Решение по дело №368/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 341
Дата: 13 октомври 2023 г. (в сила от 13 октомври 2023 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20237080700368
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 341

 

гр. Враца,   13.10.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V състав, в публично съдебно заседание на 27.09.2023 г. /двадесет и седми септември две хиляди и двадесет и трета година/  в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря Маргаритка Алипиева, като разгледа докладваното от съдия Раденкова адм. дело № 368 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР).

Образувано е по жалба на Л.Ц.Б. ***, депозирана чрез адв. Г.Г. от САК, против Заповед № 369з-1200/03.05.2023 г., издадена от Директора на ОД на МВР – Враца, с която му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца, считано от датата на връчване на заповедта.

В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, на всички основания по чл. 146, т. 1-5 от АПК. В подкрепа на тези възражения са изложени подробни аргументи, че при издаване на заповедта не са били съобразени конкретни факти и доказателства от значение за случая. Не е отчетено обстоятелството, че в плана за СПО, за който се твърди, че е нарушен от оспорващия и от показанията на оперативния дежурен, събрани в хода на дисциплинарното производство, се установява, че на служителя са дадени разпореждания при нужда да оказва съдействие на други служители именно във връзка с изпълнение на този план. Поддържа се, че заповедта за дисциплинарно наказание е издадена повече от два месеца след изтичане на установения в разпоредбата на чл. 195, ал. 1 от ЗМВР преклузивен срок, като издаването на повторна обобщена справка и повторно становище от ДРО не може да санира този порок и се твърди, че не са извършени визираните нарушения на служебната дисциплина. Иска се отмяна на заповедта и присъждане на направените по делото разноски.

 В с.з. жалбоподателят, редовно призован не се явява и не се представлява.

Ответникът,  Директор на ОДМВР – Враца, редовно призован не се представлява в с.з. и не изразява становище по жалбата.

По делото са събрани писмени доказателства. Представено е заверено копие от образуваната пред административния орган дисциплинарна преписка.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна следното:

Видно от приложената с дисциплинарната преписка Кадрова справка рег. № 369р-20989/24.10.2022 г., към момента на издаване на оспорената заповед, жалбоподателят - мл. инспектор Л.Б. заема длъжността мл. автоконтрольор II степен в група „Охранителна полиция“ към РУ – Козлодуй при ОДМВР – Враца.

Със Заповед рег. № 369з-2547/06.10.2022 г., Директорът на ОДМВР – Враца е образувал дисциплинарно производство срещу мл. инспектор Б., въз основа на постъпили данни за тежко дисциплинарно нарушение, отразени в Доклад рег. № 369р-17847/16.09.2022 г., от извършена проверка въз основа на Заповед № 369з-1922/08.08.2022 г.

Данните от цитирания доклад се отнасят за това, че след задържането на лицето Л.Л.К. и довеждането му в сградата на Районно управление - Козлодуй, жалбоподателя Б. и колегата му мл. инспектор К., (определени по същото време в съвместен автопатрул съгласно утвърден план за специализирана полицейска операция с рег. № 288р-11346/03.08.2022 г.), са се намирали в сградата на РУ-Козлодуй в стаята за оперативки заедно със задържаното лице Л.Л. К. Младши инспектор Б. - за времето от 3 ч. и 7 м. до 4 ч. и 16 м., младши инспектор К. - за времето от 3 ч. и 7 м. до 4 ч. и 20 м.  По същото време в стаята се намирал и инспектор К.С. Ц. - разузнавач VI степен в група „Криминална полиция " на РУ - Козлодуй при ОДМВР - Враца. Впоследствие задържаното лице К. заявява в своя жалба, че му е нанесен побой в районното управление от двама униформени служители от мъжки пол, за което е представил и копие от съдебно медицинско удостоверение № 584/08.08.2022 г. от клиника по съдебна медицина и деонтология към Александровска болница - гр. София със заключение, че описаните травматични увреждания могат да се получат по време и начин, за които твърди К., т.е, по време на задържането му в Районно управление - Козлодуй. Прието е, че са налице данни за употреба на физическа сила от мл. инспектор Л.Б. и мл. инспектор Л. К. спрямо задържания К.

Според предварителните данни жалбоподателят и колегата му са извършили нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 4 от ЗМВР – неспазване на правилата на Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР, за което на основание чл. 203, ал. 1, т. 13 от ЗМВР е предвидено дисциплинарно наказание „уволнение“.

За изясняване на обстоятелствата по случая с цитираната по-горе заповед за образуване на дисциплинарно производство е определен персонален състав на дисциплинарно разследващ орган, състоящ се от председател и двама членове, посочени са задачите – да се проведе пълно и обективно разследване, при спазване на административнопроизводствените правила, като се съберат всички необходими доказателства за изясняване на фактическата обстановка, включително с протокол да се приобщят материалите от извършената проверка по Заповед рег. № 369з-1922/08.08.2022 г., които са относими  и необходими по дисциплинарното производство. За резултатите от дисциплинарното разследване е разпоредено да се изготви становище относно наличието на основание за реализиране на дисциплинарната отговорност на служителя, което заедно със събраните доказателства да се докладва писмено в срок до 28.10.2022 г.

Жалбоподателят е запознат със заповедта на 19.10.2022 г., което е видно от отбелязването върху нея и положения от него подпис /л. 111 от делото/.

С цел провеждане на пълно и всеобхватно разследване на всички факти и обстоятелства, по Предложение рег. № 369р-20950/21.10.2022 г. на председателя на ДРО, със Заповед № 369з-2718/27.10.2022 г. Директорът на ОДМВР – Враца е удължил срока на проверката до 29.11.2022 г., за което обстоятелство оспорващият е запознат срещу подпис на 28.10.2022 г., видно от отбелязването в същата. /л. 112-114/.

За извършените процедурни действия по дисциплинарното производство и в установения нов срок, ДРО е съставил Обобщена справка рег. № 369р-23368/25.11.2022 г. и Становище рег. 369р-23585/29.11.2022 г., с които жалбоподателят е запознат срещу подпис на 29.11.2022 г., като собственоръчно е отразил, че няма възражения и най-отговорно заявява, че не е упражнил сила срещу задържаното лице, по чиито сигнал е образувана първоначалната проверка. След обсъждане на приобщените в дисциплинарното производство материалите и въз основа на установените факти и обстоятелства, ДРО е приел, че не са събрани достатъчно доказателства за извършено от оспорващия нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 4 ЗМВР и на основание чл. 209, т. 2 ЗМВР е предложено дисциплинарното производство да се прекрати.

С резолюция върху становището Директорът на ОДМВР – Враца е изразил несъгласие с обема на събраните доказателства, тъй като не изясняват в пълна степен фактическата обстановка, а формираните изводи е приел за недостатъчни, поради което със Заповед № 369з-3216/14.12.2022 г. е разпоредил събиране на допълнителни доказателства и удължаване на срока на разследването до 09.01.2023 г. С новата заповед жалбоподателят е запознат на 20.12.2022 г., видно от отбелязването в нея и връчена на същата дата Покана рег. № 369р-25211/19.12.2022 г., с която му е указана възможността, в срок до 13:00 ч на 21.12.2022 г., да даде писмени обяснения или възражения, с които да се изясни защо с колегата си са отишли в сградата на РУ – Козлодуй и са останали там, прекратявайки участието си в провежданата специализирана полицейска операция и кой е наредил да окажат съдействие на колегите си, след като задържаното лице Коцев е приведен в сградата на РУ.

По предложение на ДРО рег. № 369р-354/06.01.2023 г., със Заповед № 369р-54/09.01.2023 г. на Директорът на ОДМВР – Враца, срокът за провеждането на дисциплинарното производство е удължен до 08.02.2023 г. С тази заповед оспорващият е запознат на 18.01.2023 г., видно от отбелязването в нея, като е заявил, че ще бъде подпомаган в защитата си от адв. Г.Г. и му е връчена Покана рег. № 369р-1190/16.01.2023 г., след запознаването със заповедта да даде допълнителни писмени обяснение или възражения. С Протокол рег. № 369р-2474/02.02.2023 г. е удостоверено, че до 13:30 ч. на същата дата в деловодството на ОДМВР – Враца не е постъпвало писмено обяснение по повод връчената му покана.

В Обобщена справка рег. № 369р-2664/03.02.2023 г., в която детайлно са описани всички материали от разследването и предприетите действия по изясняване на фактическата обстановка и в Становище рег. № 369р-3586/17.02.2022 г. ДРО отново е приел, че постъпилите данни за извършено тежко дисциплинарно нарушение по чл. 203, ал. 1, т. 13 от ЗМВР, касаещо нарушение на Етичния кодекс за поведението на служителите в МВР, изразяващи се в това, че на 05/06.08.2022 г. на задържаното лице К. е нанесена телесна повреда при задържането му не се потвърждават. Не са събрани никакви доказателства, които да установяват, че оспорващият и колегата му са употребили физическа сила след задържането на лицето и е предложено дисциплинарното производство да бъде прекратено.

Жалбоподателят е запознат с резултатите отразени в справката на 08.02.2023 г., видно от отбелязването в нея, като е посочил, че няма възражения и няма какво да допълни.

Изразявайки несъгласие с изводите и предложенията на дисциплинарно разследващия орган, относно неустановено дисциплинарно нарушение, Директорът на ОДМВР – Враца на основание чл. 13, ал. 6 от Инструкция рег. № 81213-877/06.07.2021 г. за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР, е изложил свои доводи в писмени мотиви /л. 43/. Запознавайки се с приобщените по дисциплинарната преписка материали е приел, че действително липсват категорични доказателства за извършено от жалбоподателя Б. тежко нарушение на служебната дисциплина, налагащо „уволнение“, каквито са били първоначалните данни, но е установил друго дисциплинарно нарушение, за което е изложил мотиви. Доколкото на 06.08.2022 г. на територията обслужвана от РУ Козлодуй е проведена комплексна СПО, като съгласно план рег. № 288р-11346-03.08.2022г. жалбоподателя е бил в един екип с колегата си, с когото са се движили по маршрут и са посещавали сигнали, то пристигането им в РУ – Козлодуй и оставането им там, без да е търсено тяхното съдействие за охрана на задържаното лице, е прието за самоволно отклонение от изпълнение на поставените задачи съгласно цитирания план. Поведението на Б. е прието за виновно нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1, пр. последно от ЗМВР „Неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители неизпълнявайки разпореденото в т. V „Ангажирани сили и средства“ на план per. № 288р- 11346/03.08.2022г., за което на основание чл. 200, ал. 1, т. 11, пр. последно от ЗМВР, е предвидено дисциплинарно наказание „порицание” за срок от шест месеца до една година. Предвид наличните данни за различна от първоначалната квалификация на нарушението, на основание чл. 57, ал. 4, вр. чл. 58 и чл. 24, ал. 1 от Инструкция № 8121 3-877/06.07.2021 г. за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР, Директорът на ОДМВР – Враца е издал Заповед № 369з-680/15.03.2023 г., с която е изменил Заповед № 369з-2547/06.10.2022 г. за образуване на дисциплинарно и търсене на дисциплинарна отговорност от Б. за нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал.2, т. 1 ЗМВР, съставомерно по чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР. С новата заповед дисциплинарното дело е върнато на ДРО за извършване на всички действия по чл. 44, ал. 4, 5 и чл. 47 - чл. 55 ал. 5 от Инструкция № 8121 3-877/06.07.2021 г. за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР, като в тази връзка срокът на дисциплинарното производство е удължен до 06.04.2023 г.

С Покана рег. № 369р-5342/16.03.2023 г. на оспорващият е предоставена възможност да се запознае с новата заповед, което е сторено на същата дата, видно от собственоръчно изписаните имена и подпис от същия, както и в срок от 24 часа да даде писмени обяснения или възражения по новоповдигнатото дисциплинарно обвинение и да представи доказателства за твърдените факти и обстоятелства.

В установения в заповедта срок, ДРО е извършил възложеното разследване, като констатациите и заключенията от него са обективирани в изготвена и подписана от членовете му Обобщена справка рег. № 369р-7056/05.04.2023 г. В справката подробно и в хронологичен ред са посочени всички факти и обстоятелства, които са установени, както и действията, които са предприети по изясняване на случая.

В хода на дисциплинарното производство са снети сведения от гл. инспектор Б.Б. - Началник на РУ - Козлодуй, С.Ц. - мл. ОД в ОДЧ на РУ - Козлодуй, както и от жалбоподателя и колегата му в екип.

Началника на РУ в своето сведение заявява, че за времето от 23:30 ч. на 05.08.2:022 г. до 06:30 ч. на 06.08.2022 г. е проведена СПО по план рег. № 288р-11346/03.08.2022 г., утвърден от Директора на ОДМВР- Враца, за противодействие на разпространението на наркотични вещества, предотвратяване, пресичане на престъпления против собствеността, противодействие на престъпления против личността, издирване и задържане на лица обявени за общодържавно издирване, противодействие на престъпления по линия „Престъпления свързани с МПС“, Икономика, акцизи, престъпления свързани с парични средства от ЕС и проверка на питейни заведения. Съгласно плана за работа той е провел инструктажа в 23:30 ч. в залата за инструктаж, намираща се на ет. 2 в сградата на РУ-Козлодуй, като участващите служители са били от ОДМВР - Враца, РУ - Козлодуй и РУ - АЕЦ - Козлодуй, РСПБЗН - Козлодуй и други институции извън МВР. Същият уточнява, че по време на инструктажа е проверил наличността на състава, разпределил ги на групи, съгласно плана, поставил е съответните задачи и разяснил тактиката на действие, като за извършения инструктаж не е съставян протокол. По отношение на жалбоподателя и колегата му посочва, че изпълнявали съвместен патрул - ППД и ПК, за времето от 20:00 ч. на 05.08.2022 г. до 08:00 ч. на 06.08.2022 г. и също били включени в плана за СПО. На проведения инструктаж им разпоредил да изпълняват задълженията си по маршрут, като при необходимост да оказват съдействие на другите групи, участващи в операцията. Лично той не им е давал разпореждания да се отклоняват от маршрута си и не му е докладвано, че същите са се отклонили и са се намирали в сградата на РУ.

В сведението си мл. ОД при РУ – Козлодуй Ц. посочва, че на 05 срещу 06.08.2022 г. служителите К. и Б. са я информирали по телефона, че ще дойдат до РУ за кратка почивка, да изпушат по цигара и да пият кафе, тъй като не били ползвали почивка от началото на СПО. Тя не възразила. Преди да отидат и да си пуснат кафе дошли пред стаята на ОДЧ, като я информирали, че са разбрали от колеги, че при извършване на полицейска проверка от страна на Д. Й. спрямо нея гражданин е отправил неприлични жестове и думи. Пояснява, че Л. К. я е информирал, че трябва да останат в сградата на РУ-Козлодуй във връзка с необходимостта от охраната на задържаното лице, но тя лично не е търсила тяхното съдействие.

Жалбоподателят посочва в своето сведение, че заедно с полицай К. са били в един екип при провеждащото се СПО, като са се движили по маршрут и са посещавали сигнали. Не си спомня час, но двамата са отишли до РУ Козлодуй за да ползват тоалетна и да си вземат кафе. В същото време са пристигнали колегите им заедно със задържаното лице. Оказали са съдействие на колегите си, като жалбоподателят е останал със задържания, докато колегите му оформят документите по задържането му.

Въз основа на обстойно анализираните данни, доказателства, сведения и др. документи, от ДРО са установени данни за извършено дисциплинарно нарушение от страна на мл. инспектор Л.Б.,  по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1, пр. последно от ЗМВР- „Неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители“, за което на основание чл. 200. ал. 1, т. 11, пр. последно от ЗМВР се предвижда дисциплинарно наказание „порицание” за срок от шест месеца до една година. Предложено е на жалбоподателя да бъде наложено такова наказание за минимално предвидения в закона срок от шест месеца.

С Покана рег. № 369р-7080/05.04.2023 г., връчена на жалбоподателя на същата дата му е предоставена възможност да се запознае с обобщената справка и материалите по дисциплинарното производство и да даде писмени обяснения или възражения по тях. На следващия ден – 06.04.2023 г. Б. е депозирал писмено обяснение, в което заявява, че се е запознал с обобщената справка и материалите от проведеното дисциплинарно производство, изразява категорично несъгласие с направените заключения, но друго няма какво да добави.

Директорът на ОДМВР – Враца се е запознал с резултатите от проведеното дисциплинарно разследване, обективирани в обобщената справка и със Становището на 06.04.2023 г. видно от резолюциите „Запознат“. Допълнително с Покана рег. № 369р-7706/12.04.2023 г., е призовал жалбоподателя да даде писмени обяснения, каквито не са постъпили, видно от протокол рег. № 369р-8551/28.04.2023 г. и като е приел установеното нарушение за доказано, на основание чл. 204, т. 3, чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 194, ал. 2, т . 1 и чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР, при спазване на процедурата по чл. 206, ал. 1, 2 и 4 и в срока по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР е издал оспорената в настоящото производство Заповед № 369з-1200/03.05.2023 г., с която на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна, адресат на оспорения административен акт, в законоустановения 14-дневен преклузивен срок, поради което е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Съгласно изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 АПК, като съгласно ал. 2 на същия член съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

С оспорения в настоящото производство акт е наложено дисциплинарно наказание на служител от МВР. За да е законосъобразен същият, на първо място следва да е издаден от компетентен орган, в предвидените в ЗМВР срокове и при спазена процедура, уредена в ЗМВР и издадената на основание чл. 215а ЗМВР Инструкция № 8121з-877 от 06.07.2021 г., с която се урежда организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания на държавни служители по ЗМВР, oбн., ДВ, бр. 59 от 16.07.2021 г.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 204, т. 3, във вр. чл. 197, ал. 1, т. 3 от ЗМВР – Директор на ОДМВР – Враца, оправомощен да издава заповеди от вида на оспорената в настоящото производство, съобразно заеманата от него длъжност и длъжността заемана от жалбоподателя – мл. инспектор на длъжност мл. автоконтрольор II степен в група „Охранителна полиция“ към РУ – Козлодуй при ОДМВР – Враца.

Спазена е изискуемата писмена форма, като актът съдържа всички реквизити, предвидени в разпоредбата на чл. 210, ал. 1 ЗМВР. В заповедта са посочени нарушителят, мястото и времето на извършване на нарушението, изложени са фактически и правни основания за издаването ѝ, като същата е подписана от нейния издател. С оглед на това съдът приема, че заповедта е издадена от компетентен орган и при спазване на изискването за форма и съдържание на административния акт и не са налице нарушения, представляващи отменителни основания по смисъла на чл. 146, т. 1 и т. 2 от АПК.

В хода на дисциплинарното производство не се констатираха нарушения на процедурата, уредена в ЗМВР и в Инструкция № 8121з-877 от 06.07.2021 г.

Налице са били данни за извършено тежко дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 203, ал. 1, т. 13 от ЗМВР, от служители в РУ – Козлодуй, отразени в Доклад рег. № 369р-17847/16.09.2022 г. от извършена проверка въз основа на Заповед № 369з-1922/08.08.2022 г., поради което със Заповед рег. № 369з-2547/06.10.2022 г.  в съответствие с чл. 207, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, чл. 40, ал. 3 и чл. 44, ал. 1 и ал. 2 от Инструкция № 8121з-877 от 06.07.2021 г., за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР, Директорът на ОДМВР – Враца е образувал дисциплинарно производство срещу мл. инспектор Л.Б.. В изпълнение на чл. 44, ал. 4 и ал. 5 от цитираната по-горе Инструкция, жалбоподателят е запознат срещу подпис с тази заповед, както и с последващите такива, относно удължаване на срока на дисциплинарното производство и преквалификацията на дисциплинарното нарушение. Запознат е и с правата регламентирани в разпоредбата на чл. 207, ал. 8 от ЗМВР, за което са налице доказателства по делото, като на основание т. 2 от цитираната норма е пожелал да бъде подпомаган в защитата си от адв. Г.Г., което право му е осигурено.

Въз основа на материалите от проведеното дисциплинарно производство и след преценка на събраните и анализирани доказателства, дисциплинарно-наказващият орган е установил данни за преквалификация на извършеното от жалбоподателя дисциплинарно нарушение, поради което и на основание чл. 57, т. 4 от Инструкцията е изменил заповедта за образуване на дисциплинарното производство. В съответствие с чл. 57, т. 5 от същата е върнал дисциплинарното дело на ДРО и е разпоредил събирането на допълнителни доказателства по новото „дисциплинарно обвинение“. С писмена покана жалбоподателят е запознат с изменената заповед и с правата по чл. 207, ал. 8 ЗМВР, с което е изпълнена и повелята на чл. 58 от Инструкцията.

Резултатите от разследването са подробно описани в Обобщена справка рег. № 369р-7056/05.04.2023 г., съдържаща реквизитите по чл. 48 от Инструкцията, като жалбоподателят е запознат срещу подпис със съдържанието на Справката и последвалото Становище, при което е могъл да разбере в пълнота дисциплинарното нарушение, за което е разследван и е имал възможността да участва в дисциплинарното производство, поради което не са накърнени правата му.

ДНО е спазил разпоредбата на чл. 206, ал. 1 от ЗМВР, като преди издаването на заповедта е дал възможност на жалбоподателя да представи писмени обяснения по случая и е направил  преценка на всички доказателства, относими към процесния случай, в съответствие с разпоредбата на чл. 206, ал. 4 от ЗМВР.

Дисциплинарното производство е проведено в рамките на законоустановения срок, съгласно чл. 195, ал. 1 ЗМВР, която норма постановява, че дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. От своя страна, разпоредбата на чл. 196, ал. 1 ЗМВР повелява, че дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя, а разпоредбата на чл. 196, ал. 2 от закона определя, че дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган. Именно това е моментът, в който  дисциплинарно наказващият орган разполага с информация и доказателства  за съществуващо и извършено нарушение, което е напълно индивидуализирано по своя характер, субект на извършване и последици.

В случая, материалите от дисциплинарното производство са станали известни на ответника с постъпването на изготвената Обобщена справка – 06.04.2023 г., видно от резолюцията върху нея и Становището с резолюция от същата дата. Следователно издадената на 03.05.2023 г. заповед е в съответствие с изискването за срочност на проведеното дисциплинарно производство и наведените от жалбоподателя доводи, че релевантната дата е 29.01.2023 г., са неоснователни, като не кореспондиращи с посочените по-горе законови разпоредби. Вярно е, че преди това е била изготвена друга справка, в която са били отразени резултатите от разследването по чл. 203, ал. 1, т. 13 от ЗМВР, касаещо нарушение на Етичния кодекс за поведението на служителите в МВР, но доколкото при извършения анализ на материалите, събрани в хода на разследването, ДНО е установил данни за друго нарушение на служебната дисциплина, по което не е водено разследване на спорните обстоятелства, правилно е издал нова заповед, в която е преквалифицирал нарушението. Заповедта за образуване на дисциплинарно производство поставя рамките на дисциплинарното обвинение, извън които ДНО не може да излезе по аргумент от чл. 207 от ЗМВР, поради което направената промяна е с оглед обективното и всеобхватно разследване и е в изпълнение на разпоредбата на чл. 206, ал. 4 от ЗМВР, задължаваща наказващия орган да  събере и оцени всички доказателства, включително посочените от държавния служител. Затова и всички действия по разследването са повторно извършени, като на служителя е предоставена възможност да се запознае със тази заповед, да представи нови писмени обяснения или възражения, да се запознае с резултатите от разследването в последната обобщена справка, като законът изисква от ДНО да осигури тази възможност, а дали служителят ще се възползва от нея или не е предоставено единствено на неговата собствена воля.

Предвид изложеното настоящият съдебен състав намира, че при издаването на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, обуславящи наличие на отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК.

Относно материалната законосъобразност на оспорения акт, съдът приема, че заповедта е издадена в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби на ЗМВР. Дисциплинарно-наказващият орган правилно е квалифицирал деянието на жалбоподателя, като дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1 „неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители“, какъвто безспорно се явява план за СПО рег. № 288р-11346/03.08.2022 г., утвърден от Директора на ОДМВР- Враца, неизпълнявайки разпореденото в т. V „Ангажирани сили и средства“, в частта, че участва в група 5. Този план е в представената в оригинал административна преписка – том 2. Отделно от това по делото е представен и План за СПО рег. № 288р-10984/26.07.2022 г., съгласно който за времето от 20:00 часа на 05.08.2022 г. до 08:00 часа на 06.08.2022 г., жалбоподателят Б. заедно с колегата си К. са подвижен пост на територията на РУ – Козлодуй с л.а. КИА с рег. № ***. Служителят не отрича в даденото сведение, а и от доказателствата по делото се установява, че за времето от 03:07 ч. до 04:16 ч. на 06.08.2022 г. се е намирал в сградата на РУ – Козлодуй, когато съгласно горните планове е следвало да патрулира по улиците на града. От сведението на Началник РУ – Козлодуй се установява, че при провеждането на инструктажа е разпоредил на жалбоподателя и колегата му в екип, да изпълняват задълженията си по маршрут, като при необходимост да оказват съдействия на другите групи, участващи в операцията. Такава необходимост, обаче не е установена в хода на дисциплинарното производство, нито се доказа в настоящото производство. Напротив,  от събраните и подробно анализирани доказателства се установява, че нито Началника на РУ – Козлодуй, провел инструктажа, нито оперативния дежурен са разпоредили на двамата служители да се отклонят от маршрута и да окажат съдействие на колегите си при задържането на лицето К.

При това положение правилно органът е приел, че жалбоподателя самоволно се е отклонил от изпълнение на поставените задачи, което съставлява нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1, пр. последно от ЗМВР и е съставомерно по чл.200, ал. 1, т. 11, предл. последно /неизпълнение на служебни задължения или заповеди на …/ от същия закон, за което се предвижда дисциплинарно наказание „порицание“ за срок, съгласно ал. 2 на чл. 200 ЗМВР, от шест месеца до една година.

 В случая в съответствие с изискването на чл. 206, ал. 2 и ал. 4 от ЗМВР, ДНО е съобразил тежестта на нарушението, обстоятелствата при които е извършено, формата на вината - небрежност и цялостното поведение на служителя, отчитайки обстоятелството, че през време на службата няма налагани дисциплинарни наказания и е наложил наказанието в минимално предвидения от закона срок от шест месеца, което настоящият съдебен състав намира за справедливо и достатъчно за постигане на целите по чл. 4, ал. 2 от Инструкция № 8121з-877 от 06.07.2021 г., за възпитателно и превантивно въздействие, както на извършителя на дисциплинарното нарушение, така и на останалите служители.

Предвид изложеното съдът намира, че оспорената заповед е издадена при правилно приложение на материалноправните разпоредби на закона и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, същата съответства на целта на закона и не е налице основание за отмяната й по смисъла на чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК.

В обобщение на изложеното, Заповед № 369з-1200/03.05.2023 г. е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при постановяването ѝ не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, същата е в съответствие с приложимите материалноправни норми и с целта на закона, поради което жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна и такива не му се дължат.

От страна на ответника такива не са поискани, поради което съдът не дължи произнасяне по този въпрос.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд – Враца

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Л.Ц.Б. ***, против Заповед № 369з-1200/03.05.2023 г. на Директора на ОДМВР – Враца, с която му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл. 211 от ЗМВР.

 

На основание чл. 138, ал. 1 от АПК, препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: