Решение по дело №997/2018 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 382
Дата: 28 февруари 2019 г. (в сила от 12 декември 2019 г.)
Съдия: Мария Симеонова Ганева
Дело: 20187050700997
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 април 2018 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№…………28.02.2019 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, ХХХІІІ състав, в публичното заседание на тридесети януари две хиляди и деветнадесета година в състав:                       

                                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мария Ганева            

при секретаря  като разгледа докладваното от съдията адм.дело N 997/2018г. по описа на Административен съд Варна, за да се произнесе, взе предвид:

  

Производството е по чл.156 и сл. от ДОПК.

Образувано е по жалба на Л.Ж.С. *** срещу Решение № 485/29.01.2018 г. на директора на дирекция „ ОДОП“ гр. Варна при ЦУ на НАП, с който е потвърден РА № Р-03000317002144-091-001/06.11.2017 г. на органи по приходите при ТД на НАП –Варна по установяване на задължения по ЗДДС в общ размер на 38 349.20 лв. и лихви за забава в общ размер на 14 062.22 лв.

Жалбоподателят твърди материална незаконосъобразност на атакувания рев. акт . Оспорва се извода на ревизиращите органи за извършена независима икономическа дейност редовно и по занятие. Твърди се съществуването на хипотезата на чл. 3, ал.3 от ЗДДС- дейност по правоотношение , приравнено на трудово  , тъй  като описаните в РА сделки са сключени от С. с търговски дружества , на които тя е едноличен собственик на капитала , управител или участва в ръководните органи. На изложените основание се иска отмяна на издадения РА.

С молба от 18.04.2018 г. оспорващото лице уточнява, че обжалва  РА № Р-03000317002144-091-001/06.11.2017 г. на органи по приходите при ТД на НАП –Варна , потвърден с Решение № 485/29.01.2018 г. на директора на дирекция „ ОДОП“ гр. Варна при ЦУ на НАП / л. 13 от делото/.

В съд. заседание жалбоподателят поддържа жалбата на изложените в нея основания.

Ответникът по жалбата – директорът на Дирекция “ОДОП” - Варна при ЦУ на НАП, чрез процесуален представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна . Претендира присъждане на юриск. възнаграждение.

След преценка на събраните доказателства, съдът намира за установено от следното:

Жалбата е подадена от легитимирано лице- адресат на издадения  рев.акт  , с който са установени данъчни задължения , което обуславя извод за съществуването на пряк, личен и непосредствен правен интерес от оспорване по съдебен ред. Преобразуващото субективно право на жалба пред съд е упражнено в срока по чл.156 ДОПК, след изчерпване на възможността за обжалване по административен ред на РА , приключило като РА с потвърдителен контролен акт на директора на Д”ОДОП” Варна. В обобщение жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

   Производството по издаване на обжалвания РА е започнало въз основа на ЗВР  от 10.04.2017 г. , издадена от М С Г– началник сектор „Ревизии”, Дирекция „Контрол” при ТД на НАП-Варна, упълномощена по издаване на подобни заповеди съгласно заповед № Д-14/03.01.2017 г. и № 1249/30.06.2017 г. на директора на ТД на НАП-Варна / л. 1-4 от преписката/ . Срокът за извършване на ревизията по заповедта е 3 месеца от връчване на ЗВР, което е станало на 24.04.2017 г. Ревизията е със следния обхват – ДДС за периода  от 29.12.2013 г. до 31.12.2015 г. и определен  ръководител на ревизията е гл. инспектор по приходите Й Р Н. Ревизираното лице е Л.Ж.С..   Първоначалната заповед е изменена със ЗВР  от 24.07.2017 г. и от 11.09.2017 г., с удължаване срока на рев. производство до 24.09.2017 г. / л. 5-8/.

На 06.10.2017 г. е изготвен ревизионен доклад / РД/ № Р-03000317002144-092-001  с предложение за  установяване на данъчни задължения по вид, размер и периоди / л. 569-581/ .Този доклад е връчен на РЛ на 09.10.2017 г. / л. 568/.

На 27.10.2017 г. Л.С.  е подала писмено възражение срещу РД /л.583/.

На 06.11.2017 г. е издаден  рев акт , с който  след обсъждане на подаденото възражение и преценка за неговата неоснователност, са определени задължения за ДДС за данъчни периоди м.06, 07, 08, 09, 10, 11 и м. 2/2013 г., м.01, 02, 03, 04, 05, 07, 08, 11 и м.12/2014 г. и м.03/2015 г. общо в размер на 52 411,42 лв., представляващи главница в размер на 38 349,20 лв. и лихви за забава в размер на 14 062,22 лв.

Подробно описаните в табличен вид на стр.8-11 от ревизионния доклад доходи,  получени от жалбоподателката във връзка с предоставените от нея услуги, декларирани от нея в ГДД по чл.50 от ЗДДФЛ, са квалифицирани като доходи от друга стопанска дейност. Във връзка с горното органите по приходите са преценили , че осъществяваната дейност от РЛ по извънтрудови правоотношения се определя като независима икономическа дейност по смисъла на чл. 3, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС.

Прието е, че ревизираното лице е данъчно задължено лице по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗДДС, т.к извършва независима икономическа дейност, независимо от целите и резултатите от нея. Извършените доставки са с място на изпълнение на територията на страната и облагаеми по смисъла на чл.12 от ЗДДС, във връзка с чл.9, ал.1 и формират облагаем оборот по чл. 96 от ЗДДС.Съгласно чл.25, ал.2 от ЗДДС датата на данъчното събитие при доставка на услуга е датата,  на която услугата е извършена, респективно работата е приета от възложителя, като липсата на заплащане на същата е без значение за формиране на облагаем оборот за задължителна регистрация по ЗДДС (чл.96, ал.2 от ЗДДС, във вр. чл.96, ал.1 от ЗДДС).

РЛ е достигнало прага  за регистрация по ЗДДС  през м. 03/2013 г.  и би следвало  да подаде заявление  до 14.04.2013 г.

Според приходната администрация  към 31.08.2015 г. реализираният облагаем оборот за дванадесет месеца преди текущия е под 50 000,00 лв. - 30180.00 лв. От момента, в който лицето е трябвало да се регистрира по ЗДДС, до момента на спадане на облагаемият оборот под 50 000лв., Л.Ж.С. има реализиран облагаем оборот и неначислен ДДС.

За периода от 28.04.2013 г. /датата, на която е следвало да бъде издаден актът за регистрация по ЗДДС, ако лицето е подало заявление в срока визиран в чл.96, ал.1 от ЗДДС/ до 31.07.2015 г. /към 31.08.2015г. ЗЛ е реализирало облагаем оборот за дванадесет месеца преди текущия под 50 000лв. - 30180.00 лв. /, лицето е извършило облагаеми доставки на услуги по смисъла на чл.12, ал.1 от ЗДДС и дължи ДДС на основание чл.102, ал.3, т.1 от ЗДДС, определен по формулата визирана в чл.53, ал.2 от ППЗДДС, по периоди както следва: за д.п. м.06/201 Зг. обща стойност на доставките 9375лв., дължим ДДС 1562,50лв.; за д.п. м.07/2013г. обща стойност на доставките 20013,00 лв., дължим ДДС 3335,50 лв.; за д.п. м.08/2013 г. обща стойност на доставките 60,00 лв., дължим ДДС  лв.; за д.п. м.09/2013 г. обща стойност на доставките 3097,00 лв., дължим ДДС 516,17лв.; за д.п. м. 10/2013 г. обща стойност на доставките 22332,00 лв., дължим ДДС лв.; за д.п. м.11/2013 г. обща стойност на доставките 21035,50 лв., дължим ДДС 3505,92 лв.; за д.п. м.12/2013 г. обща стойност на доставките 14518,00 лв., дължим ДДС 2419,67лв.; за д.п. м.01/2014 г. обща стойност на доставките 21360,00 лв., дължим ДДС лв.; за д.п.м.02/2014 г. обща стойност на доставките 487,50 лв., дължим ДДС 81,25лв.; за д.п. м.03/2014 г. обща стойност на доставките 47060,00 лв., дължим ДДС лв.; за д.п. м.04/2014 г. обща стойност на доставките 1930,00 лв,, дължим ДДС 321,67 лв.; за д.п. м.05/2014 г. обща стойност на доставките 3750,00 лв., дължим ДДС 625 лв.; за д.п, м.07/2014 г. обща стойност на доставките 13220,00 лв., дължим ДДС лв.; за д.п. м.08/2014 г. обща стойност на доставките 22910,00 лв., дължим ДДС лв.; за д.п. м.11/2014 г. обща стойност на доставките 23300,00 лв., дължим ДДС лв.; за д.п. м.12/2014 г. обща стойност на доставките 5000,00 лв., дължим ДДС лв. и за д.п. м.03/2015 г. обща стойност на доставките 627,25 лв., дължим ДДС 104,54 лв.

В резултат на административно обжалване на РА по реда на чл.117 и сл. от ДОПК, директорът на Дирекция “ОДОП” Варна при ЦУ на НАП се е произнесъл с решение № 485829.01.2018 г. , с което е потвърдил РА.

Видно от събраните в рев. производство писмени доказателства Л. Ж. С. е сключила  договори както следва :

през 2012г.

-  Договор от 23.01.2012г., с възложител СНЦ „БУЛГАРИКА" ЕИК: *********, представлявано от Л.С. ,  на стойност 6000лв. за организиране и координиране дейностите при организацията на международен панаир на занаятите и изкуствата.

-  Възлагателен договор за посредничество при продажба на недвижим имот от 23.05.2012г. сключен между Л.Ж.С. ЕГН ********** - посредник и „ВЕАН" ООД - възложител, за намиране на подходящ купувач за продаван от възложителя имот: ОФИС СГРАДА НА ДВА ЕТАЖА, ПЪРВИ ПАРТЕРЕН, НАХОДЯЩА СЕ В ГР.ВАРНА, УЛ.ПРЕСЛАВ 6.

през 2013:

-Договор, с възложител СНЦ „БУЛГАРИКА" ЕИК:********* , представлявано от Л.С., на стойност 4000лв. за организиране и координиране дейностите при организацията на международен панаир на занаятите и изкуствата.

-Договор, сключен на 25.11.2013 с „Ливея" ЕООД, ЕИК:********* за изготвяне на маркетингова стратегия за дейността на фирмата в областта на онлайн услугите, онлайн рекламата и маркетинга. Възнаграждението по договора е 7200лв.Приемо-предавателния протокол да приети извършени дейности е с дата 18,12,2013 г.

- 20 бр. договори, с възложител „Итера" ЕООД, ЕИК:*********, с общо възнаграждение в размер на 84000лв. Договорите са за изработка на разработване на маркетингово проучване по проект ;Актуализация и поддръжка на интернет сайтове; Дизайн и предпечат на рекламни материали; Организиране и провеждане на събития; Организиране на информационна работна среща; Отпечатване на информационни материали;Осигуряване на превод по проект \ЛЛТ;Извършване на езикови преводи; Осигуряване на техническо оборудване по проект SEEMARINER;подготовка и отпечатване на обучителни материали;Организиране и провеждане на обучение по проект ESP; Изготвяне и разпространяване на печатни рекламни материали по проект ESP; Предпечатна подготовка и отпечатване на брошури;Дизайн и изработка на интернет сайт, дизайн на рекламно пано, подготовка на документи за публикуване на отчети в търг.регистър; Комплексно рекламно обслужване; Организиране и провеждане на международна конференция „Интелигентни енергийни решения и устойчиви партньорства в Черноморския регион"; Изготвяне на проекто-договор за доставка на материали за озеленяване; Изготвя не на маркетингова стратегия за дейността на фирмата в областта на онлайн услугите, онлайн рекламата и маркетинга;

Към гореописаните договори са представени приемо-предавателни протоколи за извършените дейности,както следва:

м.05/2013г.-няма представени

м.06/2013г.-1 брой приемо-предавателен протокол по Договор за изработка от 20,02,2013г.на стойност 9375,00лв.

м.07/2013г.-4 броя приемо-предавателени протоколи по Договори за изработка от 10,06,2013г.,02,07,2013г.и 09,07,2013г.на обща стойност 20013,00лв. м.08/2013 г. -няма представени; м.09/2013г.-3 броя приемо-предавателени протоколи по Договори за изработка от 17,09,2013г.-за 684лв.,17,09,2013г.-за 433,00лв.,и 18,09,2013г.за 1980,00лв..на обща стойност 3097,00лв. м.10/2013г.-8 броя приемо-предавателени протоколи по Договори за изработка от 26,09,2013г.,01,10,2013г.-за 1035,00лв.,01,10,2013г.-за 2137,50лв., 01,10,2013г.-за 1755лв., 01,10,2013г.-за 877лв., 01,10,2013г.-за 877лв .и 02,10,2013г.на обща стойност 22332,00лв.

м.11/2013г.-3 броя приемо-предавателени протоколи по Договори за изработка от 14,10,2013г.-за 9370лв.,04,11,2013г.-за 8125,50лв.,и 11,11,2013 г.за 3080,00лв..на обща стойност 20665,50лв. м.12/2013г.-3 броя приемо-предавателени протоколи по Договори за изработка от 11,11,2013г.-за 7155лв.,25,11,2013г.-за 7200лв.,и 11,11,2013г.за 163,00лв..на обща стойност 14518,00лв.

през 2014:

-15бр. договори, с възложител „Итера" ЕООД, ЕИК:*********, с общо възнаграждение в размер на 44 400лв. Договорите са за: Изработка на видео филм-презентация;Изработка на интернет сайт; Печат и предпечат на рекламни материали;Изработка на профил в социалните мрежи; Изработка на рекламни материали; Извършване на консултантски услуги;Подготвяне на проекти за договори и участие в преговори;Организиране изграждането на международен панаир на занаятите и изкуствата;Организиране и провеждане на международна работна среща и подготвяне на материали за участниците по проект \ЛЛТ;Разработване на стратегии на Черноморски Енергиен Клъстер по ОП;

-Договор, сключен на 10.03.2014г. със СНЦ „БУЛГАРИКА" ЕИК: ********* за организиране и координиране дейностите при организацията на международен панаир на занаятите и изкуствата;Възнаграждението по договора е 2 400лв.

- 3бр. договори с възложител „КАРГОН БИЛД" ЕООД, ЕИК:*********, с общ размер на 23 700лв. Договорите са за изработка на интернет сайт;Изработка на уеб стратегия, дизайн на щанд за участие в изложение, дизайн и предпечат на рекламни материали;

- Договор, сключен с „ЛИВЕЯ" ЕООД за изработване на рекламни зони и рекламно позициониране на рекламни банери; маркетингово проучване и др. Общото възнаграждение по договора е 5000лв.

Към гореописаните договори са представени приемо-предавателни протоколи за извършените дейности^акто следва:

м.01/2014г.-2 броя приемо-предавателени протоколи по Договори за изработка от 06,01,2014г.-за 11390лв. и 06,01,2014г.за 9970,00лв..на обща стойност 21360,00лв.

м.02/2014г.-няма представени

м.03/2014г.-5 броя приемо-предавателени протоколи по Договори за изработка от 28,01,2014г.,29,01,2014г.,05,02,2014г.,05,03,2014г.и 10,03,2014г.на обща стойност 47060,00лв.

м.04/2014г.-2 броя приемо-предавателени протоколи по Договори за изработка от 11,02,2014г.-за 250лв. и 18,04,2014г.за 1680,00лв..на обща стойност 1930,00лв.

м.05/2014г.-2 броя приемо-предавателени протоколи по Договори за изработка от 05,05,2014г.-за 900лв. и 05,05,2014г.за 3100,00лв..на обща стойност 1930,00лв.

м.06/2014г.-няма представени

м.07/2014г.-2 броя приемо-предавателени протоколи по Договори за изработка от 10,03,2014г.-за 2400лв. и 21,01,2014г.за 10700,00лв..на обща стойност 13100,00лв.

м.08/2014г.-3 броя приемо-предавателени протоколи по Договори за изработка от 05,05,2014г.-за 3100лв. ,23,06,2014г.за 9970лв.и 03,07,2014г.за 9840,00лв..на обща стойност 22910,00лв.

м.09/2014г.-няма представени м.10/2014г.-няма представени

м.11/2014г.-3 броя приемо-предавателени протоколи по Договори за изработка от 26,05,2014г.-за 8300лв. ,20,10,2014г,за 5000лв.и 20,11,2014г.за 9950,00лв..на обща стойност 23250,00лв.

м.12/2014г.-1 брой приемо-предавателен протокол по Договор за изработка от 03,11,2014г.на стойност 5000,00лв.

през 2015:

-10 бр. договори, с възложител „Итера Консулт" EOOД ЕИК:*********, с общо възнаграждение в размер на 44 400лв. Договорите са за дизайн и предпечат на рекламни материали; Организиране и провеждане на мероприятия;Разпространение в per. електронни медии на информация за конкурс за изработка на слоган по проект LADDER; Провеждане на информационна кампания;Вписване на обучаваща организация към Министерство на правосъдието;Изготвяне на маркетингова стратегия и подготовка на рекламни текстове;Предпечат и отпечатване на флаери и брошури;Организиране на проект за детска рисунка;Организиране на пресконференция;

Към гореописаните договори са представени приемо-предавателни протоколи за извършените дейности,както следва:

м.01/2015г.-няма представени

м.02/2015г.-няма представени

м.03/2015г.-1 брой приемо-предавателен протокол по Договор за изработка от 11,03,2015г.на стойност 130,00лв.

м.04/2015г.-няма представени

м.05/2015г.-няма представени

м.06/2015г.-няма представени

м.07/2015г.-няма представени

м.08/2015г.-1 брой приемо-предавателен протокол по Договор за изработка от 20,07,2015г.на стойност 1800,00лв

м.09/2015г.-1 брой приемо-предавателен протокол по Договор за изработка от 14,09,2015г.на стойност 9980,00лв

м.10/2015г.-4 броя приемо-предавателени протоколи по Договори за изработка от 24,09,2015г.-за 5800лв. ,13,10,2015г.за 1400лв.,16,10,2015г.за 7300лв.и 19,10,2015г.за 690,00лв..на обща стойност 15190,00лв.

м.11/2015г.-1 брой приемо-предавателен протокол по Договор за изработка от 28,09,2015г.на стойност 8350,00лв.

м.12/2015г.-2 броя приемо-предавателен протокол по Договор за изработка от 02.11.2015г. и 30.11.2015г. на обща стойност 8950,00лв.

през 2016 г.

-8бр. договори, с възложител „Итера Консулт" ЕООД, ЕИК:*********, с общо възнаграждение в размер на 46 980лв. Договорите са за подготовка и провеждане на процедура по събиране на вземания;Подготвяне на проекти за сключване на договори; Организиране на сертифицирано обучение за медиатори; Извършване на дейности, свързани със сключване на застраховки;

- Договор от 07.01.2016г, сключен с „АСОЦИАЦИЯ БУЛГАРИКА" ЕООД, с ЕИК:********* за извършване на дейности по Проект. Възнаграждението по договора е 9930лв.

- 2 бр. договори, с възложител „Център за разрешаване на спорове" ЕИК: *********. Договорите са за изпълнение функцията на обучител и експерт п проекта „Медиация и съд в подкрепа на бизнеса". Възнаграждението за изпълнението на дейностите е в размер на 360лв. на ден, за дните на участие.

Към гореописаните договори са представени приемо-предавателни протоколи за приемане на извършените дейности - 9 броя от м.12/2016г.

Получените доходи от С. по изпълнение на договорите са декларирани  в ГДД по ЗДДФЛ / л. 282-298 от преписката/. 

Няма спор между страните , че жалбоподателката е едноличен собственик на капитала и управител на “Асоциация Булгарика „ ЕООД, „Итера Холдинг“ЕООД, „Асоциация Варна Арт“ ЕООД, „Прима България  Груп“ ЕООД, „Итера Консулт“ ЕООД /л. 31 от делото/. 

Търговският регистър дава информация, че Л.  С. е съдружник в „Ливея“ ЕООД считано от 19.03.2008 г.  ; в „Каргон Билд „ЕООД  - от 31.10.2008 г. ; в „Итера Консулт „ ЕООД- от 21.11.2012 г. С. е управител от 09.05.2008 г. на „Итера“ ЕООД , което дружество е променило фирменото си наименование  на „ Варна Консулт Алфа“ ЕООД  на 23.11.2016 г.  

С оглед даденото обяснение от жалбоподателя в открито съд. заседание на  30.01.2019 г. е безспорно между страните, че Л.Ж.С. е получила от подробно описаните в рев. доклад дружества суми по периоди и размери така , както са посочени в този доклад .

На 05.05.2017 г. Л.С. е регистрирана по ЗДДС  по реда на чл. 109 от цитирания закон т.е. по инициатива на  орган по приходите с акт за регистрация   № 030421700377742/07.03.2017 г. , който не е обжалван / л. 506-509 от преписката/.

При извършената съдебна проверка по чл. 184, ал.2 от ГПК във вр. с §2 от ДР на ДОПК се установи следното: Електронният носител съдържа 5бр. архивни папки и 5 файла, формат AdobeAcrobat. Всяка една от архивните папки съдържа файл във формата – pdf и файл със същото име, съдържащ електронния подпис/и във формат – PKCS#7. При проверка на подписа със StampIT се констатира , че:

1. Заповед за възлагане на ревизия № Р-03000317002144-020-001/10.04.2017 г. е подписана от М С Гна 10.04.2017 г. в 13:06:44 часа. При зареждане на удостоверението към файла с електронния подпис се установява, че това е електронният подпис на М С Г, както и че електронният подпис е издаден от „B-Trust Operational CA QES” и е валиден от 07.06.2016 г. до 07.06.2017 г.

2. Заповед за изменение на заповед за възлагане на ревизия № Р-03000317002144-020-002/24.07.2017 г. е подписана от М С Гна 24.07.2017 г. в 13:39:47 часа. При зареждане на удостоверението към файла с електронния подпис се установява, че това е електронният подпис на М С Г, както и че електронният подпис е издаден от „B-Trust Operational CA QES” и е валиден от 07.06.2017 г. до 07.06.2018 г.

3. Заповед за изменение на заповед за възлагане на ревизия № Р-03000317002144-020-003/11.09.2017 г. е подписана от М С Г на 11.09.2017 г. в 13:45:56 часа. При зареждане на удостоверението към файла с електронния подпис се установява, че това е електронният подпис на М С Г, както и че електронният подпис е издаден от „B-Trust Operational CA QES” и е валиден от 07.06.2017 г. до 07.06.2018 г.

4. Ревизионен акт № Р-03000317002144-091-001/06.11.2017 г е подписан от М С Г, на 06.11.2017 г. в 16:35:16 часа. При зареждане на удостоверението към файла е електронния подпис се установява, че това е електронният подпис на М С Г, както и че електронният подпис е издаден от „B-Trust Operational CA QES” е валиден от 07.06.2017 г. до 07.06.2018 г. Ревизионният акт е подписан и от Й Р Нна 06.11.2017 г. в 16:25:07 часа. При зареждане на удостоверението към файла с електронния подпис се установява, че това е електронният подпис на Й Р Н, както и че електронният подпис е издаден от „B-Trust Operational CA QES” е валиден от 02.06.2017 г. до 02.06.2018 г.

5. Ревизионен доклад № Р-03000317002144-092-001/06.10.2017 г. е подписан от Н В Вна 06.10.2017 г. в 15:43:13часа. При зареждане на удостоверението към файла с електронния подпис се установява, че това е електронният подпис на Н В В, както и че електронният подпис е издаден от „B-Trust Operational CA QES” и валиден от 05.01.2017 г. до 05.01.2018 г. Ревизионният доклад е подписан и от Й Р Нна 06.10.2017г. в 15:41:44часа. При зареждане на удостоверението към файла с електронния подпис се установява, че това е електронният подпис на Й Р Н, както и че електронният подпис е издаден от „B-Trust Operational CA QES” и е валиден от 02.06.2017 г. до 02.06.2018 г.

Изложената фактическа установеност налага следните правни изводи:

Ревизионният акт е издаден от надлежно овластен по реда на чл. 112 от ДОПК  орган по приходите от директора на ТД на НАП-Варна и от определения ръководител на ревизията в съответствие с правилото на чл. 119, ал.2 от ДОПК, според което рев. акт се издава от органа, възложил ревизията и ръководител на същата. 

Адм. орган , възложил ревизията , не попада сред кръга от субекти по чл.118, ал.2 от ДОПК, но предвид постановеното тълкувателно решение 5/13.12.2016 г по тълк. дело № 10/2016 г. на ВАС не е налице некомпетентност на възложителя на рев. производство. 

В обобщение издателите на оспорения рев. акт са разполагали с материална компетентност и такава по степен . Налице е и териториална компетентност на  авторите на акта , които са част от териториалната дирекция на НАП гр. Варна, която е компетентна териториална дирекция по критериите на чл. 8, ал.1 т.1 от ДОПК.

Атакуваният ревизионен акт , чиято неразделна част е ревизионния доклад ,  обективира както фактическите основания на органа по приходите във връзка с определените задължения за данъци на РЛ, така и правните основания за неговото издаване . Публичните вземания са конкретизирани в достатъчна степен на яснота по основание, размер и субект .  Посочени са данни за  РЛ, за име и длъжност на  авторите на РА. Съдържа се информация за обхвата на ревизията . Посочен е срока и органа, пред който може да се обжалва съобразно изискванията на чл. 120 от ДОПК.  

Видно от материални по рев. преписка ревизионният акт е подписан от посочените като негови издатели органи по приходите с квалифициран електронен подпис по чл.13, ал.3 от ЗЕДЕП.

Електронният подпис е приравнен на саморъчен съгласно изричното указание на чл.13, ал.4 от ЗЕДЕП, като документите са подписани в срока на действие на удостоверението по чл.24 от ЗЕДЕП. По определението на чл.13,ал.1 от Закона за електронния подпис и електронния документ, електронен подпис е всяка информация в електронна форма, добавена или логически свързана с електронното изявление , за установяване на неговото авторство. Квалифициран електронен подпис съгласно чл.13,ал.3 и ал.4 от ЗЕДЕП е усъвършенстван електронен подпис, който отговаря на изискването на чл.16 от Закона и той има значение на саморъчен подпис. За установяване на наличието на квалифициран електронен подпис е необходимо съгласно изискването на чл.16,ал.1 от ЗЕДЕП да е придружен от издадено от доставчик на удостоверителни услуги удостоверение за квалифициран електронен подпис, отговарящо на изискванията на чл.24 удостоверяващо връзката между автора и публичния ключ за проверка на подписа, и да е създаден посредством устройство за сигурно създаване на подписа. Удостоверението за електронен подпис е средство за електронна идентификация и потвърждаване на самоличността на лицето, подписващо даден документ /файл/ . Удостоверението за електронен подпис е законово признато за еквивалент на саморъчен подпис за лицата, които притежават такова удостоверение. От представените удостоверения , като прикачен файл е видно, че подписите са положени от съответните лица, в периода на срока на действие на удостоверението. В тази връзка се установи, че РА е подписан с електронен подпис от лицата ,посочени като негови издатели , с КЕП и в периода на действие на удостоверението. В контекста на  изложеното съдът приема оспорения по съдебен ред РА за съответстващ на законовите изисквания за форма на акта по чл. 120 от ДОПК.

В подадената до съда жалба не се заявява оплакване за съществено нарушаване на административнопроизводствените правила . Служебната съдебна проверка не констатира съществуването на подобен порок на ревизионното производство.

Ревизията е протекла при спазване на разписаната адм. процедура. Издадените ЗВР са връчени надлежно на РЛ. Ревизията е приключила в рамките на  удължения срок на производството.  РД е изготвен при спазване на срока по чл. 117 от ДОПК , а оспореният РА е съставен при съблюдаване на срока по чл. 119, ал.2 от ДОПК. В обстоятелствената част на акта се обективира обсъждане от рев. екип на подаденото писмено възражение срещу РД при съобразяване с правилото на чл. 120, ал.2 от ДОПК. С обжалвания РА са установени задължения по ЗДДС , попадащи в обхвата на възложената ревизия по ЗВР.  

При изследване на материалната законосъобразност съдът съобрази , че спорът между страните е правен и се свежда до това дали представлява независима икономическа дейност извършваната от Л.С. дейност по изпълнение на сключени договори с търговски дружества, на които е едноличен собственик на капитала ,управител или съдружник, за която дейност е получавала възнаграждение, декларирано  по реда на ЗДДФЛ с годишна данъчна декларация.   

        Съгласно чл. 3, ал. 1 от ЗДДС данъчно задължено лице е всяко лице, което извършва независима икономическа дейност без значение от целите и резултатите от нея. В ал. 2 независимата икономическа дейност е определена като дейност на производители, търговци и лица, предоставящи услуги, както и упражняването на свободна професия, включително на частен съдебен изпълнител и нотариус. Независима икономическа дейност е всяка дейност, осъществявана редовно и по занятие срещу възнаграждение.

        За сравнение чл. 9 § 1 от Директива 2006/112/ЕС определя, че облагаемо лице е всяко лице, което самостоятелно осъществява на което и да е място, каквато и да е икономическа дейност, независимо от целта на тази дейност или нейния резултат. Всяка дейност на производители, търговци или лица, извършващи услуги, включително миньорски или селскостопански дейности и професионални дейности, ще се разглеждат като "икономическа дейност".

        Според чл. 10 условието на чл. 9, § 1 икономическата дейност да се извършва "самостоятелно" изключва наети ли други лица от ДДС дотолкова, доколкото те са обвързани с работодател по силата на трудов договор или посредством други правни връзки, пораждащи взаимоотношение между работник и работодател по отношение на условия на труд, възнаграждение и отговорност на работодателя. 

         Транспонирането на тази разпоредба от общностното право се обективира в чл. 3, ал.3 от ЗДДС, според който не е независима  икономическа дейност : 

 

 

 

 

 

 

-дейността, осъществявана от физически лица по трудово правоотношение или по правоотношение, приравнено на трудово;

-дейността на физическите лица, които не са еднолични търговци, за осъществяваната от тях дейност, уредена в закон, по управление и контрол на юридически лица.

В ЗДДС липсва уредба на понятието „приравнено на трудово правоотношение“, което е разбираемо предвид обстоятелството, че доходите от трудови правоотношения не са обект на облагане с ДДС.

Тази непълнота се преодолява по реда на чл. 46 , ал.2 от Закона за нормативните актове т. е. когато нормативният акт е непълен, за неуредените от него случаи се прилагат разпоредбите, които се отнасят до подобни случаи, ако това отговаря на целта на акта.

В тази връзка съдът счита, че следва да се съобрази с дадената дефиницията за трудови правоотношения в § 1, т. 26, б. "и" от ДР на ЗДДФЛ . / В този смисъл е  решение № 13102 от 22.10.2012 г. на ВАС по адм. д. № 401/2012 г./.

Съгласно посочената разпоредба "трудови правоотношенията" са правоотношенията, независимо от основанието за възникването им, със съдружници и член-кооператори, както и с акционери, притежаващи повече от 5 на сто от капитала на акционерното дружество, за полагане на личен труд в дружествата и кооперациите, в които те са съдружници, член-кооператори или акционери. Следователно за целите на данъчното облагане доходът от полагания труд, в разглежданата хипотеза, се третира като доход от трудово правоотношение независимо от вида на сключения договор - трудов по Кодекса на труда или облигационен (граждански) по Закона за задълженията и договорите.

В конкретния случай не е спорно, а и това се установява от данните по делото, че гражданските договори са сключени между жалбоподателя и дружествата, чиито едноличен собственик на капитала, управител или съдружник е  оспорващото лице. Следователно на основание чл. 3, ал. 3, т. 1 от ЗДДС във връзка с § 1, т. 26 б. "и" от ДР на ЗДДФЛ възникналото въз основа на цитираните граждански договори правоотношение е такова , приравнено на трудово и не представлява независима икономическа дейност.

Изложените съображения налагат извод, че услугите по процесните граждански договори не представляват облагаеми доставки по смисъла на чл. 12 от ЗДДС , съответно не следва да бъдат включени при определяне на облагаемия оборот за регистрация по ЗДДС и не се дължи данък  на основание чл. 102 , ал.4 от ЗДДС. Поради материалната незаконосъобразност на издадения ревизионен акт същият подлежи на отмяна по съдебен ред като унищожаем административен акт.

При този изход на делото съдът не следва да присъжда съдебно-деловодни разноски на оспорващото лице , тъй като не е сезиран с подобно искане. 

Водим от горното Варненският административен съд

 

Р Е Ш И:

 

   ОТМЕНЯ по жалба на Л.Ж.С. *** ревизионен акт № Р-03000317002144-091-001/06.11.2017 г. на органи по приходите при ТД на НАП –Варна , потвърден с решение № 485/29.01.2018 г. на директора на дирекция „ ОДОП“ гр. Варна при ЦУ на НАП, с който са установени задължения по ЗДДС в общ размер на 38 349.20 лв. и лихви за забава в общ размер на 14 062.22 лв.

           РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 14 – дневен срок от неговото съобщаване на страните.

                                               

                                                                                    Съдия: