Определение по дело №489/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 декември 2019 г. (в сила от 3 декември 2019 г.)
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20197220700489
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

гр. Сливен, 03.12.2019  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А.

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,     в закрито заседание на трети декември

през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                       Административен съдия: СЛАВ БАКАЛОВ

при секретаря                                                                                             и с участието на прокурора                                                                                                        като разгледа докладваното от             съдията                административно  дело № 489       по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е по реда на чл. 153, ал. 7 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).

Образувано е по жалба на „МЦД2" ЕООД, ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: с.С., общ.Сливен, ул. „С.“ № ., против решение № 196 от 05.11.2019г. на Директора на дирекция ОДОП Бургас, с което е отказано спиране на изпълнението на РА №Р-02002019000043-091-001 от 04.09.2019 г. издаден орган по приходите при ТД на НАП - Бургас.

С жалбата се иска оспореното решение да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно. Излагат се съображения, че решаващият орган неправилно е приел, че обезпечението наложено чрез обезпечителни мерки, а именно запор върху земеделска и горска техника, се явява недостатъчно, за да покрие задълженията за лихви по РА чието изпълнение се иска да бъде спряно, както и че задължението за главница е внесено изцяло. Претендира за направените по делото разноски.

 Съдът е изпълнил процедурата по чл.232 от АПК, като е дал възможност на Директора на Дирекция ОДОП Бургас в 3-дневен срок от получаване на частната жалба, да представи възражение и да посочи писмени доказателства, които да приложи към възражението си. Такива не са представени в определения срок.

Съдът намира, че жалбата е подадена срещу акт подлежащ на оспорване, в срока по чл. 153, ал. 7 от ДОПК, от лице имащо правен интерес от оспорване. Изпълнена е и предпоставката за допустимост на настоящото производство, уредена в нормата на чл. 153, ал. 2 от ДОПК, а именно ревизионният акт, изпълнението на който се иска да бъде спряно да е оспорен по съответния административен ред. С оглед установяването на изискуемите по закон предпоставки, съдът приема жалбата за процесуално допустима.

От представените с административната преписка доказателства се установява следното:

С РА № Р-02002019000043-091-001 от 04.09.2019 г., на „МЦД2" ЕООД, ЕИК ******** са определени задължения по ЗКПО за периода 01.01.2013 г. 31.12.2015 г.. представляващи корпоративен данък в размер на 78 263,03 лв. главница и 35 823,07 лв. лихви за просрочие. С жалба вх. № ИТ-00-97-20 20.09.2019 г. по описа на ТД на НАП Бургас, РА е обжалван изцяло. С платежно нареждане от 11.09.2019 г.. задълженото лице е внесло доброволно размера на КД (главница в размер на 78 263,03 лв.), като сумата на извършеното плащане не е разпределена за покриване на задълженията на дружеството. Неизвършване на разпределение на сумите от страна на НАП до образуване на изпълнително дело е довело до запор на разплащателната сметка с целия размер на задължението по PA. С оглед на това, дружеството е подало искане за прихващане на дължимо платени от него суми по РА, в срока на доброволно изпълнение, вх. № 13673/23.10.2019 г.. Във връзка с установените задължения по ЗКПО с обжалвания РА е образувано изпълнително дело № *********/2019 г. на публичен изпълнител при ТД на НАП Бургас. С постановление за налагане на обезпечителни мерки № С190020-022-0099263 от 30.10.2019 г. на  главен публичен изпълнител при ТД на НАП Бургас, офис Сливен, по това изпълнително дело и във връзка с молба е вх. № 13821/25.10.2019 г. на длъжника, е наложена обезпечителна мярка върху активи, собственост на дружеството, а именно запор върху земеделска и горска техника: ремарке, Ремарке силажокомбайн марка FLIEGL, модел ASW 271 Gigant, рег. № СН05010, цвят СИВ, с балансова стойност 40096,24 лв.

С молба вх. № 04-М-Ж-201 от  29.10.2019 г., жалбоподателят е направил искане за спиране на принудителното изпълнение на задълженията установени с РА, като се е позовал на заплатена доброволно главница и предложено обезпечение – запор върху земеделска и горска техника.

След като разгледал представените по преписката доказателства и извлечения от инвентарните книги на дружеството към 30.09.2019 г. и към 1.11.2019 г., решаващият орган е постановил оспореното в настоящото производство решение, с което е отказал да спре изпълнението на РА. Органът е приел, че липсват данни за заплащане на цялата главница по РА, поради погасяване с внесената сума на други текущи задължения на дружеството, като приел и че предложеното обезпечение запорът върху земеделска и горска техника не е годна обезпечителна мярка, тъй като в оборотната ведомост и справката за активите по категории, по отношение на предложената техника, балансовата стойност на актива към 01.11.2019 г. ще е в размер на 31 684,45 лв.. което не покрива размера на установените с обжалвания РА лихви за просрочие в размер на 35 823,07 лв. Органът е приел, че предложеното имущество е недостатъчно за обезпечаване на вземанията по РА, тъй като стойността на обезпечението е по-малка от размера на задължението по акта.

Решението на директора на дирекция "ОДОП" е връчено на дружеството на 05.11.2019 г., съгласно електронно известие за потвърждаване. Жалбата срещу него е подадена на 12.11.2019 г., видно от отбелязването на самата жалба.

С жалбата са представени АПВ № П-02002019183105-004-001/07.11.2019 г.; Счетоводен            амортизационен план на ремарке силажокомбайн Fliegl ASW 271 Gigant за 2019 г.; Инвентаризационен опис на ДА - ремарке силажокомбайн Fliegl ASW 271 Gigant към 30.09.2019 г., ведно със Свидетелство за регистрация на земеделска и горска техника от Министерство на земеделието и храните. С представения АПВ е прихваната цялата главница по обжалвания ревизионен акт.

При така установената фактическа обстановка съдът приема, че жалбата е основателна.

Обжалваното решение е издадено от компетентен орган, в рамките на неговите правомощия по чл. 153, ал. 3, във връзка с чл. 152, ал. 2 от ДОПК. Същото е незаконосъобразно по следните съображения:

Съгласно общото правило, въведено с нормата на чл. 153, ал. 1 от ДОПК, обжалването на ревизионният акт по административен ред не спира неговото изпълнение. Последното може да бъде спряно от решаващия орган по искане на жалбоподателя (ал.2), в случай че се представи надлежно обезпечение, като различните хипотези са разгледани в чл. 153, ал. 3-5 от ДОПК. Според ал. 3 на чл. 153, към искането за спиране следва да бъдат приложени от страна на молителя доказателства за направеното обезпечение в размера на главницата и лихвите към датата на подаване на искането, а в случаите, когато не е наложено обезпечение, искането трябва да съдържа предложение за обезпечение в същия размер. В хипотезите на ал. 4 решаващият орган спира изпълнението, ако представеното обезпечение е в пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжа и е в размера по ал. 3. В останалите случаи извършва преценка, съобразно представеното, съответно предложеното обезпечение и може да спре изпълнението, като задължи компетентния публичен изпълнител в определен срок да наложи обезпечителни мерки върху предложеното като обезпечение имущество – ал. 5.

В настоящия случай искането за спиране се основа на заплатена главница на публичните задължения по обжалвания РА и наложени обезпечителни мерки в хода на ревизията, което се установи от постановление за налагане на обезпечителни мерки № С190020-022-0099263 от 30.10.2019 г. на  главен публичен изпълнител при ТД на НАП Бургас, офис Сливен. По това изпълнително дело и във връзка с молба е вх. № 13821/25.10.2019 г. на длъжника, е наложена обезпечителна мярка върху активи, собственост на дружеството, а именно запор върху земеделска и горска техника: ремарке, Ремарке силажокомбайн марка FLIEGL, модел ASW 271 Gigant, рег. № СН05010, цвят СИВ, с балансова стойност 40096,24 лв.

Постановлението е издадено от орган по приходите по смисъла на чл. 7, ал. 2 от Закона за Националната агенция по приходите, какъвто е публичният изпълнител, както и в рамките на неговите правомощия по чл. 195, ал. 8, вр. ал. 5 от ДОПК. В настоящото производство не се спори между страните, а и в представената от административния орган преписка няма данни това постановление да е било оспорвано по съответния ред и съответно да е било отменено, поради което съдът приема, че е влязло в сила. Следва извод, че това постановление, с което е наложено обезпечение на задълженията предмет на РА, е породило своето правно действие, поради което има задължителен характер, както за административните органи, вкл. решаващия орган по отправеното искане за спиране на изпълнението, така и за съда (в този смисъл Определение № 2811 от 4.03.2010 г. по адм. д. № 2012/2010 г. на ВАС, I отд.). Предвид задължителния характер на това постановление, решаващият орган е следвало да се съобрази с вписаните в него данни и да направи преценка дали искането за спиране е основателно. В рамките на производството по искане за спиране на изпълнение, решаващият орган няма правна възможност да изменя вече влезлите в сила постановления за налагане на обезпечения или да ги отменя. Органът е длъжен изцяло да се съобрази с изложените в тях данни. В настоящия случай, решаващият орган изцяло е игнорирал приетите от публичния изпълнител данни за балансова стойност на актива, предмет на обезпечителната мярка и е извършил самостоятелен анализ на същите. В решението си органът е изложил крайните си изводи, като единствено се е позовал на фактурата за придобиване на Ремарке силажокомбайн марка FLIEGL и инвентаризационния опис на ДА за периода 01.01.2019 г. - 30.09.2019 г..

С постановлението за налагане на запор върху Ремарке силажокомбайн марка FLIEGL, публичният изпълнител е приел, че обезпечителната му стойност следва да се определи въз основа на балансовата стойност на актива, като е приел, че същата е 40 096.24 лв. определена въз основа на извлечение от инвентаризационен опис към 30.09.2019 г.. Съдът констатира, че по представения счетоводен амортизационен план за периода 01.01.2019 г. - 31.12.2019 г. са предвидени амортизации в размер на 385,54 лв. месечно или общо за годината 4626,48 лв., при което балансовата стойност на актива към 01.11.2019 г. ще е в размер на 39 710,70 лв.. което покрива размера на установените с обжалвания РА лихви за просрочие в размер на 35 823,07 лв. В този смисъл са необосновани изводите на АО за недостатъчност на предложеното обезпечение.

Изводите на административния орган относно заплащането на главницата по РА са необосновани с оглед представения с жалбата АПВ, от който става ясно, че цялата сума за задължения по ИД № *********/2019 за  главница  в размер на 78263,03 лв. е прихваната с плащането извършено на 11.09.2019 г. от дружеството. Данни за исканото прихващане и възстановяване е имало към момента на издаване на оспорения административен акт, но горепосочения АПВ е издаден след този момент.

Предвид наличието на плащане и обезпечение, което е по-голямо от размера на задължението по РА, съдът намира, че искането на жалбоподателя следва да бъде удовлетворено и изпълнението на задължението по РА да бъде спряно.

Предвид изложените съображения обжалваното решение № 196 от 05.11.2019 г. за отказ за спиране на изпълнението на ревизионен акт, издадено от директора на дирекция "Обслужване и данъчно-осигурителна практика" – гр. Бургас, е незаконосъобразно, поради което жалбата срещу него следва да бъде уважена, а искането за спиране на изпълнението да бъде уважено.

При този изход на спора е основателно искането на жалбоподателя за присъждане на разноски, които са установени в размер на 50 лв.-внесена д.т. и следва да му бъдат възстановени от Централно управление на Национална агенция за приходите.

В нормата на чл. 153, ал.7 от ДОПК, не е уредено изрично, че определението на съда постановено по този ред подлежи на обжалване, поради което неговата обжалваемост, следва да се прецени с оглед характера на самото определение. В чл. 229, ал.1 от АПК е регламентирано кои определения подлежат на обжалване. Това са определенията с които се прегражда по-нататъшния ход на делото (т.1), както и в изрично уредените в закон случаи (т.2). Настоящото определение не попада в посочените категории, тъй като с него не се прегражда хода на делото и в ДОПК не е уредена възможност за обжалването му, поради което и не подлежи на обжалване.

По изложените съображения и на основание чл.153 ал.7 от ДОПК, Административен съд Сливен

О П Р Е Д Е Л И:

ОТМЕНЯ решение № 196 от 05.11.2019г. на Директора на дирекция ОДОП Бургас, което е отказано спиране на изпълнението на РА № Р-02002019000043-091-001 от 04.09.2019 г. издаден орган по приходите при ТД на НАП - Бургас и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

СПИРА изпълнението на ревизионен акт № Р-02002019000043-091-001 от 04.09.2019 г. издаден орган по приходите при ТД на НАП - Бургас.

ОСЪЖДА Централно управление на Национална агенция за приходите да заплати на „МЦД2" ЕООД, ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: с.С., общ.Сливен, ул. „С.“ № направени по делото разноски в размер на 50 лв. (петдесет лева).

Определението не подлежи на обжалване или протест.

Определението да се съобщи на страните на основание чл.138 ал.3 от АПК.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :