрисконсулт Г. Д., против решение № 726/12.12.2022 г., постановено по АНД № 864/2022 г. по описа на Районен съд – Русе, с което е отменено наказателно постановление № 22-3393-000225/13.05.2022 г., издадено от касатора, за наложени на С.Г.И. административни наказания „глоба“ в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца на основание чл. 175, ал. 3, предл. 1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от същия закон. В жалбата се твърди, че решението на районния съд е неправилно поради нарушение на материалния закон. Оспорват се изводите на съда, че в настоящия случай се касае за малозначително нарушение по смисъла на чл. 9, ал. 2 от НК във връзка с чл. 11 от ЗАНН, тъй като неговата обществена опасност е явно незначителна. Според касационния жалбоподател процесното нарушение е типично за вида си и не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други нарушения от същия вид. Иска се решението на РРС да бъде отменено и вместо него да бъде постановено друго, с което да бъде потвърдено издаденото от началника на Второ РУ – Русе, при ОДМВР – Русе наказателно постановление. Претендират се и разноски за юрисконсултско възнаграждение. В случай, че е от касационния ответник е претендирано присъждане на адвокатско възнаграждение над минималните размери, е направено и възражение за неговата прекомерност.

Касационният ответник – С.Г.И., чрез пълномощника адв. И.И., в депозирани по делото две становища счита решението на районния съд правилно и иска същото да бъде оставено в сила. Претендира присъждането на разноски за касационната инстанция.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за основателност на касационната жалба. Счита, че решението на РРС е неправилно и следа да бъде отменено. Сочи, че в случая не само липсва по-ниска обществена опасност на деянието, а дори напротив, конкретното деяние, с оглед на мястото и обстоятелствата по извършването му – на автополигон, на територията на който се управляват МПС от начинаещи водачи и лица, обучаващи се за придобиване на право да управляват МПС, разкрива дори по-висока степен на обществена опасност.

Съдът, като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните, съб­ра­ните по делото доказателства и извърши служебна проверка на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, съдът прие за установено следното:

Съдът, като взе предвид изложените в жалбата оплаквания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, след касационна проверка на обжалваното решение по чл.218, ал.2 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което подлежи на разглеждане. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

По делото не е спорно между страните, а това е установено и от въззивния съд въз основа на събраните по делото доказателства, че касационният ответник С.Г.И. е извършил нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП като 20.03.2022 г., на път отворен за обществено ползване (учебен полигон без обозначения за пропускателен режим), управлявал МПС, което било с прекратена от 22.12.2022 г. регистрация и поради това със свалени и върнати в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Русе регистрационни табели. В тази част касационната инстанция напълно споделя изложените от въззивния съд фактически констатации.

Макар и това да не е изрично посочено във въззивния съдебен акт, районният съд обосновано е отказал да приложи института на фактическата грешка – чл.14 от НК вр. чл.11 от ЗАНН. Както се сочи и в мотивите към т.2 от Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. на ВКС по тълк. д. № 1/2014 г., ОСНК и ОСС на Втора колегия на ВАС, обстоятелствата, изключващи отговорността по смисъла на чл.11 от ЗАНН, за които се прилагат разпоредбите на общата част на НК, включват и грешката по чл.14 от НК. Според чл.14, ал.1 от НК, тя е незнание на фактическите обстоятелства, които принадлежат към състава на престъплението и изключва умисъла относно това престъпление. Грешката може да изключи и непредпазливостта, когато самото незнание на фактическите обстоятелства не се дължи на непредпазливост - чл.14, ал.2 от НК. В случая процесното нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП е формално, на просто извършване, поради което е възможно само при пряк умисъл като форма на вината. В константната си практика ВКС приема, че чл.11, ал.2 от НК, с алтернативно очертания в него волеви момент, разграничава умисъла на пряк и евентуален само при резултатните, но не и при формалните (на просто извършване) престъпления. При формалните престъпления, а следователно и при формалните нарушения по силата на препращането в чл.11 от ЗАНН, умисълът може да бъде само пряк и никога евентуален. При тях е необходимо деецът да съзнава общественоопасния характер на своето деяние и въпреки това да иска да го извърши. Следователно, липсата на формирана у дееца вярна представа за някой от елементите, включени в състава на нарушението, ще представлява извинителна фактическа грешка, която ще изключи умисъла на дееца, а оттам – ще дисквалифицира и извършеното като нарушение – арг. от чл.6 от ЗАНН, който текст изрично предвижда, че нарушение е само виновно извършеното деяние. Така в конкретния случай е необходимо нарушителят да е знаел, че управлява МПС без регистрационни табели и то именно по път, отворен за обществено ползване и да е искал извършването на това нарушение. Неправилните представи относно някой от обективните елементи от неговия състав обаче не следва да са произволни, а следва да са обосновани предвид обективно установените в случая обстоятелства. Видно от показанията на актосъставителя - св.Тихомир И., пред него ответникът по касация действително заявил, че смята, че автополигона може да се ползва за такива цели – за управление и на автомобили, които не са регистрирани, т.е. същият очевидно е считал, че се касае за път с различен статут, за път, който не е отворен за обществено ползване. Според чл.2, ал.1 от ЗДвП отворен за обществено ползване е всеки път, условията за използване на който са еднакви за всички участници в движението. Лицата, стопанисващи пътища, които не са отворени за обществено ползване, са длъжни да ги обозначат. Разпоредбата на чл.2, ал.3 от ЗДвП предвижда, че този закон се прилага и за пътищата, които не са отворени за обществено ползване, освен ако с други правни разпоредби или от собственика или администрацията, управляваща пътя, е определено друго. Компетентността на органите за контрол по този закон не се разпростира върху пътищата, които не са отворени за обществено ползване. Районният съд по категоричен начин е установил, че предназначението на процесния терен, където е извършено нарушението, не е за автополигон и че той не е обозначаван като такъв, а свободният достъп до терена не е изключен по никакъв начин. Субективната увереност на ответника по касация, че мястото, където е извършено нарушението, е с предназначение автополигон и че това му дава право да управлява на неговата територия нерегистрирани МПС не е достатъчна, за да бъде изключен умисъла при извършването на нарушението, тъй като тази увереност не почива на наличието на каквито и да било обективни обстоятелства (указателни табели, бариери, пътни знаци и маркировка, видеонаблюдение и др.под.), които да сочат или да съставляват поне индиция, че този терен не е път, отворен за обществено ползване. От друга страна, незнанието на ответника по касация, че пътят, който не е отворен за обществено ползване, за тази цел следва да бъде надлежно обозначен от неговия стопанин съгласно чл.2, ал.1, изр.второ от ЗДвП, съставлява юридическа, а не фактическа грешка, а известно е, че юридическата грешка не е извинителна съгласно принципа, че незнанието на закона не извинява никого (Ignorantia legis neminem excusat).

Спорният по делото въпрос е попада ли конкретното административно нарушение в хипотезата на чл. 9, ал. 2 от НК във връзка с чл. 11 от ЗАНН, както е приел районният съд и налице ли е основанието, посочено от този съд за отмяна на оспореното пред него наказателно постановление. Касационната инстанция намира отговорът на този въпрос отрицателен по следните съображения:

Не се споделят мотивите на районния съд за изключително ниската степен на обществена опасност на случая. Точно обратното – на автополигона са се обучавали кандидати за водачи на МПС, включително водачи, които не се обучават от лица по чл.152, ал.3 от ЗДвП, а от близки и роднини. От показанията на актосъставителя – св.Тихомир И. се установява, че на посоченото място често се провеждат нерегламентирани автомобилни състезания, включващи т.нар. „дрифтове“ с автомобили, а освен това, видно от събраните доказателства, асфалтовата настилка е сериозно компроментирана, което допълнително създава предпоставки за настъпване на ПТП. Евентуалното настъпване на такъв инцидент с участието на управлявания от ответника по касация автомобил, при положение, че същият е бил без регистрационни номера, сериозно би затруднило идентифицирането му и осуетяване реализирането на свързаните с това отговорности. Това очевидно не води до извод за по-ниска степен на обществена опасност, а, както основателно сочи прокурорът в своето заключение, за по – висока степен на такава опасност. Следва да се посочи, че от данните по делото се установява наличието и на други нарушения, за които ответникът по жалбата не е бил санкциониран, но които не могат да не се вземат предвид при преценката за обществвената опасност на деянието. Такова нарушение е например управлението на един неизправен автомобил (според св.Т. Т., автомобилът имал „прекъсване на двигателя“, което наложило и изпробването му на полигона), за който очевидно не е била сключена и  задължителната застраховка „гражданска отговорност“. В случая смекчаващите отговорността обстоятелства вече са съобразени от наказващия орган по реда на чл.27, ал.2 от ЗАНН като на водача е определено наказание в минимален размер.

На следващо място, за пълнота на изложението, съдът намира за нужно да посочи, че малозначителността или явна незначителност на деянието (чл. 9, ал. 2 от НК), наличието на каквато е прието от районния съд, действително е сред посочените в т. 2 от Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. на ВКС по тълк. д. № 1/2014 г., ОСНК и ОСС на Втора колегия на Върховния административен съд, обстоятелства по чл. 11 от ЗАНН, изключващи отговорността. С изменението на ЗАНН обаче е създадена и дефиницията по т. 5 от §1 на ДР на ЗАНН (Нова – ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.) на понятието „явно маловажен случай“, който е налице, когато деянието разкрива явно незначителна степен на обществена опасност, т.е. той покрива явната незначителност по чл. 9, ал. 2 от НК. Според чл. 39, ал. 1 от ЗАНН при явно маловажни случаи не се изключва изцяло административнонаказателната отговорност, а когато нарушенията са установени при извършването им, какъвто е настоящия случай, овластените за това органи налагат на място, срещу квитанция, глоба до размера, предвиден в съответния закон или указ, но не повече от 10 лева. Това означава, че евентуална явна малозначителност на деянието, установено като нарушение в момента на извършването му, вече не е сред обстоятелствата, изцяло изключващи административнонаказателната отговорност на нарушителя.

По изложените съображения касационната инстанция намира решението на районния съд за валидно и допустимо, но неправилно, поради което същото следва да бъде отменено, а вместо него следва да бъде постановено друго, с което наказателното постановление да бъде потвърдено.

С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.3 от АПК  вр. чл.63д, ал.1 и ал.4 от ЗАНН в полза на ответника по касация следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, чийто размер, съгласно чл.63д, ал.5 от ЗАНН и чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, съдът определя на 100 лева. Както се приема и в Тълкувателно решение № 3 от 13.05.2010 г. по тълк. д. № 5/2009 г.на ВАС, възнаграждението следва да се присъди в полза на юридическото лице, в чиято структура се намира представляваният от юрисконсулта едноличен административен орган, т.е. в полза на ОД на МВР – Русе, съгласно чл.37, ал.2 от ЗМВР.

Така мотивиран и на основание чл.221, ал.2, пр.2 и чл.222, ал.1 от АПК вр. чл.63в от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ решение № 726/12.12.2022 г., постановено по АНД № 864/2022 г. по описа на Районен съд – Русе и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 22-3393-000225/13.05.2022 г., издадено от началника на Второ РУ при ОД на МВР – Русе, с което, за извършено нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.175, ал.3, пр.първо от същия закон, на С.Г.И., с ЕГН **********,***, са наложени административни наказания „глоба“ в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца.

ОСЪЖДА С.Г.И., с ЕГН **********,***, да заплати на Областна дирекция на МВР – Русе, с адрес гр.Русе, бул."Генерал Скобелев" № 49, сумата от 160 лева - юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Решението е окончателно.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: