Решение по дело №176/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 221
Дата: 1 октомври 2021 г.
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20217270700176
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 01.10.2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

          Шуменският административен съд, в публичното заседание на тринадесети септември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:

 

                                                          Председател: Росица Цветкова     

                                                             Членове:     Снежина Чолакова

                                                                                     Бистра Бойн              

 

при секретаря  Ив.Велчева

и с участие на прокурор В.Радева от ОП-гр.Варна, командирована в ОП-гр.Шумен със Заповед № РД-07-697/06.08.2021г. на Главния прокурор, като разгледа докладваното от съдия Сн.Чолакова КАНД № 176 по описа за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл.63 ал.1 изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

          Образувано е въз основа на касационна жалба на „Н.Т.Г.“ ООД, ***, депозирана чрез адвокат И.Г.от Адвокатска колегия – гр.Шумен, срещу Решение №260161/17.05.2021г. на Районен съд – гр.Шумен, постановено по АНД № 2315/2020г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е потвърдено Наказателно постановление № 23-0001047 от 25.11.2020г. на началник на отдел „Контрол“ в Регионална дирекция „Автомобилна администрация“- гр. Варна при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с което на „Н.Т.Г.“ ООД, ***  е наложена “имуществена санкция” в размер на  1000 /хиляда/ лева на основание чл.104, ал.1 от ЗАвтП. В жалбата се излагат аргументи за немотивираност на атакувания съдебен акт, поради това, че въззивният съд не е изложил аргументи по всички направени от санкционирания субект възражения. По съществото на спора се счита, че възведеното срещу касационния жалбоподател обвинение не е доказано. С оглед на тези съображения се иска настоящата инстанция да постанови решение, с което да отмени обжалваното решение, както и да отмени потвърденото с него наказателно постановление. Претендира се присъждане на деловодни разноски за двете съдебни инстанции.

          В проведеното открито съдебно заседание, редовно призован, касаторът  не изпраща процесуален представител. От последния е депозирано писмено становище, в което са изложени аргументи за незаконосъобразност на атакувания съдебен акт, поради издаването му при допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, ограничили правото на защита на нарушителя, както и в нарушение на материалния закон.

           Ответникът в касационното производство – Регионална дирекция „Автомобилна администрация“, гр.Варна при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, в депозиран писмен отговор от 22.06.2021г. изразява становище за неоснователност на жалбата. В проведеното открито съдебно заседание, редовно призован, не изпраща представител.  

           Представителят на Шуменска окръжна прокуратура намира жалбата за процесуално допустима, а разгледана по същество - за неоснователна. Смята, че решението на районния съд е правилно и законосъобразно, поради което предлага то да бъде оставено в сила.

           Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

           Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.211, ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210, ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество, същата се явява основателна.  Съображенията за това са следните:

           С обжалваното решение е потвърдено Наказателно постановление № 23-0001047 от 25.11.2020г. на началник на отдел „Контрол“ в Регионална дирекция „Автомобилна администрация“- гр. Варна, с което на основание чл.104, ал.1 от ЗАвтП на „Н.Т.Г.“ ООД, ***  е наложена “имуществена санкция” в размер на  1000 /хиляда/ лева за нарушение на чл.10, § 2, изр.1, предл.2 от Регламент (ЕО) 561/06, във вр.с чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвтП, а именно за това, че на 30.10.2019г. в гр.Шумен в качеството си на дружество, притежаващо лиценз на Общността за превоз на товари № 0710, не е организирало труда на водача И.Г.И., в резултат на което, при извършване на обществен международен превоз на товари, видно от CMR от 28.10.2019г., с влекач марка „Даф“  от кат.N3 с рег.№ Н****, с монтиран в него дигитален тахограф марка „Stoneridge Electronics“, тим SE 5000, № **********, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) 561/2006, видно от информация от дигитална карта на водача, а именно – за 24 часовия период на управление, започващ в 03.00 часа (UTS) на дата 30.10.2019г., на водача не е осигурена намалена дневна почивка от поне девет последователни часа, като му е осигурена почивка от 06 часа и 16 минути (в периода от 21.17 часа (UTS) на дата 30.10.2019г. до 03.33 часа (UTS) на дата 31.10.2019г.), като намалението на намалената дневна почивка е с 02 часа и 44 минути.

          За така установеното нарушение бил съставен Акт за установяване на административно нарушение серия А-2019 2770084/02.09.2020г., в който като нарушена била посочена разпоредбата на чл.10, § 2, изр.1, предл.2 от Регламент (ЕО) 561/2006, във вр.с чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвтП. Актът бил връчен на управителя на дружеството превозвач - В.Г.В.и подписан от него с възражения. Впоследствие не било депозирано писмено възражение в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН. Въз основа на така съставения акт и материалите в административноаказателната преписка било издадено процесното наказателно постановление.

             Въззивният съд е установил, че при съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаването на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения на нормите на ЗАНН, водещи до неговата отмяна. Наказателното постановление  е издадено от компетентен орган - Началник на отдел „Контрол“ в РД „АА“ гр.Варна, длъжностно лице по чл.92, ал.2 от ЗАвП, чл.189 ,ал.12 от ЗДвП и чл.47 ал.2 от ЗАНН, като в акта за установяване на административно нарушение, а в последствие и в наказателното постановление, нарушението е описано пълно и ясно, посочени са всички елементи от обективната страна на състава му, както и допълнителните относими към него обстоятелства. Въз основа на изложените аргументи е потвърдил изцяло санкционния акт.

           Настоящият съдебен състав на Административен съд-гр.Шумен, намира, че решаващият съд е направил неправилни изводи за законосъобразност на атакуваното пред него наказателно постановление, респективно е допуснал соченото в касационната жалба нарушение на материалния закон при издаване на обжалвания акт.

         Административнонаказателната отговорност на дружеството – касационен жалбоподател е ангажирана на основание чл. 104, ал. 1 от ЗАвтП, за нарушение на чл. 10, § 2, изр.първо, предложение второ от Регламент /ЕО/ № 561/2006, във вр. с чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвтП. Приложеният от наказващия орган санкционен състав по чл. 104, ал. 1 от ЗАвтП е бланкетен и регламентира отговорност за превозвач, който не осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и товари, включително при превози за собствена сметка. В случая актосъставителят и наказващият орган са приели, че конкретните разпоредби, в чието нарушаване е обвинено „Н.Т.г.“ООД, са чл. 10, § 2, изр.първо, предложение второ от Регламент /ЕО/ № 561/2006, във вр. с чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвтП. Според нормата на чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвтП, при извършване на превози на пътници с автобуси и превози на товари с автомобили, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства имат допустима максимална маса над 3,5 тона, лицата, осъществяващи превози за собствена сметка, превозвачите и водачите спазват изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета и на Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози, съставена в Женева на 1 юли 1970 г. Съгласно разпоредбата на чл. 10, § 2, изречение първо от Регламент 561/2006, транспортното предприятие организира работата на водачите, посочена в параграф 1, по такъв начин, че водачите да са в състояние да спазват Регламент (ЕИО) № 3821/85 и глава II от настоящия регламент.  В акта и в наказателното постановление е посочено, че вмененото на дружеството неизпълнение на административно задължение съставлява нарушение на чл.10, § 2, изречение първо, предложение второ от Регламент (ЕО) № 561/2006, т.е. същото съставлява нарушение на Глава II от  Регламент (ЕО) № 561/2006. Цитираната Глава II „Екипажи, време на управление, почивки по време на работа и почивка“ съдържа няколко отделни разпоредби, регламентиращи различни изисквания по отношение на водачите – възраст (чл.5), дневно работно време за управление (чл.6), почивки по време на работа (чл.7), дневни и седмични почивки (чл.8). Нито актосъставителят, нито наказващият орган обаче са посочили конкретната нормативна разпоредба от Глава II от Регламент (ЕО) 561/2006, която е приета за нарушена. Действително, в текста на АУАН и НП фигурира текстово описание на нарушението – че е нарушено изискването за осигуряване на водача на намалена дневна почивка от поне девет последователни часа, но не е отразена конкретната разпоредба, регламентираща това изискване. Допуснатият пропуск представлява нарушение на чл.42, т.5 от ЗАНН, респ. на чл.57, ал.1, т.6 от с.з., според които, както АУАН, така и НП следва задължително да съдържат законните разпоредби, които са били нарушени виновно. Непосочването конкретната разпоредба от Глава II от  Регламент (ЕО) № 561/2006 води до неяснота какво конкретно нарушение е вменено на превозвача. Посочването на законните разпоредби, които са нарушени, освен, че са задължителни реквизити на акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление, индивидуализират пряко твърдяното нарушение, като непосочването им по ясен и категоричен начин лишава санкционираното лице от възможността да разбере в извършването на какво точно нарушение е обвинено, за да организира адекватно защитата си срещу административното обвинение. В случая наказателното постановление е издадено при липса на яснота коя конкретна нормативна разпоредба е нарушил превозвачът, в резултат на което последният е лишен от възможността да се узнае обвинението в неговата цялост и всички онези обстоятелства, с които са свързани възникването на претендираната спрямо него административнонаказателна отговорност, и да организира защитата си адекватно и в пълен обем. Позоваването единствено на чл.10, § 2, изр. първо, предложение второ от Регламент (ЕО) 561/2006, препращащ към Раздел II от същия регламент, не променя този извод, тъй като в цитираната глава се съдържат множество правила за поведение и нарушителят има право да узнае кое от тези правила е нарушил или не е изпълнил. Аналогичен извод следва да се направи и досежно позоваването на разпоредбата на чл.104, ал.1 от ЗАвтП, в който е регламентиран приложеният от наказващия орган административнонаказателен състав, тъй като тази разпоредба не съдържа конкретното правило за поведение, за чието неизпълнение е санкциониран касаторът.

Поради изложеното, настоящата инстанция приема, че обжалваното пред районния съд наказателно постановление е издадено при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила по чл.42, т.5 и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН. Доколкото въззивният съд не е отчел това обстоятелство, потвърждавайки наказателното постановление, същият е постановил своя съдебен акт в противоречие с  материалния закон.

          От така установеното фактическо и правно положение, настоящият касационен състав приема, че решението на Районен съд - град Шумен по АНД № 2315/2020г. по описа на ШРС, с което е потвърдено Наказателно постановление № 23-0001047 от 25.11.2020г. на началник на отдел „Контрол“ в Регионална дирекция „Автомобилна администрация“- гр. Варна, с което на основание чл.104, ал.1 от ЗАвтП на „Н.Т.Г.“ ООД, ***  е наложена “имуществена санкция” в размер на  1000 /хиляда/ лева за нарушение на чл.10, § 2, изр.1, предл.2 от Регламент (ЕО) 561/2006, във вр.с чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвтП, е неправилно поради постановяването му в нарушение на материалния закон, поради което следва да бъде отменено. Доколкото делото е изяснено от фактическа страна, следва да се постанови ново решение по съществото на спора, отменящо процесното наказателно постановление.

          С оглед изхода от правния спор, обстоятелството, че касаторът е бил представляван пред районния съд и пред касационната инстанция от адвокат, който е изготвил и депозирал жалбата срещу наказателното постановление и срещу решението на районния съд, взел е участие в откритото съдебно заседание пред районния съд и е депозирал писмено становище  в касационното производство, и с оглед своевременно направеното с касационната жалба искане за присъждане на сторените деловодни разноски, съдът намира, че в полза на „Н.Т.Г.“ ООД с ЕИК ********* следва да бъдат присъдени деловодни разноски в размер общо на 600 лева, включващи договорени и реално заплатени адвокатски възнаграждения за двете съдебни инстанции по 300 лева за всяка инстанция, съобразно приложен към касационната жалба списък по чл.80 от ГПК.

Водим от горното, Шуменският административен съд

 

Р   Е    Ш    И   :

 

ОТМЕНЯ решение № 260161 от 17.05.2021г., постановено по АНД № 2315/2020г. по описа на Районен съд – град Шумен, като вместо това ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-0001047 от 25.11.2020г. на началник на отдел „Контрол“ в Регионална дирекция „Автомобилна администрация“- гр. Варна при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, гр.София, с което на основание чл.104, ал.1 от Закона за автомобилните превози на „Н.Т.Г.“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя В.Г.В.,  е наложена “имуществена санкция” в размер на  1000 /хиляда/ лева за нарушение на чл.10, § 2, изр.1, предл.2 от Регламент (ЕО) 561/2006, във вр.с чл.78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, гр.София да заплати на „Н.Т.Г.“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя В.Г.В., сумата от 600 (шестстотин) лева, представляваща деловодни разноски за двете съдебни инстанции.

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:.......................      ЧЛЕНОВЕ: 1. ...........................

 

                                                                                         2. ...........................

 

         ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 01.10.2021 г.