Р Е Ш Е Н И Е
Номер 372 13.10.2020г. Град Разград
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Разградският районен съд наказателен състав
На четиринадесети септември Година
2020
В публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДОРОТЕЯ ИВАНОВА
Секретар: Галя Мавродинова
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията Доротея Иванова
административно наказателно дело номер 242 по описа за 2020 година, за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от В.С.К. *** против наказателно постановление № 37-0000342/11.03.2020г. на Директор РД „АА” гр.Русе към ИА “Автомобилна администрация” гр.София, с което на основание чл.93б, ал.10, т.3 от Закона за автомобилните превози му е наложена глоба в размер на 1000 лв. за нарушение на чл.8, §6, второ тире от Регламент 561/2006 във вр. с чл.78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози, в която счита НП за незаконосъобразно и неправилно, незаконосъобразно му е ангажирана отговорността, налице са съществени процесуални нарушения, не е извършвал такова и неправилно е приложен материалния закона и моли да бъде отменено изцяло, като навежда и доводи за приложение на чл.28 от ЗАНН. В с.з. не се явява, като упълномощения от него защитник депозира писмени бележки в същия смисъл, доразвивайки доводите за неправилно приложение на материалния закон и процесуалния относно чл.28 от ЗАНН.
Въззиваемата страна – РД “Автомобилна администрация”- Русе
към Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” гр.София, в
придружителното писмо към преписката заявява становище, че НП е съобразено с
материалните и процесуалните правила при издаването му. При редовност в
призоваването не се явява представител в с.з.
Районна прокуратура гр.Разград при редовност в
призоваването, не се явява представител и не заявява становище по жалбата и НП.
Разградският районен съд, след като прецени събраните по
делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
Обжалваното НП е издадено въз основа на акт за установяване на административно
нарушение от 11.02.2020г., съставен
срещу жалбоподателя, за това, че “на 11.02.2020 г. около 10:20 часа
в гр. Разград, бул. Априлско въстание, до Археологически музей Абритус, като водач
на състав от ППС, състоящ се от влекач Рено Премиум 450.19ТЕ5, с peг. № ** от категория
N3 и прикачено полуремарке с peг. №** от категория ППС 04, извършващ обществен превоз
на товари с маршрут на движение от гр. Търговище до гр. Разград, фирма Рока, с приключил
международен превоз с международна товарителница CMR от 07.02.2020 г. с пункт на
натоварване Р. Франция до пункт на разтоварване Р. България, гр. Плевен на
10.02.2020 г., се установи: 1. Водачът К. в извършил превоз на товар във времето
със седмичен период на управление от 07:01 часа на 14.01.2020 г. до 22:48 часа на
20.01.2020 г. с МПС с peг. № **, оборудвано с дигитален тахограф, в който е използвал
дигиталната си карта с № 0000000122037000, като след повече от 6 дневни периода
на управление не е спазил изискванията за намалена седмична почивка от най-малко
24 часа, която е трябвало да започне да ползва в края на 6- дневния период - в
07:01 часа на 20.01.2020г. Регистрираният седмичен период на работа е с продължителност
6 дни, 15 часа и 47 минути. Намалената седмична почивка е намалена с 947 минути
- 15 часа и 47 минути. Нарушението е установено при проверка на Картата на водача
за предходните 28 дни - от 14.01.2020 г. до 11.02.2020 г., с което е нарушил
разпоредбите на чл.8, параграф 6, второ тире от Регламент /ЕО/ 561/2006 във
връзка с чл.78, ал.1, т.1 от ЗДвП”.
Обстоятелствата по акта са отразени и в самото НП, поради
което на К. е наложена глоба в размер на 1000
лв. на основание чл.93б, ал.10, т.3 от ЗАвП за цитираното нарушение. Към административно наказателната преписка са приложени 5 бр. разпечатки
от дигитална карта на водача, справка за предишни нарушения, както и заповед за
определяне на комептентни лица.
По делото са разпитани свидетелите М.-Д. /актосъставител/,
Ив.Д. и Ив.С., които по същество потвърждават изложените в АУАН обстоятелства,
а именно, че на посочената дата и място са спрели за проверка товарен автомобил
в композиция влекач с полуремарке, с приключил международен обществен превоз на
товари. Установили няколко нарушения при проверка картата на водача, като едно
от тях било, че на след повече от 6 дневен период на управление за времето от
14.01.2020г. до 20.01.2020г. не е спазил времето за намалена седмична почивка
от 24 часа, но той не бил ползвал пълния обем почивка, а по-малко. Намалената
седмична почивка била намалена с 947 минути- 15 часа и 47 минути. Бил му
съставен АУАН за нарушението на чл.8, пар.6 второ тире от Регламент /ЕО/
561/06г.
Въз
основа на така изложените фактически обстоятелства, съдът направи следните
правни изводи:
Жалбата е основателна и доказана,
а НП като незаконосъобразно и неправилно следва да бъде отменено от съда.
С
оглед дадените правомощия съдът извърши цялостна проверка на НП и АУАН, като
констатира, че същите са издадени от компетентни органи, при спазване на
предвидената процедура.
Нарушението
обаче не е индивидуализирано от обективна и субективна страна съобразно
изискванията на закона, като от изложените фактически обстоятелства не става
ясно, коя точно разпоредба на Регламента е нарушена. При описание на
нарушението е посочен момента на извършване на проверката- 11.02.2020г., като
периодът на проверката обхваща и предходните 28 дни преди тази дата. Именно при
проверка на картата на водача, поставена в тахографа и разчитането й е
установено, че „за периода 14.01.2020г. – 20.01.2020г. не е спазил изискванията
за намалена седмична почивка от най-малко 24 часа, която е трябвало да започне да
ползва в края на 6- дневния период - в 07:01 часа на 20.01.2020г. Регистрираният
седмичен период на работа е с продължителност 6 дни, 15 часа и 47 минути. Намалената
седмична почивка е намалена с 947 минути - 15 часа и 47 минути.“
Контролните
органи са приели, че е нарушен чл.8, пар.6 второ тире от Регламент /ЕО/ 561/06г.,
предвиждащ че „През
всеки две последователни седмици водачът ползва поне:
— две
нормални седмични почивки, или
— една
нормална седмична почивка и една намалена седмична почивка от поне 24 часа. Намалението
обаче се компенсира с равностоен период на почивка, ползван без прекъсване преди
края на третата седмица след въпросната седмица.
Седмичната
почивка започва не по-късно от края на шест 24-часови периода от края на предишната
седмична почивка.“
Санкционната норма на чл.93б,
ал.10, т.3 от ЗАвП предвижда, че Водач, който не спазва изискванията относно намалената
седмична почивка, определени в Регламент (ЕО) № 561/2006 или в AETR, се наказва
за намаляване на времето за намалена седмична почивка:
1. до
2 часа - с глоба 100 лв.;
2. от 2 до 4 часа - с глоба
200 лв.;
3.
(изм. – ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 7.07.2020 г.) над 4 часа - с глоба 500
лв.
В
конкретния случай от изложените фактически обстоятелства в АУАН и НП не става
ясно кои са двете последователни седмици, кога е ползвал една нормална почивка,
за да се приеме, че е следвало да ползва една намалена седмична почивка.
Посочените от контролните факти са непълни и не могат да бъдат подведени под
цитираната нарушена норма, тъй като липсват съществени елементи от състава на
същата. Това нарушение на процесуалните правила /чл.42, т.4 респ.чл.57, ал.1
т.5 от ЗАНН/ е съществено и води до незаконосъобразност на НП.
По
изложените съображения обжалваното НП се явява незаконосъобразно и неотговарящо
на изискванията на закона, поради което следва да бъде отменено.
Воден от гореизложеното, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО НП 37-0000342/11.03.2020г. на
Директор РД „АА” гр.Русе към ИА “Автомобилна администрация” гр.София, с което на
основание чл.93б, ал.10, т.3 от Закона за автомобилните превози на В.С.К. *** му
е наложена глоба в размер на 1000 лв. за нарушение на чл.8, §6, второ тире от Регламент
561/2006 във вр. с чл.78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Разградски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Районен съдия: