Р Е Ш
Е Н И Е №
гр. Стара Загора, 17.05.2021г
В И
М Е Т О Н
А Н А
Р О Д А
Старозагорският административен съд, І състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети
април две хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : БОЙКА ТАБАКОВА
Членове :
при секретар Николина
Николова и с участието на
прокурора
като разгледа докладваното
от съдия Б.ТАБАКОВА адм. дело № 85 по описа за 2021г., за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството е с правно основание чл. 145 и сл.
Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.172, ал.5 от Закона
за движение по пътищата /ЗДвП/.
Образувано е по жалба от А.Д.А. *** чрез пълномощника му адвокат Л.Г.
против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ №
21-0271-000022/ 08.01.2021г, издадена от мл.автоконтрольор в РУ-Харманли при ОД
на МВР Хасково на основание чл.171, т.2а, б.”б” от Закона за движението по
пътищата /ЗДвП/. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на
заповедта, които се свеждат до постановяването й при неправилно приложение на
материалния закон и нарушения на процесуалните правила. Жалбоподателят твърди,
че описаната фактическа обстановка не отговаря на действителната. Счита, че е нарушена формата на индивидуалния
административен акт поради непосочен срок на ПАМ. Направено е искане за отмяна
на оспорената заповед и присъждане на направените разноски по делото.
Ответникът - мл.автоконтрольор в РУ-Харманли при ОД на МВР Хасково оспорва
жалбата като неоснователна. Намира издадената от него заповед за
законосъобразна и моли да бъде потвърдена. В случай на отмяна прави възражение
за прекомерност на претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във
връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните намира
за установено следното от фактическа страна:
С оспорената Заповед № 21-0271-000022/
08.01.2021г, издадена от мл.автоконтрольор в РУ-Харманли при ОД на МВР Хасково, на основание
чл.171, т.2а, б.”б” от ЗДвП на жалбоподателя А.Д.А. е приложена ПАМ, описана като „отнемане
на свидетелство за регистрация на МПС № ********* и 2 бр регистрационни табели
с № ***. От фактическа страна е обоснована с това, че на 08.01.2021г. около
17:35ч. по общински път в село Малко Брягово в посока от село Ефрем към път III-8081 А.А. управлява собствения си товарен автомобил „Форд
Рейнджър“ с рег.№ *** като отказва да бъде тестван за наличие на алкохол с
техническо средство в 20:15ч . Издаден и връчен талон за изследване с номер ARSM0016, но отказал да даде кръв за химическа експертиза и да
подпише талона за медицинско изследване.
Заповедта е издадена въз основа на
съставения спрямо А.А. АУАН серия АА №
815138/ 08.01.2021г за това, че на 08.01.2021г. около 17:35ч. по общински път в
село Малко Брягово в посока от село Ефрем към път III-8081 А.А. управлява
собствения си товарен автомобил „Форд Рейнджър“ с рег.№ *** като отказва да
бъде тестван за наличие на алкохол с техническо средство в 20:15ч . Издаден и
връчен талон за изследване с номер ARSM0016, но отказал да даде кръв за
химическа експертиза и да подпише талона за медицинско изследване. Прието е, че
с описаното деяние Колев виновно е нарушил чл.174, ал.3, пр.1 от ЗДвП.
По делото са приети като
доказателства, справка да нарушител/водач относно А.Д.А., талон за изследване №
082533, протокол от 08.01.2021г за медицинско изследване и вземане на
биологични проби за употреба на алкохол и наркотични вещества, Заповед №
1253з-479/16.11.2020 г. на Директора на ОДМВР Хасково.
След като извърши цялостна
проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание
чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК
съдът направи следните правни изводи:
В оспорената Заповед № 21-0271-000022/ 08.01.2021г, издадена от мл.автоконтрольор в РУ-Харманли при ОД на МВР Хасково, са отразени дати на съобщаване 08.01.2021г и 20.01.2021г. Въпреки дадените указания ответникът не изрази становище на какво се дължи второто отбелязване, поради което съдът приема по-благоприятното за оспорващия положение, че жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок от връчването на заповедта на адресата на 20.01.2021г. С оглед на това и като депозирана от активно легитимирано лице, за което индивидуалният административен акт е неблагоприятен, тя е процесуално допустима.
Разгледана по същество, се явява основателна.
Процесната
Заповед №
21-0271-000022/ 08.01.2021г е
издадена от материално и териториално компетентен орган по смисъла на чл. 172,
ал.1 от ЗДвП, според който принудителните административни мерки по чл. 171, т.
1, 2, 2а, 4, т.5, б.”а”, т.6 и 7 от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от
ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност
или от оправомощени от тях длъжностни лица. В случая мл.автоконтрольор
в РУ-Харманли при ОД на МВР Хасково е надлежно
упълномощен, съгласно представената по делото Заповед
№ 1253з-479/16.11.2020 г. на Директора на ОДМВР Хасково.
Постановена
е в писмена форма, но не съдържа всички изискуеми от закона реквизити. Съгласно
чл. 59, ал. 2, т. 5 АПК, всеки индивидуален административен акт трябва да
съдържа разпоредителна част, с която се определят правата или задълженията,
начинът и срокът на изпълнението. Разпоредителната част обективира волята на
административния орган. Тя е проява на неговата власт едностранно да предизвика
правни последици и е цел на проведеното административно производство. Тъй като
именно разпоредителната част създава права или задължения или отнема права тя
трябва да бъде пределно ясна, точна и да не поражда каквито и да било съмнения
относно отнетите права или създадените задължения. За да бъде разпоредителната
част законосъобразна, тя трябва да съответства на предмета на административното
производство, като за страните в производството този предмет трябва да е ясно и
точно установен. Принудителната административна мярка е израз на твърде
интензивна административна държавна принуда, поради което за всеки конкретен
случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата
на субектите в степен, надхвърляща тази, която произтича от преследваната от
закона цел. Посоченото следва от изискването на принципа за съразмерност,
заложен в чл. 6, ал.2 от АПК. В случая не е посочена кореспондиращата на чл.171,
т.2а, б.”б” от ЗДвП мярка „прекратяване на регистрацията на пътно превозно
средство“, което според ЗДвП и Наредба № I-45 от
24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,
временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства се извършва с отбелязване в автоматизираната
информационна система. Отразени са само фактическите действия, дължими от
контролните органи при установяване на административно нарушение, за което в
условията на обвързана компетентност се налага ПАМ, но това не е достатъчно за
формалната изрядност на акта.
От друга
страна, след като законодателят е предвидил срок от шест месеца до една година за
налагане на мярката по чл.172, т.2а, б.“б“ от ЗДвП, то административният орган
е длъжен да посочи конкретен срок и да обоснове защо го е определил. Липсата на
този реквизит, респективно на мотиви за него,
лишават съда от възможност да извърши преценка дали органът е упражнил
това свое правомощие в съответствие с целта на закона.
Като не е
посочил срок на мярката, административният орган е допуснал съществено
нарушение на изискванията за форма на издадения от него акт, тъй като не се
установява за какъв период субектът трябва да търпи последиците от наложената
мярка, а според закона преустановителната ПАМ е с временен характер. Този порок
не може да бъде саниран и представлява достатъчно основание за отмяна на
заповедта по чл.146, т. 2 от АПК като незаконосъобразна без да се обсъждат
останалите оплаквания в жалбата.
При
този изход на спора на основание чл.143, ал.1 от АПК Областна дирекция на МВР Хасково
/като юридическо лице, в структурата на което е включено РУ Харманли, където
служи издателят на оспорената заповед/ следва да бъде осъдена да заплати на
жалбоподателя А.Д.А. направените по делото разноски в общ размер 510лв - 10лв
за държавна такса и 500лв за адвокатско възнаграждение, съответстващи на приложените
платежни документи- вносна бележка и договор за правна защита и процесуално
представителство от 14.04.2021г с характер на разписка за платения адвокатски
хонорар. Възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение е
неоснователно, тъй като размерът му съответства на минимално предвидения в
чл.8, ал.3 от Наредба № 1/ 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения.
Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ от АПК и чл.172, ал.5 от ЗДвП, Старозагорският
административен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба от А.Д.А. ЕГН ********** *** Заповед за прилагане на принудителна административна
мярка № 21-0271-000022/ 08.01.2021г, издадена от мл.автоконтрольор в
РУ-Харманли при ОД на МВР Хасково, като
незаконосъобразна.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Хасково ДА ЗАПЛАТИ
на А.Д.А.
ЕГН ********** *** сумата 510 /петстотин и десет/лв, представляваща направени
по делото разноски.
Решението не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: