Решение по дело №170/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 септември 2022 г.
Съдия: Ивайло Йосифов Иванов
Дело: 20227200700170
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                                     № 297

гр.Русе, 19.09.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на двадесет и четвърти август през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                  Председател: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

Членове: СПАС СПАСОВ

                                                                    ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

при секретаря Бисерка Василева и с участието на прокурора Диана Неева, като разгледа докладваното от съдия Йосифов к.а.н.д. № 170 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е касационно по чл.63в от ЗАНН, във вр. с чл.208 и сл. от глава XII от АПК.

Делото е образувано по постъпила касационна жалба от „Форез БГ“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр. Русе, ул. „Търговска“ № 2А, Източна промишлена зона, представлявано от управителите С. Ф. и М. П., чрез пълномощниците адв. М. В. и адв. М.М., против решение № 104/08.02.2022 год. на Районен съд - Русе, постановено по АНД № 2484/2021 г. по описа на съда, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № 43 от 28.09.2021 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ)- Русе. С наказателното постановление, на основание чл. 135, ал. 4 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО), за извършено нарушение на чл. 119, ал. 5, т. 1 от същия закон, на касатора е наложена административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 5 000 лева. В жалбата се релевират оплаквания за незаконосъобразност на решението на районния съд, поради нарушение на материалния и процесуалния закон. Излагат се подробни мотиви в подкрепа на твърдените касационни основания. Претендира се отмяна на атакувания съдебен акт и отмяна на наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба, чрез процесуален представител гл. юрисконсулт Ц. Т., е представил отговор на касационната жалба, в който се развиват съображения на нейната неоснователност. В съдебно заседание касационният ответник се представлява от адв. В.М., която в хода на делото по същество и в представени писмени бележки също излага становище за неоснователност на касационната жалба като се иска тя да бъде оставена без уважение и решението на районния съд да бъде оставено в сила. Претендира се присъждане на направените пред касационната инстанция разноски по представен списък.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага обжалваното решение на РРС да се остави в сила.

Съдът, като взе предвид изложените в жалбата оплаквания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, след касационна проверка на обжалваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

За да потвърди оспореното пред него наказателно постановление въззивният съд е приел за безспорно установено, че с описаното в АУАН и НП деяние (бездействие) касационният жалбоподател е осъществил състава на административно нарушение по чл. 119, ал. 5, т. 1 от ЗУО, за което правилно е санкциониран на основание чл. 135, ал. 4 от ЗУО. Всъщност по факта, че на 17.05.2021 г., в часовия диапазон от 10:45 часа до 11:15 часа, касаторът не е осигурил достъп до площадката, стопанисвана от него, за извършване на проверка от служители на РИОСВ – Русе, не е налице спор, въпреки пространните възражения в жалбата.

Районният съд е обсъдил възраженията на наказаното лице и ги е отхвърлил като неоснователни, излагайки много подробни мотиви, въз основа на които е формулирал и съответни на закона правни изводи.

Настоящият съдебен състав споделя изцяло изводите на Русенския районен съд, изложени в решението, предмет на касационната проверка, към които препраща на основание чл. 221, ал. 2, изр.второ от АПК вр. чл. 63в от ЗАНН.

Развитите в касационната жалба възражения са неоснователни. Те практически преповтарят съображенията на касатора, развити пред въззивния съд, на които възражения районният съд е дал отговор в решението си.

Касационната инстанция споделя извода на РРС, че в хода на развилото се производство по ЗАНН, приключило с издаване на процесното НП, не са допуснати съществени процесуални нарушения. По безспорен и категоричен начин са установени обстоятелствата по извършеното административно нарушение. Съдът е анализирал всички събрани писмени и гласни доказателства. Мотивите са в достатъчна степен ясни и последователни, като са засегнати всички въпроси във връзка със законосъобразността на обжалваното наказателно постановление.

Настоящата съдебна инстанция не споделя тезата на касационния жалбоподател, че в настоящия случай извършеното от касатора административно нарушение е останало недоказано от фактическа страна. По делото не е спорно, че в посочения в АУАН и в НП ден и часови период на контролните органи от РИОСВ не е осигурен достъп до площадката, стопанисвана от касатора. Това именно е и съставомерното деяние по смисъла на приложената санкционна норма на чл. 135, ал. 4 от ЗУО, според която едноличен търговец или юридическо лице, с изключение на лицата по чл. 14, ал. 2 (касаторът безспорно не попада в изключението), което не осигури достъп до площадки или помещения или документи на длъжностно лице, извършващо проверка се наказва с имуществена санкция в размер от 5000 до 15 000 лв. Останалите описани в АУАН и в НП данни относно проведените разговори от служителите на РИОСВ с представители на дружеството и тяхното съдържание по съществото си представляват обстоятелствата, при които е извършено нарушението и напълно съобразно законовите норми на чл. 42, ал. 1, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН са изложени при описанието на административното нарушение. Тези обстоятелства не представляват съставомерни признаци, а само изясняват начина на извършване на административното нарушение, в случая изразяващо се в неосигуряване на достъп до производствената площадка, т.е. бездействие за допускане на проверяващите служители до обекта на касатора.

Задължението на дружеството да осигури достъп до площадките, помещенията и документите си, неизпълнението на което се санкционира съгласно чл. 135, ал. 4 от ЗУО, не е уредено изрично в ЗУО, но произтича от регламентираните права на контролните органи по чл. 119, ал. 5, т. 1 и т. 2 от ЗУО. В случая е нарушено правото по чл. 119, ал. 5, т. 1 от ЗУО на длъжностното лице, осъществяващо проверката на място, а именно на достъп в помещенията, в които се извършва контролираната дейност.

Следва да се прави разграничение между възпрепятстване дейността на контролните органи и не осигуряване на достъп до помещения и площадки. В първия случай може да са налице както действия, така и бездействия, с които се пречи под каквато и да е форма на работата на проверяващите, а във втория случай се касае са бездействие да се предостави достъп. Безспорно непредоставянето на достъп до помещения и площадки на проверяваното лице възпрепятства дейността на контролните органи, но това е ирелевантен факт по отношение на конкретното административно нарушение и санкционирането му по чл. 135, ал. 4 от ЗУО. Именно това е и причината в случая да е без значение, че служител на дружеството е обещал съдействие за осигуряване на достъп. Щом такъв достъп не е осигурен, безспорно е налице нарушение по чл. 135, ал. 4 от ЗУО и касаторът правилно е бил санкциониран.

На следващо място, необходимо е да се посочи, че на правото на достъп на контролните органи до площадки и помещения на проверяваните субекти, кореспондира задължение именно за тези субекти да осигурят такъв достъп. Такова задължение не възниква за други лица (съседни предприятия, други работници) и съответно не може да бъде изисквано от тях предоставянето на достъп до площадката на касатора. Дружеството-касатор, чрез своите органи, лица е длъжно така да организира дейността си, че да може да изпълни задължението си за осигуряване на достъп до предприятието при поискване от контролните органи на РИОСВ. Това в случая не е било сторено и касационният жалбоподател правилно е санкциониран с оспореното пред районния съд наказателно постановление точно за това административно нарушение.

На последно място, настоящата съдебна инстанция намира за нужно да посочи, че не споделя и доводите на касатора, свързани с посочването в АУАН на предходен случай (на 19.04.2021 г.), при който също не е бил осигурен достъп да площадката на дружеството. Доколкото за тези обстоятелства действително не са налице доказателства по административната преписка, то правилно административнонаказващият орган не ги е посочил в издаденото от него наказателно постановление, респективно не ги е съобразявал при индивидуализиране на наложеното наказание, което е определено в минимален размер. Липсата на доказателства относно този случай от 19.04.2021 г. обаче не води до недоказаност на извършеното на 17.05.2021 г. административно нарушение. В случая, както правилно е посочил и въззивния съд, на касатора не е повдигано обвинение за нарушение, извършено на 19.04.2021 г. Това обстоятелство (ако биха били налице доказателства за него) в настоящия случай би било отегчаващо отговорността му, което евентуално би обосновало налагането на наказание в по-висок размер. В случая обаче, както вече се посочи, на касатора е наложено наказание в минималния законово предвиден размер, т.е. твърденията за наличие и на друг предходен случай на извършване на същото нарушение от страна на дружеството не са взети предвид. По тази причина и доказването на това обстоятелство (предходно нарушение) пред въззивната инстанция не е било необходимо.

Като е достигнал до съвпадащи по съдържание правни изводи въззивната инстанция е приложила правилно закона, като е постановила едно правилно решение, което следва да бъде оставено в сила.

При този изход на спора на основание чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН касационният ответник има право на претендираните и доказани по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 696 лева.

Така мотивиран и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК вр. с чл.63в от ЗАНН, съдът

Р   Е   Ш   И :

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 104/08.02.2022 год., постановено по АНД № 2484/2021 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено наказателно постановление № 43/28.09.2021 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - Русе.

ОСЪЖДА „Форез БГ“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.Русе, ул. „Търговска“ № 2А, Източна промишлена зона, представлявано от управителите С. Ф. и М. П., да заплати на Регионална инспекция по околната среда и водите - Русе сумата от 696 лева – деловодни разноски.

 

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                        

 

 

ЧЛЕНОВЕ: